Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Dugattyúk, hengerek, lóerők

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Idézek:
    "Ha kisipari dugót használsz már el is döntötted, hogy mire kell neked a motor. Elmondom: Szobába dísznek.
    Magyarországon dugattyút gyártani jelenleg senki nem tud (mondom dugattyút) A henger fúrás is megérne egy misét nem is beszélve, a főtengely felújítást de azt inkább hagyjuk.

    Térjünk vissza a dugattyúra. Milyen szempontokra figyelnek mondjuk a japánok mikor tervező asztalon megszületik egy dugattyú.
    • anyagát ötvözni kell. Mivel? SI 10...25% Cu 0,8...4,5% kisebb mennyiségben Mg, Ni, Fe,Mn, Ti, Cr, Co...stb A szilícium rossz hővezető, de növeli a kopásállóságot. rossz hővezetőként van jelen az ötvözetben és elősegíti a dugattyú és a henger futófelülete közötti optimális hézagot.
    • anyagát kovácsolni kell (nyomó kúpok kialakulása a terhelések miatt, ez nagyon fontos) Ha a kellő nyomó kúpok nem érnek össze a dugattyúd elreped. Te meg a bokorba kötsz ki.
    • Hőkezelés. Fontos hogy a legoptimálisabb hőkezelési eljárást alkalmazzák a könnyűfém dugattyún. A legoptimálisabb alatt azt értem hogy a motor tervezett maximális terhelését is kibírja. Kibírja a detonáció égési csúcsnyomást és az égés hőt.
    • Dugattyú megmunkálására célgépek szükségesek. Ilyen célgépet sufni műhelyek nem vesznek meg az évi 5db P20asért. Azt mondják majd neked..de hát CNC-n készült ez is barátom. Pfff.... Felejtsd el! A dugattyú alakját hátra esztergán is készítik. Nem egy sima konzervdoboz a geometriája.

    Kisipari dugót a megengedetnél nagyobb illesztési hézaggal fogod csak tudni bele rakni aminek teljesítmény hiány, zörgés, és idő előtti lehasználódás az eredménye. Aztán jönnek a dugók sorba...sorba.
    Nem tudnánk megszámolni mennyit bólogat egy nagy illesztéssel berakott kanál dugattyú a motorba mondjuk 7000-es fordulaton. De eltudjuk képzelni az mit művelhet benne ha mondjuk eltörik. Igaz?"

    Az egyhengeres Pannóniák gyári dugattyúja 20% szilicium tartalommal rendelkezett. Ez volt a minimális érték, hogy némileg csökkentsék a beragadást (megszüntetni teljesen még így sem tudták, egyéb okok miatt). A kéthengeresekhez már 25% kellett. Ki foglalkozik manapság ezekkel az értékekkel kisipari gyártás során? Az ötezer forintos dugattyú árába nem fér bele, de szerintem még a tízezer forintosba sem.
    Igen. Tudjuk. Drága. De csak így lehet (ne) minőséget produkálni.
    Igen precíz megmunkálógépek is kellenének, amik egyszerűen nem férnek bele a kisipari gyártás költségvetésébe.

    Egy kis adalék, hogy is gondolta a Pannónia gyár a T5, P10 dugattyúját.:
    Click image for larger version

Name:	T5P10 dugattyú.jpg
Views:	1
Size:	112.8 KB
ID:	144794
    Tessék csak méregetni!
    (ha valaki talál ilyen méretekkel rendelkező vadi új kisipari dugattyút, kérem azonnal jelezze!)
    Utoljára szerkesztve a következő által: Tonybacsi; 2015 jún. 26, 00:44.

    Komment


      Nem pedálozás, de küldtem Tonibácsinak egy sheriffcsillagot (bal alsó sarok), mert megérdemli.

      Komment


        Hát egy biztos, ha az ember el is vár egy bizonyos szintet a motorjától, akkor törje a fejét, mert a minden motorosboltban és webáruházban elérhető gyártmányok nem elég jók ehhez...

