Szervusztok!
A hozzászólásom a témában,csak beszélgetésnek szánom,illetve gondolatébresztőnek a kétüteműek dugattyújának tárgyában.Írásomban feltételezem,hogy a dugattyú a megfelelő hőtágulású anyagból öntetett,vagy kovácsolódott,tehát a hőtágulása nem abnormális.
A dugattyú geometriája.
A dugattyúkat forgácsológépeken készítik készre.Régebben esztergapadon munkálták meg,ahol a palástot,csak teljesen kör-körösre tudták elkészíteni.Tekintettel arra,hogy a dugattyú üzemmeleg állapotban kitágul és a falvastagsága,nem szimmetrikus és nem egyenlő,ahol nagyobb tömegű helyek vannak,mint például a csapszegek szemei,nagyobb a tágulás.A fenti ok miatt a dugattyú üzemmeleg állapotban oválissá válik.Próbamérés alapján az ovalitás,egy átlagos méretű dugattyú esetén (átmérő:60-70 mm.),elérheti a 0,1 mm.-is,vagy közelíti,mely oldalanként 0,05 mm.-ert jelent.A nagymértékű tágulás a hengerfurat és a dugattyú átmérőjének méretében átfedést okoz,ami miatt megszorul a dugattyú a hengerben.A fenti ok miatt régebben ablakot készítettek a csapszegfurat köré,mint a fenti képen látható,vagy esetleg,felhasították a dugattyú palástját,hogy a terjeszkedést,határ alá tudják szorítani,illetve az üzemmeleg dugattyú,a hasítás miatt,méretre tudott "deformálódni" és nem szorul meg.A mai forgácsoló gépekkel,már eleve oválisra tudják a dugattyúkat megmunkálni és az újabb dugattyúkon már ezért nincs ablak a csapszegfurat körül.
Köztudott,hogy a kétütemű motorok résvezérlésűek,tehát a dugattyú palástjának,szinte minden része,de főleg az élek,szerves részei a vezérlésnek,amennyiben "ablakolunk,hasítunk,vagy reszelünk",minden esetben nagyon körültekintően kell tenni,hogy a vezérlési fázisokban a munkánk,ne okozzon átfedést,mert az a teljesítmény rovására mehet!
Nem térek ki most a dugattyú kúposságára,mert azt hiszem azt már tárgyaltuk is valahol,de azért megemlítem,hogy a dugattyú,elnagyolt megfogalmazásban geometriailag,csonkakúp melynek az égéstér felőli átmérője a legkisebb,alul a szoknyánál pedig a legnagyobb,melyre szintén a hőtágulás miatt van szükség.
Kedves Beagle!
Azt javasolnám neked,ha van rá módod,mikrométerrel mérd meg azt a dugattyút,mert már lehet,hogy eleve ovális és akkor a derékszögelésen kívül nincs is teendőd vele.A készleteden úgy tűnik,ha nem is Csepelen készült,de azért nem is "kilincsből" fabrikált,tehát a gyártó azért próbál jót adni,-szereld össze,járasd óvatosan és ha véletlen tapasztalod a szorulás jeleit,még akkor sem késő,reszelni,ablakolni,hasítani.
Üdvözlettel:Che
A hozzászólásom a témában,csak beszélgetésnek szánom,illetve gondolatébresztőnek a kétüteműek dugattyújának tárgyában.Írásomban feltételezem,hogy a dugattyú a megfelelő hőtágulású anyagból öntetett,vagy kovácsolódott,tehát a hőtágulása nem abnormális.
A dugattyú geometriája.
A dugattyúkat forgácsológépeken készítik készre.Régebben esztergapadon munkálták meg,ahol a palástot,csak teljesen kör-körösre tudták elkészíteni.Tekintettel arra,hogy a dugattyú üzemmeleg állapotban kitágul és a falvastagsága,nem szimmetrikus és nem egyenlő,ahol nagyobb tömegű helyek vannak,mint például a csapszegek szemei,nagyobb a tágulás.A fenti ok miatt a dugattyú üzemmeleg állapotban oválissá válik.Próbamérés alapján az ovalitás,egy átlagos méretű dugattyú esetén (átmérő:60-70 mm.),elérheti a 0,1 mm.-is,vagy közelíti,mely oldalanként 0,05 mm.-ert jelent.A nagymértékű tágulás a hengerfurat és a dugattyú átmérőjének méretében átfedést okoz,ami miatt megszorul a dugattyú a hengerben.A fenti ok miatt régebben ablakot készítettek a csapszegfurat köré,mint a fenti képen látható,vagy esetleg,felhasították a dugattyú palástját,hogy a terjeszkedést,határ alá tudják szorítani,illetve az üzemmeleg dugattyú,a hasítás miatt,méretre tudott "deformálódni" és nem szorul meg.A mai forgácsoló gépekkel,már eleve oválisra tudják a dugattyúkat megmunkálni és az újabb dugattyúkon már ezért nincs ablak a csapszegfurat körül.
Köztudott,hogy a kétütemű motorok résvezérlésűek,tehát a dugattyú palástjának,szinte minden része,de főleg az élek,szerves részei a vezérlésnek,amennyiben "ablakolunk,hasítunk,vagy reszelünk",minden esetben nagyon körültekintően kell tenni,hogy a vezérlési fázisokban a munkánk,ne okozzon átfedést,mert az a teljesítmény rovására mehet!
Nem térek ki most a dugattyú kúposságára,mert azt hiszem azt már tárgyaltuk is valahol,de azért megemlítem,hogy a dugattyú,elnagyolt megfogalmazásban geometriailag,csonkakúp melynek az égéstér felőli átmérője a legkisebb,alul a szoknyánál pedig a legnagyobb,melyre szintén a hőtágulás miatt van szükség.
Kedves Beagle!
Azt javasolnám neked,ha van rá módod,mikrométerrel mérd meg azt a dugattyút,mert már lehet,hogy eleve ovális és akkor a derékszögelésen kívül nincs is teendőd vele.A készleteden úgy tűnik,ha nem is Csepelen készült,de azért nem is "kilincsből" fabrikált,tehát a gyártó azért próbál jót adni,-szereld össze,járasd óvatosan és ha véletlen tapasztalod a szorulás jeleit,még akkor sem késő,reszelni,ablakolni,hasítani.
Üdvözlettel:Che
Komment