Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia főtengely könnyítés.

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #16
    Azért voltak ám ott még egyéb 'turpisságok' is, pl. Wartburg hajtókar, Yamaha gyújtás, 'okosított' hengerfej, Csepelből másolt fogaskerekes primerhajtás, 'bika' kuplung és hátsó lánc, megerősített segédváz hátul, a porlasztóra nem emlékszem.
    Nálam is alakul... (Bár a primer marad láncos valószínűleg, legalábbis egyenlőre.)

    A zindex saját keresőjét 'felejcsed'. Gugli 'jobban tudja', nekem első találatként ezt hozta fel
    Köszönöm.

    miért nem „tuningolnak” repülőgépeket?

    Csak csendben: a repülő csak úgy "legális", ahogy kijött a gyárból. A gyárban biztosan alkalmazzák a "faragás" gyártás előtti verzióját, azaz van amit tapasztalat alapján méreteznek. De onnantól fogva, hogy legyártásra került minden átalakításhoz engedély kellene. Ugye ez nem hangzik akkora dolognak, mert az autónál is így van - csak a repcsiknél sokkal komolyabb a "ki és mit csinált a szerkezeten" nyilvántartás, ha valami baj van rögtön megvan ki okozta. Ugye az ember aláírja az elvégzett munkákat pontonként, illetve írásban ki kell jelentenie az erre jogosult karbantartónak, hogy a repülőgép repülésre alkalmas, biztonságos állapotban került ki a kezei közül. Így bármi faragással megalapozott "tuning" kilőve.
    Utoljára szerkesztve a következő által: kollarg; 2014 jún. 26, 10:19.
    OdinHEM, sepy és kedvelte ezt.
    There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

    Komment


      #17
      Csak csendben: a repülő csak úgy „legális”, ahogy kijött a gyárból.

      Igen, ahogy a motorkerékpár, és az autó is úgy legális....

      Kedves Kollarg, mindenben igazad van, én csak annyit tennék hozzá, hogy sokan a repülést veszélyesebbnek itélik meg, mint a közúti közlekedést, ( pedig nem!!) és messze kevesebbeknek van pénzük repülgetni, mint motorozni-autózni...így kevesen "nyulkálnak bele" egy repülőgép motorba, na de egy motorkerékpár, vagy autó motor tuninghoz lassan annyian értenek, mint a futbalhoz...

      Én a kékkönyv olvasása alatt döbbentem meg, hogy a technikus-mérnök ellentét, mennyire visszavetette pl. a Pannónia fejlesztését is, és ezáltal az egész gyárat, és ez többek között elvezetett a bezáráshoz...

      pl. az egyik formatervező egyenesen megalázóként írja le, hogy a grafikákba golyóstollal javítottak bele a műhelyben...

      - - - Updated - - -

      Nálam is alakul... (Bár a primer marad láncos valószínűleg, legalábbis egyenlőre.)


      Kedves Kollarg, nem kívánok beleszólni, csak szeretném mondani, hogy én is gondolkodom ilyen dolgokon, és mivel tudom, hoyg egy halk, megfelelő teljesítményű, és kopásálló fogaskerék hajtás méretezése nem egyszerű, a gyártása nem aprópénz, és nem lehet minden esetben az udvaron talált anyagból előállítani... én ilyen megnövelt teljesítmény esetén kétsoros primerláncot "álmodtam" meg...kisebb az átalakítás a kuplung kosáron, ( föllehet csavarozni még egy lánckoszorút a meglevő mellé - ez csak ötlet,) és egyszerűbben gyárthatóbb egy dupla kis lánckerék előre, és a hőkezelése is egyszerűbb, mint egy fogaskeréknek.... Ráadásul épp a fogaskerekes Csepelekre volt a panasz, hogy erős zaja volt a hajtásnak! (gondolom a fogköszörűs technológia még olyanabb cipőbe járt, mint maga a fogaskerék számolás, illetve gyártás...)

