Közlemény

Collapse
No announcement yet.

VAPE Gyújtás. Kérdések/Válaszok

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    VAPE Gyújtás. Kérdések/Válaszok

    Sziasztok!

    Ez a téma elsősorban azért indult, mert jó lenne (én nem találtam) ha a barkácsoló kedvű motorosok, akinek VAPE gyújtás van a motorján, meg tudná osztani építési, és gyakorlati tapasztalatait.

    Mivel a cég elég sokféle típushoz gyárt elektronikát, legyen az egyhengeres, kéthengeres, így egyforma receptet sem lehet adni a felszerelésre, se a bekötésre.

    Viszonylag nagy a tábora azoknak akik ilyen elektronikát használnak a motorkerékpárjukon, - általában nagy megelégedéssel, így nagy eséllyel a tapasztalatokat is megoszthatják ezen a fórumon, akár beépítési, akár hibakeresési kérdéssel.

    A napokban hozzám került egy P21-es, teljesen felújítva, utólagos kisebb felújításra, természetesen VAPE gyújtással.
    Ha minden igaz a VAPE lendkerék nem "ékelt", tehát tetszőleges pozícióban rakható a főtengelyre.
    Ez minden VAPE lendkerékre igaz?
    Nagyon gyönge a motor, erőtlen 4000 fölé nem is nagyon lehet pörgetni. Indikátor órával ellenőrizve/megjelölve, fölső holtpont, előgyújtás, 180° ellenőrzése, után egy gyors stroboszkópos vizsgálat.
    A gyanú beigazolódott: nincs előgyújtás, gyakorlatilag fölső holtpontos gyújtással járnak a hengerek. Ezzel még nem is lenne semmi baj, könnyen orvosolható a későbbiekben dolog, DE.

    A két henger előgyújtása között eltérés mutatkozik. 1-2° mindössze, de egy elektronikus gyújtásnál, ahol utólagos állítás már nem szükséges, és nem is lehet...hát nem is tudom...
    Ezen nem nagyon lehet változtatni (max. reszeléssel), lévén csak egy jeladó van az alaplapon, és két bütyök a lendkeréken.

    Minden kéthengeres VAPE gyújtásnál így van ez (egy jeladó/két bütyök)?

    Érdekes megoldás ez az egy jeladó, két bütyök. Ha feltételezzük, hogy a motorunk max. fordulatszáma 10.000 rpm, akkor a szerencsétlen jeladónak 20.000 fordulatszámon is kitűnően kell működnie (két jel/egy fordulatra). Bízom benne ez így jól van. A többit elvégzi a CDI.
    Esetleg még arra tudok gondolni, hogy egyszerre szikráznak a gyertyák. Ezt még nem ellenőriztem.

    Ami viszont jobban aggaszt, hogy az előgyújtás vándorol. Gyakorlatilag alapjárattól, végig az üzemi fordulatszám tartományban. Ezt egyértelműen a CDI okozza.

    Jellemzően így működik egy VAPE?

    Mindettől függetlenül nekem tetszik ez az elektronika, működik is minden ahogy kell, szép, és jó a kidolgozás is, csak van egy-két dolog amit nem értek.

    / az átalakított P10-m robogó gyújtással, nagyon stabilan tartja az előgyújtást /

    Lehet, hogy ez csak egyedi probléma, viszont jó lenne, ha mások is megosztanák a véleményüket tapasztalataikat ezzel/ezekkel az észrevételekkel kapcsolatban.

    #2
    Őszintén szólva a motor működése szempontjából az a kívánatos, hogy indításkor nagyon kicsi legyen az előgyújtás, majd fordulatszám-arányosan nőjön. A röpsúlyos szabályzó pont ezt csinálja. Ott is kildndített röpsúllyal kell gyújtást állítani. (Pl Trabi).

    Komment


      #3
      A két henger közötti 1-2% lehetséges a főtengely ékelése miatt is,viszont épp a minimális gyújtás-eltéréssel lehet az apró ciripelést megfogni.Annak idején a trabantomnál és a jawa-mnál is az egyik hengert az alsó a másikat a felső érték közelébe állitottam igy (nem vergődtek a dugattyúk,csendesebb volt az alapjárat)
      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

      Komment


        #4
        Az eredeti, Tonybacsi által feltett kérdéshez. "...Esetleg még arra tudok gondolni, hogy egyszerre szikráznak a gyertyák. Ezt még nem ellenőriztem. ..." - tudomásom szerint egyszerre szikráznak vagyis az alsó holtpont közelében is van szikra ami nem biztos, hogy jót tesz a gyertya élettartamának.
        ptm004 és Che kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Őszintén szólva a motor működése szempontjából az a kívánatos, hogy indításkor nagyon kicsi legyen az előgyújtás, majd fordulatszám-arányosan nőjön. A röpsúlyos szabályzó pont ezt csinálja. Ott is kildndített röpsúllyal kell gyújtást állítani. (Pl Trabi).
          A "előgyújtás vándorol" úgy értettem (lehet nem fogalmaztam elég egyértelműen), hogy a jel mozog össze-vissza, tehát nem stabil, mindezt 1-5° között.
          Ez az elektronika (legalább is ami ezen a motoron van) nem változtatja az előgyújtás értékét a fordulatszám függvényében!

