Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia henger tuning

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Végre valaki elszánt! én is gondolkodtam, de a meglévő 2 felömlő, és 2 kipufogónyílás elég nagy. Véleményem szerint ha oda +2 felömlőt még bemarunk ember méretűűűt, a maradék hengerfal hamar fog kopni. Meg ahhoz ugye hegeszteni kellene a blokkot, és a hengert, hogy ki lehessen marni a helyüket. De minden esetre kíváncsi vagyok hogy mi hozható ki belőle, egyhengerest nem nagyon láttam még tuningolva

    Én meg személy szerint membránon, és 3 felömlős henger kialakításán gondolkodok. Ahhoz a blokkot nem kell bántani, csak egy hengert, azt meg vas árba kapni kb. Tehát sokat nem vesztek, csak a befektetett dolgokat. Na persze az is elég ha nem sikerül.
    Csak sosincs rá idő vagy pénz, esetleg mindkettő egyelőre
    De egyszer úgy is megcsinálom
    zahi, heeegany és 4 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Én különösebben nem értek hozzá de egy membrán egy gyengébb tuningnak megfelelőt hozna szerintem bár annak is vannak buktatói de kevesebb mint a sok felömlős esetén.
      zahi kedvelte ezt.

      Komment


        Sziasztok!

        Nem tűntem el...csak dolgozom .

        Ha kissé lassan is, de azért alakul a P10-es henger. Jelenleg épp az egyszerűbb, kevésbé módosított, mondhatnám: a "bolondbiztos" változat készül.

        (sajnos rá kellett jönnöm, hogy elkoptak a régi jól bevált maró fejeim, és az újak beszerzése "tiszta anyagi csőd" volt...8-10eFt/db...és hát az idő...míg beszereztem.)

        Az átalakítás három dologra tért ki elsősorban:
        1- Szívónyílás átmérő bővítés 27-ről 30-ra
        2- Kipufogó kiömlő nyílás átmérő bővítés 34-ről 38-ra
        3- Átömlő csatornák hengertalp felőli rész megmunkálása

        1; Az előzetes megbeszélések alkalmával megegyeztem a leendő tulajdonossal, hogy ezen a hengeren egy 30-as torokátmérőjű dupla úszós porlasztó lesz. Ebből kiindulva lett megmunkálva a szívónyílás, és a szívó torok. (talán kicsit könnyebben is ment, mint gondoltam ) Sajnos a két tőcsavar furata sem volt a szívónyíláshoz képest egyforma távolságra (lépcső...)Click image for larger version

Name:	P10 henger05.jpg
Views:	1
Size:	198.3 KB
ID:	147523Click image for larger version

Name:	P10 henger03.jpg
Views:	1
Size:	193.8 KB
ID:	147524Click image for larger version

Name:	P10 henger04.jpg
Views:	1
Size:	151.8 KB
ID:	147525Click image for larger version

Name:	P10 henger02.jpg
Views:	1
Size:	157.3 KB
ID:	147526Click image for larger version

Name:	P10 henger06.jpg
Views:	1
Size:	142.1 KB
ID:	147527Click image for larger version

Name:	P10 henger01.jpg
Views:	1
Size:	168.4 KB
ID:	147528

        2; Mivel nagyobb lett a szívó oldal, és jóval nagyobb lett/lesz a henger űrtartalom is, megmunkálásra került a kipufogó nyílás kilépő része. Annál inkább, mert egy csúnya "lépcső" van ezekben a hengerekben. Az öntödéből kikerülve munkálják meg a hengert. Egy 38mm-es maróval (ekkora kipufogó könyök belső átmérő) belemarnak a kipufogó nyílásba, függetlenül attól, hogy a folytatás már csak 34-es, vagy az körüli, arról nem is beszélve, hogy ez néha félre sikerül (mint pl. itt is az egyik oldalon).

        3; Mivel nem áll rendelkezésemre a szétszedett blokk (annyira nem akar belemenni a tulaj...) és itt gyakorlatilag "csak" henger dugattyú páros lesz cserélve, az átömlő csatornák hengertalp felőli részét csak viszonylag kis mértékű módosítás érte. Ez főképp a letörésekből, élekből, és a nyílás/nyílás keresztmetszet kiigazításából, kismértékű bővítéséből állt.

