Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Dugattyúcsapszeg megszorulás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Dugattyúcsapszeg megszorulás

    Üdvözletem mindenkinek!
    Egy komoly problémával szembesültem, és ezzel kapcsolatban kérnék segítséget! A motorblokkomat (T1-es) tavaly teljesen felújítottam, minden alkatrészt érintő komplett munkáról van szó! Nem a kapható legdrágább alkatrészeket szereltem be, hanem egy közepes minőségű, de mindennapos használatra alkalmas blokkot építettem össze. Nagyon jól működött minden, csupán 2-kissebb behúzás fordult elő az első 1000 kilométeren. Azután sokáig semmi hiba, majd 2700 km-nél volt egy durva megszorulás, annyira hogy a gyűrűk is beszorultak a dugó elülső oldala szinte szétolvadt. Szétszedtem, a hengert újra fúrattam és vettem bele egy új dugattyút Berta félét, az előző belcord volt. mivel a főtengelyen nem láttam hibát összeraktam a motort. Az első úton elég hamar megszorult, még fel sem melegedett teljesen lehúztam a hengert de kiderült hogy nem a dugattyú, hanem a csapszeg szorult meg a perselyben. Olajos 800-as papírral megtisztítottam a perselyt, ellenőriztem a derékszögelést betettem egy új csapszeget és összeraktam. kb 2km múlva újra megállt. megint szétszedtem, megint a csapszeg állt be. Derékszögeltem, csiszoltam, hézagot mértem stb kb 4 szer, minden rendben volt mindig, de mégis mindig újra megszorult. a végén már úgy lötyögött a csapszeg a perselyben rendesen, mégis felmelegedve újra beszorult. Kiszereltem a főtengelyt visszavittem a gépműhelybe, a mester azt mondta ilyen hibával 30-év alatt még nem találkozott. Kicserélte a perselyt egy újra, azt mondta a többinek semmi baja. A persely rendesen méretre lett dörzsárazva, az olajozóhorony bele esztergálva a felső részen befűrészelve ahogy kell, azt mondta ezzel nem lesz semmi gond. Összeszereltem, mindent ahogy kell főtengely középre állítva rendesen kihézagolva, váltótengelyek hézagolva, új csapágyak szimmeringek dugattyú rendesen derékszögelve stb... motor szépen járt óvatosan kezdtem használni, de a fent említett hiba újra előjött.... lehúztam a hengert minden szinte úszik az olajban, a persely is láthatóan rendesen kapja a kenést, minden rendesen volt összeszerelve, nem értem miért szorul meg... Felhívtam a mestert a persely anyagáról érdeklődtem, azt mondta csak csapágybronzot használ, ez is abból készült, több ezer motort felújított már és semelyikkel sem volt ilyen gond. Kicsit hosszúra nyúlt, de nem bírtam rövidebben Várom segítő válaszaitokat!

    #2
    Helló!

    Az esetleg nem fordulhat elő, hogy a csapszeggel van a probléma? Észrevettem, hogy 1-2 utángyártott csapszegnek sokkal nagyobb a falvastagsága, mint a gyárinak. Lehet téves az elmélet, de az esetleg nem fordulhat elő a megszorulás azért van, mert, az utángyártott csapszegnek (főleg ha nagyobb a falvastagság) sokkal nagyobb a hőtágulása?

    Komment


      #3
      Helló!
      Nem hiszem hogy a csapszeg okozná, mert próbaképpen visszatettem azt is amivel 2700 km-t ment gond nélkül, de azzal is megszorult.

      Komment


        #4
        Akkor nem valószínű, hogy a csapszeg okozza ezt a problémát. Esetleg még azt lenne érdemes megnézni, hogy a 2700km-es durva megszorulást követően nem e deformálódott a felső hajtókarszem.

        Komment


          #5
          Pancsa bicikli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Várom segítő válaszaitokat!
          Hát ilyet ki hallott már...?
          Más lehetőséged nem maradt, mint dugattyút cserélni egy másik fajtára.
          Egyébként mi történik, amikor megszorul a csapszeg menet közben, hogyan érzékeled?
          Tegyük fel, hogy megszorul a perselyben, simán mennie kéne tovább, legfeljebb megmozdul a dugattyúban.