        Komment


          Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          (ha valaki talál ilyen méretekkel rendelkező vadi új kisipari dugattyút, kérem azonnal jelezze!)

          ...........mennyi kell ?

          Komment


            Üdv Tonybacsi !

            Ha megengedsz egy kis hozzászólást az általad vázolt, és engem is már erősen foglalkoztatott problémákra ...
            A kovácsolás , ... tudtommal a gyári dugók sem voltak kovácsolva , tény hogy egy kovácsolt dugó merevebb , szívósabb lesz az eljárás miatt, ezért vékonyabb falvastagság is elegendő a kívánt mechanikai tulajdonságok eléréséhez , így a kisebb az alkatrész tömege , nem utolsó sorban a hőtágulása is (!) . De a sülyesztékben kovácsolás miatt a dugó belső kialakítása más kell hogy legyen , a szerszám eltávolíthatósága miatt nagyobb kúposság szükséges (anyagtöbblet , inhomogén hőtágulás ,tömeg ...) , amit a palást csapszeg feletti részének , megfelelő kimunkálásával próbálnak kompenzálni . Ez ha a henger csatornáinak kialakítása olyan akár káros gázlengéseket is okozhatnak a rendszerben (nem jelentős ) .A nyomókúpok kovácsoláskori kialakításának mértéke , egy igen szűk mezsgye , mivel ha egy picit is túllőnek a célon , az előre gyártott repedésünk ( varrat nélküli csőgyártás... ) , kicsit összekócolhatja a forgattyús művet . Alumíniumot kovácsolni 12 % -s Si tartalomig szoktak , éppen a tulajdonságai miatt ( Gödöllő mellett volt egy cég aki ezzel is foglalkozott - remélem jól emléxem - szerintük 15-16 % fölött nem érdemes már megpróbálni ).
            Hőkezelés területén, bizonyára vannak akik tőlem jobban értenek a dologhoz , de szerintem egy kovácsolt darab hőkezelésekor, a kialakult kovácsolási textúra kristályszerkezete nem előnyére fog változni, így szkeptikus vagyok annak előnyeivel kapcsolatban . (inkább az eloxálásos eljárás vékony de kopásálló rétegét részesíteném előnyben )
            A megmunkálásnál , pedig tudtommal több CNC gépnek is van dugattyúmegmunkálási alapprogramja , ami ugye az anyagminőség függvényében méret ügyileg változtatható . Egyébként az egyhengeres Pannónia dugóját mérve (berta) , a különbségeket megkérdőjelezve hívtam fül és vontam kérdőre képviselőjüket , amire azt a választ kaptam , hogy az anyagminőség ezt a geometriát igényli , és a tapasztalati értékek is ezt mutatják ... Erre nem tudtam mit mondani ...

            Komment


              joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              ...........mennyi kell ?
              Mivel, és hogyan mérted?

              - - - Updated - - -

              Hello zahi !

              Jól beszélsz...

              Valóban. A gyár sem kovácsolta a dugattyúkat (ezért is voltak olyanok, amilyenek) viszont így egyszerűsödött a gyártási folyamat, és olcsóbb is volt, ami akkoriban döntő fontosságú volt.
              A dugattyúkat kokillákban öntötték (a P20 nál kb 90%.os selejt aránnyal...).
              Kiszivárgott hírek szerint - Pannoniás berkekben - megvan még az eredeti öntőforma (öntőformák) is valahol, valamelyik "mániásnál".
              Ennyi.
              De ebből - sajnos -még nem lesz dugattyú.
              A magam részéről: én is favorizálom az utólagos felületkezelést. (ha lehetőség van rá, ónozást kapnak a dugattyúim)

              A P10-esem dugattyúja egy alapméretes, sokáig raktárban tárolt (tehát az anyagszerkezet "beállt"), gyári NDK-s Trabant dugattyú, mely utólagos ónozás után került a hengerbe, ami 0.03 mm-re (igen...három századra!) lett fúrva (ott voltam a fúrásnál is). Talán egyszer mutatott némi ragadásra mutató tünetet, de meg sosem állt. Azóta is ezt használom a gépemben.
              Hogy most mit tennék bele...?