        ...folyt. köv.
        dkari, sepy és 8 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          Szép munka ! Kíváncsian várom a folytatást , és hogy mi lesz a végeredmény ! A hengerfej marad a gyári , esetleg egy komplett betétet kap ? Kipu rezonátor , vagy marad a gyári ???? Esetleg a P12 -es dobjait használjátok a csabai -féle kúpos végű furulyával ? Szumma - szummárum belekaptál rendesen , minden elismerésem !!!!
          St.Z.350, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            Tonybacsi zahi szép dolgokat sorol és szép a munkád csak azt nem értem miért nem hagyják a többit is megcsinálnod. Így csak fél munkát tudsz szerintem csinálni. ha a felömlőket nem tudod alakítani a blokkon akkor minek a felső alakítás ha nem tud az elősűrített anyag gyorsabban fel áramlani?. Lehet én vagyok az értetlen de megkötötték a kezed úgy érzem és utána várják a " csodát "!? Sokan így képzelik el a tuningot és jön a csalódás és a mutogatás arra KI csinálta. Az én elképzelésem szerint ha valaki elkezdi csinálja végig legalább azt a részt ami oda tartozik, csak ekkor várható eredmény. Az más , hogy ez sohasem egy befejezett dolog- ezután következik zahi felsorolása. Következik a főtengely a kuplung amik elsődlegesen megadják magukat. Bocs de vészmadárként nem akarok tetszelegni csak hangosan gondolkodtam. Személy szerint szeretem a tuningot bár nem vagyok tudor benne.

            Komment


              1- Szívónyílás átmérő bővítés 27-ről 30-ra
              Kíváncsi vagyok ezzel hogy fog indulni. Korábban leírtam a tapasztalatom Etz 30-as karburátorral szerelt P10-esemel kapcsolatban. Jól ment de melegen szinte lehetetlen volt beindítani.
              Akkor kaptam egy választ miszerint a nem megfelelő gázlengések és a hosszú szívónyílás miatt...

              Komment


                dkari
                kkor kaptam egy választ miszerint a nem megfelelő gázlengések és a hosszú szívónyílás miatt...
                Igazad van, de ha jól emlékszem itt a hengerűrtartalom is lényegesen nagyobb lesz, ahhoz pedig nagyobb torok dukál.

                Komment


                  A hengerfej marad a gyári , esetleg egy komplett betétet kap ? Kipu rezonátor , vagy marad a gyári ??? Esetleg a P12 -es dobjait használjátok a csabai -féle kúpos végű furulyával ?
                  Válasz szép sorban...

                  Hengerfej:
                  Ma szembesültem azzal a ténnyel, - a méricskélések/számítások után - miszerint a gyári középgyertyás P10 hengerfej préstere az ideálishoz (50%) képest kicsi (42%). Ez a névleges 68mm-es furattal értendő!
                  A hengerfúrás után a 72-es furattal 48%-os értéket kapunk. Ez jóval közelebb van az elméleti, és az elképzelésem szerinti értékhez. Ezt egyenlőre így hagyom. Ez egy 2mm-es hfej. tömítéssel 8.2 kompr. viszonyra jön ki, 2mm-es prés magassággal. Kiindulási alapnak szerintem egész elfogadható.
                  A saját, erősebb változatot is így kezdem, és ha kell a későbbiekben módosítom/módosíttatom, mert oda egy teljesen új égéstérfogatú betétet kell esztergáltatnom. A cél itt egy 10 körüli kompresszió viszony lenne.
                  Tehát a kérdésre a rövid válasz: Az egyik hengernél biztosan marad a gyári hengerfej, a másik még "képlékeny".

