Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia főtengely könnyítés.

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    Végigolvastam a lézeres fogazásról szóló hozzászólásokat. Gyakorlati tapasztalatból mondom, hogy fogaskerékprofilt lézerrel kivágni szépen nem lehet. Azért nem, mert az anyagvastagság miatt a századmiliméteres pontosság tizedessé válik. A fogfelület beég. A vágási nyom egyébként is egy kissé kagylós, hasonló a lángvágott felülethez, persze jóval finomabb. Kis fordulatszámú lánckerekeket, ahol az anyagvastagság 12 mm körüli, viszonylag szépen lehet vágni. Itt 5/8" az alsó határ, ami elfogadható.

    Van némi tapasztalatom a fogaskerékgyártásban. Erre a célra, amire használni szeretnétek 3-3.5 modulnál nagyobb kerék nem jöhet szóba. Ilyen kis fogat pedig a lézer szétéget. Egyenes fogazásnál a kiskerék fogszáma 17-nél kisebb nem lehet, mert alámetszés jön létre, azaz elgyengül a fogtő. Az egyenes fogazás eleve zajos, mert a kerekek nincsenek állandó kapcsolatban. Ferde fogazásnál meg van a folyamatos kapcsolódás, de az oldalirányú erők miatt ferdehatásvonalú csapágyakat kell használni. És köszörült fogazatot.(Tehát át kell alakítani a meglévő csapágyazást.) Anyagminőség 16MnCr5 (BC-3), vagy attól jobb minőségű. Cementálva, edzve és köszörült fogazattal!!!

    Ha valakit érdekel tudok címeket adni, ahol vállalják a legyártást. A méretezés nem egy ördöngös dolog. Némi szerkesztői gyakorlattal és műszaki vénával rendelkező egyén kis gyakorlást és utánolvasást követően meg tudja csinálni. (Megfelelő szakirodalom kell hozzá természetesen.) A méretezéshez alapvetően három adat szükséges: tengelytáv, kívánt áttétel, tengelycsapok méretei. És természetesen a beépíthető hely nagysága, adottságai.

    Ha komolyabban érdekel valakit a téma szívesen segítek.

    Ezt az urat nagyon tudom ajánlani. Árai korrektek és szívesen segít műszaki kérdésben is:

    Tóth Mihály, Kistelek

    - - - Updated - - -

    heeegany eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Csepel fogaskerekes hajtása egyenes fogazású volt?

    Most így hirtelen felvetődött bennem az ötlet hogy mi lenne ha valami megfelelő anyagból ki lenne esztergálva a fogaskerékpár alapja, aztán lézerrel a fogak belevágva. Vagy fordítva, először lézer aztán eszterga.
    Persze kérdés hogy melyik olcsóbb. Belemarni a hagyományos eljárással vagy kivágni?
    Marni!!! A lézeres technológia ide nem jó. Lánckereket lehet viszont vágni ilyen módon. A lényeg az, hogy a lézer sehol sem léphet ki az anyagból. A vágási vonalnak folyamatosnak kell lennie. Ugyanis az a fránya lézersugár melegíti az anyagot, ami ugye igyekszik elhúzódni. Az elhúzódás csökkentése miatt kell az alkatrészt benne tartani a lemezben.

    Miután a lánckerék ki lett vágva, akkor lehet furatolni. A gondosan lesorjázott fejkörön (lánckerék legnagyobb átmérője, fogtető) kell felszabályozott puhapofába fogni, furatolni, oldalazni, fogsarkot letörni.

