Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia világítás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Jól látod a dolgokat. Amikor a Pannóniát tervezték még nem, vagy csak kezdetleges Ge félvezetők léteztek, amivel nem lehetett több A áramokra szabályzót gyártani, ezért még több kompromisszumra kényszerültek. A 6V-os rendszer különben is halva született dolog a nagy áramok és emiatt a vastag kábelek miatt, nameg a kapcsolók nagyobb tűrőképessége is kritérium. A 12 és 24V nem véletlenül ütötte ki az előbbit az utóbbi évtizedekben...
    Nekem van egy P12 -em, amit 12 V-ra alakítottam. Természetesen át kellett tekercselni a generátort, a 2 világítótekercs lett a töltőtekercs és mindkét vége ki lett vezetve a fesszabályzó miatt. A gyújtótekercs lett a világítótekercs, viszont ennek a vasmagkeresztmetszetét meg kell majd növelni amennyire csak lehet. Tranzisztoros gyújtást kapott, amely a 12 V-ról megy. Az eredmény kielégítő lett, alapjáraton is van már töltés, kicsit emelve a fordulatot pedig beáll a 14V.

    - - - Updated - - -

    Igen, a tekercsek előtt ha nagyobb sebességgel halad el a mágnes, nagyobb feszültséget (és teljesítményt) indukál.

    - - - Updated - - -

    Elég jó cuccok vannak a Müllernél, viszont ő olyan filozófiával készíti ezeket, hogy kompatibilis legyen az eredeti állapotokkal. A töltésnél ez bazinagy hátrány, mivel így sokszor csak egyutas egyenirányítás jöhet szóba, emiatt csak "félig" lehet kihasználni a töltőtekercset.
    Az első rajz egy világítás söntszabályzó és egy soros egyutas töltésszabályzó. Ha a gyújtás nem az akkuról megy oda tökéletes.
    A másik rajzon kétutas sönt-töltésszabályzó van, ami teljesen kihasználja a tekercset és nagyobb áramokat ki lehet venni belőle. Különben ennek a kapcsolásnak hátránya hogy a fölösleges energiát rövidrezárja így az főleg a tekercsen alakul hővé. Egyfázisú rendszernél egészségesebb a soros szabályzó, ami sokkal jobb hatásfokú - persze ezt a tekercs adottságai és a terhelési körülmények szabják meg melyik változatot célszerűbb alkalmazni.
    3 fázisnál csak a söntszabályzó jöhet szóba, mivel a szinuszhullámok közt itt nincs nullátmenet és a tirisztorok nem tudnának kikapcsolni a kellő fázisban.
    Amúgy tirisztort könnyebb egyfázisú rendszerben felhasználni az előbb leírtak miatt (is)...
    heeegany kedvelte ezt.

    Komment


      Nyilván az eredeti Pannonia generátort meghaladta az idő. De ha a mindennapokban használni akarja valaki jó világítással az szerintem is alakítsa át az egészet, akár egy másik, nagyobb teljesítményű, modern, könnyen szabályozható generátorra, és akkor már jeadós gyújtás 12 voltos rendszer stb mehet rá.
      De ha egy másik felhasználónak fontos, hogy a dekli alatt az eredeti maradjon akkor az eredeti tekercselést kell minimálisan átalakítania, úgy hogy azután már pl a Müller szabályzójával működjön.
      Tehát dönteni kell és pénzt, energiát bele fektetni az eredményért. Itt a neten csak elvi megoldások születhetnek....

      Komment


        Valamit elszúrtam....de a lényeg remélem kiolvasható.
        Utoljára szerkesztve a következő által: bsa10; 2014 aug. 16, 13:11.