                  Kipu: /"az örök rejtély" ./
                  A gyöngébbikhez a T5-ös ferdén levágott végű dobjai tartoznak...egyenlőre. Ha sikerül szereznie "lux" dobokat (=P12), akkor természetesen azok lesznek rajta de a gyári hangtompító betétekkel.
                  Az enyémhez már megvan, most is azzal használom a már meglévő trabi dugósat, de ez a henger kap a dob-ba egy "rendes " konfuzort hangtompítóval. Már most érzem...kihullik a hajam, mire azt "belövöm", hogy jó legyen. De az még odébb lesz...egy kicsit.Click image for larger version

Name:	P10 lux dob.jpg
Views:	1
Size:	123.5 KB
ID:	147539
                  Hogy a későbbiekben milyen módosításokat kell majd eszközölni a kipufogó rendszeren...azt csak a jó ég tudja... ....meg a sok-sok teszt.


                  azt nem értem miért nem hagyják a többit is megcsinálnod
                  Azt mondta a tulaj, neki az bőven elegendő lenne, ha úgy menne a T5-öse, mint a jelenlegi 10-esem.
                  Mindent elmondtam neki, tisztában van az elmondottakkal és tudomásul veszi. Már így is előrébb mentünk - főleg torokátmérő szinten. A többi igazából "csak" finomítás.
                  A héten - ha időm engedi - megpróbálom fokolótárcsával is ellenőrizni a résmagasságokat.
                  Emberünk úgy 150kg, és oldalkocsis a moci!!! Ezért próbálok számára egy jó kompromisszumot keresni - teljesítmény-nyomaték- fordulatszám-fogyasztás.
                  "A nagy köbcentit nem pótolja semmi".
                  Innen a fúrás, ahhoz meg (elméletileg) illik egy nagyobb porlasztó. (12%-al nőtt a henger térfogat, és ha 12%-al nő a porlasztó torok átmérő is...kb. ott is vagyunk 30.24mm.)

                  folyt. köv.

                  Komment


                    Ma volt egy kis időm folytatni a munkát.

                    A blokk átömlő részét vettem kezelésbe. Ezt a részt gyakorlatilag bárki megmunkálhatja. Ehhez a verzióhoz - még - nem kell kitölteni/behegeszteni se a kartert, se a hengert.

                    Az eredeti 28mm széles átömlő csatorna, 35mm-re bővült.
                    A szemléletesség kedvéért itt egyszerre látszik a már megmunkált, és az eredeti átömlő.
                    ...jöjjenek hát a képek:

                    Click image for larger version

Name:	Átömlő01.jpg
Views:	1
Size:	155.7 KB
ID:	147627Click image for larger version

Name:	Átömlő02.jpg
Views:	1
Size:	193.3 KB
ID:	147628Click image for larger version

Name:	Átömlő03.jpg
Views:	1
Size:	169.5 KB
ID:	147629

                    Komment


                      Ezek szerint csak bele lehet nyúlni a blokkba is ??? Mintha azt mondtad volna koráábban , hogy a tulaj nem igazán preferálná , ha egy összetettebb átalakítás keretein belül a motorblokkházba is bele kellene nyúlni ...(?) Pedig másabb lenne a leányzóm fekvése egy leátmérőzött főtengő sonkával , a hozzávaló egyensúlyozó furatokkal ellátva , ami természetesen parafázva van ... - és a blokkban a hiányt alu gyűrűvel be lehetne pótolni - igazán kíváncsi lennék az eredményre ! Szerintem ütőssé válna a kor , és márkatársai között !
                      Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 nov. 16, 22:17.

                      Komment


                        Ezek szerint csak bele lehet nyúlni a blokkba is ???
                        Ez a saját blokkom (egy másik...ez lesz a próba/donor).
                        "kétszer mérj, egyszer vágj"
                        Kis lépésekkel haladok. Ha így beválik, jöhet a többi.

                        /és igen...így lesz a kettőből mindjárt három...fúrás-marás-reszelés.../

                        Komment


                          Ez már tiszta szériamunka ! Nem irígyellek ... Akkor mindent bele ???
                          A szívót mennyire sikerül kiegyenesíteni ??? Elgondolásom szerint a karbinak sem nagyon ártalmas ha nem vízszintesen áll ! Minden elismerésem !

                          Komment


                            Pedig másabb lenne a leányzóm fekvése egy leátmérőzött főtengő sonkával , a hozzávaló egyensúlyozó furatokkal ellátva , ami természetesen parafázva van ... - és a blokkban a hiányt alu gyűrűvel be lehetne pótolni - igazán kíváncsi lennék az eredményre !
                            Valóban.
                            Ki lehetne "hegyezni" rendesen, de jelen esetben nem ez a cél.

