Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Az első Pannónia motorblokk felújításom

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Az első Pannónia motorblokk felújításom

    Üdvözlet mindenkinek!

    Csak hogy ne unatkozzak, szereztem magamnak egy öreg veterán harcost.
    Annyit tudok csak róla, hogy egy munkagépbe volt utoljára. T5-nek volt hirdetve, de a motorszám alapján (T11/070826) ez szerintem egy T1-es. A motort kézzel átforgatva meglepődve nem kis kompressziót tapasztaltam. A jobb motorház fedél megvan, a karburátor+légszűrő szintén, berúgókar nincs hozzá, a váltókar sem eredeti, valamint hiányzik a kuplung huzaltartó fül is. A henger szakszerűen kályha ezüsttel lefújva, a hengerfejből sajnos le van törve több darab is. A motorból kb. 1/2dl sárgás trutyit sikerült leengednem. ...Ja és jellegzetes olaj-egérszagot áraszt a kislány!

    Hát ez lenne a feladat!

    Ha megdöglött a lovad, szállj le róla.
    Utoljára szerkesztve a következő által: Django; 2019 jan. 26, 11:34.
    sepy, emu és 2 további látogató kedvelte ezt.

    #2
    Szia!
    Szép feladat, de hál'Istennek nem lehetetlen, hiszen annyi minden kapható hozzá! Túl vagyok én is egy T1 blokk felújításon, írtam is róla, ha esetleg segítségre van szükséged, itt biztosan megkapod, sok tapasztalat gyűlt össze itt a Fórumon...
    sepy, Che és Django kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Köszönöm Lemezjáték a hozzászólást! Megtaláltam és fel is iratkoztam a T1-es témádra. Valóban szakszerű és részletes leírást készítettél a felújításról, el is kezdtem olvasgatni. Sajnos a képek már nem elérhetőek de még így is sok hasznos dolgot lehet tanulni belőle.

      Gratulálok a motorodhoz, széles utat és gumifákat kívánok neked!
      Lemezjáték kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Fogaskerékkel én is megszenvedtem!Törtek a lehúzok, reccsentek a csavarok hajlott a 0.8 acél...

        Végül egy kis forrasztólámpás melegítés után a törött ékszíjtárcsa lehúzóból készített célszerszámomnak megadta magát...
        sepy, és kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          A lendkereket sikerült lehúznom célszerszám nélkül, a ventilátor lapát furtainak köszönhetően viszonylag könnyen le is jött. Aztán eszembe jutott hogy van egy másik blokkom is a fészerben. Ezért arra gondoltam, hogy nem ártana beszerezni egy normális lehúzót. Nézegettem a netten és találtam is egy árban elfogadhatot.

          A menet vastagsága és emelkedése stimmel M30x1 ,csak abban nem vagyok biztos hogy jobbos vagy balos kell hozzá. Nagyítóval nézve én jobbra látom a menet emelkedést.


          Szerintetek ez jó lenne hozzá? (a bolti az jobbos mert ha ballos lenne az ki lenne írva)

          https://alkatreszekrobogohoz.hu/Lendkerek-lehuzo-M30x1

          Komment


            #6
            Django eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Végül egy kis forrasztólámpás melegítés után a törött ékszíjtárcsa lehúzóból készített célszerszámomnak megadta magát...
            Nem vagy elveszett gyerek, az biztos!!! A melegítés sokszor segít. Gratulálok!

            Komment


              #7
              Django eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Szerintetek ez jó lenne hozzá? (a bolti az jobbos mert ha balos lenne az ki lenne írva)
              Jobbos a menet, és szerintem ez jó hozzá. Néha sérült a lendkerék menete, és nehéz teljesen végig csavarni. Mindenképpen próbáld teljesen rácsavarni, hogy minél több menet fogjon amikor spanolod. Megmondom őszintén, én amikor ráfeszítek, és még nem hajlandó mozdulni, akkor rá is szoktam a lehúzó csavarára koppintani kalapáccsal, az is segíthet. (Nagyot nem illik, mert főtengelyről van szó, mégiscsak kényes dolog...). A melegítés talán még jobb is!