              Nemrég javítottam egy P21-est. A benne lévő dugattyúk nem mentek 100km-nél többet. A képek magukért beszélnek:

              Click image for larger version

Name:	2014-12-23 13.05.17.jpg
Views:	1
Size:	133.7 KB
ID:	144827Click image for larger version

Name:	2014-12-23 13.20.16.jpg
Views:	1
Size:	133.3 KB
ID:	144828
              Ez mind így KUKA ahogy van!
              A hengerekben semmi tuning nem volt, viszonylag jó állapotúak, nemrég fúrták (1...2 századnál nem volt nagyobb a kopottság). A henger/dugattyú illesztése 0.07-mm volt.
              Szerencsére a gondos, féltő gazdája nem is kergette. Hozzá kell tennem, jól tette.
              Jelenleg egy módosított, de eredeti, gyári öntésű "kisMZ" dugattyú van benne. A hengertalp alatt nincs emelés, tehát gyári magassággal szerelt.
              A kompresszió viszony is "csak" 9:1 re lett beállítva. Henger/dugattyú illesztés 0.06-mm. A sikeresen megtett több mint 1500-km után - egyenlőre - köszöni szépen működik a dolog. És viszonylag csöndesen jár a motor.

              Elnézést, ha egy kicsit elkalandoztam volna.

              A dugattyúkról ennyit...

              Komment


                Üdv Tonybacsi !

                Ezek a kéthengeres dugók szerintem már a berakás pillanatában is ilyen "jó minőségűek " lehettek ... Olyanok mintha megmunkálási problémái lennének . ( nem Berkovics féle (belcord) véletlenül ??? ) Egyébként nem bízták a véletlenre az illesztést sem ... (a gyári 0,06 ha minden igaz ! ) , a versenyzésre szánt motorblokkoknál illesztettek ilyen nagyra , és szinte 200 km járatás után megkapott mindent amit csak lehetett ... még meg sem ragadt ! (yamaha YDS - 3 dugattyú volt benne ) Ilyet sikerült beszereznem nekem is egy pár, 1. túlméretest , azaz 0,25 -öst aminek a valódi mérete 56,2 mm !!! , vagyis 0,05 mm-re kellene illeszteni a hengert a gyári elképzelések szerint ,utcai motorhoz . (szintén öntöttvas henger , 10,5 sűrítés , talán még a gyűrűstiftelés is stimmel ! gysz : Yamaha 156-11631-00 !!! 1. túlméret , a többi méretnek más a száma .) Ezeknek a palástján,csapszegfuratán kívül szinte alig van forgácsolt ,megmunkált részük , még a dugattyútetőn is csak a "spucni" van leszedve , viszont a gyűrűk fél mm-el alacsonyabbak és a felső krómos !
                Egyébként az ónozásnak a külső siklási tulajdonságok javításán kívül talán még a berágódási hajlam csökkentése volt a cél . De nem tudom hogy ez a két anyag milyen szinten képes egymásba diffundálni , vagyis fent áll a réteg levállásának veszélye ???, Olvadáspontja sem túl magas ...
                Vagyis ezzel kapcsolatban , talán túlzottan is szkeptikus vagyok . Inkább az eloxált felületkezelést részesítem előnyben. Mégpedig azért mert :
                - saját anyagból alakul ki , tehát nem válik le .(de a sarkak is legömbölyödhetnek ha nem jól van elkészítve !)
                - igen kemény , tehát kopásállóbb lesz az alkatrész .(henger koptatási hajlam nem nő számottevően)
                - Magas az olvadáspontja , csökken a berágódási hajlam .
                - Porózussá válik a felület , valamelyest tárolódik a kenőanyag.
                - elox réteg vastagsága kb 3-22 mikron körül alakul , nagyobb vastagság esetén romlik a felületi érdesség , alakhűség ( ) dugónál tudtommal 5-10 mikront alkalmaznak .
                - festékek alkalmazásának segítségével különböző színben pompázik (alapból matt világos fehéres - szürke , önmagában fehér)
                - tudtommal galván úton , utólagosan létrehozandó (de minimálisan változhat ,nővekedhet a méret is ... )
                - gyárak is előszeretettel alkalmazzák .
                De mindezek ellenére nem tartom kizártnak hogy az általad említett ónozott bevonat is megfelelő , csak hát én már ilyen vagyok ..
                A kis MZ dugók, talán az alu.bordás henger alkalmazása miatt , jobb hőelvezetésben részesülnek , így öntöttvas hengerbe kerülvén , félő hogy tágulásuk nem a gyári geometriának megfelelően alakul ,így a kialakított forma melegen , már esetleg többet tágulhat helyenként, más belső merevítő bordázat , csapszegnél lévő anyagvastagság miatt , mint amire számítottak ... (de ez csak feltevés) .Talán már említettem a berta féle kis MZ dugó öntvényből kialakított kéthengeres Pannónia dugók méretbeli eltéréseit .
                Az igazság az , hogy lehet a témában okoskodni, hogy mi a jó ! Kinek ez , kinek az válik be . De azért egy több mérnökből álló gyári csapat bizonyára ki tudta számolni a frankót , csak a kivitelezésbe csúszhat kis hiba... , de ez egy magamfajta kis senkinek azért nagy falat ! Pont ebből az elgondolásból döntöttem a YDS dugó mellett , csak a hajtókarok, illetve csapágyaik beszerzése és kiválasztása van folyamatban . Csak hát a fránya anyagiak , mindíg a legkevesebbek ...