                            Egyébként is. A kiegyensúlyozó furatokkal ellátott - majd beparafázott - főtengely lényege (a súlyozáson kívül), hogy csökkentsük az elősűrítő teret a henger térfogatához képest (Vh/Vk azaz Vhenger/Vkarter).
                            Ez a Trabant dugattyúval máris teljesül, tudniillik a Vh/Vk arány máris jobb lesz.

                            Az elősűrítő térfogat (akár jelentős) csökkentése (széria motoroknál) csak akkor, abban az esetben hoz javulást, ha az elősűrített gázok megfelelően nagy keresztmetszeten el is tudnak a karterből távozni. Jelen esetben a henger égésterébe. Ha nem tud, rendszerint "kilövi" a szimeringet. Jöhet a fúrás/faragás: mivel rögzítsem a helyén...?! Probléma - problémát szül.

                            Hamarosan lemérlegelem a Trabi dugót, és megnézem mekkora a súly különbség az eredetihez képest (gyáriról beszélek nem után gyártottról), és ahhoz igazítom/súlyozom a főtengelyemet.
                            Össze is dobtam délután egy állítható szélességű súlyozót. Azért így mégis korrektebb.
                            Click image for larger version

Name:	Súlyozó.jpg
Views:	1
Size:	164.4 KB
ID:	147630
                            /neee...neee...nem így kell kisúlyozni (nehogy valaki így kezdje el), ez csak próba, kíváncsi voltam elfér-e a dugattyú is a tartóban (ha esetleg kellene)/

                            - - - Updated - - -

                            A szívót mennyire sikerül kiegyenesíteni ?
                            Az utcai verziónál - gyakorlatilag - semennyire...azaz csak finomítás volt (menetteljesítményben, ha valaki csak ezt a részét munkálja meg, az az éppen észrevehető kategóriába tartozik...ha egyáltalán), meg torokbővítés.

                            A "komoly" az a szívó oldal teljes átalakítása, levág-lemar-fúr-farag-hegeszt.

                            Komment


                              kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Szervusztok!



                              Az MZ is csak ugyanebből a megfontolásból alkalmazott kétgyertyás megoldást. Én sem akarok senkit lebeszélni, de a gyertyából elég egy is, csak kell hozzá egy - ahogy talán joker mondta- olyan gyújtásrendszer, ami akkora szikrát képes produkálni, hogy a lovat agyoncsapná.

                              Igazából már nekiálltam kétszer, hogy írjak ebbe a témába, főleg mióta ApaE megemlítette Gordon Jennings könyvét (azt a pirosat): én azt átlapoztam kétszer-háromszor, nagyon érdekes dolgok vannak benne, de kicsit inkább felvilágosító jelleggel és kísérletezésre ösztönözve.
                              Ugye a matek amit ő leírt akkoriban soknak tűnt papírral-ceruzával (1976-os a könyv), ma egy táblázatkezelő milliszekundumok alatt kikalkulál mindent a bevitt adatok alapján. Na én játszottam vele, számolgattam (számolgattattam a számítógépet). Az jött ki (csak és kizárólag a könyv alapján, annak 1976-os információmennyiségéből), hogy elég sok dolgot célszerű lenne megváltoztatni. Nagyon tanulságos rész a könyvben az, ahol az átáramlási keresztmetszetekre és időkre a Yamaha mérnökeinek tudományos publikációjából elindulva állít fel határértékeket: a saját magam által, a könyv útmutatásai szerint megmért keresztmetszetekből és a gyári vezérlési időkből ez jött ki a Pannoniára:

                              [ATTACH=CONFIG]22388[/ATTACH]

                              (Tudom, kicsi a kép, de kinagyítva talán olvasható. Bocs, hogy angolul van, így nem keveredtem meg a két nyelv között. Illetve ez a saját, bontott alapméretes hengerem, csak levettem a polcról, nem hasonlítottam össze se biztosan gyárival, se nem méregettem a szükséges adatokon kívül.)

