Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Fejlemények a következők.
A főtengely hajtókar páros ami az 1499-es motorból származik bele lett próbálva egy Zastava 1116-os blokkba a dugattyú 10mm-ert kijön a blokkból felső holtponton így az 1302ccm-es blokkba se építhető be, hogy az 1499 legyen.
Méricskéltem egy kicsit az 1499-es blokk 1 cm-rel magasabb ezt bizonyítja az, hogy a vezérmű burkolat sem stimmel egyik motorról a másikra. Így marad a blokk 1,3-as. Kiderül milyen lesz egy Gaál tengellyel most még 1 kéttorkú Weber karbival későbbiekben pedig egy motorkerékpár karbisorral.
Nos ezek alapján viszont ugyan az a helyzet mint a Ladánál. Az oroszok 2 féle blokkot és két féle dugót csináltak
Volt 76-os dugó és 79-es.
Kislöketű főtengely kisebbik dugóval 1200
Kislöketű főtengely nagyobb dugóval 1300
Nagylöketű főtengely kisebb dugóval 1500
Nagylöketű főtengely nagyobb dugóval 1600
Ilyen eccerű kérem...
Annyi volt a könnyebbség a ladánál hogy a kisebbik blokkba simán elforgott a nagyobbik löketű főtengely.
Ifás!
Az 1.3-as blokkban elfér az 1.5-ös főtengely?
De ha a főtengely elforog akkor csak rövidebb hajtókarok kellenek és ki lehet hozni belőle a másfél litert. Nem?
Szerintem ez a lényege,és mivel a LADA:FIAT tervezésű emiatt a rövid hajtókarok biztosan egyeznek........ugyan-igy meg kellene nézni a Lengyel testvért,a szintén egy alapon nyugvó POLSKI FIAT alkatrészeit ott is 1300-1500-as motorok vannak!
Nem vagyok biztos benne , de a fiat 1,6 literes DOHC blokkjában van a legrövidebb hajtókar .... ezt szokták beépíteni a "zsugor hajtókarok " helyett (kb 8-10 mm-el rövidebb ) és még a hosszuk is egyforma , nem úgy mint a "mókolt" társaiké . Így a magasság lecsökken, a vez.tengelyhez szükséges sűrítés talán a hengersíkolással beállítható , vagy alkalmazható más dugattyúfenék-csapszegvonal magasságú dugó is , (pl :talán samara , vagy audi TT 1.8 turbo). De ha a vez.tg.-hez javasolt sűrítési arányt nem sikerül beállítani nem fog jól működni ! Arra viszont számítani kell hogy a csökkenő hajtókarhossz miatt a dugattyú palástnyomása meg fog növekedni ami élettartam csökkenéssel szokott járni ...
Minden teljesítménynövelés az élettartamot rövidíti meg, kérdés milyen szinten. Mi csináltunk olyan 163 lovas Lada motort annak idején ami még a motorfékpadon szétrobbant.....
De ha a vez.tg.-hez javasolt sűrítési arányt nem sikerül beállítani nem fog jól működni !
Ez alap dolog. Itt több mindennel lehet játszani. A hengerfejben lévő károstér, a dugótető kialakítása, (valószínű a vezértengely f.holtponti benyitása miatt csak zsebes dugattyú kialakítás játszik), de még a hf.tömítés vastagsága is befolyásoló.
Írok ismerősnek aki most rak össze blokkot, hogy hasonlítsa össze az 1,1-es motor hajtókarját az 1,5ével és nézze meg mi van ha az 1,1 hajtókarját teszi rá az 1,5-ös főtengelyre mi lesz a különbség.
Így a magasság lecsökken, a vez.tengelyhez szükséges sűrítés talán a hengersíkolással beállítható , vagy alkalmazható más dugattyúfenék-csapszegvonal magasságú dugó is , (pl :talán samara , vagy audi TT 1.8 turbo).
...ezt át kéne gondolni -----ha megnöveltem a henger térfogatát , aztán ugyan abba az égéstérbe nyomom össze , akkor mi is van ? ?
Leméretem és estére megmondom.
Ha jó a sejtésem akkor az 1,1-es Zastava hajtókar és az 1,3-as hajtókar ugyan akkora ami 10mm-rel rövidebb mint az 1,5-ös hajtókar de estére kiderül.
- - - Updated - - -
Újabb fejlemények:
Az 1500-ös főtengelyre felrakott 1,1-es zastava hajtókar 8mm-tert lóg ki felül alsó holtponton pedig nem fordul át a főtengelytől.
Estére megmérik a főtengely csapját és a csapszeget is.
Utoljára szerkesztve a következő által: Ifás; 2017 júl. 21, 10:15.
ha megnöveltem a henger térfogatát , aztán ugyan abba az égéstérbe nyomom össze , akkor mi is van ? ?
Akkor az van hogy a motor kompresszióviszonyát megnöveltük.
És ha nem lesz a vezérlése megváltoztatva a motornak, nem lesz jó. Ez egy rendszer, minden összefügg mindennel. Ha lökettérfogatot növelek, és nem változtatok a vezérlésen növelnem kell a káros teret is hogy ne változtassam meg a sűrítési viszonyomat.
Jelen esetben viszont fel kellene hergelni a motort. Ifás azt írja hogy Gaál sportveztengely, meg "fekvővéber" meg ilyesmi. Itt neki a kompresszióviszonyt is növelnie kell a tengely miatt.
De, és itt a lényeg, hogy ezt nem hasra, vagy találomra kell csinálni. A kutya a vez.tengely nyitási szögeinél van elásva. Ugyanis minél hosszabb nyitási idejű vez.tengelyt raknak a motorba annál többet vesz le a sűrítési végnyomásból. Ha a végnyomás nem megy kb 12-13 bar fölé akkor nem kell f1 benya.
Ezért van az hogy a hosszú nyitású vez.tengelyekhez nagy kompresszióviszony kell. Gondoljatok csak bele a szívás minél tovább tart, vagyis ahp után minél később zár be a szívószelep, annál kevesebb ideje lesz sűríteni annak az árva dugattyúnak.
Utoljára szerkesztve a következő által: sinter; 2017 júl. 21, 10:39.
Ezért írtam hogy itt minden összefügg mindennel. Ha egy részhez hozzányúl az ember akkor az viszi a többit is.
Az 1,5-ös motorból simán ki lehet hozni 100-110 lovat úgy hogy ne legyen túlságosan rövid életű, kvázi lehessen utcán használni. A Zaszti könnyű kaszniját meg viszi mint a rongyot...
Komment