      Úgy emlékszem a P20-on fogaskerekes a primerhajtás. És el is csodálkoztam, hogy ferdefogazatú, ( ami nyilván a "csattogást" a zajt csökkenti, lévén egyszerre több fog van kapcsolatban) de ez felveti azt is, hogy egy T-s blokkban nem csak radiális erőhatás ébred a tengelyben - ahogy a láncnál, az csak "húzza-hajlítja" a tengelyt, - hanem ha ferdefogazat lesz, akkor axiálisan is ellent kell tartani a mélyhornyú golyóscsapágyaknak...Azaz a fogaskerék - ha ferde lenne, mint a P20-é - akkor "tolja " is a tengelyt vagy a jobb, vagy a bal lábtartó felé...és erre is ellenőrizni kell(ene) a csapágyakat, nehogy "kifúrja" a tengely valamelyik deklit...
      Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 jún. 26, 13:13. Oka: csak megszaladt a képzeletem

      Komment


        #18
        Csepel fogaskerekes hajtása egyenes fogazású volt?

        Most így hirtelen felvetődött bennem az ötlet hogy mi lenne ha valami megfelelő anyagból ki lenne esztergálva a fogaskerékpár alapja, aztán lézerrel a fogak belevágva. Vagy fordítva, először lézer aztán eszterga.
        Persze kérdés hogy melyik olcsóbb. Belemarni a hagyományos eljárással vagy kivágni?

        Komment


          #19
          ptm004 kedvelte ezt.

          Komment


            #20
            Igen, én úgy tudom, egyenes fogazású volt. És fogazó gépen készült. Ennek ellenére nagyon - zavaróan - hangos volt, és ezért tértek át láncra. Noha egy ideig ezt a láncot importálni kellett...Ami nagyon nagy hátrány volt!!

            Persze lézerrel lehet fogakat kivágni, és forog is a két kerék együtt, de...
            - meddig,
            - mikor kopik-vagy törik el,
            - mennyi hőt termel a csúszás közben...
            és még sorolhatnám... Hiszen a gyárban is egyik nagy gond az volt eleinte, hogy nem tudtak jó fogaskereket számolni és gyártani! ( Csak kétféle modullal tudtak eleve gyártani eleinte...) A fogaskerekek csúszás kiegyenlítését akkoriban szerintem még maximum szerkesztéssel tudták csak meghatározni, ha egyáltalán valaki ki tudta az 50-es években szerkeszteni... ( én úgy emlékszem, hogy számolással nekem 1985-86-ban 7 tizedesjegyig kellett meghatároznom az oskolában a profileltolási tényezőket....) szóval ez egy eléggé bonyolult dolog, messze nem olyan egyszerű kérdés, ahogy ez látszik, ha kézbe vesz az ember pl. egy háztartási robotgép műa. fröccsöntött fogaskerekét... oda jó a "lézeres"...de pl. egy autó, vagy motor váltójába?! A gyárak kifejezetten külön speciális gépeket gyártanak a különféle legördülő ivekre, evolvens, ciklois ivekre...(palloid, ciklopalloid ivek...) és ezen gépek beállítása az ötvenes-hatvanas években hadititokként működtek szinte!! Lásd a Tünde hátsó szöghajtását!! ( azt hiszem ott az Oerlikon svájci cég számolta ki a kerekeket, - kúp és tányér kerekek)

            - - - Updated - - -

            ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A statisztikák valóban azt mutatják, hogy megtett távolságra (pl. utas-km) vetítve a legbiztonságosabb közlekedési eszköz a repülő, messze biztonságosabb, mint pl. az autó vagy a vonat, vagy bármi egyéb jármű, és ez helytálló is.

            Azonban ez nem a repülés kevésbé veszélyes voltából fakad, hanem úgy érték el (mert a 'hőskorban' még ez sem volt igaz), hogy csökkentették műszaki és humán rizikófaktorokat. Magyarul: egy repülőgépet százszor jobban és gyakrabban átvizsgálnak, mielőtt 'kiengedik a forgalomba', mint egy autót, másfelől, a pilótáknak is messze szigorúbb feltételeknek kell megfelelni, mint egy úrvezetőnek, de akár még egy buszsofőrnek is, és a képzésük is sokkal alaposabb, nemcsak az elméleti, de a repült órák tekintetében is.
            Pontosan a statisztikákra alapoztam a kiejlentésemet.