    Esztergálás előtt célszerű megmérni az anyagkeménységet. HA ez 25-30 HRc, akkor nem kell hőkezelni. Ha ettől kisebb, vagy nem mérhető, akkor nemesíteni kell (Edzés, megeresztés). Anyagminőség S355JR (52C). Olcsó és könnyen beszerezhető lemezminőség. Az összes mezőgazdasági lánckerék ebből készül, mert hegeszthető is.
    Utoljára szerkesztve a következő által: CZsolti; 2014 jún. 27, 08:45.
    Duke, kollarg és 7 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #32
      Azt, hogy CZsolti, és wsiewers ennyire alapos és felékészült, én nagyra értékelem. És persze a segítőkészséget, ami alapjában véve jellemzi az egész fórumot, fórum tagságot.
      OdinHEM, wsievers és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #33
        TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        A fogaskerekek csúszás kiegyenlítését akkoriban szerintem még maximum szerkesztéssel tudták csak meghatározni, ha egyáltalán valaki ki tudta az 50-es években szerkeszteni... (én úgy emlékszem, hogy számolással nekem 1985-86-ban 7 tizedesjegyig kellett meghatároznom az oskolában a profileltolási tényezőket...) szóval ez egy eléggé bonyolult dolog, messze nem olyan egyszerű kérdés, ahogy ez látszik, ha kézbe vesz az ember pl. egy háztartási robotgép műa. fröccsöntött fogaskerekét... oda jó a „lézeres”...de pl. egy autó, vagy motor váltójába?!
        Egy kis "kedvcsináló" (Forrás: Vörös Imre - Gépelemek III.) Íme a titok:

        http://www.sasovits.hu/cnc/irodalom/...t_hajtasok.pdf

        Azt azért elárulom, hogy a profileltolást ma is szerkesztéssel határozom meg, csak a Solid Edge ezt most pontosan meg is tudja mérni. Ha kell, akkor 7 tizedesig
        OdinHEM, wsievers és 2 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #34
          Akkor azt hiszem a fogaskerék gyártás ezen módja felejtős

          Komment


            #35
            https://www.google.hu/search?q=homlo...ml%3B539%3B380


            nem tudom hogy mi a hivatolos neve , de az a kétsoros ferde , nem jó megoldás ?
            Utoljára szerkesztve a következő által: joker; 2014 jún. 27, 12:46.
            sepy és kedvelte ezt.

            Komment


              #36
              joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              nem tudom hogy mia hivatolos neve , de az a kétsoros ferde , nem jó megoldás ?
              Nyílfogazatnak hívják. Egyébként a Citroenhez fűződik a találmány valamilyen módon, mert az emblémájuk is ezt a fogazatot ábrázolná eredetileg. "Legkönnyebben" úgy lehet megvalósítani, hogy egymás mellé kell szerelni egy jobbos és egy balos kereket, amivel így valóban kiegyenlítődnek a tengelyirányú erők. Hátránya, hogy szélesebb hely kell neki és a dupla költség. Két fogaskerékpár ugyebár és egymás tükörképei.

              Műszakilag viszont kifogástalan. Csendes és jól terhelhető.

              Komment


                #37
                ....annak meg végképp nem tudom a nevét -de láttam - amikor két mezei egyenes homlok fog van egymás mellett , csak fél foggal eltolva .Az is csendes és erős .

                Komment


                  #38
                  Szia Joker! Az a lényeg, hogy egyszerre lehetőleg ne csak egy "fogpár" legyen kapcsolatban...nyilván erős lehet, hiszen dupla a szélesség, és a félfog eltolás azt eredményezi, hogy minden pillanatban van kapcsolat a (dupla) kerék pár között...

                  Komment


                    #39
                    Bocs de a lényeg a ferde fogazás vagy a nyíl fogazás mert az egyenes fogazású hajtás hangos és nagy nyomaték átvitelnél bajos mert kevés a kapcsolódás foghegyen nincs1 egész. Ha jól emlékszem a Danuviánál alkalmazták is és elég hangos is volt. Pl. a Simson Stárnál már ügyesen oldották meg.De a nagyobb távolság miatt a dupla soros lánc jó és trtós lehet hiszen gk. motoroknál a vezérlésnél bevált szokás volt mígnem kitalálták a szíjhajtást vannak előnyei de hátránya is. Erről sokan tudnának beszélni kinek le tagatták a cseréjét és átugrott a vezérmű!

