Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Pannonia motorblokk
Collapse
X
-
Az már biztos, hogy nem Téged láttalak. Az a jó ember egy egyébként csilli-villi Pannóniával hasított, de egy világosdrapp kordnadrágban. Azért is emlékszem rá, mert az első gondolatom az volt, ha nem az utca végére megy, a kedves felesége rojtosra fogja pofozni miután kivakargatja a bogarakat a nadrágjából.
Egyébként szoktam én az úton közlekedő veteránososknak nyomni egy like-ot a fénykürttel, de aazt vettem észre hogy ezt ők általában nem értik.
- 3 likes
Komment
-
Lehet, én se érteném a dolgot. Maximum ha egy másik veterános villantana. Nekem ez a veszély/hiba jele. Én integetek, vagy hüvelykujj fel jelet szoktam adni. Nekem is rengetegen intenek, mutogatnak, lassítanak mellettem, beállnak mellém pirosnál és néznek, kérdeznek. Ha parkolok, azonnal tudok beszélgetni valakivel.
Pedig azon kívül, hogy egyedi, nem épp egy szép példány.
heeegany kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Sziasztok!
Pannónia motorblokk:
Mint az ismeretes, az egyhengeres Pannóniák egyik gyerekbetegsége a II. fokozatba való kapcsoláskor hallható reccsenés. Ez ellen úgy tudunk (tudnánk) védekezni, hogy az első fokozat után megvárjuk míg a két fogaskerék közti fordulatszám különbség kiegyenlítődik. Ezt elő lehet segíteni - már akinek ez a megoldás szimpatikus - az alapjárat lecsökkentésével, esetleg megszüntetésével. Emelkedőn való gyorsításnál sajnos ez a megoldás nem elég korrekt (főleg oldalkocsis fogat esetén).
Csökkenthető még a jelenség, egy jó állapotú, lézer-vágott (tehát tökéletesen sík) lamella szettel rendelkező kuplunggal, mely maximálisan ki is emel.
Ha ezek nincsenek meg, és durván bánunk a váltókarral, és beerőltetjük a sebességi fokozatba, akkor - elég gyakran - előfordul a kapcsolóvilla elgörbülése, aminek az eredménye a "...dobálja a fokozatokat...".
A fő probléma abból áll, hogy nincs elég nagy "ablak" a kettes fokozatnál a fogaskeréken, lévén nincs is ablak, mert egy bordás hüvelyre kell (ene) kapcsolódnia mely csak kis tűrést enged. Ezért reccsen. Ez gyári konstrukciós hiba.
Meg kellene hát növelni azt az úgynevezett "ablakot". Azért a probléma nem ilyen egyszerű, mert a fogaskerék tengely melyre kapcsolódik, bordás tengely. Még ha lenne is olyan célgép ami az edzett fogaskerék belsejéből le tudna szedni néhány mm-t, akkor se jutnánk messzire. Kicsi maradna a hézag.
Kicsit még ugyan saját magam előtt járok, de a módosítás már elkészült. A "puding próbája az evés". Ha elkészül a blokk teljesen, ki is tudom majd próbálni valós körülmények között is, nem csak "előszerelve". Az "álló tesztek" minden esetre
biztatóak. A kettes nem fog reccsenni többet...az biztos.
A megoldás:
Nemes egyszerűséggel le, és kiköszörültem a bordát, és a fogaskerék belső bordáiból 3-3-at. Így lett egy három (valós) ablakos kapcsolókörmös kapcsolat.
A képeken látszik a lényeg.
zahi, Lemezjáték és 5 további látogató kedvelte ezt.
- 7 likes
Komment
-
Az átépítéshez gratulálok. Várom a hosszú távú tesztek eredményét.
Elméleti kérdésem következik: Nem lett volna megoldás a bordáknak csak egy részét elköszörülni? Akkor nagyobb ablakon tudna az első sor borda kapcsolódni, majd megvezetné a következő sort.