              Komment


                #8
                Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

                Jobbos a menet, és szerintem ez jó hozzá.
                Köszönöm a segítséget és a megerősítést, jövő héten megy a rendelés!

                Komment


                  #9
                  Üdv!

                  Alapos blokk tisztítás után elkezdtem szétcsavarozni a vasat. Igazából semmi különöset nem tapasztaltam. A hengert lehúzva zsír új, illetve alig használt dugattyút, csapszeget és gyűrűket találtam (majd lefényképezem hihetetlen), a hengerfala gyönyörű karc mentes váll nélküli, szerintem még bejáratós a kislány.

                  A kuplung lamellákon látszik, hogy nem a gyári van már fent hanem az utángyártott ragasztott, jó állapotban vannak nincsenek összeragadva.

                  A kuplung lánc az lóg egy kicsit, majd utána olvassok hogy mennyi a megengedett.

                  A blokk viszonylag könnyen szétcsúszott, csak egy ki gumikalapácsos rásegítés kellett neki.

                  A csapágyak persze akadnak, kotyognak, zörögnek, kuka mind a szimeringekkel együtt.

                  A hajtókarnak természetesen megvan a fél cm-es holt játéka, amennyiben ezt még holtjátéknak lehet nevezni.

                  Bal oldalon a tömítés tartó helyett én is a dupla szimeringes megoldással találkoztam, a rúgós részek az egyik a forg.ház felé a másik a kuplungház felé nézett.

                  A gyújtás kivezető bakelit nálam bele volt törve sajnos.


                  Igazából ennyi, majd még kiegészítem ha eszembe jut valami...
                  Utoljára szerkesztve a következő által: Django; 2019 febr. 05, 00:07.

                  Komment


                    #10
                    Hát így néz ki a dugattyú... 69.5-es. Igazából semmit nem csináltam vele csak benzinnel lemostam a tetejéről a kormot. A belső palástja is fényes, ill. a gyűrűk és a csapszeg is újnak néz ki.

                    Komment


                      #11
                      Django eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      A kuplung lánc az lóg egy kicsit, majd utána olvassok hogy mennyi a megengedett.
                      Max. 10 mm belógása lehet a kuplung láncnak.

                      Sikerült előbányásznom azokat a képeket, amit a házi készítésű célszerszámokról írtam:

                      Az egyiken a 6202-es csapágy kihúzója van, amivel zsákfuratból is ki lehet húzni a csapágyat. Valami 10-es gömbvasból reszelgettem vagy 30 éve, amikor még nem volt Internet, és mindenre ráért az ember...

                      A másik egy sima 3 körmös lehúzó, amit a főtengely csapágy kihúzására használtam. Az alátéteket a csapágy külső gyűrűnél 1 mm-rel kisebbre esztergáltattam, így azok a csapágy külső gyűrűjét támadták, és a golyók nem kaptak terhelést a kihúzás során. A blokk részt feltétlenül érdemes melegíteni előtte, minél kevésbé vasalódjon az alu csapágyfészek! A csavarok csak támasztásul szolgáltak.

                      Javaslom, hogy viton szimeringet használj, még ha kicsit drágább is.

                      Javaslom, hogy felejtsd el a papír tömítéseket, Loctite 5920 paszta vékonyan kenve, és mielőtt megszáradna kívülről fogkefével szépen letörölgethető, hogy ne látsszon a ronda nyoma...A papír tömítés vastagsága belejátszhat az illesztésbe, de a csapágyak hézagoló lemezeivel korrigálhatod.
                      Nálam a Pannonia blokk azóta cseppmentes, amióta ezt használom.

                      A bal oldalra én dupla szimeringet tettem, a szélső a sebváltó felé zár, a belső a forgattyúsház felé.

                      Főtengely csapágyak: C3

                      A berúgókar fogasív csapokhoz ütközik, amik durva használat esetén kitörhetnek. Én olajálló gumi tömlőből vágtam oda kb. 10 mm-es darabokat, és így puhábban ütődik a kar. persze legjobb, ha az ember nem rúgja ütközésig, és visszaengedésnél se hagyja felcsapódni...