        Komment


          LC9246-nak ígértem hogy írok a LED-es világításról, most összeszedtem a gondolataimat és megpróbálok megfogalmazni valami értelmeset


          Hátsó lámpa, szofita izzó kiváltása:
          A jobb hatásfok miatt, és mert nem feltűnő hogy nem a gyári égő van benne, én teljesítmény LED-eket használok. De persze hagyományos, huzallábas LED-ekkel is megoldható. Csak abból több kell.
          Teljesítmény LED-et lehet üzemeltetni LED meghajtóval(erről itt írtam. Igaz irányjelző, de az elv ugyanaz) vagy ellenállással.
          Persze, mivel a 6V jó esetben nem 6V, de rossz esetben még jóval a fölé is mehet így nem árt egy feszültség szabályzó IC. Én 6V-os IC-vel terveztem, és ehhez méreteztem az ellenállást is. Ami, egy átlagon 1W-os teljesítmény LED-el számolva(3,3V és 350mA) 8-10R-es ellenállást jelent. Bár én inkább kevésbé hajtanám a LED-et, főleg ha nincs elég nagy hűtőbordára szerelve, tehát inkább 10R, vagy egy kicsit több.
          Amiről viszont tegnap megfeledkeztem az az, hogy a hátsó helyzetjelző egyen és váltó áramról is működhet. Ezért némileg bonyolultabb a dolog, kell még legalább egy dióda. De, hogy ne villogjon a LED, kellene még egy pufferkondi is.
          És két nyákterv:
          Click image for larger version

Name:	helyzetjelzo3.jpg
Views:	1
Size:	116.7 KB
ID:	140988Click image for larger version

Name:	helyzetjelzo4.JPG
Views:	1
Size:	181.5 KB
ID:	140989
          Az első AMC7135-ös LED meghajtóval van(valamint 3,3V-os stab IC-vel). A második ellenállással és 6V-os stab IC-vel.
          (a kondi 470uF-es, az első nyákterven az IC test lábánál lévő dióda opcionális. Akkor kell ha a LED nyitófeszültsége nagyobb mint 3,3V)
          Itt a LED hűtését a nyák fólia biztosítja. Ennyi egy nem maxon hajtott 1W-os LED-nek elég(bár jobb lenne ha több lenne)
          Az áramkör nem bonyolult. Akár légszereléssel is kivitelezhető. De ez esetben kell a LED-nek valami hűtőfelület. (A LED-et hővezető pasztával kell a felületre szerelni!)

          A féklámpa:
          Abban nincs nyomtatott áramkör, de az egész esztergált házban van. Annak az alapja egy ilyen hűtőcsillag. Ezen van a 3W-os meleg fehér LED valamint 2 db AMC7135. A hűtőcsillag alatt, az égő foglalatának a belsejében pedig gy 3,3V-os stab IC.
          Utoljára szerkesztve a következő által: heeegany; 2014 szept. 03, 13:10.

          Komment


            Komment


              ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              A helyzetjelzőt én áramgenerátorasra csinálnám, azt jobban szeretik a ledek.
              Igen. Én AMC7135-vel csinálok már mindent. Csak azt nehezebb beszerezni mint egy ellenállást. Más, hasonlóan egyszerű megoldásról pedig nem tudok, márpedig itt a hely elég szűkös.

              Komment


                Komment


                  ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  LM317 létezik TO220 tokban meg SMD-ben is.
                  De ahhoz kell még legalább egy ellenállás.
                  Az meg pont egyel több alkatrész mint ami AMC-vel kell

                  Komment


                    Komment


                      Nem is az, hanem a nyákon kell neki hely, meg főleg az hogy be kell forrasztani
                      Persze tény hogy ez csak akkor jó ha nincs szükség a nagyon rugalmas állítgatásra.
                      És a legfőbb ok: Még nem láttam olyan hűtőcsillagot amin LM317-nek lett volna hely. Tehát egy lámpában még valahova azt is be kell zsúfolni. Márpedig egy barlangász lámpánál nem előny még az a plusz néhány mm sem.

                      25 Ft darabja. Szóval 1 és 3W-os LED-eknél olcsóbb mint az LM317 (bár nem tudom hogy az nagyobb tételben, külföldről mennyi. Most lusta vagyok keresni, de itthon 60ft körül van egy.)