                Bocs , hogy egy picit elkalandoztam , talán inkább "hangos gondolkodásnak" nevezném ! Nem tudok elég okos lenni a témában , így inkább csak csöndben szemlélődöm ...
                Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 júl. 01, 00:53.

                Komment


                  Ja! Eszembe jutott még valami, elmondom amit még illik a dugattyúk-hengerekről tudni:

                  Írtam, hogy a P10-esemben "trabi" dugó van három századra illesztve (volt illesztve a fúráskor).

                  A Trabant dugattyú 72.00 mm alapmérettel rendelkezik, tehát 4 mm-el lesz nagyobb a gyári 68.00 mm-es furathoz képest. Ez az anyag a hengerből kerül eltávolításra, ergo vékonyabb lesz a hengerfal, mely hamarabb le tud hűlni. A dugattyú viszont nagyobb lett így nagyobb a hőtágulása is (nálam egy kissé ki lett könnyítve a szoknya, a csapszegfurat környéke, és a dugattyú fenék).

                  idézek:
                  "...a hengerben keletkező hő 70-80%-át a dugattyúgyűrűk adják át a hengerfalnak..."

                  A Pannónia gyári dugattyún két darab 2.5mm vastag öntöttvas kompressziógyűrű található.
                  A Trabant dugattyún három darab 2.5mm vastag öntöttvas dugattyúgyűrű van!


                  Mivel nem versenymotorról van (volt) szó, a fordulatszám emelése, és/vagy a súrlódás csökkenése jelen esetben nem cél (nem volt cél), inkább egy alacsony fordulaton (is) jobb tömítettségű, kisebb résveszteségű henger/dugattyú páros használata volt célszerű.

                  A három gyűrű még "verseny körülmények" között is megfelelően el tudja vezetni a (nagyobb) dugattyún keletkező hőt.