Második ötletem: Az eredeti fogaskerékre egy gyűrűt illeszteni, mely épp hogy nagyobb, mint a bordázott rúd bordás részének az átmérője. Ahogy közelít a kettő egymáshoz, az olaj odaszorul és nyírják a kerekek. Ezáltal csökken a kettő sebességkülönbsége.zahi kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Tonybacsi
A kettes nem fog reccsenni többet...az biztos.
Ami esetleg gondot okozhat, hogy ha csökken a teherviselő felölet (6 borda-horony kapcsolatról 3-ra), akkor óhatatlanul megnő azok igénybevétele, és intenzívebb lehet a borda, ill horony sarkok kopása, tehát hamarabb abba az állapotba kerülhet a váltó, hogy kidobja a 2-est?!
Nem tudom, hogy így van-e, de ha így is van, akkor is eleve jobbnak kell lennie a szerkezetnek...
- 3 likes
Komment
-
Ami esetleg gondot okozhat, hogy ha csökken a teherviselő felölet (6 borda-horony kapcsolatról 3-ra), akkor óhatatlanul megnő azok igénybevétele, és intenzívebb lehet a borda, ill horony sarkok kopása, tehát hamarabb abba az állapotba kerülhet a váltó, hogy kidobja a 2-est?!
Viszont elősegítette a megvalósítást az a tény, mely "...az isteni gondviselésnek köszönhetően..." a kezembe juttatott egy olyan blokkot donornak, amilyent még én sem láttam/mértem. Ez a blokk vagy 20 éve lapul a műhelyemben, eddig rá se néztem, de olyan jó állapotban volt - főleg a váltó része - hogy magam is meglepődtem. Szinte "0"-ás illesztés mindenhol, sehol egy kottyanás, a fogaskerekek a tengelyen nem lötyögnek, pl. az egyes fokozat nagy átmérőjű fogaskereke - mely bronzperselyen fut - kb. olyan, mint egy jó főtengely hajtókar csap illesztése (!).
A kapcsoló villákon nem volt mérhető a fogaskerékbe nyúló rész kopása, ezenkívül a tengelyen is hibátlan.
A mai blokkokban pl. a kettes fogaskerék is "szeret" lötyögni a tengelyen.
Na ezek után álltam a munkálatoknak. Egy jóval kopottabb váltóval is ki kellene a későbbiekben próbálni, tesztelni.
Azt azért hozzátenném, hogy a precíz összeszerelés - hézagolás - váltó beállítás - hibás részek javítása - fogaskerekek/bordák kapcsoló körmeinek/bordáinak 0.5-1°-os "aláköszörülése elengedhetetlen a pontos, jó működéshez.
Jut is eszembe (eme blokk láttán) a váltó vezérlő tárcsában - számomra - elég nagy illesztési hézaggal fut a kapcsoló villa csapja. Mérni (még) nem mértem de simán enged a fogaskeréken vagy 1mm (összesen), ami szerintem kicsit sok. Lehet a gyárban ezt így méretezték/gyártották a tűrések miatt?
Gondoltam ide egy kiméretű mérethelyes görgős/forgó csapot kellene építeni amivel egyszerre lehetne két legyet ütni. Könnyebb - simább kapcsolás, és kisebb hézag, ergo kisebb az esély hogy kidobja bármelyik fokozatból. No de , ne szaladjunk ennyire előre...azt kicsit később...sőt majd utólag.sepy, Lemezjáték és 3 további látogató kedvelte ezt.
- 5 likes
Komment
-
-
...és ha már fölül is tűgörgős a főtengely: mehet is az üzemanyagtankba a 40-es...50-es keverék...ugye?
Kíváncsi lennék több fórumtárs véleményére - pro/kontra - a fölül is tűgörgős egyhengeres Pannónia főtengelyekről (előny aki már használ ilyent).Lemezjáték kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
mateapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseÉn egy éve nem láttam,még repülőt sem!mátéapu kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
Komment