Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia primerhajtás, kuplung, sebváltó

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    ApaE!

    Jól értem?

    Ezzel azt akarod elérni, hogy egyrészt kétszer akkora horonyba kelljen beletalálnia a tengelyen lévő bordának, ami megkönnyíti a kapcsolást, másrészt ha már beletalált, akkor lényegesen hosszabb felületen működjön a borda-horony kapcsolaton alapuló erőátvitel a 2-es fokozatban?

    Ez elsőre nagyon jól hangzik!

    (Visszamenve időgépben, érdemes volna vele bekopogni a Gyártmányfejlesztési Osztályra )

    Komment


      Nagyon örülök h sikerült ennyire felcsigáznom a kedves Pannónia mestöröket,hogy ennyi oldalon,ennyi hozzászólással próbálnak elvi síkon ellenvetést találni az ötletemre.Főleg azért örülök mert hiába érzem úgy h itt csak a nekem való ellentmondás a fő cél,ettől eltekintve ilyenkor azért születhetnek esetleg jó vagy akár még jobb ötletek is a Pannóniák ezen konstrukciós hibájára,és igazából ez a lényeg
      supermax kedvelte ezt.

      Komment


        Lemezjáték kedvelte ezt.

        Komment


          Cooter
          Főleg azért örülök mert hiába érzem úgy h itt csak a nekem való ellentmondás a fő cél,ettől eltekintve ilyenkor azért születhetnek esetleg jó vagy akár még jobb ötletek is a Pannóniák ezen konstrukciós hibájára,és igazából ez a lényeg
          Tényleg csak kiegészíteni, megerősíteni próbálom, amit írtál:

          Én egy szakmai természetű vitát el sem tudnék képzelni anélkül, hogy egy állítást ne vennénk górcső alá, és ne szednénk ízekre...Attól, hogy bólogatunk, jó lesz ez így csak csináljad!...attól biztos nem megy előre a világ...

          Amúgy is sokkal egyszerűbb fejben lejátszani ezeket a dolgokat, mérlegelni előnyöket-hátrányokat, mint nekiesve fizikai valójában megvalósítani valamit, és utána rácsodálkozni a hibáira...
          apacsavo és kedvelte ezt.

          Komment


            Duke, Ba701 és 3 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              Napok óta ez van a fejemben, és lassan lassan arra a meggyőződésre jutok, hogy egész biztos, hogy a parafa anyaga, illetve a vastagsága okozza a hibát.
              Ez az a fajta kuplung lamella amit manapság is lehet kapni a pannónia alkatrész kereskedőknél.Igazából nekem sem tetszett ez a darált parafából ragasztott dolog de azzal a kiskar visszahúzó rugós megoldással végülis jó lett.

              Komment


                Komment


                  Ahogy köztudott a "kiskar"-t az alaphelyzetébe a tengelykapcsoló összeszorító rúgói mozgatják vissza.

                  A kiskar által működtetett kuplung kinyomó szerkezet nincs kötésben magával a kiskarral, illetve azzal a tengellyel, amin a kiskar rögzítve van. A golyók és a kinyomó rudak csak a kuplung összenyomó rúgók hatására tartják a kapcsolatot a kiskar függőleges tengelyével.

                  Ha a kiskar(tengelye) ennek a rúgóerőnek a hatására nem áll vissza alaphelyzetébe, ( és esetleg emiatt félig-meddig oldásban marad a tengelykapcsoló) akkor lehet szükség egy plussz rúgóerőre, ami visszafordítja a függőleges tengelyt.

                  De ez a megoldás csak akkor szükséges, ha a kuplung rúgó nyomná, de valami miatt nem elég! Azaz van valami ami a tengely akadálymentes forgását gátolja.

                  De ez nem konstrukciós hiányosság.... valami egész más. Ezt kell megszüntetni.

                  - - - Updated - - -

                  A plussz rúgó nem húzza vissza a kiskaron keresztül a kinyomó szerkezetet. Azaz gyakorlatilag sem ( és elvileg sem) nem segít rá a tengelykapcsoló rúgóerőre... lévén nem fix, hanem rudas-golyós kapcsolat van kialakítva, ahol ezek egymással csak érintkeznek, és nem kötődnek.
                  és Lemezjáték kedvelte ezt.

                  Komment


                    Azért kíváncsi lennék, kicsit bővebben kifejtve milyen ok-okozati összefüggés van a megoldás mögött ?

                    Ez egy kérdés volt, nem ellenvetés !
                    Annyi az összefüggés hogy a visszahúzó rugós megoldásnál,ahogy már írtam is,szinte nullásra lehet állítani a holtjátékot ami annyit tesz hogy a kuplung kiemelésekor a lamellák között nagyobb hézag jelentkezik,egyszerűen fogalmazva jobban kiemel a kuplung.

                    Komment


                      a visszahúzó rugós megoldásnál,ahogy már írtam is,szinte nullásra lehet állítani a holtjátékot ami annyit tesz hogy a kuplung kiemelésekor a lamellák között nagyobb hézag jelentkezik,egyszerűen fogalmazva jobban kiemel a kuplung.
                      Ez olyan, mintha a holtjáték egy szükséges rossz lenne, amit jó lenne kiküszöbölni, de valami miatt nem lehet...

                      Pedig ki lehet(ne) ha szükség lenne a kiküszöbölésére. pl. hosszabb rúd beépítésével.

                      De nem szabad kiküszöbölni! Ez nem szükséges rossz, hanem szükséges jó dolog.

                      Mivel a motor használat közben folyamatosan kopik, néha észrevehetetlenül néha nyilvánvalóan, de biztos hogy folyamamtosan, ez a holtjáték -dolog az, ami a mi életünket "nyugodtabbá" teszi.

                      Azaz nem minden út után kell pl. a kuplungon után állítani, ( mert kopott a tárcsa, vagy a kinyomó szerkezet golyója, rúdja) hanem egy bizonyos határon belül a holtjáték automatikusan után állítja a kuplungot, egészen addig amig Ő azaz a holtjáték, meg nem szűnik!!

                      Azaz épp Ő, a holtjáték kimél meg bennünket egy csomó szerelgetéstől!! én emiatt imádom a megfelelő méretű holtjátékot!
                      , Lemezjáték és sepy kedvelte ezt.

                      Komment


                        Ahogy köztudott a „kiskar”-t az alaphelyzetébe a tengelykapcsoló összeszorító rúgói mozgatják vissza.
                        Pontosan ezért csináltam ezt a visszahúzós megoldást hogy ne a kuplung nyomórúgóira legyen bízva az a feladat hogy kiskar tengelyét visszatolja alaphelyzetbe,ugyanis a szóban forgó tengely eleve rosszul van kitalálva mert mikor kiemeljük a kuplungot akkor alul a kinyomó rudaknál(pálcáknál)a forgattyúsház lendkerék oldala felé terhelődik ez a függőleges tengely,fent ahol a kiskar van ott pedig a motorhoz képest előre felé húzza a bovden,ezért folyton feszül a furatában. Gondolom ez az oka hogy szinte minden motorba tettek (a Pannónián és a Danúvián kívül) ilyen kis visszahúzó rugót.

                        - - - Updated - - -


                        Ez olyan, mintha a holtjáték egy szükséges rossz lenne, amit jó lenne kiküszöbölni, de valami miatt nem lehet...
                        Sehol nem írtam olyat hogy holtjátékmentesre állítom azt írtam hogy "szinte holtjáték mentes"
                        Na de majd később folytatjuk mert itt az ideje hogy így közel 10 óra magasságában áttérjek a gyakorlati síkra

                        Komment


                          töröltem, törtöltem törtöltem...csak sokat kell irnom, hogy elfogadja a rendszer...
                          Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 okt. 14, 10:59.

                          Komment


                            Cooter
                            Annyi az összefüggés hogy a visszahúzó rugós megoldásnál,ahogy már írtam is,szinte nullásra lehet állítani a holtjátékot ami annyit tesz hogy a kuplung kiemelésekor a lamellák között nagyobb hézag jelentkezik,egyszerűen fogalmazva jobban kiemel a kuplung.
                            A "jobban kiemel a kuplung" kérdés látszólag egyszerű, valójában mégsem az:

                            A kuplung kiemeléshez egész kicsi tengelyirányú elmozdulás elég a kuplung szerkezetben, hiszen a lamellák egész kicsi oldásával is megszűnik már a nyomaték átvitel. Ha ennél jobban kiemelne a kuplung, annak már érdemi hatása nincsen. (Mondjuk ez "vegytisztán" a száraz kuplungnál igaz, itt meg marad még a lamellák között olaj, de a gyári elmozdulás erre lett tervezve...)

                            De a kuplung működése nem csak a kuplung szerkezetn múlik, hanem az odaáig vezető mechanizmus összes elemén is. Ezért töprengek azon, amit írtál, vajon milyen előnye lehet, ha a kuplung kiemelő kart alap helyzetbe visszahúzza az a rugó:

                            A kuplung kar behúzásakor a kiemelő tengely elfordulásával a kinyomó pálcákon ill. a golyókon keresztül négy kuplung rugó nyomó erejét leküzdve megszűnik a lamellák egymáshoz feszítettsége, azaz old a kapcsolat a kuplung kosár és a kuplung tengelyen lévő agy között.
                            Itt annak a rugónak nincsen szerepe, de ez szerintem senki által nem vitatott, csak azért írtam, hogy rendszerben kezeljük a kérdést”¦
                            Visszaengedett kuplung karnál egy ellentétes folyamat játszódik le és a 4 nyomórugó feltámaszkodva az agy menetes csapjaiba csavarral rögzített alátétjeire, a kinyomó lapot rászorítja az alatta lévő lamellákra és ezzel újra összeköti a hajtó kuplung kosarat a meghajtott aggyal, ami meneszti a kuplung tengelyt.

                            A kérdés az, van-e szerepe ekkor a kiemelő karon lévő rugónak, és ha van, akkor mi?

                            Ha van elég játéka a kiemelő karnak, akkor a kuplung kar visszaengedését követően a kinyomó pálcákon elvileg nem lehet tengelyirányú erő, azaz nem jelentkezhet olyan erő, amit azzal a rugóval ellensúlyozni kellene.

                            Ez elvileg igaz, ugyanakkor a kiemelő kart bovden működteti és valójában a 4 kuplung rugó kirugózása húzza vissza a bovdent az eredeti helyzetébe. A bovden hajlik, van belső súrlódása, illesztési hézagai, így a visszaengedett karnál is rátámaszkodhat a kinyomó kar orra a kinyomó rúdra valamelyest, de iránytörés mentesen bekötött, nem szőrösödött, nem por dugított, és megfelelően olajozott bovden esetében ez semmiképpen nem jelenthet problémát okozni képes komoly erőt a forogni képes kinyomó pálca és a kinyomó kar orr részének találkozásánál!

                            A másik gond itt egy nyúlós bovden lehet, ami felemészti a kiemeléskor a kuplung megfelelő működéshez szükséges elmozdulás egy részét is, és ekkor tényleg nyerhetünk azzal valamit, ha sikerül a holtjátékokon azzal egy kicsit spórolni, hogy a visszahúzó rugóval szélső helyzetbe pozícionáljuk a kuplung kiemelő kart.

                            Ennek megfelelően egy problémás bovdennél az említett rugó valóban akár még hasznos is lehet”¦csak ebben az esetben nem biztos, hogy a visszahúzó rugó az igazi megoldás.

                            Összefoglalva a véleményem:
                            Az említett visszahúzó rugó valóban határozott pozíciót jelent a kiemelő kar számára, mintegy segítve, hogy az imént említett az üzemeltetés során bekövetkező káros hatások minél kevésbé játszanak szerepet, továbbá képes kivédeni valamelyest egy nyúlós bovden hatását is, ugyanakkor ha már ezen múlik a kuplung megfelelő működése, akkor megítélésem szerint érett a dolog a kuplung bovden tisztítására, beállítására, esetlegesen cseréjére.
                            Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2014 okt. 14, 10:02.
                            és joker kedvelte ezt.

                            Komment


                              TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              A plussz rúgó nem húzza vissza a kiskaron keresztül a kinyomó szerkezetet.
                              Ez igaz -de kiküszöböli az "eredeti " bovden , hébli ,krómhegyek , hozzá nem értő szerelés okozta gondokat . nagyon jó ha van ilyen --max kicsit kulturáltabb formában ( tekercs rugó )

                              Közben ahogy olvasgatom ezt a parafás gondok elmélkedéseket ---nekem is támadt egy gondolatom -húsleves kanalazgatás közben .

                              Valaki vette már a fáradságot , és elment a parafalemez gyárba ? Aztán megkérdezte ,hogy lehetne-e ilyen meg ilyen ?Lehet ,hogy nem kéne a kövidinka dugókat gyüjtögetni ?
                              Sanda gyanum hogy a dolog ---a halállistás nyuszi-medve vicc szindróma .

                              Cooter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              ,szinte nullásra lehet állítani a holtjátékot ami annyit tesz hogy a kuplung kiemelésekor a lamellák között nagyobb hézag jelentkezik,egyszerűen fogalmazva jobban kiemel a kuplung.
                              Így van .

                              TLF65 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              A Pannónia konstrukciója, meg szerintem a szinvonalhoz képest csodálatos, sebesség fokozat kijelző, állítható lábtartók, kormány rögzítő-csillapító gyárilag, állítható csillapított rúgóstagok, tokozott lánc, soroljam? ezek ma mind extrák egy rizsfelfújton...
                              Ez is igaz -- de talán inkább az azanos koru motorokkal hasonlítsuk össze ..... .Szerintem elég lett volna másolni -nem kellett volna hozzá tenni ...
                              wsievers és supermax kedvelte ezt.

                              Komment


                                ezt is töröltem... végül is biztos jó az a rúgó, legyen úgy!
                                Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 okt. 14, 10:58.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X