A dolog úgy kezdődött, hogy négy évvel ezelőtt hozzáfogtam Apám által 61-ben vásárolt TLF felújításához.
Humán végzettséggel, lelkes műszaki érdeklődéssel, így a tudatlanok bátorságával láttam munkához (annak minden következményével
persze). Megérteni nem, csak csodálni és irigyelni tudom az olyan megnyilatkozásokat, hogy pl. "aztán 10 km után kisimult a motor járása, a csapágyak érezhetően megtalálták a helyüket". No, én ennél szerényebb hallással is beérném.
A motort mindenesetre szétszedtem az utolsó csavarig, ezer fényképet készítettem (az nagyon jó volt), hengerfúrás, hajtókar, dugattyú, csapágy, szimmering csere (meg sokminden más) aztán a második tavaszra (mindig az őszi mélyszántástól a tavaszi veteményezésig tartott a projekt) összeállt a gép, eredményes műszaki.
Leírni nem tudom azt az érzést, amit hazafelé töfögve éreztem az 1982. után ismét forgalomképes motoromon, amin annyit gubbasztottam Apám mögött, a szíjjban kapaszkodva. És ez így ment több, mint 3000 km-en át. Úgy tűnik, mióta motorozom, gyorsabban öregszem, mert tavasszal már ismét várnak a vizsgabázison.
Aztán véletlenül feltűnt, hogy a jobboldali kipufogó kevésbé füstöl mint a bal és mintha még a könyök is kezdene pörkölődni. Miután kizártam a dugulást, vagy esetleges keresztmetszeti problémát (mindenki erre esküdött) tovább keresve valamilyen asszimetriát levettem a hengerfejet.
Próbáltam hézagolóval méregetni a dugattyú és henger közti hézagot, mindig más érték jött ki. Időbe tellett (mondom laikus vagyok) mire rájöttem, hogy nem mindegy, hogy lefele menet, vagy a felszálló ágban mérek, mivel egyik úton a jobboldali, a másik úton a baloldali hengerfalhoz simult a dugattyú. Ebből már még én is rájöttem, hogy beigazolódni látszik egy régi sejtésem, miszerint főtengely gondok lehetnek.
Történt ugyanis, hogy annó a főtengelyes szaki (a jelenlétemben!!!) kalapáccsal ütötte szét a főtengelyt, majd úgy is vissza, aztán betette az esztergába, megtekerte, és szólt emígyen: "nézze, milyen f...-n sikerült elsőre, ott a vonalat nézze!" Én persze még a vonalat sem láttam, és szólni sem mertem, nehogy már én - a hozzá nem értő - mondjam meg. Megfúrta a hengert is és megnyugtatott: "a kompressziót nem a dugattyú, hanem a gyűrűk adják.
Humán végzettséggel, lelkes műszaki érdeklődéssel, így a tudatlanok bátorságával láttam munkához (annak minden következményével

A motort mindenesetre szétszedtem az utolsó csavarig, ezer fényképet készítettem (az nagyon jó volt), hengerfúrás, hajtókar, dugattyú, csapágy, szimmering csere (meg sokminden más) aztán a második tavaszra (mindig az őszi mélyszántástól a tavaszi veteményezésig tartott a projekt) összeállt a gép, eredményes műszaki.
Leírni nem tudom azt az érzést, amit hazafelé töfögve éreztem az 1982. után ismét forgalomképes motoromon, amin annyit gubbasztottam Apám mögött, a szíjjban kapaszkodva. És ez így ment több, mint 3000 km-en át. Úgy tűnik, mióta motorozom, gyorsabban öregszem, mert tavasszal már ismét várnak a vizsgabázison.
Aztán véletlenül feltűnt, hogy a jobboldali kipufogó kevésbé füstöl mint a bal és mintha még a könyök is kezdene pörkölődni. Miután kizártam a dugulást, vagy esetleges keresztmetszeti problémát (mindenki erre esküdött) tovább keresve valamilyen asszimetriát levettem a hengerfejet.
Próbáltam hézagolóval méregetni a dugattyú és henger közti hézagot, mindig más érték jött ki. Időbe tellett (mondom laikus vagyok) mire rájöttem, hogy nem mindegy, hogy lefele menet, vagy a felszálló ágban mérek, mivel egyik úton a jobboldali, a másik úton a baloldali hengerfalhoz simult a dugattyú. Ebből már még én is rájöttem, hogy beigazolódni látszik egy régi sejtésem, miszerint főtengely gondok lehetnek.
Történt ugyanis, hogy annó a főtengelyes szaki (a jelenlétemben!!!) kalapáccsal ütötte szét a főtengelyt, majd úgy is vissza, aztán betette az esztergába, megtekerte, és szólt emígyen: "nézze, milyen f...-n sikerült elsőre, ott a vonalat nézze!" Én persze még a vonalat sem láttam, és szólni sem mertem, nehogy már én - a hozzá nem értő - mondjam meg. Megfúrta a hengert is és megnyugtatott: "a kompressziót nem a dugattyú, hanem a gyűrűk adják.
Komment