                    Komment


                      #40
                      Értem én a célt a primerhajtás fogaskerekessé való átalakítás igényében. De.....mi lenne a forgásiránnyal, és a berugó mechanizmus által meghatározott indításkori forgás iránnyal?
                      Ez szerintem nagyobb probléma mint az, hogy hogyan kell fogaskerék párt gyártatni. Nem mellékesen pedig ne felejtsük ki a ferde fogazás kapcsolatában kialakult tengelyirányú (nem kicsi) erőt, amihez a váltó behajtó tengelyének és a főtengelynek a csapágyai nincsenek méretezve. Ezt oldja meg egyébként a Citroen megoldása.
                      Szóval jó az a primer lánc, legfeljebb a duplexre való alakítás segíti a jól (?) tuningolt egyhengeres nyomaték átvitelét.
                      De lehet, hogy tévedek.....

                      Komment


                        #41
                        bsa10 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Értem én a célt a primerhajtás fogaskerekessé való átalakítás igényében. De.....mi lenne a forgásiránnyal, és a berugó mechanizmus által meghatározott indításkori forgás iránnyal?
                        Ez szerintem nagyobb probléma mint az, hogy hogyan kell fogaskerék párt gyártatni. Nem mellékesen pedig ne felejtsük ki a ferde fogazás kapcsolatában kialakult tengelyirányú (nem kicsi) erőt, amihez a váltó behajtó tengelyének és a főtengelynek a csapágyai nincsenek méretezve. Ezt oldja meg egyébként a Citroen megoldása.
                        Szóval jó az a primer lánc, legfeljebb a duplexre való alakítás segíti a jól (?) tuningolt egyhengeres nyomaték átvitelét.
                        De lehet, hogy tévedek.....
                        A berúgással nincs gond. Hiszen az a kuplungkosár közvetítésével történik. Tehát a gyári megoldás jó, rögtön az ellenkező irányba forgatná a főtengelyt. A hozzá kell állítani a gyújtást és rögtön pöröghet is az ellenkező irányba a főtengely.
                        Tehát ez a része sima ügy.

                        Komment


                          #42
                          Igen. Ezt is értem...de akkor már a gyári mágnes gyújtás sem jó szerintem, mivel annál nem lehet egyszerűen a másik irányból indítani a megszakítást, tehát azt is át kell alakítani valami generátorra, hogy ne függjön a felépülő mágneses tértől a megszakítás pillanata.
                          Szóval pénz pénz és pénz. És még mindig nem tudjuk, hogy egy képekről másolt tuning(?) mekkora teljesítmény növekedést eredményez, amihez nem elég a gyári primer lánc. Láttam egyébként egészen jól tuningolt T5-ös versenyen a gyári primer lánccal hosszú ideig jól működni.
                          Szóval én először megpróbálnám a teljesítmény növekedést elérni és ha nem bírja a teszteken a gyári primer hajtás csak azután fejleszteném ezt a részt. Persze a váltót sem hagynám meg 4 sebességesnek stb stb. Volt egyébként egy T5-ös ha igaz az Ölbei munkája (24 ora) és egészen jól is ment. Valószínű ők sokkal többet tudnak a gyakorlati oldalról segíteni. Már ha akarnak.....

                          Komment


                            #43
                            A mágnes gyújtás jo visszafelé történő forgás eseten is! Tudom, mert amikor a gyújtásomat átalakítottam, a mágnes jeladó visszafelé is adott jelet, es ha a motor kicsit vissza rúgott , hajlamos volt beindulni .... 3 mm-es utógyujtas mellett !!!

                            - - - Updated - - -

                            Visszafelé beindult , sőt a túrát is vette , es volt úgy hogy sebessegbe téve hátra indult a motor ! Így utógyujtas volt, es megis járt. :-))

                            de de sikerult ezt a hibát is kiküszöbölni ...

                            Komment


                              #44
                              Én a gyári lendkerék gyújtásról beszéltem nem pedig egy átalakított, induktív jeladós robogó gyújtásról.
                              Az máshogyan működik. Egy egyszerű akumlátoros-megszakítós is ad bárhol és bármilyen helyzetben szikrát csak ahhoz ahogy te is írtad át kell alakítani.

                              - - - Updated - - -

                              Ja és még egy mielőtt valaki kifejtené....tisztában vagyok azzal, hogy a kétütemű motornak mindegy a forgás irány mert a dugattyú vezérel. Itt a megéri-nem éri meg dilemma a kérdés szerintem.

                              Komment


                                #45

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X