Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Gamos
    Úgy tünik kupol az EAN-om, hol tudom állítani a főorsóházat? Csinált már valaki ilyet?

    Szia!
    Hivatalosan: Tokmányt levenni, főorsó belső kúpját kitkarítani. Esetleges felverődéseket sérüléseket kihántolni kicsiszolni. 300-mm hosszú D 35-40 es végén kúpos bemérő tüskét kézzel erőteljesen a főorsó furatába lökni hogy koppanjon. 0,01-os mérőórát óraszárral a kézi vagy keresztszánra rögzítjük. A tüske végét megérintve ellenőrizzük az ütést. ne legyen több 0,03mm-nél. A lakatszekrény kézikerekével végig hajtom a mérőórát a tüskén. Az érték mutatja hogy a főorsó tengelyvonala mennyire párhuzamos az ágyvezetékkel. Az optimális ha a bemérőtüske vége vízszintes síkban max 0,03mm-t áll a kezelő oldal felé (a késnyomás kompenzálása), függőleges síkban 0,03mm-t áll felfelé (az anyag súly).
    Ha nem így áll, a függőleges síkot az orsóház felfekvő felületének hántolásával(döntés) a vízszintest alján lévő négy állító csavarral lehet beállítani.
    Mivel beállító tüskéje nincs mindenkinek a következő a megoldás. A tokmányba befogsz egy kb D 50-es anyagot, kiengedve 250-300mm-t. Tisztára leátmérőzöd. Utána kis előtolassal kis fordulattal max 0,1 fogásmélységgel lehetőleg R2-es késsel besimítod. Azért így hogy minél kisebb legyen a késkopás,és nyomás. Mikro-val megméred az elején, végén, közepén. Az a jó ha 0,03-0,02mm-el vastagabb a tokmányfelőli vége. Ha állítani kell tedd fel a mérőórát, érintsd meg a tüske elejét. Bontsd le a váltókereket villástól, így hozzáférsz a hátsó állító csavarokhoz. Lazitsd fel az orsóház rögzítő csavarokat. Az egyik állító csavaron lazítol a szembenlévőn húzol így az orsóház fordul a két első állítócsavar a tengelyvonal, a mérőóra mutatja az elmozdulást. Ha a tüske eleje volt vastgabb az óra +ba mozduljon, ha a tokmány felöli része vastagabb akkor -ba. Orsóház lefogató csavarokat meghúzni. Visszaszerelni a váltókereket, kicsi fogás, mérés. A 3.-4. -re általában beállítható. A szegnyerget ez után állítom az orsóházhoz.
    Gamos, heeegany és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Nagyon tetszik a leírás,hozzátenném a főorsócsapágynak jónak lógás-mentesnek kell lennie a beállításhoz.....szerintem feszítővassal tokmányt emelgetve: órával mérve néhány századnál nem lehet több az elmozdulás,ha nagyobb értelmetlen a főorsó állítgatása,szintén értelmetlen kopott szánoknál állítgatni.
      heeegany kedvelte ezt.
      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

      Komment


        Ma sikerült szereznem egy átm. 25 kéregedzett rúdat, majd ezzel méregetem az EAN-omat. Nekem csak egy csavar fogja le a főorsóházat, többet nem találtam.

        Komment


          Uzi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Gamos
          Úgy tünik kupol az EAN-om, hol tudom állítani a főorsóházat? Csinált már valaki ilyet?

          Szia!
          Hivatalosan: Tokmányt levenni, főorsó belső kúpját kitkarítani. Esetleges felverődéseket sérüléseket kihántolni kicsiszolni. 300-mm hosszú D 35-40 es végén kúpos bemérő tüskét kézzel erőteljesen a főorsó furatába lökni hogy koppanjon. 0,01-os mérőórát óraszárral a kézi vagy keresztszánra rögzítjük. A tüske végét megérintve ellenőrizzük az ütést. ne legyen több 0,03mm-nél. A lakatszekrény kézikerekével végig hajtom a mérőórát a tüskén. Az érték mutatja hogy a főorsó tengelyvonala mennyire párhuzamos az ágyvezetékkel. Az optimális ha a bemérőtüske vége vízszintes síkban max 0,03mm-t áll a kezelő oldal felé (a késnyomás kompenzálása), függőleges síkban 0,03mm-t áll felfelé (az anyag súly).
          Ha nem így áll, a függőleges síkot az orsóház felfekvő felületének hántolásával(döntés) a vízszintest alján lévő négy állító csavarral lehet beállítani.
          Mivel beállító tüskéje nincs mindenkinek a következő a megoldás. A tokmányba befogsz egy kb D 50-es anyagot, kiengedve 250-300mm-t. Tisztára leátmérőzöd. Utána kis előtolassal kis fordulattal max 0,1 fogásmélységgel lehetőleg R2-es késsel besimítod. Azért így hogy minél kisebb legyen a késkopás,és nyomás. Mikro-val megméred az elején, végén, közepén. Az a jó ha 0,03-0,02mm-el vastagabb a tokmányfelőli vége. Ha állítani kell tedd fel a mérőórát, érintsd meg a tüske elejét. Bontsd le a váltókereket villástól, így hozzáférsz a hátsó állító csavarokhoz. Lazitsd fel az orsóház rögzítő csavarokat. Az egyik állító csavaron lazítol a szembenlévőn húzol így az orsóház fordul a két első állítócsavar a tengelyvonal, a mérőóra mutatja az elmozdulást. Ha a tüske eleje volt vastgabb az óra +ba mozduljon, ha a tokmány felöli része vastagabb akkor -ba. Orsóház lefogató csavarokat meghúzni. Visszaszerelni a váltókereket, kicsi fogás, mérés. A 3.-4. -re általában beállítható. A szegnyerget ez után állítom az orsóházhoz.
          Hu, tényleg van nekem is ilyen bemérőtüske, majd azzal is ellenőrzöm.

          Komment


            Uzi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Gamos
            Úgy tünik kupol az EAN-om, hol tudom állítani a főorsóházat? Csinált már valaki ilyet?

            Szia!
            Hivatalosan: Tokmányt levenni, főorsó belső kúpját kitkarítani. Esetleges felverődéseket sérüléseket kihántolni kicsiszolni. 300-mm hosszú D 35-40 es végén kúpos bemérő tüskét kézzel erőteljesen a főorsó furatába lökni hogy koppanjon. 0,01-os mérőórát óraszárral a kézi vagy keresztszánra rögzítjük. A tüske végét megérintve ellenőrizzük az ütést. ne legyen több 0,03mm-nél. A lakatszekrény kézikerekével végig hajtom a mérőórát a tüskén. Az érték mutatja hogy a főorsó tengelyvonala mennyire párhuzamos az ágyvezetékkel. Az optimális ha a bemérőtüske vége vízszintes síkban max 0,03mm-t áll a kezelő oldal felé (a késnyomás kompenzálása), függőleges síkban 0,03mm-t áll felfelé (az anyag súly).
            Ha nem így áll, a függőleges síkot az orsóház felfekvő felületének hántolásával(döntés) a vízszintest alján lévő négy állító csavarral lehet beállítani.
            Mivel beállító tüskéje nincs mindenkinek a következő a megoldás. A tokmányba befogsz egy kb D 50-es anyagot, kiengedve 250-300mm-t. Tisztára leátmérőzöd. Utána kis előtolassal kis fordulattal max 0,1 fogásmélységgel lehetőleg R2-es késsel besimítod. Azért így hogy minél kisebb legyen a késkopás,és nyomás. Mikro-val megméred az elején, végén, közepén. Az a jó ha 0,03-0,02mm-el vastagabb a tokmányfelőli vége. Ha állítani kell tedd fel a mérőórát, érintsd meg a tüske elejét. Bontsd le a váltókereket villástól, így hozzáférsz a hátsó állító csavarokhoz. Lazitsd fel az orsóház rögzítő csavarokat. Az egyik állító csavaron lazítol a szembenlévőn húzol így az orsóház fordul a két első állítócsavar a tengelyvonal, a mérőóra mutatja az elmozdulást. Ha a tüske eleje volt vastgabb az óra +ba mozduljon, ha a tokmány felöli része vastagabb akkor -ba. Orsóház lefogató csavarokat meghúzni. Visszaszerelni a váltókereket, kicsi fogás, mérés. A 3.-4. -re általában beállítható. A szegnyerget ez után állítom az orsóházhoz.
            Hu, tényleg van nekem is ilyen bemérőtüske, majd azzal is ellenőrzöm.
            Köszi a választ.

            Komment


              Kedves Gamos!

              Nagyon szűken méred a gépeddel és a kúpolással kapcsolatos információkat,-nagyon nehéz így bármilyen tanácsot adni,ami jó is.Pontosan azt sem lehet tudni,hogy milyen EAN gép van a tulajdonodban,ezért legalább egy képet tehetnél fel róla,főleg az érintett részekről!Amennyiben nem áll módodban képet feltölteni,legalább az általam mellékelt két kép közül nevezd meg a gépeddel hasonlatos képet!

              Amennyiben alaposan átolvasod azt a sok EAN esztergákkal kapcsolatos írást,ami ebben a rovatban szerepel,-talán választ is találsz a problémád megoldására de,ha nem elég akkor szívesen segítünk,de úgy általában az EAN tól,nem szabad csodát várni!Javaslom csinálj egy pontossági vizsgálatot,melynek leírását megtalálod akár itt,vagy a neten bárhol,ha beütöd a keresődbe,hogy "esztergák pontossági vizsgálata"..Sajnos megfelelő mérőeszközök és szaktudás hiányában nem lehet ilyen vizsgálatokat végezni,de mindent meg lehet tanulni.

              Olyan meg nincs,hogy "úgy vélem kúpol az EAN-om" csak olyan van,hogy x mm. hosszon,y mm. átmérőn z mm. kúposságot mérek a tokmányhoz viszonyított irányban (kifele szűkül a kúp,vagy befele)..

              Nem teljesen ide tartozik,de egy tanmese:

              Inas koromban az egyik társamtól kérdezte a mestere,hogy hány mm. az éppen készülő és még a gépben lévő valami,a gyerek mért és azt válaszolta,hogy 23,meg egy kicsi,-akkora nyaklevest kapott,hogy bevörösödött a tarkója.Nem mondom,hogy jó módszer volt,de arra jó volt,hogy egyszer és mindenkorra rögzüljön az agyban,hogy a vasas szakmában mérünk,ha kell többször is és a mérés eredményét számokban fejezzük ki!Ezek az idők már elmúltak,manapság már talán a szakmát sem tanítják.

              Üdvözlettel:Che
              sepy és mátéapu kedvelte ezt.

              Komment


                Sziasztok!EAN 340/1000 esztergával kapcsolatban lenne két kérdésem (nem kocka gép régebbi).Az orsóházból szivárog az olaj a talpba,mekkora meccs lenne ezt lekapni,ha lehet komplettbe,s újratömíteni?A második kérdésem,a kereszt szán előtolás nem működik,a hosszanti igen,hogy tudnám egyszerűen szétkapni,s orvosolni bajt?Tulajdonképpen a fiam napi használatban dolgozik vele,ezért az egyszerűség,szétszedni nincs időm darabokra.

                Komment


                  Attys eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  a kereszt szán előtolás nem működik,
                  Emlékeim szerint egy kis fogaskerék van egy fedél alatt:rögtön a nóniusz után,azt le kell csavarozni és akkor látható a hajtás .A fogaskerék egy kúposszeggel van rögzítve az orsóhoz,ha bekapcsolt előtolással forog a kerék és nem hajt akkor annyi a baj.A fogaskereket eltolva :figyelve a kúposságra kiütendők a darabok és ezután pótolandó.