                              Nekem ebből az tűnik ki, hogy kevés, vagy ha nem is az, mindenesetre nem esik egybe az szívónyílás optimális működése (zölddel jelölve) a többi nyílással. Ellenben a P12-féle felállásnál, ahol a szívási szögek átalakításával sikerült feljebb tolni ugye, mintha abba az irányba indult volna el a zöld sáv, hogy egybe essen a többivel. A P12-t pedig erősebbnek szokták megítélni.

                              Persze feljebb lehet tolni még a szívócsatorna és a henger ablakának átalakításával, de a könyvben lefektetett határok elég hamar bezavarnak: a könyv által erősen javallott maximális dugattyúsebességet olyan 7850-nél éri el a dugattyú, az ajánlott alacsonyabb sebességet (tartósság, bár a könyv inkább hobbiversenyzőknek készült) olyan 6550 1/min-nél.
                              Illetve a dugattyú gyorsulásának a gyűrűkre gyakorolt hatásait is fejtegeti, a löketből és a hajtórúd hosszából számol adott fordulatoknál maximális gyorsulásértéket. Azok a számolások alapján az 1 mm-es gyűrűkkel ajánlott maximális határt olyan 7200-7250-nél húzza meg a Pannoniánál.
                              És ugye a karburálás és a nagyon fontos kipufogó. Ami rögtön eléggé nehezít a dolgon, hiszen kettő darab nyílásunk van. Se a könyvben, se máshol nem találtam útmutatást, hogy ilyenkor mi lenne az optimális, akár számításokban, akár gyakorlatban. De azt azért a szerző kiemeli, hogy egy jól megtervezett kipufogó az egyetlen házi módosítás, ami az ember fenekével érezhető változást hozhat. És ez is lehet a P12 egyik kulcsa, a dobok.

                              Másrészt nekem személyes problémám akadt a kipuf. nyílások közötti nyelvvel: egyszer akkora hőt sikerült termelnie a motornak (4 km egyenes, koppgáz, ráfekvés a tankra amennyire széria T5H-n lehet), hogy összeért a dugattyúval. Lehet még több benzin hűtötte volna eléggé, de ha nem lett volna ott biztosan nem ér hozzá... Gondolkodtam valami hűtőfuraton a "nyelv"-hez, meg egyedi henger legyártásán, na de előbbi nem igazán járható, utóbbi meg még több matekot igényelne (ami idő meg idő), mert annyi pénzt nem adok ki háromszor-négyszer.

                              Én eddig jutottam, mert idő hiányában nem tudok vele eleget foglalkozni. De várja a "szénné tuningolt" blokkot az 1975-ben kivont, blokk nélküli T1-es vázam már egy ideje. De minél jobban belemegy az ember, annál több a komplikáció. Aztán ha valamit sikerül elérni, akkor csak a váz/futómű/fék vonalon lehet és lesz gond.

                              Mindenesetre ha van valakinek stabilmotor hengerének palástjáról pontos rajza, azt szívesen venném.
                              Ha még érdekel,talán tudok segíteni a stabil méreteiben

                              Komment


                                Sziasztok gondoltam megosztom a t1-esem blokkjának tuningolását.
                                Kezdésnek azzal kezdtem hogy kapott egy alul-felül tűgörgős főtengelyt. P10 Henger és hengerfej van rajta jelenleg. Berta 2 gyűrűs dugattyú a kipufogó oldalon 4 olajzó/ hűtőfurat a kipufogó oldalon pont középen ahol a kiömlő nyilások közötti nyelv van. 1,5mm-re csökkentett hengerfejtömitéssel összerakva. Yamaha 3kj robogó gyújtással végre tökéletes világitás, töltés és szikra.
                                A legnagyobb teljesitménynövekedést a p12 kipufogó hozta, ezzel a fogyasztás is csökkent. 17-es első lánckerék van rajta ezzel utazó 90 tökéletesen birja, és még bőven lehet előzni is. Egyszer próbáltam egy végsebességet is. 115 volt gps-el mérve. A legujabb szerzemény egy kinai porlasztó amit nemrég tettem fel nem kis örömömre ez is hozott pár plusz lóerőt, és stabil alapjáratot. Ezzel még végsebességet nem próbáltam, de oldalkocsival is simán megy 80-at erőlködés nélkül, gyorsabban pedig oldalkocsival nem igazaán mennék...

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X