Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia dugattyúszorulás ellenszere

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #16
    Szervusztok!

    A hozzászólásom a témában,csak beszélgetésnek szánom,illetve gondolatébresztőnek a kétüteműek dugattyújának tárgyában.Írásomban feltételezem,hogy a dugattyú a megfelelő hőtágulású anyagból öntetett,vagy kovácsolódott,tehát a hőtágulása nem abnormális.


    A dugattyú geometriája.

    A dugattyúkat forgácsológépeken készítik készre.Régebben esztergapadon munkálták meg,ahol a palástot,csak teljesen kör-körösre tudták elkészíteni.Tekintettel arra,hogy a dugattyú üzemmeleg állapotban kitágul és a falvastagsága,nem szimmetrikus és nem egyenlő,ahol nagyobb tömegű helyek vannak,mint például a csapszegek szemei,nagyobb a tágulás.A fenti ok miatt a dugattyú üzemmeleg állapotban oválissá válik.Próbamérés alapján az ovalitás,egy átlagos méretű dugattyú esetén (átmérő:60-70 mm.),elérheti a 0,1 mm.-is,vagy közelíti,mely oldalanként 0,05 mm.-ert jelent.A nagymértékű tágulás a hengerfurat és a dugattyú átmérőjének méretében átfedést okoz,ami miatt megszorul a dugattyú a hengerben.A fenti ok miatt régebben ablakot készítettek a csapszegfurat köré,mint a fenti képen látható,vagy esetleg,felhasították a dugattyú palástját,hogy a terjeszkedést,határ alá tudják szorítani,illetve az üzemmeleg dugattyú,a hasítás miatt,méretre tudott "deformálódni" és nem szorul meg.A mai forgácsoló gépekkel,már eleve oválisra tudják a dugattyúkat megmunkálni és az újabb dugattyúkon már ezért nincs ablak a csapszegfurat körül.

    Köztudott,hogy a kétütemű motorok résvezérlésűek,tehát a dugattyú palástjának,szinte minden része,de főleg az élek,szerves részei a vezérlésnek,amennyiben "ablakolunk,hasítunk,vagy reszelünk",minden esetben nagyon körültekintően kell tenni,hogy a vezérlési fázisokban a munkánk,ne okozzon átfedést,mert az a teljesítmény rovására mehet!

    Nem térek ki most a dugattyú kúposságára,mert azt hiszem azt már tárgyaltuk is valahol,de azért megemlítem,hogy a dugattyú,elnagyolt megfogalmazásban geometriailag,csonkakúp melynek az égéstér felőli átmérője a legkisebb,alul a szoknyánál pedig a legnagyobb,melyre szintén a hőtágulás miatt van szükség.

    Kedves Beagle!

    Azt javasolnám neked,ha van rá módod,mikrométerrel mérd meg azt a dugattyút,mert már lehet,hogy eleve ovális és akkor a derékszögelésen kívül nincs is teendőd vele.A készleteden úgy tűnik,ha nem is Csepelen készült,de azért nem is "kilincsből" fabrikált,tehát a gyártó azért próbál jót adni,-szereld össze,járasd óvatosan és ha véletlen tapasztalod a szorulás jeleit,még akkor sem késő,reszelni,ablakolni,hasítani.

    Üdvözlettel:Che
    Lemezjáték, CZsolti és 4 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #17
      Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      A dugattyúkat forgácsológépeken készítik készre.Régebben esztergapadon munkálták meg,ahol a palástot,csak teljesen kör-körösre tudták elkészíteni
      Azért , már én is esztergáltam elipszist --pedig én csak egy autodidakta balfék vagyok . A kis EAN -omon .

      Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      szereld össze,járasd óvatosan és ha véletlen tapasztalod a szorulás jeleit,még akkor sem késő,reszelni,ablakolni,hasítani.
      ez nagyon igaz és megszivlelendő tanács !

      Viszont ha ennyire rinyálsz hogy jó legyen a motorod , akkor keress egy jó nagy tulméretes régi használt dugót --meg egy alapméretes hengert (amit csak kicsit elég furni ) aztán ebből lehet jó párost készíteni !

      A Berta elég jó dugót csinál , de ilyenkor még mindig kérdéses a FÚRÁS ( példa rá a multkor feltett videó ) mert a dugó milyensége önmagában nem elég a jóhoz .
      Che kedvelte ezt.

      Komment


        #18
        Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Kedves Beagle!