                      Örülök, hogy nem csak haladsz, de veszed a fáradságot, hogy írj...így tovább!
                      Attached Files
                      Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2019 jan. 27, 16:49.

                      Komment


                        #12
                        Django eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        dupla szimeringes megoldással találkoztam,
                        Figyelj az olajzó futatra nem takarhatja el...
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                          #13
                          Köszönöm, hogy újra feltetted a képeket, hát ilyent én biztos nem tudnék legyártani, viszont a második az tényleg jó ötlet nekem is pont ilyen három körmös lehúzom van.

                          Amúgy már túl vagyok a csapágyak és szimeringek kipattintásán, amit én is a saját fejlesztésű titkos találmányommal abszolváltam. Igaz még nem szabadalmaztattam le, de szívesen megosztom veletek ha nem haragszotok.

                          Lényegében úgy működik mint egy hidraulikus présgép. Kell hozzá egy oszlopos fúrógép ami szerintem minden rendes háztartásban van és egy 2T-ás olajemelő amit én még az autóba vettem a tescoba fillérekért a böszme gyári trapéz emelő helyett. Szerencsére még egyszer sem kellett használnom, zsír új. (baszuss..... csak nehogy elfelejtsem vissza rakni!!)

                          A működése egyszerű mint a faék. A fúrógép motorját lekapod (csak egy hernyó csavar fogja), a munka asztalt lehúzod és megfordítod, hogy a síklapja nézzen lefelé, az alaplapra ráteszed az olaj emelőt és már kész is az űrtechnológiás több százezer forintos présgép. Nekem bevált, pillanatok alatt uninstaláltam szobahőmérsékleten a csapágyakat.

                          Persze vannak nekem is olyan blokkjaim a padláson amin a csapágyak úgy bevannak rohadva hogy még a 20T gép se nyomja ki! Na ott tényleg már csak a melegítés meg Isten segít!

                          Komment


                            #14
                            Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            Javaslom, hogy viton szimeringet használj, még ha kicsit drágább is.
                            Mindenféleképpen a hőállóra gondoltam én is, bár eddig még nem találtam ebben a méretben 25x62x10

                            Kérdésem hogy a kimenő lánckeréknél is fémházas és viton legyen vagy ott nem számít jó a sima is. 28x47x10

                            ...Ja most nézegetem, hogy az acélváz is be van borítva ezzel a viton anyaggal (kétajkú szimering), gondolom régen ilyen még nem volt amikor ezeket szerelték össze.

                            Komment


                              #15
                              Django eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Kérdésem hogy a kimenő lánckeréknél is fémházas és viton legyen vagy ott nem számít jó a sima is. 28x47x10
                              Én sima műanyag házast tettem, és emlékeim szerint az is viton. Nem szeretem a fémházas szimeringeket akkor sem, ha eredetileg zömében az volt...Szerintem jobban kíméli a furatot a műanyag házas, és talán jobban is tömít. (Pl a főtengely bal oldali szimeringja alu pgácsában van. Biztos ami biztos alapon a pogácsa külső átmérőjénél is körbe kentem egy kis Loctite pasztát, hogy ott se legyen tömítetlenség...)
                              Amúgy én mindenhová vitont javaslok!

                              Írod, hogy nem találtál 25x62x10-es szimeringet. 25x62x7-es vitont nekem hozott fel a Google, ez a méret jó jobb oldalra, nem gond ha kicsit keskenyebb a szimering.

                              A kis lánckeréknél ügyelj arra, hogy ne sajtold túl mélyen be a szimeringet, mert ott a lánckerék agyrész köszörült palástján tömít, és ha túl mélyen nyomod a szimeringet, akkor nem lesz elég felfekvő felületed a tömítéshez!

                              A sajtoló szerszámod nagyon tetszik...rendkívül ötletes, gratulálok!
                              Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2019 jan. 28, 08:19.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X