Jól látod a dolgokat. Amikor a Pannóniát tervezték még nem, vagy csak kezdetleges Ge félvezetők léteztek, amivel nem lehetett több A áramokra szabályzót gyártani, ezért még több kompromisszumra kényszerültek. A 6V-os rendszer különben is halva született dolog a nagy áramok és emiatt a vastag kábelek miatt, nameg a kapcsolók nagyobb tűrőképessége is kritérium. A 12 és 24V nem véletlenül ütötte ki az előbbit az utóbbi évtizedekben...
Nekem van egy P12 -em, amit 12 V-ra alakítottam. Természetesen át kellett tekercselni a generátort, a 2 világítótekercs lett a töltőtekercs és mindkét vége ki lett vezetve a fesszabályzó miatt. A gyújtótekercs lett a világítótekercs, viszont ennek a vasmagkeresztmetszetét meg kell majd növelni amennyire csak lehet. Tranzisztoros gyújtást kapott, amely a 12 V-ról megy. Az eredmény kielégítő lett, alapjáraton is van már töltés, kicsit emelve a fordulatot pedig beáll a 14V.
- - - Updated - - -
Igen, a tekercsek előtt ha nagyobb sebességgel halad el a mágnes, nagyobb feszültséget (és teljesítményt) indukál.
- - - Updated - - -
Elég jó cuccok vannak a Müllernél, viszont ő olyan filozófiával készíti ezeket, hogy kompatibilis legyen az eredeti állapotokkal. A töltésnél ez bazinagy hátrány, mivel így sokszor csak egyutas egyenirányítás jöhet szóba, emiatt csak "félig" lehet kihasználni a töltőtekercset.
Az első rajz egy világítás söntszabályzó és egy soros egyutas töltésszabályzó. Ha a gyújtás nem az akkuról megy oda tökéletes.
A másik rajzon kétutas sönt-töltésszabályzó van, ami teljesen kihasználja a tekercset és nagyobb áramokat ki lehet venni belőle. Különben ennek a kapcsolásnak hátránya hogy a fölösleges energiát rövidrezárja így az főleg a tekercsen alakul hővé. Egyfázisú rendszernél egészségesebb a soros szabályzó, ami sokkal jobb hatásfokú - persze ezt a tekercs adottságai és a terhelési körülmények szabják meg melyik változatot célszerűbb alkalmazni.
3 fázisnál csak a söntszabályzó jöhet szóba, mivel a szinuszhullámok közt itt nincs nullátmenet és a tirisztorok nem tudnának kikapcsolni a kellő fázisban.
Amúgy tirisztort könnyebb egyfázisú rendszerben felhasználni az előbb leírtak miatt (is)...
Nekem van egy P12 -em, amit 12 V-ra alakítottam. Természetesen át kellett tekercselni a generátort, a 2 világítótekercs lett a töltőtekercs és mindkét vége ki lett vezetve a fesszabályzó miatt. A gyújtótekercs lett a világítótekercs, viszont ennek a vasmagkeresztmetszetét meg kell majd növelni amennyire csak lehet. Tranzisztoros gyújtást kapott, amely a 12 V-ról megy. Az eredmény kielégítő lett, alapjáraton is van már töltés, kicsit emelve a fordulatot pedig beáll a 14V.
- - - Updated - - -
Igen, a tekercsek előtt ha nagyobb sebességgel halad el a mágnes, nagyobb feszültséget (és teljesítményt) indukál.
- - - Updated - - -
Elég jó cuccok vannak a Müllernél, viszont ő olyan filozófiával készíti ezeket, hogy kompatibilis legyen az eredeti állapotokkal. A töltésnél ez bazinagy hátrány, mivel így sokszor csak egyutas egyenirányítás jöhet szóba, emiatt csak "félig" lehet kihasználni a töltőtekercset.
Az első rajz egy világítás söntszabályzó és egy soros egyutas töltésszabályzó. Ha a gyújtás nem az akkuról megy oda tökéletes.
A másik rajzon kétutas sönt-töltésszabályzó van, ami teljesen kihasználja a tekercset és nagyobb áramokat ki lehet venni belőle. Különben ennek a kapcsolásnak hátránya hogy a fölösleges energiát rövidrezárja így az főleg a tekercsen alakul hővé. Egyfázisú rendszernél egészségesebb a soros szabályzó, ami sokkal jobb hatásfokú - persze ezt a tekercs adottságai és a terhelési körülmények szabják meg melyik változatot célszerűbb alkalmazni.
3 fázisnál csak a söntszabályzó jöhet szóba, mivel a szinuszhullámok közt itt nincs nullátmenet és a tirisztorok nem tudnának kikapcsolni a kellő fázisban.
Amúgy tirisztort könnyebb egyfázisú rendszerben felhasználni az előbb leírtak miatt (is)...
Komment