                      Komment


                        Azta.... Nem is értem miről folyik itt a diskurzus ... Félelmetes ez az elektronika !! A kívül állónak !!
                        viszont nagyon hasznos, elrejtve egy- egy veteránon , ami üzembiztonsagot okoz ( hat) .....
                        Lemezjáték, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

                        Komment


                          Komment


                            ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            Ja, hogy barlangász lámpáról beszélsz. Az más. Én azt hittem, Pannoniára gyártunk hátsólámpát . Ott nem árt, ha van több led, másrészt az LM317-nek lehet 6V-nál jóval nagyobb bemenő feszültséget is adni, ami időnként elő szokott fordulni.
                            Hát barlangászlámpából többet csinálok mint Pannónia lámpából, szóval a motorra is az a megoldás kerül amiből más sokat összeraktam

                            Ott nem árt, ha van több led,
                            Ezt a barlangász lámpára vagy a motorra írod? Barlangász lámpába kell bizony. De egy lámpatestbe csak egy. Bár van hogy a tápellátás közös.Click image for larger version

Name:	P1010007.jpg
Views:	1
Size:	201.4 KB
ID:	140990és van olyan is ahol külön-külön vanClick image for larger version

Name:	IMG_20140605_204649.jpg
Views:	1
Size:	188.4 KB
ID:	140991(lámpán a szigetelőszalag csak ideiglenes. A ragasztó száradásáig az tartja össze)
                            Motorba viszont, véleményem szerint, egy égő helyére csak egy meleg fehér kell. Így kívülről(ahogy te is láthattad) nem látni a turpisságot. De jóval kisebb fogyasztás és nagyobb fényerő mellett.


                            Az lm317 mennyire tolerálja az ingadozó bemeneti feszültséget? Valamint váltóárammal képes megbirkózni?
                            Nem tudom hogy mit tud ilyen téren.

                            Komment


                              Elég régi cikk, de mégis szükségét érzem, hogy hozzá szóljak. Motorka felújítása után én is pont ugyanígy jártam, az új kábelezéssel nem volt sem első, sem hátsó világításom. Helyzet jelző+ hátsó lámpa üzemelt akkuról is meg tekercsről is. A rajz szerint minden bekötés helyes volt és mégsem pirított a lámpa. Több órányi vesződség után feladtam, ez gondoltam, nem lehet igaz, biztos kinyúlt a világítótekercs, de hát ez ellenkezett azzal, hogy mikor szétszedtem Motorkát festés alá, minden jó volt, most hogy összeraktam, akkor ennek meg annyi, hogy lehet, ha nem is üzemelt. Szerencsére sok bekötési rajz van a neten, hát találtam egy olyat, ami a tekercs bekötés kapocslécén, az 51 és az 59 es pontra kötött kábelek pont fordítva voltak jelölve. Kezem-lábam törve rohantam a műhelybe, csavarhúzó elő, dekni le, szálak megfordít, gép röffent, világítás be, és a világítás jó! Újjongás! Dekni vissza, bukó fel, motor ki, és az esteledő szeles hűvösben azonmód próbakör, ami egy fél öránál többre sikerült, jól átfagytam mire hazaértem, mert a meleg ruházattal nem sokat foglalkoztam a nagy izgalomra, se kesztyű, se semmi, csak pulcsi, meg simán farmer, félcipővel.
                              Nyilván azért nem üzemelt a világításom, mert a töltő tekercsre volt felrakva a világítás vezetéke, így az nem bírta teljesítménnyel. Tehát vezetékelés után érdemes ezt megpróbálni,mielőtt sok időt elvesztegetnétek a hibakeresésre.

                              Komment


                                Kétféle kivezetéssel készültek a gyújtásalapok. A különbség annyi hogy az 51-es és az 59-es csatlakozó fel van cserélve.
                                De emlékeim szerint a számozás jó, csak ugye az is fel van cserélve és ha azt nem nézed, csak szépen sorba rákötsz mindent akkor bizony meg lehet keverni.
                                demeter és Igrich kedvelte ezt.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X