            és jól leírtad, hogy a statisztikákat mivel érték el. De ettől függetlenül az még igaz, hogy ha repülsz, akkor nagyobb biztonságban vagy, mintha motorozol, vagy autózol. ( vagy vonatozol, hajózol)

            Még akkor is, ha Te vezeted a repülőgépet.

            - - - Updated - - -

            Ne felejtsd el, ahogy az "úrvezetés" valóban "úri muri" volt egy időben, de ma, már csak kicsi idődbe, és kicsivel több pénzedbe kerül, hogy "úr"pilóta is legyél egyben... ... persze kishazánkban ez még ma valóban "úri mulatság" , de ha jobban teljesítünk, akkor egyre többen repkednek majd a fejünk felett... Emlékszem katona koromban a vezérezredesek helikopterről vadásztak Gemencen.... szóval a "hőskorban" vagyunk, rövidesen egyre több magán repcsi, és helikopter lesz!

            Itt jegyzem meg, hogy felénk elég sok motoros sikló ernyő van, és kedvelt szórakozásom az, ha túlságosan kíváncsiak mit eszik a család vasárnap délben a teraszon, hogy előveszem az íjjamat, és egy-két madarász vesszőt megengedek én is a légtérbe...

            Úgymond használom én is a légteret, ami felettem van.... olyankor mindjárt csendesebb ebéd van.... nem tudom mi az oka, de odébb libegnek...

            (szóval kezd elterjedni a repülés ezen módja is, és csak várjuk ki, mi lesz a vége ennek....)
            OdinHEM és ptm004 kedvelte ezt.

            Komment


              #21
              TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              előveszem az íjjamat, és egy-két madarász vesszőt megengedek én is a légtérbe...
              Úgymond használom én is a légteret, ami felettem van...
              Jó ötlet, köszi! Tőlünk nem messze is van egy sportrepülőtér, az utóbbi években rohamosan, osztódással szaporodnak ezek a zajkeltő vackok, a jelenlétük már igencsak meghaladja a zavaró szintet. Pedig van egy pár száz hektárnyi szántó és erdő, ami felett vígan repkedhetnének. De nem, számukra érdekesebb ha bekukkanthatnak a magánéletünkbe, és a kertek felett repkednek. A kisrepülősök pedig még jól be is döntik a gépet, hogy jobban lássanak. Hát lehet hogy tőlem is fognak látni pár nyílvesszőt , hátha elszállnak a kíváncsiságukkal együtt..
              Bocs az off-ért, de ha már szóba került...
              OdinHEM, TLF65 és ptm004 kedvelte ezt.

              Komment


                #22
                Bocs az off-ért, de ha már szóba került...

                Akkor tovább offolok.


                A vadász kint kapál a kertben, mikor fölérepül egy sárkányrepülő.
                - Asszony, a puskámat! Ez a nagy madár fölragadott egy embert!
                Megjön a puska, a vadász céloz és az ember már bukfencezik is lefelé.
                - Eltaláltad apjuk? - kérdi a feleség.
                - Nem, de az embert már elengedte!
                OdinHEM, sepy és 4 további látogató kedvelte ezt.

                Komment


                  #23
                  ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Egyenes volt.

                  Milyen 'felbontással' (tűréssel) dolgozik a lézer? Vágott felületi érdesség milyen? Nem értek hozzá, de ez a két faktor biztosan közrejátszik.
                  Pontosság gépfüggő. De elég jó(legalább század) Valamint van egy kis rádiusz is. De az kisebb mint amit fogazó géppel el lehet érni.

                  TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Igen, én úgy tudom, egyenes fogazású volt. És fogazó gépen készült. Ennek ellenére nagyon - zavaróan - hangos volt, és ezért tértek át láncra. Noha egy ideig ezt a láncot importálni kellett...Ami nagyon nagy hátrány volt!!