        Azt javasolnám neked,ha van rá módod,mikrométerrel mérd meg azt a dugattyút,mert már lehet,hogy eleve ovális és akkor a derékszögelésen kívül nincs is teendőd vele.A készleteden úgy tűnik,ha nem is Csepelen készült,de azért nem is „kilincsből” fabrikált,tehát a gyártó azért próbál jót adni,-szereld össze,járasd óvatosan és ha véletlen tapasztalod a szorulás jeleit,még akkor sem késő,reszelni,ablakolni,hasítani.
        Kedves Che és Joker!

        Nagyon köszönöm a 'véleményeteket,tanácsaitokat,megfogadom őket! A dugattyút ma lemértem és valóban ovális (állítólag a Bertának nem ez az első Pannonia dugattyúja) és a henger fúrás szakszerűségében is biztos vagyok,mert már több Pannoniát is fúrt a család ismerősi körében és nem volt gond vele! Egyszóval elsőre összerakom marás-reszelgetés nélkül és óvatosan járatgatom,aztán majd kiderül....

        Üdvözlettel:Beagle
        CZsolti, mátéapu és 2 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #19
          Kedves Beagle!

          Bátorság,úgy lesz az jó.A derékszögelésre figyelj oda és egy kissé dúsabb kenést az elején,hogy melyik olaj a jó azt már kivesézték itt sokan,ebben már én is "túltanácsolt vagyok",-nem tudom,de szerintem szinte bármelyik jó.


          Üdvözlettel:Che
          Beagle, OdinHEM és mátéapu kedvelte ezt.

          Komment


            #20
            Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            kissé dúsabb kenést az elején
            Ezt persze nem a sok olajat jelenti ! hanem a sok benzint az olajjal !
            wsievers és OdinHEM kedvelte ezt.

            Komment


              #21
              Szervusz Beagle!

              Kimaradt a mondanivalómból,de bejáratós motor esetében én valaha,öregebb "rókáktól" tanulva gyakran alkalmaztam,hogy úgy 3-4 Km.-enként levettem a gyújtást és a gázmarkolatot teljesen ráhúzva gurultam egy-két tíz métert.Meglehet mások hülyeségnek tartják,de ilyenkor a gyújtás nélküli hengerbe beáramló benzin-levegő keverék hűti a dugattyút,ugyanakkor,a keverékben lévő olaj friss kenést ad.A fentieknek esetleg ellene szól,hogy az elégetlen keverék szennyezi a kipufogórendszert,de azt a későbbiekben egy jól bejáratott motor esetén,könnyen ki lehet "kormolni"..

              A motor megszorulását megelőző pillanatokat,mert csak pillanatok vannak,-könnyű feleismerni.Ilyenkor a megszorulást megelőzi egy csörgéssel párosult elvékonyodó kipufogóhang és a jelentős teljesítménycsökkenés.Amennyiben a fenti jelenség bármelyike előjön,azonnal meg kell állni és vissza kell hűteni a motort!

              Remélem esetedben minden rendben fog menni,a fentieket csak mint elmélkedést írtam le,-de ki tudja hát-ha használ.

              Üdvözlettel:Che
              soveny kedvelte ezt.

              Komment


                #22
                Szevasztok!
                Csak egy régi iskolai bemutató, robbantott motornál találkoztam ilyen hasítással a dugón, de biztos, hogy csak a kipufogó kiömlő oldalán van, itt a legnagyobb a hőterhelés. No meg a méretváltozást bőven kompenzálja egy ekkora rés.

                Komment


                  #23
                  Beagle eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Egyszóval elsőre összerakom marás-reszelgetés nélkül és óvatosan járatgatom,aztán majd kiderü
                  Nincs ilyen szmájli, de én most hevesen bólogatok.
                  Beagle kedvelte ezt.

                  Komment


                    #24
                    Köszönöm szépen mindenkinek a hsz.-ét,ezekből is tanultam! Ma feldörzsáraztam a hajtórúd bronzpersejt (18-asra) és ráraktam a dugattyút,gyűrűk nélkül. Ráhúztam a hengert,jól beolajoztam a falát és forgattam a lendkereket. Fejlámpa a homlokomon,lestem vadul és legnagyobb örörmömre a dugattyú kőrkörösen,egyformán hozta-vitte az olajat!
                    Ezért úgy vélem nem kell derékszögelni!? A főtengelyem egy kicsit 'orosz rulett',mert vettem egy alkatrész blokkot a va...án,abban volt benne és ránézésre kifogástalannak tűnt. (olyan,mintha valaki már felújíttatta volna) Egyébként a blokk többi része is jónak bizonyúl,sőt,teljesen tiszta volt belül minden. (bár a csapágyak és a szimmeringek használtak voltak)
                    Pár hét és indítom,akkor majd kiderül! (vagy beborul)
                    heeegany és Che kedvelte ezt.

                    Komment

                    Ugrás az oldal tetejére
                    Working...
                    X