Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Emiatt beállítás után mindig vissza szoktam ellenőrizni a hézagot.
Ezt így is kell! Sőt, én a hézag mértékével pontosítom a gyújtást. Olyan szög alatt, ahogy a megszakítót emeli a bütyök, sok jelentősége van pár századnak is a megszakítás kezdőpontjának a helyében.
Jah és indikátoróra+izzó+hézagmérő, anélkül eljátszik vele az ember egész nap.
Oldalgyertyásnál az indikátorórához le kell venni a hengerfejet, ezért én inkább a lendkerék elfordulását nézem. Ez bőven elég pontos, és egyszerűbb is. (Persze dinamósnál ez nem megy...)
(A gyújtásnál amúgy is elég nagy tűrés van megadva, nem kell századra beállítani, sőt még a tizedes beállításnál is jobb a tapsztalat, hol megy legjobban a motor a gyári beállítás környékén.
...Szerencsére az egyhengeres Pannónia egy csipetnyit kevésbé precíz, mint egy svájci óra, vagy a a holdraszálló rakéták...
- - - Updated - - -
Emiatt beállítás után mindig vissza szoktam ellenőrizni a hézagot.
Jogos, ez valóban szükséges. Mondjuk a megszakítóhézag állítása is tizedes tűrésű...
(Az más kérdés, hogy ha a tűréshatáron belüli hibák összeadódnak, az összességében más értéket is kiadhat...főleg, ha a hibák is eleve tűréshatáron kívüliek...)
Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 aug. 15, 12:35.
A gyújtásnál amúgy is elég nagy tűrés van megadva, nem kell századra beállítani, sőt még a tizedes beállításnál is jobb a tapsztalat
Nekem lendkeréken 25 mm-en van, az löketben 2 mm, pedig a gyári érték 2,7-3,0 mm. De mint tudjuk, a mai benzinek más összetételűek és gyorsabban égnek, így nem feltétlenül kell a könyv szerinti értékekhez ragaszkodni.
Pannóniáról van szó, főként egyhengeresekről. Egy minimum 40 éve gyártott motorkerékpárról.
Új korában is voltak, de - főleg az idő haladtával - bizonyos mértékben (vagy nagyon) megnőnek az illesztési hézagok (pl.: alaplap/blokk, vagy megszakító kalapács furat/tengely...plusz a főtengelycsapágy lógásából eredő hibák). Az alaplap/blokk illesztésén/körkörösségén/felfekvésén javítani nem egyszerű feladat (szerintem fölösleges is...). Igen komoly műszaki háttérrel rendelkező szerelő tudja (tudná) csak megoldani (itt elméletileg századra kellene illeszteni...).
Az alaplap/előgyújtás állítása 3db kis csavar meglazításával állítható. Amint ezeket meglazítjuk és elfordítjuk a megfelelő irányba az alaplapot, máris új pozícióba kerül az alaplap a blokkhoz (központhoz) képest, aminek velejárója, hogy megváltozik megszakító hézag is, - ergó - "elmegy" az előgyújtás értéke is.
El lehet vele játszani... reggeltől-estig .
(kipróbáltam: megszakítóhézag kb. beállítva 0.4mm-re, majd az alaplap kopptól-koppig, azaz jobbra ütközésig, majd balra ütközésig való állítása milyen hatással van a motor indíthatóságára, járására. Minden esetben ugyan úgy indult elsőre!
Hangsúlyozom, ez csak egy teszt volt, tehát nem volt futópróba. Mindkét estben szépen "vette a lapot", nem volt durrogás, nem volt gyújtáskimaradás.)
Az előgyújtás, az alaplap forgatásával történő változtatása (bizonyos mértékig persze) - nálam - nem "szentírás".
A pontos előgyújtás értéke igen!
(ne feledjük: az előgyújtás értéke függ a motor karakterisztikájától, kompresszióviszonyától, lökettérfogatától, vezérlésétől, hengerfej égéstér kialakításától...stb.)
Maradjunk egyenlőre a gyári kivitelű, nem módosított alap motorblokknál.
Ezeknél 2.8...3.2mm -es előgyújtás bőven belefér a tűrésbe.
Nyilván mindenkinek meg van már jelölve (egyhengeresek) a lendkerék/blokk pároson az a bizonyos 3mm (ezt célszerű legalább egyszer pontosan indikátorórával/lámpa-akku párossal megjelölni). Ez lesz a későbbiekben a "biztos pont".
Az alaplapot rögzítsük a csavarhelyek mart furataiban középen. Ellenőrizzük, nem ér-e hozzá a lendkerék a tekercs vasmagokhoz (ehhez gyertya ki...).
Állítsunk hézagmérő segítségével 0.4mm megszakító hézagot. Fordítsuk lassan körbe a lendkereket (semmiképp ne Crova-val, vagy csillagkulccsal, hanem keresztkulccsal és két kézzel...) és közben figyeljük a hézagot a nyitási állapotában. Nem változhat! (ha igen akkor vagy csapágy, vagy görbe valami)
Ezután ellenőrizzük az előgyújtást.