          Komment


            #6
            demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Más lehetőséged nem maradt, mint dugattyút cserélni egy másik fajtára.
            Ez kifejtenéd részletesebben?

            Komment


              #7
              Pancsa bicikli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              már és semelyikkel sem volt ilyen gond.
              Ugyan ez a bajom én arra jöttem rá,hogy valószinüleg költségcsökkentésből nem az eredeti blokkfelet szereltélk össze hanem hamis blokkazonositóval.A motorszám eredeti de a másik hamis ezért nem ér semmit a derékszögelés a motornál,mivel a löketmagassággal folyamatosan változik,igy fesziti a hajtókarlerselyt és a dugattyút.Megoldás vonalba furás perselyezés és hengertalpfelfekvés ujramunkálás.
              Nekünk ez jutott.
              soveny kedvelte ezt.
              "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

              Komment


                #8
                Amikor először megszorult, azt hittem hogy a dugattyú szorult meg mert hasonló hangja volt gázfröccsöt adtam , mert dugattyúszorulásnál ez álltalában segít de ahogy fel akart pörögni, irdatlan csikorgással leállt. amikor szétszedtem kiderült hogy a dugattyúnak semmi baja a csapszeg is mozgott szépen de mikor kihúztam, megláttam hogy a persely alsó részénél kékes lilás elszíneződés van. érdekesség hogy leállás után hamar újra indítható csupán 1-2 perc hűlés is elég és simán megy tovább, 30-40 es tempóval nem jelentkezik a hiba gyorsabb sebességnél viszont előjön, tehát szerintem a hőterheléssel függ össze. Nem megy simán tovább, ahogy megszorul le tudja fogni a motort látszik hogy mozdul a csapszeg a dugattyúban is, mert kicsit kifényesedett a furat. Iszonyatos kerregés csikorgás lép fel és csak a leállítás segít.

                Komment


                  #9
                  soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Ez kifejtenéd részletesebben?
                  Már minden közvetlenül érintett alkatrész ki volt cserélve az újrafúrás óta, az maradt egyedül.
                  Elméletem nincs és fogalmam sem volt arról, hogy ilyen hiba egyáltalán előfordulhat.
                  Nekem a friss blokkommal volt csörgés gondom, kapott másik hengert, dugattyúszettet, megoldódott. Eképpen is eléggé örülök neki, nem feltétlen hiányzik a tuti megfejtés.
                  De persze ez az én saját lelkületem.




                  Pancsa bicikli eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Nem megy simán tovább, ahogy megszorul le tudja fogni a motort látszik hogy mozdul a csapszeg a dugattyúban is, mert kicsit kifényesedett a furat.
                  Hát nem tudom...én nem vagyok műszaki szakember, ezért nehéz elfogadnom hogy az a kis felület, amin a csapszeg és a persely vagy a csapszeg és a dugattyú érintkezik, képes legyen megfogni egy motort.
                  Biztos hogy ott lesz a baj?

                  Komment


                    #10
                    Nem lehet, hogy az első beszorulás miatt oválisra nyúlt ki a hajtórúdszem?(jó lenne megmérni pontosan 2 ponton mérve, 3 helyen) Szerintem ez hajtórúdcsere lesz, vagy újra kell munkálni a felső szem belselyét.(akár azt is dörzsárazni) Az is lehet, hogy a hőterheléstől kilágyult az anyag.
                    Az első csapszeg szorulás pedig a túl szorosan illesztett csapszeg miatt lehetett.
                    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2013 ápr. 12, 19:40.
                    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                    Komment


                      #11
                      mateapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Ugyan ez a bajom
                      Nem hiszem hogy így lenne mert ez a blokk előtte kb 20-évig kertitraktorban szolgált, majd mikor én felújítottam és elkezdtem használni 2700 km-problémamentes volt! Szép motorhang volt, minden hibátlanul működött... ha nem egytengelyű a két blokkfél akkor összeszereléskor szorulnak a tengelyek, a főtengelycsapágyak a folyamatos szorulástól hamar tönkremennek, de a dugattyút így is hozzá lehetne derékszögelni a hengerfalhoz...




