Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • mátéapu
    replied
    Lacaa eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Olyan kérdésem lenne, hogy hántolt siklócsapágy van ebben a gépben? Illetve kíváncsi lennék a keletkezési idejére, ha jól sejtem a második világháború előtti lehet, de nincs információm, amire alapozhatnék.
    Szintén a háború előttre saccolom a megmunkálásokból. A lakatszekrényem előlapja hibás volt ólommal volt kiöntve lefestve túl sima volt ,ezek a hibapótlások igen régiek.maga a lapos szíj hajtás transzmissziós tehnológiára utal,stabil motor,gőzgépmeghajtás,esetleg központi villanymotor.A vezérorsó emelkedése Pi-vel osztható volt:nehéz volt kiszámolni a menetekhez a fogaskerék áttételt.
    Igen a csapágy bronzból készült ,kúpos külsővel.
    Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2021 ápr. 13, 19:47.

    Leave a comment:


  • Lacaa
    replied
    mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Az előtolás fogaskerekei direktben is elég zajosak,burkolat nélkül főleg,és akkor kapcsold a lassító áttételt és esztergálj meg egy tengelyt.Nekem hátrány ilyen szempontból a szakma,elvárásom a nagyolási sebesség tempós legyen...Az én gépemben felköszörült főorsó ujj csapágyazással jól tartotta a méretet...szerintem nem hengerfúrásra való a mai világban,amíg elkészíted a felfogólapot és összevásárolod a hónoló és mérőeszközöket amit csak arra használhatsz addig nagyon sok hengert sokkal precízebben ahhoz való gépekkel olcsóbban elkészítenek,hozzávaló dugóval gyűrűvel.Tapasztalatból mondom esztergán téved ,elszúr az ember méreteket ,mérésből,szerszámhibából,mérőeszközhibából,hőmérséklet-eltérésből.....

    Az a kis gép nagyon pompás egyedi alkatrészek elkészítésére,szabályozására NEM alkatrészek gyártásra való !
    Hát, így igazat adok, valóban kicsit csörömpölősek a fogaskerekek (zsírozva vannak, és így is) . Olyan kérdésem lenne, hogy hántolt siklócsapágy van ebben a gépben? Illetve kíváncsi lennék a keletkezési idejére, ha jól sejtem a második világháború előtti lehet, de nincs információm, amire alapozhatnék.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Lacaa eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Hát szerintem alapvetően a szíjhajtás miatt csöndes. Nem stabil?
    Az előtolás fogaskerekei direktben is elég zajosak,burkolat nélkül főleg,és akkor kapcsold a lassító áttételt és esztergálj meg egy tengelyt.Nekem hátrány ilyen szempontból a szakma,elvárásom a nagyolási sebesség tempós legyen...Az én gépemben felköszörült főorsó ujj csapágyazással jól tartotta a méretet...szerintem nem hengerfúrásra való a mai világban,amíg elkészíted a felfogólapot és összevásárolod a hónoló és mérőeszközöket amit csak arra használhatsz addig nagyon sok hengert sokkal precízebben ahhoz való gépekkel olcsóbban elkészítenek,hozzávaló dugóval gyűrűvel.Tapasztalatból mondom esztergán téved ,elszúr az ember méreteket ,mérésből,szerszámhibából,mérőeszközhibából,hőmérséklet-eltérésből.....

    Az a kis gép nagyon pompás egyedi alkatrészek elkészítésére,szabályozására NEM alkatrészek gyártásra való !

    Leave a comment:


  • Lacaa
    replied
    mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    VAAAU !I Volt ilyenem ! .Használható,de lassúnak,zajosnak tartottam ,jó tanulógép! Elég neki a 1,5 Kw-os motor a szánok a szegnyereg nem bírnak több terhelést .
    Hát szerintem alapvetően a szíjhajtás miatt csöndes. Nem stabil? Én most érettségizek, fél évig álltunk csak eszterga mellett, ilyen a "szakgimnáziumi képzés". Kismotorok hengerét akartam vele fúrni, de egyenlőre ahhoz még rengeteget kell foglalkozni vele. Örülök, hogy van aki tud segíteni. Köszönöm a válaszod!

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Lacaa eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    csak kíváncsi vagyok, hátha dolgozott ilyenen valaki.
    VAAAU !I Volt ilyenem ! .Használható,de lassúnak,zajosnak tartottam ,jó tanulógép! Elég neki a 1,5 Kw-os motor a szánok a szegnyereg nem bírnak több terhelést .

    Leave a comment:


  • Lacaa
    replied
    Jó napot! Olyan kérdésem lenne, hogy az EAN gépek történetét mennyire sikerült felderíteni? Visszaolvastam az egész fórumot, de nem tudom, hogy az EAN gépeket hol kezdték elősször gyártani, illetve melyik régebbi gép alapjaira épült. Nekem egy ilyen Schlesinger Alajos által gyártott gépem van. Esetleg tudtok róla valamit? Nincs konkrét kérdésem, csak kíváncsi vagyok, hátha dolgozott ilyenen valaki. Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210112-150550.jpg
Views:	340
Size:	67.7 KB
ID:	227309

    Leave a comment:


  • Lacaa
    replied
    Kopasz 1 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Szia Lacaa! Az a helyzet, hogy egy fázissal, állandó kondenzátorral, kb. 1/3 résszel gyengébb lesz a motorod. Tehát, például egy 2 KW -os 3 fázisú motor 1 fázisra kötve kb. 1,5 KW -os lesz. Gyakorlatba áttéve, durván nézve, ha eddig tudtál 3 fázissal esztergálni mondjuk 2 mm. -es fogással, 1 fázissal már csak kb. 1,5 mm. -es fogással tudsz esztergálni. De ezek durva példák, de körülbelül ez a helyzet.
    Köszönöm szépen a segítséget! A kis öreg gépecském úgy se nagyon bírja a nagyobb terheléseket.

