Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Típustisztaság, eredetiség

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Típustisztaság, eredetiség

    Egy régi sztori jutott az eszembe, a mondanivalója még ma is aktuális lehet.
    Még tanuló koromban a MÉH telepről mentettem ki egy T csepelt. Nem voltak meg a kerekei, rozsdás volt, az oldaldobozai szét voltak rohadva....... Iszonyat sok melóval, és utánajárással újra motor lett belőle. Csumira le lett csiszolva, alapozás festés, stb. No nem Standox- al lett festve, de 16 éves voltam, és nem volt pénzem. A festő haver csak fújt, és tapaszolt én meg csiszoltam. Így volt a legolcsóbb. Akkor még nem volt Vatera, kocsim sem amivel börzére menjek, az alkatrész beszerzés volt a legmacerásabb, de voltak ismerősök, akik segítettek! A fenti okok miatt kerültek tipusidegen alkatrészek is a mocira. (d-Csepel, Pannónia) mikor elmentem vele egy veterán talira, egy " régi motoros" úgy lefikázta a munkámat, hogy csak lestem, mint a lukinyúl.
    Még most is elgondolkodok néha a dolgok elvi oldalán. Annak a fickónak kb 1930- as lehetett a legfiatalabb mocija, de szerintem egy olajcsarét még az életében nem csinált. Nem törte le a lelkesedésem, ( legalább is hosszú távon nem ), de nagyon szarul esett. Óriási lelkesedéssel csináltam meg azt a mocit, és büszke voltam arra, hogy egy darabka történelmet megmentettem a megsemmisüléstől. Ma már könnyebben jutok alkatrészekhez is, törekszem az eredetiségre, de nem tartom szentségtörésnek, ha nem 100% eredeti. Főleg, ha egy fiatal "suhanc" áll a gép mellett, lehet, hogy ő is a zsebpénzéből csinálta meg. Szerintem nem az eredetiség 100%-a a legfontosabb, hanem hogy ne az enyészeté legyen a ÖREG VAS

    #2
    Ilyen nagyon "okos emberek" (nem mindent tud, hanem mindent jobban tud )sajnos mindenhol vannak, egy kicsit olyanok mint az internetes világban a "fórumtrollok", lételemük a kötekedés, de nem kell velük foglalkozni , persze rosszul esik az embernek az ilyen "építő" hozzáállás főleg ha szívét-lelkét belerakta a munkába.........
    Amúgy én sem tartom ördögtől valónak a nem 100% eredetiséget, és az esetleges módosításokat sem ami mondjuk üzembiztosabbá teszi az öreg járgányt, legalábbis én nem a vitrinnek újítom fel (kihangsúlyozva nem restaurálom) a Nusimat.
    OdinHEM, korompaiistvan és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Ne tagadjuk akik 50 évvel ezelőtt is veteránoztak sokkal könnyebben jutottak típustiszta gépekhez mint ma. Akinek 30 éve voltak veterán gépei azok könnyebben beszélhettek. különösen hogy akkor a rutinosak beszereztek hármat abból piacra dobtak 2-t NYUGATon és már is királyok voltak mert volt pénzük bármire.

      Komment


        #4
        mir-mur és Ba701 kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Ezzel nem értek egyet.

          50 évvel ezelőtt még egy teljesen mezei, de típustiszta T5-höz is nagyon nehéz volt hozzájutni, nem is beszélve a P10-ről, netán P21-ről.

          Igen , a hiánygazdaság és korlátozott lehetőségek miatt mindenki valami egyedit / jobbat akart faragni a nehezen megszerzett gépéből. Virágzott a sufnituning aminek sok gép áldozatául esett. Az eredetiség nem volt szempont. (így került az én 250-es TS-emre kispolski lámpa , Jawa tank és egyedi műszerfal , meg 5 gangos hengerfej az amugy 4 gangos motorra, meg furdulatszámmérő ami a 4 gangosokon sose volt. Szal én sem voltam különb )
          Visszatérve a fikázókra:
          Természetesen magam is törekszem az eredeti állapotnak megfelelő helyzetre. Ez sokszor lehetőség , sokszor pénz, sokszor elhatározás kérdése. Egy viszont biztos , sokkal többre értékelem azt a munkát (ha nem is "tökéletes" ) amit az ember lehetőségeihez mérten saját maga csinál , mint azét aki kiadja profiknak a teljes munkát és utána másokat fikázó megjegyzések közepette villog a csilli gépével mindeféle találkozókon.
          Jelenleg magam az elhatározáshoz tartozó kategóriában vívódom eredteiség és használhatóság között. Történetesen azon, hogy megtartsam-e a 360-asom eredeti dinamóját/szabályzóját. Történt a múlt évben , hogy egyszer a hazafelé úton rám sötétedett . Nos képzelhetitek, hogy a Jawa 25W-os "fényszórójával" mennyit láttam. Lehet az lesz a kompromisszum , hogy megtartom az eredeti alaktrészeket , hogy bármikor vissza lehessen építeni , de kap egy másik áramfejlesztőt a szerkezet.
          CZsolti, apacsavo és 3 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Ha nem haragszotok meg, leírom mi jutott eszembe úgy általában a „fórumozásról”. Valószínű nem pont ez a téma a legjobb példa az alábbiakra, csak éppen most fogalmazódott meg bennem valami:

            Gyakran az az érzésem, hogy egy-egy hozzászólás abból a célból születik (nem feltétlenül tudatosan), hogy a hozzászóló pozitív visszajelzéseket várva önigazolást szerezhessen egy aktuális szituációra adott válaszának helyességével kapcsolatban. Öh... ezt nem ilyen bonyolultan akartam megfogalmazni.

            Ilyenkor általában az történik, hogy egyesek, akik szintén (és éppen) ugyanezen az ösvényen járnak, megerősítik a véleményt, akik viszont más úton járnak, kicsit értetlenkedve és a saját vérmérsékletüknek megfelelően elkezdenek vitatkozni. Aztán vagy elhal a dolog érdektelenség okán, vagy ha valakinek sikerült „nagyon betalálnia” a másiknál, akkor akár parázs vita is kialakulhat. Miközben csak a pillanatnyi (és egyébként különböző) helyzetre adott válaszok különböznek, a szereplők véleménye valószínű idővel és a szituációk megváltozásával akár fel is cserélődhetnek.

            (Bocsánat Csubi, a legkevésbé sem célom személyeskedni, de mégis bután jönne ki, ha három hozzászólással később név nélkül hivatkoznék az általad írottakra. Szóval nem kötözködök veled, csak tovább boncolgatom a gondolataidat.)

            Mire gondolok konkrétan?

            Csubi leírt egy szituációt, nevezetesen azt, hogy fiatalkorában a saját lehetőségeinek a korlátait feszegetve megmentett egy motort az enyészettől. Ilyesmin mélázva nyilván mindenki meghatódva képzeli el a „fiatal suhanc” küzdelmét és senkinek nem jut eszébe egyetérteni a nagyképű, érzéketlen „öreg motorossal”.

            De itt nincs vége a történetnek, mert Csubi mindenből levon egy általános érvényű konklúziót: „Szerintem nem az eredetiség 100%-a a legfontosabb, hanem hogy ne az enyészeté legyen a ÖREG VAS”

            Ezzel viszont, minden feltételek nélkül nem érthet egyet mindenki! Aki mégiscsak egy 80 éves nagyon ritka járművet bütykölget, akár már több évtizede... aki minden börzére kimegy, külföldre utazik és csak nagyritkán bukkan egy-egy hiányzó alkatrészre, az nyílván nem fog a homlokához csapni: „jah, bakker! Hiszen a használhatósághoz a hiányzó három alkatrészt az közeli MZ boltban párszáz forintért is beszerezhetem... hogy ez nem jutott már tizenöt éve eszembe?”

            Szóval értitek! Ezek csak szituációk, ugyanaz az „igazi veterános” is nyúlhat másként más-más motorhoz. Természetesen, ízlése és személyisége is befolyásolja a magatartását, de ugyan így a körülmények (maga a jármű mivolta), az aktuális lehetőségei és korlátai is determinálják a cselekedeteit.

            Mindig zavarba jövök, ha valami végérvényes igazság kimondására készülünk.

            Másrészt viszont nagyon fontosnak tartom azt, hogyha letesszük valami mellé a voksunkat, akkor maradjunk következetesek hozzá. Nem ítélem el a nem típustiszta gépeket (az enyém sem az), de ha ez a koncepció, akkor legyen minél inkább típustiszta. Tehát nagyon is fontos mankó a fórum Típusjegyek szekciója. Ebből a megfontolásból ezt a témát onnan kivettem és áthelyeztem a Csevegőbe. Jobban ide illik. Oda meg nem nagyon.
            bigandrew, apacsavo és 4 további látogató kedvelte ezt.
            Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

            Komment


              #7
              TZ eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              De itt nincs vége a történetnek, mert Csubi mindenből levon egy általános érvényű konklúziót: „Szerintem nem az eredetiség 100%-a a legfontosabb, hanem hogy ne az enyészeté legyen a ÖREG VAS”

              Ezzel viszont, minden feltételek nélkül nem érthet egyet mindenki!
              Na de ki az, aki nem ért egyet azzal, hogy Csubi szerint nem az eredetiség 100%-a a legfontosabb? Azaz hogyan cáfolnád meg azt, hogy Csubi véleménye nem az, amit ő maga saját véleményeként leírt?



              TZ eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Szóval értitek! Ezek csak szituációk, ugyanaz az „igazi veterános” is nyúlhat másként más-más motorhoz.

              Másrészt viszont nagyon fontosnak tartom azt, hogyha letesszük valami mellé a voksunkat, akkor maradjunk következetesek hozzá.
              Most akkor, ha egy "igazi veterános" másként nyúl más-más motorhoz, akkor hogyan is marad következetes. És legfőképp mihez képest?



              emu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Ne tagadjuk akik 50 évvel ezelőtt is veteránoztak sokkal könnyebben jutottak típustiszta gépekhez mint ma.
              Akik most veteránoznak, azok is könnyen jutnak típustiszta gépekhez, csak jellemzően ezek a típustiszta gépek ugyanúgy harminc évesek, mint azok a ma már ötven éves veteránok, amikhez húsz éve jutottak hozzá azok, akik már akkor is veteránoztak. Nem beszélve azokról, akik már ötven éve is veteránoztak.
              Everything is better when you decide you don't care.

              Komment


                #8
                UK eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Na de ki az, aki nem ért egyet azzal, hogy Csubi szerint nem az eredetiség 100%-a a legfontosabb? Azaz hogyan cáfolnád meg azt, hogy Csubi véleménye nem az, amit ő maga saját véleményeként leírt?
                Hát ez nagyon igaz!

                Most akkor, ha egy "igazi veterános" másként nyúl más-más motorhoz, akkor hogyan is marad következetes. És legfőképp mihez képest?
                Az adott feladathoz képest. Amit maga tűzött ki saját maga számára. Simán el tudom képzelni, hogy valaki az egyik motorját inkább használhatóra újítja fel, a másikat pedig típustisztára. Mindkettőt „következetesen” így, vagy úgy. De mos'mit kötözködsz, ha egyébként érted?
                Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

                Komment


                  #9
                  Akkor én is még tovább gondolnám a dolgot, lehet hogy csak önigazoljuk magunkat, de a Csubi által megfogalmazott szituval találkoztam már én is sokszor, és egy jó ideig ezért el is ment a kedvem mind a találkozóktól mind a börzéktől, mert ott egy-kettő megfellebezhetetlennek tartott "okostojás" osztotta az észt ha kért belőle valaki ha nem, kedvencem az volt amikor nekem a Maxom vezérlését akarta elmagyarázni, hogy ő jobban tudja hogy működik, hogy néz ki és még azzal sem lehetett meggyőzni hogy nézd öreg, nekem már volt is a kezembe, raktam is össze így talán több fogalmam van róla, de Woody Allent idézve "Soha ne vitatkozz idiótákkal! Lesüllyedsz az ő szintjükre és legyőznek a rutinjukkal." úgyhogy mostmár igyekszem ehhez tartani magam.
                  Annyiban vitatkoznék TZ írásával hogy egy 80 éves nagyon ritka vasat, nem hinném hogy bárki is napi használatra fabrikál, de egy viszonylagos "tömegmotornál" akár mint az én Maxom is, amiből Mo.-n talán nincs sok, de azért főleg a Fritzekknél maradt belőle szép számmal, ott nem felbecsülhetetlen értékről van szó, tehát ezeknél gondolom hogy nem feltétlen kell mindegyik gépnek képviselni a világörökség részét, és azonnal eretnekséget kiáltani ha mondjuk a jobb használhatóság vagy a hiányzó alkatrész horribilis ára miatt mással helyettesítik, vagy átalakítanak rajta valamit.
                  A másik az "öreg motoros" szindróma (tudom lehet máshogy is érteni a kifejezést, mondjuk öreg róka) talán nemcsak ehhez kapcsolódik, de az én szememben nem motoros az aki a másik gépét pocskondiázza. (egy kis újabb önigazolás:talán tarthatom magam a motoros társadalom részének mivel mindennap járom Budapest borzalmas útjait, az úgymond járómotorommal ami nem veterán, részben kényszerűségből ,olcsóbb mint a BKV bérlet, sajnos a szórakozás része a mai közlekedési morál miatt egyre jobban háttérbe szorul ) szóval csak még ennyit akartam leírni , persze nem a vita elmérgesítése céljából .
                  Utoljára szerkesztve a következő által: supermax; 2011 nov. 08, 00:33.

                  Komment


                    #10
                    supermax eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Annyiban vitatkoznék TZ írásával hogy egy 80 éves nagyon ritka vasat, nem hinném hogy bárki is napi használatra fabrikál,
                    Tényleg ritka, de nem elképzelhetetlen. Münchenben az ablakom alatt reggelente rendszeresen elment egy 20-as 30-as évekbeli nyitott kétüléses gigaméretű Bentley. Sajnos Magyarországon elterjedt az a szemlélet, hogy egy veterán nem lehet napi használatú. Ez a nagy veteránszervezet dokumentumaiban is írásba van több helyen foglalva. Értem én, hogy annak idején így gondolták kiszűrni, hogy ne legyen OT egy zöldséges Merci, de valójában nem mindegy, hogy mennyit és mire használom, ha az nem ront az állapotán?
                    Everything is better when you decide you don't care.

                    Komment


                      #11

                      Komment


                        #12
                        TZ eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Hát ez nagyon igaz!



                        Az adott feladathoz képest. Amit maga tűzött ki saját maga számára. Simán el tudom képzelni, hogy valaki az egyik motorját inkább használhatóra újítja fel, a másikat pedig típustisztára. Mindkettőt „következetesen” így, vagy úgy. De mos'mit kötözködsz, ha egyébként érted?
                        --

                        Ezt kár hogy nem én találtam ki--minden benne van.A probléma azokkal van akik nem tudják feldolgozni ezt magukban.

                        Ennek fényében kérdezném: ha fogok egy HD veterán motort elfaragom a Szelid motorosok c. film sokunk álltal kedvelt gépének ,csavarra eggyező másává---akkor az mi?

                        Komment


                          #13
                          joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          A probléma azokkal van akik nem tudják feldolgozni ezt magukban.
                          Bizony, ebben az irányban lehetne folytatni a téma metafizikai szálát”¦

                          Ennek fényében kérdezném: ha fogok egy HD veterán motort elfaragom a Szelid motorosok c. film sokunk álltal kedvelt gépének ,csavarra eggyező másává---akkor az mi?
                          Az (?), ”¦ easyrider, öcsém!
                          (én kérek elnézést - hehe)
                          Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

                          Komment


                            #14
                            Itt van ez a hirdetés: átalakított motorok Click image for larger version

Name:	vk.jpg
Views:	1
Size:	88.5 KB
ID:	129384

                            Először nem igazán tetszett, de a kommentekhez leírta a tulajdonos, hogy ő bizony ilyen átalakított motorokkal „versenyezgetett” annak idején. Ha innen nézzük a dolgot, akkor már sokkal érdekesebb „megítélni” az átalakítás tényét. (picit más, de rímel a Szelid motorosokra.)

                            Ja, igen. Ti már csatlakoztatok a Veterán apró facebook oldalához? Ez volt a mai ajánlás, onnan jutott eszembe.
                            Zen3D: bolg a 3D nyomtató építésről

                            Komment


                              #15
                              Sőt ha megnézzük ,igényes is a munka--de---ilyenkor kérdem ennyi munka ,pénz után-hol volt a csepel idejében diszperzites vödör tetö,és MZ hébli (kuplung-fékkar) --mert ha ezeket az alkatrészeket is korabeli más motorokról veszi,vagy egy"bádogvödör" fenekébül csinál startszám tartót ---máris minden frankó. (abból ami látszik)
                              Vagy ha valami "egyszerűbb-csúnyább" megoldás is volt anno nyugodtan csinálja meg a pontos emlékmását.

                              Ha pedig távolabbról nézzük megint megmenekült egy motor ,és ami fontosabb:a tulaj boldog és büszke és lélekben fiatalodott.

                              persze ezt csak én mondom

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X