Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Che
    replied
    Nehéz megbecsülni,de olyan 25-35 évesek lehetnek.Az látszik,hogy igen kikímélt darabok és öröm ilyeneket birtokolni,de használni csak ünnepnapokon,hogy az állaguk megmaradjon.Nálam vannak többféle tolómérők,többek között Mitutoyo is,de a kedvencem egy Cseh CZ,-igaz kialakítottam hozzá a megfelelő érzéket,de azzal nagyon pontosan tudok mérni.A vendégeknek,ha mérni akarnak,tartok egy külön tolómérőt,mert volt már olyan alkalmi vendég itt,hogy kért egy tolómérőt és az látom,hogy a furatmérős felével kocogtatja a rozsdát,valamilyen autó kipufogó dobon.Egy vendéget nem illik letolni,de azért megkorholtam rendesen,-na azóta van "vendégsubler".

    Üdvözlettel:Che

    Leave a comment:


  • joker
    replied
    .....szerinted hány éves ?

    én tudom - kb

    Leave a comment:


  • Che
    replied
    Szép vitrinbe való eszközök,-nem is tudom,hogy miért nem vagyok irigy.

    Leave a comment:


  • joker
    replied
    Csak mert nekem is EAN van ------megjött a nyuszi :

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

    Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.

    Üdvözlettel:Che
    Szia!
    Sajna az átalakítással kapcsolatban nem találtam semmit de nézegettem a katalógusokat csapágy ügyben. Találtam F-es sorozatú méretben még passzoló duplasoros párosított precíziós csapágyakat (15-20,000.-/+fa/szett) de azok természetesen porvédő nélküliek. Ha kikerülnek a bronzperselyek akkor csak az öntvényház nem elég vastag egy ilyen csapágynak nembeszélve a szimeringről...
    nézelődtem oldalakon is PL:


    Attached Files

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Leírom, hogy én hogyan csináltam. (esetleg nálam tapasztaltabb kollégák kiigazítása miatt)

    Befogtam a tokmányba egy 1m-es D30-as kéregedzett (h6-os) lineális tg-t. majd rögtön a tokmánypofánál (azt körbeforgatva) mértem egyet órával ahol kijött 0,2mm. Ezt az excentritást kiküszöböltem 0,05-ös hézagoló lemezekkel. Az órát függőlegesre állítva megkerestem a tg. tetejét (keresztszán) majd eltekertem kb 700mm-re hátra. Nem meglepő módon az első 20cm-en mutatott 0,2mm-t. Majd meglepő módon a 700. miliméternél visszaállt az óra 0-ra és körbeforgatba sem mutatott 0,07mm-nél nagyobb eltérést. Boldog voltam! Vízszintesre állítottam az órát és kinulláztam. Vizzsatekertem a tokmányhoz ahol viszont 0,35mm-t mutatott. Nem voltam boldog! nulláztam majd vízszintes orával visszamentem a tengely 700.-dik mm-hez. Kvázi alábakoltam a tg-t (egy másik órával ellenőrizve) majd a nortonszekrényt lefogató 6db csavart (19-es kulcs fogja) fellazítottam volna ha az nem lett volna laza. A norton alatt (tokmány felöl ill a kihajtás felöl is van) oldalanként 2 támasztó anya amit egy kb D4-es csappal tudsz helyszűkében ugyan de csavargatni ezekkel tudod a nortont finoman az ágyhoz képest vízszintesen elmozdítani. Ezekkel beállítottam (közben folyton előre hátra járva az órával) a tengelyt majd lehúztam a 6db csavart. Jó tanács, hogy miután lehúztad újra órázd ki! Ha ezzel megvagy a szegnyerget is állítsd hozzá a tokmányhoz... Én mértem eggyet a 700.dik mm-nél is meg a tokmánynál is,
    Utoljára szerkesztve a következő által: samtron; 2019 febr. 28, 21:30.

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Szia!
    Azt mire alapozod, hogy egyből a főorsóházat akarod állítani? Kióráztad? Egyébként én a minap állítottam egy kivehető ágyasat...

    Leave a comment:


  • Gamos
    replied
    Hellótok!
    Úgy tünik kupol az EAN-om, hol tudom állítani a főorsóházat? Csinált már valaki ilyet?
    Üdv.

    Leave a comment:


  • Uzi
    replied
    Üdv.
    A főorsó és bronz anya felújítása 50-E és 10-15 évig megint állítható. Olcsóbb mint görgősre alakítani. Feltétele, hogy a főorsó kopása ne legyen 0,2mm-nél nagyobb. Gödöllőn 2 éve még köszörültek ágyat 40-E körül, de a kő palástjával ami szerintem nem túl szerencsés, de az ár megnyerő. Köszörülés után persze lejebb kell engedni a nortont és a végperselyt. A szánszerkezeten sokat javít, ha a keresztszánt hosszítottra cseréljük, de ehhez már elég fanatikusnak kell lenni. A vezérorsót, ha nagyon kopott megfordítjuk, mivel az első egyharmad kopott legtöbbször. Lakatanya tuningot majd lefényképezem. Az olajfolyásra nem tudok gyógyírt. Illetve, amit a gyártó kis táblácskán rászegecselt: OLAJAT UTÁNTÖLTENI.

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Szia Che!

