Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Ébredj fel:ezt tudja az átlag pannonnia.Ne szorongasd a torkát,mert megfullad". Ezt mondtam normál anyagiakkal nem lehet a mai forgalomhoz megépíteni,nem tudás,hanem anyagi kérdés!!!!
Én is imádom,de 70-felett jönnek a gondok.
Én ugyan úgy 1:25-el használom. Hiába a tűgörgő, a vashengernek kell. Legalábbis ilyen szar fúrás esetén...
Nyáron így is 2x megragadt, nem szereti hosszú távon a "nagy" tempót...
Ha valakit érdekel Fóti Gyula árul tűgörgős Pannónia főtengelyt:
Ezek nagyon jó árak.
Az enyémet 25 ezerért újították fel (amiről akkor is tudtam, hogy nem olcsó), és hagyományos kivitelű. Ha most kellene csinálni, vennék egy tűgörgőst a Gyulától...
Ami esetleg gondot okozhat, hogy ha csökken a teherviselő felölet (6 borda-horony kapcsolatról 3-ra), akkor óhatatlanul megnő azok igénybevétele, és intenzívebb lehet a borda, ill horony sarkok kopása, tehát hamarabb abba az állapotba kerülhet a váltó, hogy kidobja a 2-est?!
Igen. Ezt a tényt elkönyveltem magamnak én is mielőtt nekiláttam a munkának. Bevállalom .
Viszont elősegítette a megvalósítást az a tény, mely "...az isteni gondviselésnek köszönhetően..." a kezembe juttatott egy olyan blokkot donornak, amilyent még én sem láttam/mértem. Ez a blokk vagy 20 éve lapul a műhelyemben, eddig rá se néztem, de olyan jó állapotban volt - főleg a váltó része - hogy magam is meglepődtem. Szinte "0"-ás illesztés mindenhol, sehol egy kottyanás, a fogaskerekek a tengelyen nem lötyögnek, pl. az egyes fokozat nagy átmérőjű fogaskereke - mely bronzperselyen fut - kb. olyan, mint egy jó főtengely hajtókar csap illesztése (!).
A kapcsoló villákon nem volt mérhető a fogaskerékbe nyúló rész kopása, ezenkívül a tengelyen is hibátlan.
A mai blokkokban pl. a kettes fogaskerék is "szeret" lötyögni a tengelyen.
Na ezek után álltam a munkálatoknak. Egy jóval kopottabb váltóval is ki kellene a későbbiekben próbálni, tesztelni.
Azt azért hozzátenném, hogy a precíz összeszerelés - hézagolás - váltó beállítás - hibás részek javítása - fogaskerekek/bordák kapcsoló körmeinek/bordáinak 0.5-1°-os "aláköszörülése elengedhetetlen a pontos, jó működéshez.
Jut is eszembe (eme blokk láttán) a váltó vezérlő tárcsában - számomra - elég nagy illesztési hézaggal fut a kapcsoló villa csapja. Mérni (még) nem mértem de simán enged a fogaskeréken vagy 1mm (összesen), ami szerintem kicsit sok. Lehet a gyárban ezt így méretezték/gyártották a tűrések miatt?
Gondoltam ide egy kiméretű mérethelyes görgős/forgó csapot kellene építeni amivel egyszerre lehetne két legyet ütni. Könnyebb - simább kapcsolás, és kisebb hézag, ergo kisebb az esély hogy kidobja bármelyik fokozatból. No de , ne szaladjunk ennyire előre...azt kicsit később...sőt majd utólag.
Ezzel sikerült elég nagy ablakot nyitni, nagyon jó az ötlet!!!
Ami esetleg gondot okozhat, hogy ha csökken a teherviselő felölet (6 borda-horony kapcsolatról 3-ra), akkor óhatatlanul megnő azok igénybevétele, és intenzívebb lehet a borda, ill horony sarkok kopása, tehát hamarabb abba az állapotba kerülhet a váltó, hogy kidobja a 2-est?!
Nem tudom, hogy így van-e, de ha így is van, akkor is eleve jobbnak kell lennie a szerkezetnek...
Ez a bordaköszörülés egy jó megoldás ( legalább is gondolom ) mert én már láttam ilyent , egy régi szaki mutatta , aki ugyan erre a megoldára jutott . Aztán hogy mi lett belőle nem tudom , mert én csak kézbe foga láttam , a lelkes fejlesztő reménykedő szavai közepette .
Az átépítéshez gratulálok. Várom a hosszú távú tesztek eredményét.
Elméleti kérdésem következik: Nem lett volna megoldás a bordáknak csak egy részét elköszörülni? Akkor nagyobb ablakon tudna az első sor borda kapcsolódni, majd megvezetné a következő sort.
Második ötletem: Az eredeti fogaskerékre egy gyűrűt illeszteni, mely épp hogy nagyobb, mint a bordázott rúd bordás részének az átmérője. Ahogy közelít a kettő egymáshoz, az olaj odaszorul és nyírják a kerekek. Ezáltal csökken a kettő sebességkülönbsége.
Mint az ismeretes, az egyhengeres Pannóniák egyik gyerekbetegsége a II. fokozatba való kapcsoláskor hallható reccsenés. Ez ellen úgy tudunk (tudnánk) védekezni, hogy az első fokozat után megvárjuk míg a két fogaskerék közti fordulatszám különbség kiegyenlítődik. Ezt elő lehet segíteni - már akinek ez a megoldás szimpatikus - az alapjárat lecsökkentésével, esetleg megszüntetésével. Emelkedőn való gyorsításnál sajnos ez a megoldás nem elég korrekt (főleg oldalkocsis fogat esetén).
Csökkenthető még a jelenség, egy jó állapotú, lézer-vágott (tehát tökéletesen sík) lamella szettel rendelkező kuplunggal, mely maximálisan ki is emel.
Ha ezek nincsenek meg, és durván bánunk a váltókarral, és beerőltetjük a sebességi fokozatba, akkor - elég gyakran - előfordul a kapcsolóvilla elgörbülése, aminek az eredménye a "...dobálja a fokozatokat...".
A fő probléma abból áll, hogy nincs elég nagy "ablak" a kettes fokozatnál a fogaskeréken, lévén nincs is ablak, mert egy bordás hüvelyre kell (ene) kapcsolódnia mely csak kis tűrést enged. Ezért reccsen. Ez gyári konstrukciós hiba.
Meg kellene hát növelni azt az úgynevezett "ablakot". Azért a probléma nem ilyen egyszerű, mert a fogaskerék tengely melyre kapcsolódik, bordás tengely. Még ha lenne is olyan célgép ami az edzett fogaskerék belsejéből le tudna szedni néhány mm-t, akkor se jutnánk messzire. Kicsi maradna a hézag.
Kicsit még ugyan saját magam előtt járok, de a módosítás már elkészült. A "puding próbája az evés". Ha elkészül a blokk teljesen, ki is tudom majd próbálni valós körülmények között is, nem csak "előszerelve". Az "álló tesztek" minden esetre
biztatóak. A kettes nem fog reccsenni többet...az biztos.
A megoldás:
Nemes egyszerűséggel le, és kiköszörültem a bordát, és a fogaskerék belső bordáiból 3-3-at. Így lett egy három (valós) ablakos kapcsolókörmös kapcsolat.
Leave a comment: