Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Kétütemű motorok tuningolása!

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    valahogy így nézett ki az első verzió szerint :

    Click image for larger version

Name:	Kép0028.jpg
Views:	2
Size:	13.4 KB
ID:	147689

    De aztán a hőelvezetés elégtelensége miatt ( gondolom ez a nagyobb méretű ferrodol-csík alkalmazásának is köszönhető ! ) a fékdob oválissá vált , és két derby után igen csak rázta az elejét fékezéskor , nem is beszélve a fékhatás csökkenéséről .... Ezért kellett egy zsebet rá varázsolni , ha lehet akkor nagyot , hogy minél több levegő jusson be a dobba ,hűtve azt . Mivel a féklap , a zseb (vagy kopoltyú... ) alatt, csak a féklapmerevítő bordák közt lett perforálva kb 8-as fúróval, majd a furatok légirányban egy picit megnyitva , hogy több levegő jusson be. ( de lehet hogy inkább pici peremet meghagyva a bordák tetején , - a merevség viszonylagos megőrzése végett -(és itt most szigorúan a féklapról van szó ! ) nagyobb nyílást kellett volna nyitni a lapon ....) .A meleg levegő elvezetése pedig , a fékdob külső oldalán lévő négy kb 35-40 mm átmérőjű furatukon történt .A furatok a lehető legközelebb kerültek a fékdob surlódó felületéhez , gondolva arra , hogy talán, mint egy centrifugál légszivattyúhoz hasonlóan fog működni a dolog ... Természetesen minden nyílást , az esetlegesen a bejutó kavics , vagy más darab ellen ráccsal próbáltam védeni . Meg egy kis "pofát" próbáltam neki adni , mégis nézzen már ki valahogy . Egy kis csicsa , polír ...
    Sajnos így , az első verzióhoz képest új, teljesen más kialakítású fékkarokat kellett készíteni (és ezek már krómozva , és nem nikkelezve lettek , mint a korábbi verzió esetén ...) A húzórúd villái (esztergakés szárból ), és csapjai, kemény-krómot kaptak . A hab a tortán a bowden , ami VW kézifékkötélből készült , hogy ne nyúljon ... A bowdendiók is ,mind saját kreálmányok , hasonlóan az MZ-hez, hosszított szárral hogy minél nagyobb felületen fogjon , nehogy kiszakadjon , vagy kicsússzon + a bowdenvég széthajtogatva , ékelve . A rajta lévő rugó , egy picit besegített a rendszer alaphelyzetbe állításában , mivel a sok surlódó , és csukló pont miatt igényelte.Így a fék oldása gyorsabbá vált . Ennek ellenére nem volt nagy a kar behúzásához szükséges erő .
    Minden prímán működött is , csak a gyári fékdob adta fel az évad végére a harcot , ovális lett a hőtől , és szabályozni kellett.Tervben volt egy fékdob készítése is , de hál' istennek engedélyezték a féktárcsa használatát .
    Az igazság az , hogy feltett szándékom a féket a széria gépen is kipróbálni , hátha .....
    dkari, Lemezjáték és 7 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Egy kérdésem van: a kulcson fekszik fel mindkét pofa mindkét fele?
      Szóval ez a fajta megoldás:
      Click image for larger version

Name:	THM_0007698817.jpg
Views:	1
Size:	17.7 KB
ID:	147690
      Vagy megcsináltad rendesen, csapokkal?
      ovális lett a hőtől , és szabályozni kellett
      Ezért kérdezem, mert a képen lévő megodás nem valami stabil.
      Szóval van csak forgásirányba nyitás, vagy nincs?
      Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2015 dec. 03, 17:54.
      St.Z.350, joker és 2 további látogató kedvelte ezt.
      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

      Komment


        Ezért kérdezem, mert a képen lévő megodás nem valami stabil.
        Szóval van csak forgásirányba nyitás, vagy nincs?
        Pedig elviekben szinte ugyan az !(csak nem látom a képet jól , így kissé bizonytalan vagyok , vagy már a szemem rossz . ) Nem tudom miért nevezed instabilnak ? Az a baj hogy sokan , a gépész gondolkodási mód szerint a pofákat, mint két különálló egységként veszik számításba . Leginkább azért mert más kétkulcsos gyári variáció esetén , különálló csapokon függ a pofa. De ha jobban belegondolsz ez egy komplett egység , egy rendszer , amit maga a fékdob is összetart ! Az általad stabilabbnak mondott verzió (pofánként külön csapos mint a JAWA) előnye az , hogy a gyártási pontatlanságokból eredő eltéréseket jobban tolerálja , egyszerűbb az elkészítése , tehát olcsóbb ! Viszont a külön csap hátránya , az hogy rövidebb a forgási pont , és a kiemelő erőt biztosító szerkezet távolsága ,mivel a fékpofa ferodol forgócsaphoz közelebb eső része kevésbé érvényesül a fékezéskor (mert már lefutó ág ...) így olyan mintha rövidebb surlódó betétet alkalmaznál , azaz kisebb a fék felület . (fékhatás a felület nagysága , az azt összeszorító erő , és a surlódási tényező alapján alakul, ahogy azt tanították .) A kétcsapos megoldásnál , a vékonyka csapra (kb 8-10 mm átmérőjű körüli lehet általában) hat az egy pofára eső fékezéskori reakció erő, ami hajlítással párosult nyírásnak van igénybe véve , vagyis ez (a cingár csapocska ) veszi fel az összes erőt a fékpofától , és továbbítja a féklapnak . (deformációra való hajlam ...)
        A másik megoldás esetén egy (bár az általad posztolt fotó meglehetősen kicsi , én meg béna vagyok a nagyításához... ) házilag barkácsolt hegesztéssel átalakított kulcsokat vélek felfedezni , ami a kivitel igényességének mértékét önmagában hordozza . Viszont itt a pofák , egy kintebb lévőforgócsapon fekszenek ami emlékeim szerint 16 mm átmérő körüli egyenként , bronz perselyben , a felső pedig még egy CrV -ből készült belső vállas csőperselyben is van ezért vagy 20 mm-el hosszabb a csapja . A kulcs kialakítás tehát nem az általad vázolt , anyagát tekintve Bc3 ( , ami hőkezelve is van ... ) Fékezéskor tehát a pofa ennek a 16-os csapnak feszül neki , nem mellesleg azt viszont a másik oldalról a túlsó oldali pofa megtámasztja , ami ugye a dobnak (ami jelen esetben 200 mm-es !!!) van nekifeszülve (ezért mondtam hogy egy rendszer ) így , két 16-os csap veszi fel az erőket a két 8-10 -essel szemben ... na, melyik a stabilabb ?
        Viszont a féklap, a rendszer gyenge pontja , ami az átalakítás , és a légbeömlő elkészítése után nőtt a merevsége (igaz a hegesztés picit meghúzta , ezért után kellett munkálni . Az egész , meglehetősen pontos megmunkálást kíván , vigyázva a pontos csap persely furatok elhelyezésére . (marógép , körasztal , ütőkés ... a szerszámüzem legjobb szakijai, azért ott vannak a szeren ...) Továbbá a pofák a helyükön szabályozva .... stb.
        Csak az a fránya fékdob , az nem bírta a hőt . Ezért merült föl egy fékdob öntésének gondolata is , de nem valósult meg ...
        Mivel a fék ,(vagyis ez a rendszer .)- lehet mondani - verseny körülmények között futott kb két idényt kb 2x8 derby , egyenként minimum két mért , és egy edző futammal , sokszor a többieket kifékezve, szerintem levizsgázott , még ha szerinted nem valami stabil is.. . A mechanikával , fékhatással nem volt gond , csak a hőelvezetés , és a dob deformáció keserítette meg az egészet .
        Szerinted , ha "rendesen , csapokkal " csinálom meg - lehet hogy félreértettem a kérdésed - áthegesztgetve az egesz féklapot , vagy ujra öntve az egészet , cserébe kapok olyan eredményt (ami szerintem nem jobb ! ...) hogy megérje befektetni az időt pénzt , fáradságot , új fékpofák ...stb hidd el, ez RENDESEN meg van csinálva , nem csak úgy slendrián módjára összeb.szva , ahogy már később börzéken találkoztam is, ehhez csak hasonló tákolmányokkal , ahol a kottyanásokon , lötyögéseken elveszett a bowden működtető energiája . Egyébként a kérdésedre válaszolva , igen, a pofák (mindkettő) forgásirányban nyitnak (csak!) , hogy egyformán ráfutók legyenek . Mindkét kulcs a lehető legtávolabb nyitja a pofát a forgási ponttól , és egy irányba fordulnak . ( nem úgy mint a sokat ajnározott P21 lux esetén , ahol egymással szemben forognak (???) , ráadásul a fékezés reakció ideje a bowdenház merevségére van rábízva ...) Vagyis a pofák fordulási pontja fix , és bármely nyitási helyzetben állandó mint a kétcsaposnál.
        Ellenben (bár a képen nem látom túl jól ) , ha arra célzol , hogy két - teljesen gyári - kulcsot használok -e ? Akkor természetesen NEM a válasz , mert igen ,az úgy van ahogy mondod ...Hmm kissé "egyszerű" idétlen , nem annyira jól használható... ahogy mondani szokták ,: "az már annyira ci..ny , hogy önállóan pattogtat az újával "
        Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 dec. 04, 00:39.
        dkari, OdinHEM és 8 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          Szabad kicsit megkérdőjelezni 1-2 dolgot a fentiekben ? Csak a beszélgetés kedvéért ?
          St.Z.350, sepy és 2 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            Csak azért kérdeztem, mert láttam már én is olyan féket, ahol gyári kulcsok voltak, és a fékpofák a pofa közepén egy csapra voltak felakasztva, s a kulcs nyitáskor mindkét pofa mindkét felét egyszerre emelte. Ha jól értem, a te kulcsaid asszimetrikusak, és csak az egyik oldaluk nyit. Úgy tényleg nincs lényegi különbség a csapos és ez a másik megoldás között.
            zahi kedvelte ezt.
            "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
            "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

            Komment


              joker
              Szabad kicsit megkérdőjelezni 1-2 dolgot a fentiekben ? Csak a beszélgetés kedvéért ?
              Szerintem szabad, hiszen azért van ez a Fórum, hogy vitatkozzunk, ha másként látunk valamit (ez viszi előre a világot!), de nem bánnám, ha konkrétan leírnád, mit gondolsz másként?!

              Ez az egy-vagy két csapos téma már volt itt terítéken (most épp nem találom, hol...), és akkor sem veséztük ki rendesen...

              Véleményem szerint zahi által leírtak logikusak, nem látom okát, hogy miért volna jobb a két csapos megoldás funkcionális szempontból az egy csaposnál?

              - - - Updated - - -

              wsievers
              Ha jól értem, a te kulcsaid asszimetrikusak, és csak az egyik oldaluk nyit.
              Miért baj, ha a fékpofa mindkét vége elmozdul a dob irányába, és nem csak ráfordul a működtetett része egy csap körül?

              Szerintem ha a fékpofa mindkét talpa mozdul (függetlenül attól, hogy elforduló fékkulcs, vagy munkahenger mozdítja), az ugyanúgy jó, vagy nem?
              St.Z.350, sepy és heeegany kedvelte ezt.

              Komment


                Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                ha konkrétan leírnád, mit gondolsz másként?!
                Én sejtem hogy mit gondol róla(ismerve az ő fékverzióját), de várom a vita kezdetét
                sepy kedvelte ezt.

                Komment


                  Ezek a megoldások mind nagyszerűek!SŐT esztétikailag is nagyszerűek!Csak a funkcionitásukra lennék kíváncsi?!!Nem találkoztam még olyan helyzettel a normál közúti motorozásban amikor a gyárilag felszerelt fék nem végezte volna megfelelően a dolgát!.......ha pedig verseny célra készült(?)akkor sem tudom hová tenni mert a leggagyibb tárcsafék is sokkal jobb mint a dob fék!Mint fentebb írtam gyönyörű munka és elismerésem a készítőnek!De nem tom az én fejemben ezek a dolgok ott mozognak az érdekes........de minek kategóriában!PL: Több motor összeépítése U.M:2db250-s MZ motor házasítása!(szerintem értelmetlen.)
                  OdinHEM, St.Z.350 és 2 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                    köszönöm


                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    pontatlanságokból eredő eltéréseket jobban tolerálja , egyszerűbb az elkészítése , tehát olcsóbb
                    szerintem ezek így ( hasra )nem nem eldönthető érvek


                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Viszont a külön csap hátránya , az hogy rövidebb a forgási pont , és a kiemelő erőt biztosító szerkezet távolsága ,mivel a fékpofa ferodol forgócsaphoz közelebb eső része kevésbé érvényesül a fékezéskor (mert már lefutó ág ...)
                    szerintem , ha egy fékpofát ( AMI MINDEN , GEOMETRIAI ÉS MECHANIKAI ÁLLAPOTÁT VÉVE elméletileg TÖKÉLETESNEK TEKINTÜNK ) -- ami csapon fordul --nyomunk a fékfelülethez akkor mindenhol egyformán fog .A lefutó vagy ráfutó helyzet pedig azért nem mindegy , mert az utóbbinál egy --hülye szóval mondva --szervó hatás lép fel ...



                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    A kétcsapos megoldásnál , a vékonyka csapra (kb 8-10 mm átmérőjű körüli lehet általában) hat az egy pofára eső fékezéskori reakció erő, ami hajlítással párosult nyírásnak van igénybe véve , vagyis ez (a cingár csapocska) veszi fel az összes erőt a fékpofától , és továbbítja a féklapnak .
                    szerintem nincs hajlításra lehetőség , mert az aszt jelentené , hogy nem "fekszik" fel a fékpofa ---nyírásra meg elég lenne egy 6 mm es csap is ---de azt gondolom azért nem csinálnak , mert a kis felfekvó felület miatt "beleenné " magát az aluba .



                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Fékezéskor tehát a pofa ennek a 16-os csapnak feszül neki , nem mellesleg azt viszont a másik oldalról a túlsó oldali pofa megtámasztja , ami ugye a dobnak (ami jelen esetben 200 mm-es !!!) van nekifeszülve (ezért mondtam hogy egy rendszer ) így , két 16-os csap veszi fel az erőket a két 8-10 -essel szemben ... na, melyik a stabilabb ?
                    ez önmagában véve igaz ! Viszont mert ez elöbb azt mondtad , hogy az egész rendszert nézzük ---akkor én azt mondom hogy idetartozik az összes többi : bovden , fékkar is .
                    Na most , szerintem könnyebb húzni egy csapon ülő pofának a bovdenjét ---mint 2 pofának ami ami azon a csapokon támaszkodik ( nyeleti el az erőt a fékalaplappal ) amit el szeretnénk fordítani .



                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Mindkét kulcs a lehető legtávolabb nyitja a pofát a forgási ponttól
                    nem tudom hogy ez erény-e ? mivel szerintem a lehető leg minimálisabbnak kell lenni ennek a távolsának ! Az az ideális határ amikor a fékpofa elkopásának esetén még tudna nyitni egy kicsit a kulcs --átbillenés nélkül . Jelen esetben mivel versenyzésre ( ahol fokozottabb az ellenőrzés , vagy ferodó csere ) használt féknél elég lenne egy minimális távolság is a fékkulcs forgástengelyétől . Mert gondoljunk egy gépszállítós pajszerra , amivel egy ilyen pocakos vén ..sz is megemel egy több tonnás gépet ..



                    zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    a szerszámüzem legjobb szakijai, azért ott vannak a szeren
                    ezt viszont irigylem , így könnyű

                    Azért azt még hozzátenném , hogy igazán kevés világlátásom közben soha nem találkoztam "gyári " versenyfékeken a fenti megoldással . És én azért hiszek nekik . ( igaz űrhajót se láttam , pedig mongyák hogy van ) . Viszont már fogtam olyan versenyféket a kezemben amiben oldalanként 4 db , össz. 8 db volt egy első kerékben --mind csapon ült .
                    sepy, St.Z.350 és 3 további látogató kedvelte ezt.