    Leave a comment:


  • A_László
    replied
    Kopasz 1 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Egymással szemben be szoktunk tenni két csavart, majd a két csavar közé egy erősebb köracélt (átmérő 30 - 40), olyan hosszban, hogy a két csavart bőven átérje és biztonságosan megakadjon az ágyban. A főorsót menettel ellentétesen (hátrafelé) forgással, pillanatnyi ráindítással ütésszerűen lelazítani. Van amikor csak többszöri próbálkozásra sikerül. Kézre nagyon vigyázni! Utána kézzel le lehet hajtani. A csavart kalapáccsal ütni nem szabad, mert szétverheted a főorsócsapágyat. Így azonban a főorsót mindkét oldalon egyformán terheled, és nem szokott gond lenni vele. Van aki disszu -val megmelegíti a "tokmánytárcsát", de ilyenkor vetemedhet, és nem fog szaladni.
    Köszönöm a segítséget!

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    A_László eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Tokmánytárcsára gondolok.
    Egymással szemben be szoktunk tenni két csavart, majd a két csavar közé egy erősebb köracélt (átmérő 30 - 40), olyan hosszban, hogy a két csavart bőven átérje és biztonságosan megakadjon az ágyban. A főorsót menettel ellentétesen (hátrafelé) forgással, pillanatnyi ráindítással ütésszerűen lelazítani. Van amikor csak többszöri próbálkozásra sikerül. Kézre nagyon vigyázni! Utána kézzel le lehet hajtani. A csavart kalapáccsal ütni nem szabad, mert szétverheted a főorsócsapágyat. Így azonban a főorsót mindkét oldalon egyformán terheled, és nem szokott gond lenni vele. Van aki disszu -val megmelegíti a "tokmánytárcsát", de ilyenkor vetemedhet, és nem fog szaladni.

    Leave a comment:


  • A_László
    replied
    Kopasz 1 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Most a tokmányról, vagy a tokmány hátlapról van szó? Tennél fel róla képet?
    Tokmánytárcsára gondolok. Menetes rögzítésű. Csatolom a fotót.

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    A_László eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Arra esetleg nincs ötleted, hogy a menetes tokmánytárcsát a főorsóról hogy lehet kíméletesen letekerni?
    Most a tokmányról, vagy a tokmány hátlapról van szó? Tennél fel róla képet?

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    A_László eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A piros kerettel jelzett alkatrészről lenne szó egyébként.
    A tokmányhoz közel állsz a lakatszekrénnyel. A vezérorsó lakatanyáját zárd össze, mintha menetet vágnál. Az összes csavart és brezont kiveszed ami felfogja a lakatszekrényt a szánszerkezethez. Innentől a vonó- és a vezérorsó fogja tartani a lakatszekrényt, ezért ezeknek eredeti felfogatott állapotban kell lenniük. Lehet, hogy a keresztszánnal teljesen be kell állni, vagy le kell szerelni, hogy az alatta lévő csavarhoz is hozzáférj. Az ágy és a hosszán hátsó hézagolóit is ki kell venned. Az általad feltett képen látszanak a baloldali csavarok és a brezon. Utána megemeled a szánszerkezetet, elhúzod jobbra és már belelátsz a lakatszekrénybe, és látod a problémát.

    Leave a comment:


  • A_László
    replied
    Kopasz 1 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Kiszereled a vezérorsót, a vonóorsót és az indító- kapcsolótengelyt. Utána kiveszed a nyíllal jelzett csavarokat, és a lakatszekrény lefelé leereszthető. Lehet, hogy még fogni fogja valamelyest a két kúpos szeg. A csavarok kivétele előtt támaszd alá a lakatszekrényt, hogy ne essen le.
    Nagyon köszönöm a segítséget!
    A piros kerettel jelzett alkatrészről lenne szó egyébként. Arra esetleg nincs ötleted, hogy a menetes tokmánytárcsát a főorsóról hogy lehet kíméletesen letekerni? Volt olyan ötlet, hogy a tokmánypofákat tekerjem ki, indítsam el lassú fokozatban hátrafelé. Féltem a pofákat és az ágyat is. Esetleg, ha egy zártszelvényt rögzítenék a tokmánytárcsára a csavarok furatán keresztül és a zártszelvény ütközne (?).

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    A_László eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    EAN 170-ről, hogy lehet leszerelni a lakatszekrényt?
    Kiszereled a vezérorsót, a vonóorsót és az indító- kapcsolótengelyt. Utána kiveszed a nyíllal jelzett csavarokat, és a lakatszekrény lefelé leereszthető. Lehet, hogy még fogni fogja valamelyest a két kúpos szeg. A csavarok kivétele előtt támaszd alá a lakatszekrényt, hogy ne essen le.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    A_László eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Van benne az a négyzet keresztmetszetű rúd
    Szia A_László! Melyik az a négyszögletes rúd? Melyik tengelyre gondolsz, amit ki szeretnél venni?
    Attached Files

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information