                  A hőelvezetésben szerepet játszik még a dugattyú csapszeg, mely a hajtókar kisfejen keresztül adja át a fölösleges hőt a hajtókarnak. (ebből a szempontból jobb a sima, hagyományos, csapágybronz perselyes megoldás).
                  A Pannónia gyári dugattyú 18 mm átmérőjű, a Trabant viszont 22 mm-es.
                  Az egészben a "csavar" az, hogy nem a Trabi 22-es (nagy, nehéz, nagy hőtágulású) csapszege került beépítésre, hanem a pancsi gyári 18-asa, természetesen csapágybronz betétekkel. A csapágybronz, és az alumínium hőtágulása közelebb van egymáshoz, mint a vas, és alumínium (ergo, kisebb lett a dugattyú csapszeg irányú hőtágulása, így kisebb eséllyel szorul ott meg).

                  Click image for larger version

Name:	Trabi dugó 3 gyuru.jpg
Views:	1
Size:	128.6 KB
ID:	144885

                  Lassan 10 éve van ez a dugattyú a motoromban, és mint az a mellékelt ábrán látszik a 3 gyűrű szépen teszi a dolgát (no meg a 3 százados illesztés, gondos bejáratás után). Nincs átfújás, szép egészséges felületek, nincs lerakódás, és nincs hosszanti berágódás a dugattyú többi részén sem, annak ellenére, hogy a gyári "H"-s részt (P10 H) kiiktattam, és a porlasztóra szerelhető lészűrő látja el (már amennyire) a levegő szűrését.

                  ...azóta is keresem a jó dugattyúkat...

                  Komment


                    Sziasztok


                    gondoltam megosztom, hátha érdekes, egy idősebb szaki mesélte, óriás trükk volt a megszorulás ellen, hogy megfőzték sós vízben a dugattyút beszerelés előtt, így csökkentve a hőtágulását??

                    konkrétan feltették főni egy lábasban, annyi vízzel hogy ellepje s kb. 1kg konyhasót öntöttek hozzá
                    forrás után rotyogtatva főzték 1 órát
                    ezután állítólag a színe s a hangja is megváltozott, s így könnyebb, eseménymentesebb volt a bejáratás

                    de mi történik az aluval 100 fokon, semmi? vagy valamiféle elox szerű bevonat képződik így, csökkentve a súrlódást?

                    Komment


                      Nem. Ezt az alu hőkezelésének nevezik.
                      Ma is igy edzik az alut de a sima konyhasó használatában nem vagyok biztos.

                      Komment


                        T1-be szeretném.

                        Sziasztok

                        Abban kérnék segítséget, hogy a két vagy a három gyűrűs dugattyú a jobb, illetve, hogy melyik milyen típushoz való?
                        Köszönöm
                        Utoljára szerkesztve a következő által: joshbono; 2016 máj. 05, 12:29. Oka: nem teljes

                        Komment


                          Abban kérnék segítséget, hogy a két vagy a három gyűrűs dugattyú a jobb,
                          Mindkettő jó!

                          A három gyűrű jobban tömít ,de nagyobb a súrlódása!A két gyűrűs is tömít,viszont kisebb a súrlódó erő!

                          Egyik kutya,másik eb!Döntsd el magad,és akkor nem kenheted másra a felelősséget!
                          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                          Komment


                            mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            és akkor nem kenheted
                            ...majd felkenődik az magátólis ,amikor megragad

                            Komment


                              Köszönöm, akkor ahogy kiveszem a szavaitokból, mivel a Pannónia ragadós a súrlódás eléggé fontos szempont. Akkor maradok a kétgyűrűsnél.

                              Komment


                                Amberek!!!
                                Az van hogy 2 hét múlva bekerül a T1-esbe a hosszú szenvedés, méregetés, próbálkozás és esztergálás után az elméletileg királlyá alakított pannónia blokk. Az átalakítások: 1. trabant dugó
                                2. wartburg hajtókar
                                3. akkumlátoros gyújtás (mz dinamó)
                                4. dellortó porlasztó Ha bent van és megvan az első tesztkör rögvest megírom a tapasztalatokat. Remélem minden zsír lessz. Ha működik és jó akkor lessz még egy tartalék blokk eladó.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X