                  Lehetőleg nem acél tüskével hanem normál anyagúval ,mivel ez a biztonsági "kioldója"felütközés,túlterhelés esetére!
                  "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                  Komment


                    Köszönöm.Azt hiszem ki lesz véve a gép a maszekokból,s meg lesz javítva frankón,mert megérdemli.Az olaj szivárgást is,ha nagy meccs is lesz.Az előtolás sebesség váltón a 7.fokozatot nem veszi be,mert az ív javított rajta(másikat csináltak erősebbet),szélesebbre sikerült,s nem engedi az öntvény ház bereteszelni.
                    mátéapu kedvelte ezt.

                    Komment


                      Üdv mindenkinek. Mennyit érhet egy EAN fö orsóház kompletten?

                      Komment


                        Nagyon sok mindentől függ,-elsősorban a kereslet-kínálat viszonyától,ha mégis meg kellene becsülnöm,min 50,max 100 ezer.Nehéz erre bármit is válaszolni és nem azért,mert az ember nem akar segíteni,hanem mert nagyon relatív és állapot,típusfüggő,ugyanis van a 6 és van a 8 sebességes 340-es,más néven kocka EAN.

                        Üdvözlettel:Che

                        Komment


                          Köszönöm a választ, akkor ha sikerül megveszem.

                          Komment


                            Csak óvatosan,szerencsés esetben vásárolhatsz ilyet olcsóbban is.Mindig tedd fel magadnak a kérdést,hogy "szükségem van erre?",az EAN még kompletten sem a legjobb konstrukció,úgy készültek annak idején,mint a Bugatti,még a fődarabok sem minden esetben csereszabatosak.

                            Üdvözlettel:Che
                            mátéapu kedvelte ezt.

                            Komment


                              Azért nem tudom megállni , hogy ne szóljak , mert ezt a mocsarat már jó sokszor jártam körbe , az én gépem miatt . Szóval első szóra azt mondanám , hogy kb 1 láda sört ér egy ilyen leszerelt " darab vas " Akkor ha gépen megvan a sajátja . Persze ha az ember szerez egy EAN-t amin ez komplett hiányzik akkor - megfizethetetlen .

                              Szóval mondom ezt azért , mert a vett bontott főorsó házba úgy is bele néz az ember ---- aztán jönnek a csapágyak , esetleg egy két fogaskerék , aztán egy kis perselyezés --- aztán ami mindben szar : a fő orsó és annak csapágyai , esetleg a furatai a házban ........

                              Aztán a legfontosabb , amit Józsi bá mondott , a BUGATTI szintű összeszerelés ...

                              Tehát , ezzel szembe állítom azt az infót ( ami elsőre mellbe vágott , mára már kicsit árnyaltabb a kép ) , tehát ha leveszi az ember a sajátját , leviszi a NAGÉV hez ---- kb 200 000 ft nyi összegér , egy kívül belül , mindenre kiterjedően újszerű elemet kap vissza ........... Aztán így jó esetben , nem kell újrafúrni a szegnyerget . Bár lehet , hogy egy új főorsóval érdemes .

                              Hát ezek azok a számok amiket szembe kell ( lehet ) állítani .
                              maradona67 kedvelte ezt.

                              Komment


                                joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                Aztán a legfontosabb , amit Józsi bá mondott , a BUGATTI szintű összeszerelés ...
                                Mivel, egy veterán autómotor felújító gépműhelyben dolgozom Autószerelő - Hegesztőként a Bugatti összeszerelése sem jelentene gondot
                                Most egy V12-es Maybach motorba próbálunk lelket lehelni, ami egy 1944-es német harckocsiba volt, amit valahonnan kiástak .https://www.youtube.com/watch?v=qgVkid7wXyY
                                Akkor lehet hogy ez az EAN sem lessz gond, legalább is remélem.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X