          Vajon másoknál, más VAPE elektronikával szerelt motoroknál is fix az előgyújtás?



          A két henger közötti 1-2% lehetséges a főtengely ékelése miatt is,viszont épp a minimális gyújtás-eltéréssel lehet az apró ciripelést megfogni.Annak idején a trabantomnál és a jawa-mnál is az egyik hengert az alsó a másikat a felső érték közelébe állitottam igy (nem vergődtek a dugattyúk,csendesebb volt az alapjárat)
          Érdekes dolgokat írsz, én még nem próbáltam, valójában még nem is tapasztaltam úgy, ahogy leírod: "ciripelést megfogni".
          Trabantnál valóban elfogadott volt a beállítás úgy, hogy az egyes hengert (ott ahol a ventilátor van) nagyobb előgyújtásra állítottuk, akkor ezt azért tettük/tehettük meg, mert (ezt az infót kaptuk "öreg szaki bácsitól") az a henger jobban hűtött ezért képes elviselni a nagyobb előgyújtást, tehát nem fog "csilingelni".
          A főtengely (el) ékelése "kilőve", ellenőriztem, századon belül van.



          tudomásom szerint egyszerre szikráznak vagyis az alsó holtpont közelében is van szikra ami nem biztos, hogy jót tesz a gyertya élettartamának.
          Maximálisan egyetértek, én is valahogy így gondoltam, ha valóban 2 szikra van egy fordulatra.
          Így utólag visszagondolva, mérés közben valóban nem volt egyértelmű, hogy mindig csak az az egy henger szikrázott volna amelyiken épp rajta volt a mérővezeték.
          Ezeket még ellenőrzöm.

          Komment


            #6
            mateapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A két henger közötti 1-2% lehetséges a főtengely ékelése miatt is,viszont épp a minimális gyújtás-eltéréssel lehet az apró ciripelést megfogni.Annak idején a trabantomnál és a jawa-mnál is az egyik hengert az alsó a másikat a felső érték közelébe állitottam igy (nem vergődtek a dugattyúk,csendesebb volt az alapjárat)
            Annak idején tapasztalatból tudtam, hogy a Trabi, már nem emlékszem melyik, hengerének előgyújtását 0,5 mm-el nagyobbra kell állítani mint a másikat. Később megtudtam, hogy a gyár tuning mesterei is így csinálják.

            Komment


              #7
              Gyula-bá eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Az eredeti, Tonybacsi által feltett kérdéshez. "...Esetleg még arra tudok gondolni, hogy egyszerre szikráznak a gyertyák. Ezt még nem ellenőriztem. ..." - tudomásom szerint egyszerre szikráznak vagyis az alsó holtpont közelében is van szikra ami nem biztos, hogy jót tesz a gyertya élettartamának.
              Sokat nézten a VAPE honlpaján is ezeket a generátrokat, de az ára visszatartott ..
              azt tudom csak elmondani amit kiolvastam onnan:
              A két henger tényleg egyszerre szikrázik, de ez így van a mai többhengeres négyüteműeknél is. (meg így volt a 126-os Polski utolsó szériáinál is hogy veteránnál maradjak )
              AZ hogy a lendkerék nincs felékelve azt nem hiszem hogy igaz, mivel a műszaki rajzon látjátok a pályát , mag amúgy is elég gagyi dolog lenne úgy:
              http://eshop.vape.cz/static/_dokumen...0/A-A69R-1.pdf
              Találtam valahol olyan dokut is a kapcsolási rajzok között ami egy pár fokos fordulatszámfüggést mutat az előgyújtás szögnél de azt most nem találtam. Az viszont nem ugrálás ,mint amit írtok. Nem lehet hogy kicsit lóg a főtengelycsapágy ás a jeladó/lendkerék hézag változik , és ez okozza az ugrálást. Rátenném a mérőórát a lendkerékre és megpróbálnám megmozgatni sugárirányban a lendkereket.
              Egyébként az oldalon sok hasznos infó van (pl generátor jelleggörbe stb) a trükk hogy ezt csak akkor látod ha a cseh nyelvet választod , legalábbis nekem nem jött be más nyelven
              ptm004, Tonybacsi és wsievers kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Annak idején tapasztalatból tudtam, hogy a Trabi, már nem emlékszem melyik, hengerének előgyújtását 0,5 mm-el nagyobbra kell állítani mint a másikat. Később megtudtam, hogy a gyár tuning mesterei is így csinálják.
                Ennek mi lehet az oka? Miért nem a pont egyforma előgyujtás a jó?
                "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                Komment