                    Komment


                      Miért baj, ha a fékpofa mindkét vége elmozdul a dob irányába, és nem csak ráfordul a működtetett része egy csap körül?
                      Azért ,mert akkor fingot fogsz az átalakítással ... egykulcsos rendszer esetén adott egy ráfutó ( a kulcstól a forgás irányában lévő) , és egy lefutó pofa . A ráfutó pofák üzem közben, a mechanikus "beékelődés" miatt kb 30 % -al nagyobb fékhatást biztosítanak mint a lefutók . Így ha mindkét pofár ráfutóvá alakítjuk ,két egyirányban forgó kulcs segítségével , evidens , hogy nagyobb fékhatást érünk el . Ha a pofák mindkét oldalát fix - nevezzük fékkulcsnak - szerkezet segítségével működtetjük , nem alakul ki a beékelődés , a rendszer nem fokozza így a fékezési nyomatékot . Ezért ...!
                      OdinHEM és wsievers kedvelte ezt.

                      Komment


                        apacsavo, hidd el jó dolog a CSINÁLÁS is . Építettem néhány versenymotornak látszó tárgyat , de miután elkészült rövid idő mulva már megint azon járt az eszem , hogy kénecsinániegyolyan ......
                        Mert pl. én is nagyon szeretek motorozni , de mindig úgy hogy menjünk valahova... Soha nem jutott eszembe ,hogy felöltözzek , áztán az utca végén döntsem el ,hogy erre vagy arra .. hozzáteszem ezt is tudom irigyelni , de én nem állnák neki...
                        St.Z.350, sepy és 3 további látogató kedvelte ezt.

                        Komment


                          akkor sem tudom hová tenni mert a leggagyibb tárcsafék is sokkal jobb mint a dob fék!
                          Ez így igaz , de a versenykiírás szerint csak dobfék , és csak gyártmány azonos volt használható , ahol bármi féle átalakítás megengedett lehetett ... Vagyis a variálásnak ez volt a kiváltó oka .
                          Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2015 dec. 04, 23:04.
                          OdinHEM, St.Z.350 és 3 további látogató kedvelte ezt.

                          Komment


                            Maico RS 250 Prototyp


                            fékről kerestem képet , de közben ezt találtam , nem is tudtam ,hogy ilyen mocim van -afrancba
                            zahi, heeegany és 3 további látogató kedvelte ezt.

                            Komment


                              Vagyis a variálásnak ez volt a kiváltóm oka .
                              Értem!Gratulálok a munkádhoz!Mint ősi korból származó vasiparos tudom becsülni az ilyen munkát!Tudom értékelni a belefektetett anyagi és szellemi energiát!


                              hidd el jó dolog a CSINÁLÁS is .
                              .......ezt is értem!Bizonyos (igen alacsony színvonalon!)tapasztaltam is!
                              Mert pl. én is nagyon szeretek motorozni , de mindig úgy hogy menjünk valahova... Soha nem jutott eszembe ,hogy felöltözzek , áztán az utca végén döntsem el ,hogy erre vagy arra .. hozzáteszem ezt is tudom irigyelni , de én nem állnák neki...
                              ....ezt nem nagyon fogom! De biztosan van benne valami!Minden képen örvendetes hogy nem vagyunk egyformák.
                              További jó munkát fiúk!
                              zahi kedvelte ezt.

                              Komment


                                zahi
                                Azért ,mert akkor fingot fogsz az átalakítással ...

                                Átgondoltam, jogos, valóban így van!

                                Újra átgondoltam, mégsem!
                                Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 dec. 04, 21:39.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X