                  Persze lézerrel lehet fogakat kivágni, és forog is a két kerék együtt, de...
                  - meddig,
                  - mikor kopik-vagy törik el,
                  - mennyi hőt termel a csúszás közben...
                  és még sorolhatnám... Hiszen a gyárban is egyik nagy gond az volt eleinte, hogy nem tudtak jó fogaskereket számolni és gyártani! ( Csak kétféle modullal tudtak eleve gyártani eleinte...) A fogaskerekek csúszás kiegyenlítését akkoriban szerintem még maximum szerkesztéssel tudták csak meghatározni, ha egyáltalán valaki ki tudta az 50-es években szerkeszteni... ( én úgy emlékszem, hogy számolással nekem 1985-86-ban 7 tizedesjegyig kellett meghatároznom az oskolában a profileltolási tényezőket....) szóval ez egy eléggé bonyolult dolog, messze nem olyan egyszerű kérdés, ahogy ez látszik, ha kézbe vesz az ember pl. egy háztartási robotgép műa. fröccsöntött fogaskerekét... oda jó a "lézeres"...de pl. egy autó, vagy motor váltójába?! A gyárak kifejezetten külön speciális gépeket gyártanak a különféle legördülő ivekre, evolvens, ciklois ivekre...(palloid, ciklopalloid ivek...) és ezen gépek beállítása az ötvenes-hatvanas években hadititokként működtek szinte!! Lásd a Tünde hátsó szöghajtását!! ( azt hiszem ott az Oerlikon svájci cég számolta ki a kerekeket, - kúp és tányér kerekek)
                  Hogy mennyit bírna az anyagminőségtől függ. Fogaskerékpárt pár kattintással megtervezem. És az pontos lesz Aztán a tervek alapján a lézer szépen kivágja. Ami szintén pontosabb lesz mint a gyári megoldás volt.

                  Aztán már csak ki kell esztergálni(ha egyáltalán szükséges mert nem feltétlenül az) és mehet is a gyári helyére.


                  Na majd egyszer tervezek egy ilyen rendszert. De akkor azt le is gyártom!
                  kedvelte ezt.

                  Komment


                    #24
                    Vágott felületi érdesség milyen?
                    Nem jó. legalábbis nincs olyan ,mint a hántolt vagy köszörült felület, bár előtolásfüggő ez is.
                    OdinHEM és kedvelte ezt.
                    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                    Komment


                      #25

                      Komment


                        #26
                        Valami hőkezelés is fog kelleni, ott azért van igénybevétel rendesen.
                        És még az anyagról nem is beszéltünk. C45 ide kevés. Minimum betéteddzhető anyag kell. Csak a felületén szabad eddzettnek lennie, különben hullanak a fogak. Továbbá a lézerrel elmetszitek az anyag elemi szálait, valószínű a hőkezelés után erősen változna az alak és 90 fokos eltéréssel változna a fogak erőssége is.(nem véletlen, hogy a fogaskerekek előkovácsolt anyagból készülnek, nem elég ide egy leszalámizott vasdarab, vagy ilyen-olyan lemez)
                        Ha annyira meg akarjátok csinálni, erősen javaslom a ferde fogazást, lefejtőmaróval csak annyival nehezebb a dolog, hogy el kell forgatni a darabot vagy a maróorsót a megadott szögben.
                        Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2014 jún. 26, 23:41.
                        Titus, movisz és 3 további látogató kedvelte ezt.
                        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                        Komment


                          #27
                          Váltó fogaskerekei milyen anyagból vannak?

                          Komment


                            #28
                            16MnCr5/ BC3. A hőkezelés lehet nikotrálás is. Ezek betéteddzhető anyagok. Napi szinten ebből csinálok fogaskerék/tengely előgyártmányokat.
                            "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                            "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                            Komment


                              #29

                              Komment


                                #30
                                heeegany eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                Hogy mennyit bírna az anyagminőségtől függ. Fogaskerékpárt pár kattintással megtervezem. És az pontos lesz Aztán a tervek alapján a lézer szépen kivágja. Ami szintén pontosabb lesz mint a gyári megoldás volt.

