Jól tetted, hogy elővetted! Nekem tetszik, ha valaki "agyal" valamilyen témákon, mert mindig is ez vitte előre a dolgokat.
Az én véleményem az, hogy a Pannónia nagyon bonyolult "állat". Ez a lendkerék-dolog, szerintem, kicsit másképp működteti a dolgokat, mint ahogy azt manapság már megszoktuk a mikroprocesszoros világban. Persze úgy van a Pannónia összerakva, hogy 6V fölé soha (ritkán) megy a feszültség, hiszen a vasmagok telítődnek, több erővonalat nem tudnak begyüjteni, és ennyi, de a fordulattal arányosan változik az áram erősség. Azaz a gyertyára jutó teljesítmény korántsem olyan állandó. mint egy akkumulátoros gyújtás esetén.
Ha valaki alacsonyabb fordulaton pöfög a Pannóniával, még "erős" lendkerék mellett is alacsonyabb szerintem a gyújtó teljesítmény, ("fáradt" lendkerék esetén meg csak többszöri rugdosásra hajlandó elindulni is... )
Gondolom a Te motorodban demeter fel van delejezve a lendkerék, és ha mész 90-95-öt utazón, (ami szerintem a P10-nek is a határait súrolja tuning nélkül) akkor igencsak nagy energia keletkezik a fordulatszám miatt (is) megnövekszik a motor hőterhelése, dől bele a benzin, azaz sokkal magasabb a hőmérséklete a mnotornak, mint 45-55 km/h esetében, ( mivel legalább félig, vagy még jobban nyitva van a levegő torok)
Egységnyi idő alatt jóval nagyobb hő hatás éri ez esetben a gyertyát, és ezt egy magasabb hőértékű gyertya "jobban" birja, jobb teljesítményt nyújt. ( Na ezt jó sok szöveggel irtam le...)
de most jön szerintem a lényeg.
Az állandó mágnes alapvetően nem állandó. Minden időpillanatban veszít egy egész icike-picikét a mágnességéből. Nem sokat, de folyamatasonan veszít, ráadásul az állandó mágnesnek az "ereje" látványosan csökken, ha meleg környezetbe kerül!! Ergó, a vele előállítandó villamos teljesítmény is csökken egyrészt az idő miatt, másrészt a hőterhelés miatt is. ( mégis csak főtengelyen forog a henger alatt, nem az első kerékben...)
A gyárban szerintem valahol a középértékre "lőtték" be a rendszert, azaz mikor új volt a gép kicsit "alul volt méretezve" a gyertya, de az elkövetkező 10-15 évben, - amíg a mágnes bírta új delejezés nélkül - a gyertya egyre jobban megfelelt az üzemi igényeknek. Sőt, a vége felé már túl erős volt a 225-ös gyertya is! ( "gyengült" a motor a kopások, az eltömődések, és a villamosteljesítmény gyengülése miatt is...)
Ez szigorúan csak az én agymenésem, és ha valaki megcáfol egyáltalán nem haragszom meg, csak tanulok belőle.
Szerintem egy akkumulátoron alapuló rendszert - az állandósága miatt, - jobban be lehet állítani a motor legmegfelelőbb teljesítményéhez, és komolyabb teljesítményt lehet kivenni ugyanazon rendszerből, mint egy biztos, de mégis folyamatosan gyengülő lendkerék mágnessel. Csak ez az utóbbi verzió olcsóbb és egyszerűbb gyárthatóságú volt. Azt hiszem az olcsóságon van a hangsúly, ahogy a gyár történetét én ismerem...
- - - Updated - - -
Érdekes volt olvasnom a könyvben, hogy a végefelé még mindig a lendkerék-mágnest "erőltették" és a szögletes tankos egyhengeres prototipuson 65-70 W-os lendkerék mágnes villamosteljesítményt értek el. Gondolom a méreteket növelték, nagyobb keresztmetszetű vasmagok...
- - - Updated - - -
Nekem egyébként szimpatikus ez a lendkerék mágnes-dolog, valahogy olyan mint az automata-karóra, növeli a biztonság érzetem, " nem függök" az elemtől, vagy az órástól, megy az órám, csak mozgatnom kell a karomat...
