Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Kopasz 1
    replied
    Egyetértek Mátéapu -val. Akkor itt a csatolt képeken a 12 -es és a 13 -as fogaskerekekről lenne szó. Éppen hogy csak összekapcsolódtak a fogaskerekek. Ebből adódott a probléma. Sajnos az a kopott fogaskerék cserére szorul. Meg lehet talán igazítani ügyeskedve, de nagyon hangos lesz.
    Utoljára szerkesztve a következő által: Kopasz 1; 2021 jan. 18, 16:28.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Így már látszik néhány gond ! Sajnos ha "ezen módon javították" át kellene nézni az egész csapágyazást,cserélni a fogaskerekeket,kijavítani a perselyezéseket,karokat,kapcsolóvillákat,szóval olyan felújítandónak nézem az egészet.

    A kettes képen nem tudom mi lehet a laposvas,nem kell a gépre...a karállása kiment a végálláson túlra:ezek már a kopott,kilazult alkatrészek továbbhajszolása miatt vannak...

    Leave a comment:


  • ean géptulajdonos
    replied
    Így, nézene ki, és a kapcsolót, csak egy kicsit tudom fel húzni, de nem mozdul meg a fogaskerék egyik írányba sem. Ott van az anya, az meg van lazúlva, a kapcsoló tengelye kicsit mozog. Amin van a csere kerék az a tengely is lóg kicsit. Ennek mi lehet a problémája? Ahogy nézegetem ezt már valaki javítota csak nem jól vagy pedig már nagyon meg van kopva. Mit tudnék csinálni? Köszönöm a segítséget.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    ean géptulajdonos eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Nem tudom ki kapcsolni.egyszerűen lötyög is
    Közép üres állásban van a kar,ilyenkor nem érnek össze a fogaskerekek,nincs előtolás.

    Gondolom nem erőltetted a kart:a főorsó kézzel történő kapcsolódássegítő forgatása nélkül!

    Lehetséges erőltetés hatására eltörhet a rögzítő,a kar tengelyében,esetleg a kapcsolóköröm:ekkor nem,vagy nem megfelelő karállásnál kapcsol.

    Amúgy meg ne kapcsolgasd ki,mert nem szokás azért van megkopva (nem rágás)a fogaskerék mert abban az állásban van 99%-ban a fokozat,nem váltjuk át csak balos menetnél és más ritka esetben!
    Nem fotóztad a lelazult dolgot.....csavart,vagy alkatrészt,írd le vagy rajzold körül...
    Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2021 jan. 17, 21:42.

    Leave a comment:


  • ean géptulajdonos
    replied
    Üdv. Vetünk egy EAN 170/1000-es gépet és van egy kis hibája. Ami kapcsolja a vezér orsót, és a vonó orsót kar(ilesztetem be képet) nem tudom kapcsolni. Le vetük a fedelet és mozog a fogaskerék a tengelyen, van ott valami anya is meg lazulva ami tartja a fogaskereket is, és ami a fő orsón van fogaskerék(ilesztetem be képet) az is kicsit meg van rágodva, mi lehet itt a probléma? Nem tudom ki kapcsolni.egyszerűen lötyög is. Köszönöm a segítséget. Ha szükséges küldök rola képet is mi van benne a gépbe. Még egyszer köszönöm a segítséget.

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    Kerimjade eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Nem volt jól beállítva a jogosultság, most jó lesz.
    Köszönöm, most lejött.
    Van hozzá eredeti gyári gépkönyvem, igaz fénymásolt.
    Gépkönyvek témában megnézheted mely gépekhez van gépkönyvem, amit az elmúlt 49 év alatt sikerült összegyűjtenem.
    Ha kell valamelyik, szívesen elküldöm.

    Leave a comment:


  • Kerimjade
    replied
    Nem volt jól beállítva a jogosultság, most jó lesz.

    Leave a comment:


  • Kopasz 1
    replied
    Kerimjade eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Üdv Kollégák!

    Kicsit megkésve, de megérkezett a hátsó csapágy rajza...
    https://drive.google.com/file/d/1Rzs...ew?usp=sharing

    Forrás megjelölésével mindkettő szabadon felhasználható!
    Üdv!

    Kaphatok hozzáférést a letöltéshez?

    Leave a comment:


  • Kerimjade
    replied
    Üdv Kollégák!

    Kicsit megkésve, de megérkezett a hátsó csapágy rajza...
    https://drive.google.com/file/d/1Rzs...ew?usp=sharing

    Forrás megjelölésével mindkettő szabadon felhasználható!

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Józsi bátyánk ,nyugodjon békében nemrég itt hagyott,ő is esztergályos volt,csak ő rendkívüli módon utána nézett minden témának és érdemben tudott segíteni.ő volt a rangidős és nagyon megharagudott mikor le"öreg"-eztem lényeg:itt tegeződünk,személyesen is találkozunk sokan évente,és a kor nem számít !!!

    andika eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    elkezdem ezt a témát kidolgozni, leírom, hogy mit miként gondolom, hogy csinál a gép és utána Te javítod
    Tökéletes lenne ,és nekem könnyebb .

    Leave a comment:


  • andika
    replied
    Igazából igazad van.
    Akkor csináljuk úgy, hogy én elkezdem ezt a témát kidolgozni, leírom, hogy mit miként gondolom, hogy csinál a gép és utána Te javítod? (remélem nem baj, ha látatlanban tegezlek)
    Próbálom szakmaibban megközelíteni a témát, bár szerintem vagy már 5 éve annak, hogy élőben esztergagépet láttam....

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    andika eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Javaslat?
    Ahogyan kérdezted "él még ez a fórum?"szeretném ha élne!

    Valamelyest más is tanulhat belőle,ha úgy gondolod szégyellsz valamit,vagy személyes itt is van privát üzenet.Egyéb..a telefonálással az a problémám,nagyot hallok sok-mindent félreértek ez az átlagos tempómtól is jobban lelassít,az nekem kényelmetlen.
    A gép típusára neked kell átültetned,magyarul rá kell gyúrnod! Nekem a fogalmazás és a helyesírás az ellenségem,elolvasom és,ha képes vagyok segítek !

    Leave a comment:


  • andika
    replied
    Nekem nagyon tetszik ez a Lada téma!!!
    Maga a gépkönyv megvan (EAN170/1000), esetleg, ha valami más módon tudnánk beszélni (e-mail, messenger, bármi egyéb), akkor elküldeném és talán könnyebben tudnánk erről beszélgetni.
    Javaslat?

    Leave a comment:


  • pasetta
    replied
    mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    melyet rozsdás és kifényesedett sávok jeleznek félrekopott LADA féktárcsát újítunk fel. Tetszik az ötlet?
    Sziasztok! Nekem tetszene az ötlet! Hajdani szakoktatóm ( mechanikai műszerész: műszergyártó és -karbantartó szakon végeztem) a tanműhelyben az Opel Kadett-jének hátsó fékdobjait szabályozta fel. Ma is hallom lélekben azt a rettenetesen magas sikkanó, csisszanó hangot, melyet a deformált dob hallatott! És hallom ahogy Tanár Úr üvölti: Edzett anyag! Előtolás : KÉZI! LASSAN! Elég a kés! Emulzió nélkül! Azt beszívja a dob és nem fog majd a ferrodó! Fogásmélység KÉT TIZED!!!

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    andika eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    De síkesztergálhatunk is..????
    Tanulóként első félévig csak :síkot esztergálhattunk ez volt az alap:a munkadarab befogását,a párhuzamosság mérését ,a kés élezését,befogását gyakoroltuk.Itt tanultam meg azt,hogy sorjázás nélkül "szakember nem ad ki munkát a keze alól"! Ez a szalagmunkán is látszott,ahol nem fizettek érte...
    A menetvágás egy kissé bonyolult dolog,nem az elkészítése ,hanem maga a leírása.nem beszélve a szinte megszámlálhatatlan menettípus sajátosságainak. A mindennapiak:metrikus normál menet,metrikus finom menet,withvort normál menet ,withvort finom menet,csőmenet,trapéz menet,féltrapéz menet,lapos menet,zsinór menet,félzsinór menet(flakonok),spirál menet,kerékpár menet.........
    A gépbeállítás ismét egyedi:kellene a gép típusa ,gépkönyve.

    Az egyetemes esztergapadok lehetnek direkt villanymotoros, vagy kuplungos indításúak,ezeket előre el kel indítani.Van legalább kétféle sebesség...fokozat kapcsló sor.
    Az első számú a főorsót fordulatát kapcsolja (beszéljünk egy tanuló EAN-ról azt legtöbben ismerik)Van egy szorzó kapcsoló,és egy finomabb fokozatkapcsoló,a két kar: betű és számjelzéseinek összeforgatásával beállíthatunk egy szükséges fordulatot,melyet a gép adattábláján olvashatunk.
    A másik egység az előtolásért felel ez a főorsóról kapja a meghajtást fogaskerekeken ,egy irányváltón keresztül,ezután ennek fokozatait a fogaskerekek cseréjével,az áttételi arány kapcsolójával,1/2,1/4,1/8-ad főfokozatokkal és a finom-álító=norton-kapcsolóval lehet beállítani.Eredetileg számítással,de legtöbbször táblázatból kinézve.Magyarul:a felszerelt fogaskerék áttétel fügvényében a karállások összességéből leolvasható az előtolás mértéke(mondjuk ...miliméter fordulatonként ) .
    Felhívom figyelmedet a keresztelőtolás ennek pont a fele,magyarázatként egyszerű példát mondok: ha átmérőzünk és egy milimétert akarunk leforgácsolni akkor,egy oldalról csak a felét vesszük le 05m/m ,ha oldalazunk :egy miliméterhez 1 m/m mélységig harap a kés,hogy egyenlő keresztmetszetű legyen a forgács(forgácsolóerő)felére kell venni az előtolást,igy van beépítve automatikusan a gépekbe.
    A fordulatból és az előtolásból kiszámolható a vágósebesség ..+ anyagminőség+szerszámfajta=teljesítményigény és hasonló finomságok.

    Mivel igyekszem az egyszerű dolgokra koncentrálni,emiatt válasszunk egy hétköznapi dolgot sik-esztergálás,és hogy ne kelljen számítgatással bizonygatni ,egy változó-keménységű anyagot:melyet rozsdás és kifényesedett sávok jeleznek félrekopott LADA féktárcsát újítunk fel. Tetszik az ötlet?

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information