                                Aztán már csak ki kell esztergálni(ha egyáltalán szükséges mert nem feltétlenül az) és mehet is a gyári helyére.


                                Na majd egyszer tervezek egy ilyen rendszert. De akkor azt le is gyártom!
                                Kedves Heegany, nem kétlem hogy pár kattintással megtervezel egy fogaskerék hajtást, , hiszen a hengerfejnél bizonyítottad, mennyire kimagaslóan értessz a műszaki számítástechnikához.

                                Ebben az esetben az, hogy mennyire lesz pontos a hajtás, nyilván az alkalmazott számítógépes program minőségétől függ.

                                De gondolom nem árulok el titkot, hogy a tanított - és leprogramozott - elvek, valamint a tényleges gyári gyártási gyakorlatok - amik viszont fogazó gép, és technologia függő, - van némi eltérés. Komolyabb váltó-gép-gépkocsi gyárak esetében sokszor még a mai napig is titkosak ezek a számítások, pontosan azért, hogy ne tudja bárki egyszerűen rekonstruálni a kerekeket, hanem a gyárban rendelje meg.

                                nyilván érdemes párban cserélni a kerekeket, ( ez kiküszöbölheti a fogaskerék rekonstrukciót, ha " hasonlót építünk be" ) - ha van rá pénz.

                                Annak idején én magam is készítettem fogaskerék rekonstrukciókat az NDK TGL szabvány alapján gyártott Klingenberg-ciklopalloid iveltfogazású kúpkerekek esetében, Visual Basic nyelven még a fogirányvonalakat is kirajzoltam, és a műhelybe azt hasonlítottuk össze az olajos-kopott kerekek papír lenyomatával, hiszen a fogirány a kopással nem változik (csak a távolság nő a voanalk között).

                                De ez is csak "faragás" volt, a biztos megoldás az volt, hogy gyártattunk párban kerekeket. Viszont termelés kiesés azonnali megoldására esetenként bejött egy-egy kúpkerék csere.... ( 540 kW-os külszíni bányagépek hajtóműveinek behajtó "gyorstengelyei" voltak kúp kerekesek, amik tányérkerékkel csatlakoztak a ferdefogazású hengeres kerék hajtóműhöz)

                                Azt nem tudom, hogy a lézer milyen minőségben gyárt. De azt igen , hogy a pontos fogprofil, akár hámozó-lefejtő marással, akár köszörülve előállítva azért lényeges, mert az élettartamot és az egész hajtás hatásfokát befolyásolja pénzügyileg is, és műszakilag is. (és ez nem csak az anyagminőségtől függ, hanem a pontosságtól is, ugyanis csak elvben gördül le a két fogprofil egymáson, és emiatt az elérendő legördülés miatt van annyiféle fog alak a forgalomban evolvens, vagy ciklois fogprofilok, - ugye itt valamilyen alakzatok gördülnek egymáson, és rajzolják ki a görbéket - de a gyakorlatban mindig csúsznak is a fogak, nem csak gördülnek.

                                És ha át akarjuk vinni a teljesítményt, pl. a motor főtengelyéről a váltóra, akkor nem mindegy hogy közben mennyi megy el a melegedésre, a kopásra, mert ezek mind-mind az élettartamot, és az esetleg csökkenő élettartamon belül a teljesítményt befolyásolják. Nem beszélve arról hogy egy rossz hajtás mennyire viseli meg az egész csapágyazást, akár azon keresztül is, hogy melegíti a csapágyat kenő olajat.

                                Gondolom a lézer simán egy lerajzolt fogprofilt vág körbe, ami biztos hogy nem rossz, de vajon mi ahhoz képest, amikor egy maró fej folyamatosan forogva marja a forgó fogaskerék alapanyagot, kvázi eleve az történik már gyártás közben is, ami később működésben. És hőkezelés - eddzés - után, a köszörű, vagy a hámozó lefejtő úgyanúgy forgás közben munkálja utána a kereket, és nem staikusan, mint a lézer...

                                Bocs, ha rosszul látom, és elnézést ezért a "tudományoskodásért"...

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X