                      demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Hát nem tudom...én nem vagyok műszaki szakember, ezért nehéz elfogadnom hogy az a kis felület, amin a csapszeg és a persely vagy a csapszeg és a dugattyú érintkezik, képes legyen megfogni egy motort.
                      Biztos hogy ott lesz a baj?
                      Pedig megfogja hidd el, nyilván nem teljes gázzal próbáltam hogy a motor ereje képes-e leküzdeni a szorulást és a csapszeggel szétkoptatni a dugattyúban a furatot. Nyilván a 14-lóerő megoldaná de a csikorgás és hogy a motor lassul elég bizonyíték hogy ez nem jó így. A szétszedéskor semmi egyéb nyom nincs sehol csak mindig a ronda elszíneződés a persely alsó részén.




                      wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Nem lehet, hogy az első beszorulás miatt oválisra nyúlt ki a hajtókarszem? Szerintem ez hajtókarcsere lesz, vagy újra kell munkálni a felső szem belselyét. (akár azt is dörzsárazni) Az is lehet, hogy a hőterheléstől kilágyult az anyag.
                      A hajtókar nem edzett!!! csupán az alsó szem belső felülete van hőkezelve ahol a kis hengergörgők futnak. Ha edzett lenne a hajtókar nem lehetne a derékszögelésnéll simán hajlítani. Az hogy deformálódhatott a felső szem erre én is gondoltam, de a mester az mondta hogy mikor cserélte a perselyt ellenőrizte, és normális volt a furat.

                      Komment


                        #12
                        Nem edzett, de megváltozhatott az anyag szerkezete. Elvileg kovácsolt alkatrész az is.
                        Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2013 ápr. 12, 20:01.
                        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                        Komment


                          #13
                          wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Nem edzett, de megváltozhatott az anyag szerkezete. Elvileg kovácsolt alkatrész az is.
                          igen én is erre gyanakszok bár több szakival is beszéltem, és azt mondják ilyen nem fordulhat elő. a hőhatásra biztos hogy nagyobb térfogatváltozáson megy keresztül az anyag ha kihülve teljesen normális az illesztés felmelegedve pedig összeszorul.

                          Komment


                            #14
                            Tipp:ferde hengerfurás,derékszögelés három külömböző ponton,alul,felül, középen,ha semmi eltérés,akkor elhiszem.Viszont akkor csak a hötágulással,és emiatt az illesztéssel lehet gond.
                            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                            Komment


                              #15
                              Na üdvözletem mindenkinek!

                              Sikeresen megoldódótt a probléma, ezért úgy gondoltam megosztom mindenkivel, hátha valaki hasonló kelepcébe kerülne!
                              Vettem egy nagy levegőt, és újra széthúztam a blokkot. Főtengely ki, majd lázas kereséssel találtam egy még felújítatlan keveset futott főtengelyt szerencsére nem is túl messze! Az átvételkor meglepődtem hogy a hajtókar lógása még kevesebb mint a nemrég felújított tengelynek. Tengelycsonkok rendben látható sérülés sehol, jó vastagon beolajozva mindenhol. Megvettem lesz ami lesz alapon, itthon a biztonság kedvéért kicseréltem a felső perselyt egy újra, egy ismert pannónia restaurátortól vettem egy általa használt perselyt, amit ajánlott, neki sosem volt vele gondja. A lényeg hogy végig van esztergálva a belseje,egy nagy emelkedésű előtolással, hogy jobban bejusson a kenőanyag. Behúzattam a helyére, feldörzsáraztam, és gondosan összeraktam a blokkot. Beszereltem indítottam, és láss csodát olyan egyenletesen, rázkódásmentesen járt a motor, akár egy MZ. A próbaúton óvatosan hajtottam de semmi rendellenesség, fokozatosan gyorsítottam, de semmi szoruláshajlamot nem mutat. A mostani hétvégén kb: 350 km-t mentünk, az összerakás óta úgy 550-km van benne, hihetetlenül egyenletesen jár szinte minden fordulaton, ezelőtt úgy 60-fölött már érezhető volt a "bizsergés" most nem, pedig belekarcoltunk a 85-90-be is néha. Összegezve a tanultakat, úgy látszik hogy a nagy hőterheléstől valami történt a régi hajtókarral, és az újraperselyezés sem segített, mert ahogy melegedett azt is megfogta. A még gyári állapotban lévő, főtengelynek pedig nincs párja mert szokatlanul jól megy vele a motor, ilyenek lehettek új korukban.
                              Che, és 4 további látogató kedvelte ezt.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X