Ha kell, ne az alaplapot állítgassuk (elmegy/elmehet a hézag...), hanem a hézaggal "lőjük be" a kívánt értéket (0.3...0.7mm-es megszakító hézag még nem a világ vége...). Az egyhengeres nem olyan érzékeny rá.
Tudom, leírva nem tűnik szakszerű megoldásnak ez a módszer, de a gyakorlatban bebizonyosodott, hogy így viszonylag könnyen, és gyorsan lehet megfelelő eredményre számítani. (P20-ál pl. szinte lehetetlen a gyári leírás szerint úgy beállítani...mindig elmegy valami...a 90°-ban fölhelyezett csillagkulcs súlya is képes volt "elhúzni" az előgyújtást...)
Más a technológiai leírás, és más a gyakorlat!
Ezt szerettem volna Veletek megosztani.
OdinHEM, Titus és 4 további látogató kedvelte ezt.
Hát én meg vagyok akkora mágus, hogy az alaplap 3 csavarját lelazítottam, forgattam ide-oda, majd miután láttam, hogy kisebb előgyújtást nem tudok neki adni, így visszatettem a minimumra. Nemigen akart indulni, majd durrant egy akkorát, hogy kilőtte a kipufogófurulyát (nem volt benne csavar )
Majd megint fellazítottam, megmozgattam, UGYAN ODA visszaraktam, és most úgy működik mint előtte. (nem teljesen jó, de használható).
Egyszóval egy Pannónia mindig tud újat mutatni az embernek
Így hát holnap megpróbálok nagyobb előgyújtást adni, mert 2,6-ra kéne állítanom 260-as gyertya mellett papírforma szerint a jelenlegi összeállításhoz, most meg olyan 3-3,5 környékén lehet. Kevesebbet nem tudok állítani, maximum ha variálok a megszakítóhézaggal. Egyébként mostanság nem hajlandó kipörögni valamiért. Már a gyújtás mellett a kipufogóra is gyanakszok, a dugattyú furcsa mód rendben van
Téves!
A Pannonia és a Trabant a kevés üzemanyagot is durrogással díjazza....Jól megvezeti az embert.A sok benzintől dadog a motor?Viszont kihúzatva ott-körül adja a max lóerőt!
A karburátort,többször is mosd át és MINDEN furatot a megfelelő fúróval az ujjaid között forgatva piszkáld át utána fúvasd ki és úgy rakd össze,a tömítéseket lehet bőrjukasztóval kivágott olajos flakonból vagy kemény papírból pótolni.
(a síberű felülről a második,az üresjárati csavar a betekeréstől vissza másfél fordulat)
Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2015 aug. 15, 22:54.
Ha nem a szegény keverék a gond, akkor normál előgyújtáshoz képest nagyobb előgyújtásnál a porlasztó felé durrog, kisebb előgyújtásnál (azaz utógyújtásnál) a kipufogó felé. Nekem valami ilyesmi rémlik a korabeli szakirodalomban olvasottakból.
Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 aug. 16, 09:26.
Elvileg megnövelt sűrítési viszonyhoz nem. (0,1mm tömítéssel felrakott P10 fej)
És ami érdekesség még, hogy próbáltam nagyobb előgyújtást adni, aminek következtében nem lett szikra a gyertyán gyertyapipa rázott, ha beledugtam az ujjam de a gyertyán nem volt szikra. Visszább vettem belőle, úgy meg volt. Most Brisk helyett Champion gyertyát próbáltam, de így is max 90 km/órát ért el.
Volt ez már több is. Valamiért nem pörög ki rendesen alacsonyabb fokozatban sem.
Talán kompresszióhiány? de csunya lenne, ha egyik hétről a másikra 100 helyett, 85 a vége.
Vagy talán kipufogó? Bizonyos fordulaton érdekes rezonáns zörej hallatszik.
Volt hogy a karbin próbáltam állítgatni (Mikuni) de nem segített.
Kezdem azt hinni, hogy ezek a blokkok tényleg kistraktorba valók, nem motorozni.
Pedig amúgy a legszebb motor a Pannónia véleményem szerint, és nehezen válnék meg tőle.
Nem ellenőriztem, csak úgy lábra
Gyújtáskivezető bakelitet is szerettem volna kiiktatni, de a meglévőt nem akarom bántani, a bolhapiacon meg nem találtam.
Kondival eddig nem volt baj, sőt az egész gyújtással sem. Bár korábban meg menet közben hagyogatott ki. Nem lehetett érezni, csak hallani a hangján.
Nem is kell, kicsavarod és kész, a gyútókábelt pedig ráforrasztod(vagy ideiglenesen rákötöd egy próba erejéig) a gyujtótekercsre...ha úgy jó lessz, akkor megvan, hogy lépj tovább.
Vagy teszel fel egy világítótekercset, és egy normális külső trafót.
Tudnátok segíteni hogyan oldjam meg hogy a P10-esemnél ne lazuljon le a kipufogó hollander?
Minden motorozás előtt meghúzom őket de mire hazaérek visszalazulnak.
Köszi!
Komment