    Én is úgy érzem egy kicsit, hogy ez olyan fából vaskarika dolog. Ha az ember a főorsót nég rendbe is vágja egy esetleges átalakítással akkor még mindig ott van az a tekintélyes kopás az ágyazaton meg az összes orsón-lakatanyákon. De még ha valamiféle perverz indittatásból pénzt/időt/családi nyugalmat nem kimélve mindent rendberakok akkor is orrán száján folyni fog belőle az olaj. Persze a norton withwortra történt optimalizálásáról ne is beszéljünk! Gondoltam a cserére de a keretemből csak egy másik méhtelep szökevényre futná. Korszerűbbet meg max hitelből. Asszem nézegetem még egy ideig ezt a gépet, meg szépen megtanulom vele a közös munkát már amire rátudom venni ! )))

    Leave a comment:


  • Che
    replied

    Szervusz Samptron!

    Elég sok EAN eszterga át lett alakítva dupla soros hengergörgős NN sorozatú,a belső futógyűrű kúpos szorítású gördülőcsapágyasra.Orosházán a valamikori Mezőgépnek volt egy szerszámgép felújító üzemrésze,ott sorozatban csinálták,úgy 30-35 éve.Sajnos azok az ismerős szaktársak már kihaltak akikkel lehetne erről konzultálnom,bár már kerestem ilyen kapcsolatot,sőt a neten is kutakodtam,de ezidáig semmivel sem jutottam közelebb a témában.Magam is egy szétkopott,volt tanműhelyes EAN esztergát használok,bár nála a főorsó csapágy még,úgy-ahogy elmegy,de az ágy az nagyon kopott.

    Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.Abban mindenféleképp biztos vagyok hogy a főorsóház csapágyfészkeit egy horizontál esztergán (fúró-marómű),vagy egy nagyobb marógépen,amelyben elfér vonalba kell fúrni,illetve a csapágyfészkeket át kell alakítani.El kell gondolkozni azon,hogy hozzáfogjon e az ember,vagy adja el a gépet és vásároljon egy komolyabbat,már túlkoros vagyok ahhoz,hogy egy másik,korszerűbb gép vásárlásán törjem a fejem.

    Amennyiben mégis rámszakadna az anyagi túltengés,akkor valamilyen nem lestrapált Szovjet gépet vennék,olyan 1000-1500 csúcstávval,nagyon tetszik még a TOS SV 18 RA,de az meg lapos szíjas,amolyan simító eszterga és ráadásul menetes a tokmány felfogatás is.

    Sajnos az EAN-nak bármely típusa is már agyon harcolt és ráadásul elég sok típushibával is küzd,azt a rohadt nortont egyenesen elkonstruálták,de ez van,azért mégis a mi kutyánk kölke,-tehát szeressük.

    Pad vásárlásánál konstrukciós szempontból,mindig azt kell figyelni,hogy a főorsó csapágyak minél távolabb legyenek egymástól,jó hosszú legyen a főorsóház és az alapszán is jó hosszan feküdjön az ágyon,hosszú legyen,az ágynál is az a jó,ha széles.A 70-80-as gépeknek az ágyazata többségében már hőkezelt és strapabíróbb,mint a korábbi gépeknél,de ez azért nem szentírás.

    Üdvözlettel:Che

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Ezen a ponton már talán a kúpgörgős csapágyra való átalakítás is jobb lenne nemde?

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Uzi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A bronzcsapágy hántolása és a főorsó köszörülése megoldja a jelenséget.
    Csak ebben az esetben valószínűleg nem lehet tovább hántolni,jó lenne a főorsó fémszórása névleges méret fölé és a siklócsapágy alaphelyzetbe állítással felszabályozással hántolással ujjá éledne a gép.

    Leave a comment:


  • Uzi
    replied
    samtron eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Tiszteletem az Uraknak!

    Segítséget és pár jótanácsot szeretnék kérni a következő ügyben. Vettem egy EAN 1000 (régebbi) gépet. Sajnos nem volt gondos a gazdája. alig volt benne olaj nem érte el a fogaskerekeket sem.
    Karok letörve majd behegesztve stb stb de működött. Hazahoztam, lepucoltam töltöttem bele sima motorolajat csak, hogy ki tudjam próbálni. Pár perc után mocskosul elkezdte permetezni az olajat a tokmány mögötti részen majd másnapra minden létező a Norton szekrényből kiálló kar/fogaskerék mögül elkezdett szivárogni az olaj. Tudom, hogy sokkal vastagabb olaj kellene bele de nektek milyen olaj vált be és meddig öntsem fel.
    Továbbá néztem a főorsó kotyogását is sajnos az is 0,15mm. Ezzel kapcsolatban annyi lenne a kérdésem hogyan tudom megszüntetni a "lógást" ill mindenképpen szükséges a bronzpersely hónolása?
    Végül vannak ebben a gépben szimeringek "O" gyűrűk? A gépkönyvében csak radiális ill axiális csapágyakat találtam...

    Köszönöm!
    Szia!

    A főorsó és a csapágy kopásakor a felületen barázdák keletkeznek. Csapágyállításkor (a siklócsapágy) nem csak átmérőben szűkül hanem tengelyirányban is elmozdul. A barázdák is eltolódnak, leszúrásnal még mindig remegni fog de nagyobb fordulatnál megszorul a főorsó. A bronzcsapágy hántolása és a főorsó köszörülése megoldja a jelenséget.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    samtron eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Sajnos csepeg a gépből az olaj.Azért választottam a vastagabb olajat
    Tégy alá tálcát vagy valamibe vezesd bele ,szorits arra a részre filszet és hagyj egy fület amit egy edénybe vezetsz,nem lehet mindent kijavítani,de korlátozni,terelgetni célszerűbb.

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information