Az én véleményem az, hogy a Pannónia nagyon bonyolult "állat". Ez a lendkerék-dolog, szerintem, kicsit másképp működteti a dolgokat, mint ahogy azt manapság már megszoktuk a mikroprocesszoros világban. Persze úgy van a Pannónia összerakva, hogy 6V fölé soha (ritkán) megy a feszültség, hiszen a vasmagok telítődnek, több erővonalat nem tudnak begyüjteni, és ennyi, de a fordulattal arányosan változik az áram erősség. Azaz a gyertyára jutó teljesítmény korántsem olyan állandó. mint egy akkumulátoros gyújtás esetén.
Ha valaki alacsonyabb fordulaton pöfög a Pannóniával, még "erős" lendkerék mellett is alacsonyabb szerintem a gyújtó teljesítmény, ("fáradt" lendkerék esetén meg csak többszöri rugdosásra hajlandó elindulni is... )
Gondolom a Te motorodban demeter fel van delejezve a lendkerék, és ha mész 90-95-öt utazón, (ami szerintem a P10-nek is a határait súrolja tuning nélkül) akkor igencsak nagy energia keletkezik a fordulatszám miatt (is) megnövekszik a motor hőterhelése, dől bele a benzin, azaz sokkal magasabb a hőmérséklete a mnotornak, mint 45-55 km/h esetében, ( mivel legalább félig, vagy még jobban nyitva van a levegő torok)
Egységnyi idő alatt jóval nagyobb hő hatás éri ez esetben a gyertyát, és ezt egy magasabb hőértékű gyertya "jobban" birja, jobb teljesítményt nyújt. ( Na ezt jó sok szöveggel irtam le...)
de most jön szerintem a lényeg.
Az állandó mágnes alapvetően nem állandó. Minden időpillanatban veszít egy egész icike-picikét a mágnességéből. Nem sokat, de folyamatasonan veszít, ráadásul az állandó mágnesnek az "ereje" látványosan csökken, ha meleg környezetbe kerül!! Ergó, a vele előállítandó villamos teljesítmény is csökken egyrészt az idő miatt, másrészt a hőterhelés miatt is. ( mégis csak főtengelyen forog a henger alatt, nem az első kerékben...)
A gyárban szerintem valahol a középértékre "lőtték" be a rendszert, azaz mikor új volt a gép kicsit "alul volt méretezve" a gyertya, de az elkövetkező 10-15 évben, - amíg a mágnes bírta új delejezés nélkül - a gyertya egyre jobban megfelelt az üzemi igényeknek. Sőt, a vége felé már túl erős volt a 225-ös gyertya is! ( "gyengült" a motor a kopások, az eltömődések, és a villamosteljesítmény gyengülése miatt is...)
Ez szigorúan csak az én agymenésem, és ha valaki megcáfol egyáltalán nem haragszom meg, csak tanulok belőle.
Szerintem egy akkumulátoron alapuló rendszert - az állandósága miatt, - jobban be lehet állítani a motor legmegfelelőbb teljesítményéhez, és komolyabb teljesítményt lehet kivenni ugyanazon rendszerből, mint egy biztos, de mégis folyamatosan gyengülő lendkerék mágnessel. Csak ez az utóbbi verzió olcsóbb és egyszerűbb gyárthatóságú volt. Azt hiszem az olcsóságon van a hangsúly, ahogy a gyár történetét én ismerem...
- - - Updated - - -
Érdekes volt olvasnom a könyvben, hogy a végefelé még mindig a lendkerék-mágnest "erőltették" és a szögletes tankos egyhengeres prototipuson 65-70 W-os lendkerék mágnes villamosteljesítményt értek el. Gondolom a méreteket növelték, nagyobb keresztmetszetű vasmagok...
- - - Updated - - -
Nekem egyébként szimpatikus ez a lendkerék mágnes-dolog, valahogy olyan mint az automata-karóra, növeli a biztonság érzetem, " nem függök" az elemtől, vagy az órástól, megy az órám, csak mozgatnom kell a karomat...
![Mosoly](https://veteran.forum.hu/core/images/smilies/smile.png)
Komment