                  #9
                  Ez nekem is piszkálja az agyam. Az okát még nem találtam csak egy beállítási táblázatot:

                  http://trabitechnik.com/pages/2007/z.../tafel_4_2.htm

                  Komment


                    #10
                    Gyula-bá eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Annak idején tapasztalatból tudtam, hogy a Trabi, már nem emlékszem melyik, hengerének előgyújtását 0,5 mm-el nagyobbra kell állítani mint a másikat. Később megtudtam, hogy a gyár tuning mesterei is így csinálják.
                    Így van: az egyes henger 3mm, a kettes 2.5mm előgyújtással. Mi legalábbis így csináltuk.



                    AZ hogy a lendkerék nincs felékelve azt nem hiszem hogy igaz, mivel a műszaki rajzon látjátok a pályát , mag amúgy is elég gagyi dolog lenne úgy:
                    Ez hamarosan kiderül (amint kerítettem egy lendkerék lehúzót).

                    Nem lehet hogy kicsit lóg a főtengelycsapágy ás a jeladó/lendkerék hézag változik , és ez okozza az ugrálást. Rátenném a mérőórát a lendkerékre és megpróbálnám megmozgatni sugárirányban a lendkereket.
                    Ez is kizárva, ellenőriztem. Gyakorlatilag 0-km-es a blokk, frissen fúrva, új dugók, új csapágyak, szimeringek, stb. főtengelyen semmi lógás. Egyébként sem érzékeny ezeknél az induktív jeladós gyújtásoknál a kismértékű főtengely lógás. Plusz egy pont.

                    A gyári, megszakító kalapácsos gyújtás brutálisan érzékeny volt a legkisebb lógásra is (legtöbbször azért cseréltem az enyémben csapágyat, mert már elfogadhatatlan értékben "mászkált" az előgyújtás, habár érzésre még csak épp hogy csak kottyant a főtengely vége).
                    Utoljára szerkesztve a következő által: Tonybacsi; 2014 dec. 14, 12:29.
                    mátéapu kedvelte ezt.

                    Komment


                      #11
                      Ha jól emlékszem amit én láttam, szintén nem volt "ékelve" a lendkerékmágnes helyzete a főtengelyhez képest és ezzel lehetett a gyujtást beállítani , az alaplap pedig fix volt ... A gyujtás időpontja ha minden igaz akkor van, amikor a forgó szegmens kb 0,4 mm-re elhagyja a jeladó vas részét , ide kell a lendkereket felrakni gyári gyári "formáció " esetén 1,9 mm+- 0,1 mm -re , átalakított motor esetén ez változhat , általában kisebb kell. Remélem jól emlékszem , és nem csapok be senkit ....

                      Ja ,ezek a P20-21 -re vonatkoztak ...
                      Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2014 dec. 14, 14:15.

                      Komment


                        #12
                        Ez a két értékre állított előgyújtást pl.Cz 350 -en vagy 634-e-sen Valaki próbálta már?Lenne értelme?
                        Utoljára szerkesztve a következő által: sepy; 2014 dec. 14, 14:32. Oka: helysírási hiba.

                        Komment


                          #13
                          Ez a két értékre állított előgyújtást pl.Cz 350 -en vagy 634-e-sen Valaki próbálta már?Lenne értelme?
                          Kedves sepi ugy kb.80-as évek környékén sokszor eldübörögtem a Nobík mühely előtt és a régi főutcán mivel nagy mozibajáró voltam,annak idején.Igen bordó kockatankos fekete-műanyaglámpás"634"-essel eltolt gyújtással....
                          Jól indult,ülve sarokkal indítottam melegen úgy,hogy a cipőm orra a lábtartón volt.Kb.tiz éve cz-350-esem volt közel 6-évig azzal is eltolt gyújtással jártam gond nélkül,igaz durván nálam az ellenörzés 1000km után alapból megtörtént.
                          Azóta messzire kerültem és már tudom a régi 47-es nem vezet át az általam igen kedvelt városodon.
                          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                          Komment


                            #14
                            A gyakorlatban sokszor volt olyan a kéthengeres Pannóniáknál, hogy abszolút nem volt szinkronban a két henger előgyújtása a már említett lógásokból, kopásokból adódóan.
                            Az egyforma, és gyári érték beállítása után, mindig jobb lett a motor. Egyenletesebb járás, jobb gázreakció, magasabb fordulatszám elérése, stb.

                            Komment


                              #15
                              Köszönöm innen kezdve érvényes"most légy okos Domokos"egyetlen vígaszom Domokos Erzsébet volt a mamám.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X