Közlemény

Collapse
No announcement yet.

3000 km sok(k)!?

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    3000 km sok(k)!?

    A dolog úgy kezdődött, hogy négy évvel ezelőtt hozzáfogtam Apám által 61-ben vásárolt TLF felújításához.
    Humán végzettséggel, lelkes műszaki érdeklődéssel, így a tudatlanok bátorságával láttam munkához (annak minden következményével​ persze). Megérteni nem, csak csodálni és irigyelni tudom az olyan megnyilatkozásokat, hogy pl. "aztán 10 km után kisimult a motor járása, a csapágyak érezhetően megtalálták a helyüket". No, én ennél szerényebb hallással is beérném.
    A motort mindenesetre szétszedtem az utolsó csavarig, ezer fényképet készítettem (az nagyon jó volt), hengerfúrás, hajtókar, dugattyú, csapágy, szimmering csere (meg sokminden más) aztán a második tavaszra (mindig az őszi mélyszántástól a tavaszi veteményezésig tartott a projekt) összeállt a gép, eredményes műszaki.
    Leírni nem tudom azt az érzést, amit hazafelé töfögve éreztem az 1982. után ismét forgalomképes motoromon, amin annyit gubbasztottam Apám mögött, a szíjjban kapaszkodva. És ez így ment több, mint 3000 km-en át. Úgy tűnik, mióta motorozom, gyorsabban öregszem, mert tavasszal már ismét várnak a vizsgabázison.
    Aztán véletlenül feltűnt, hogy a jobboldali kipufogó kevésbé füstöl mint a bal és mintha még a könyök is kezdene pörkölődni. Miután kizártam a dugulást, vagy esetleges keresztmetszeti problémát (mindenki erre esküdött) tovább keresve valamilyen asszimetriát levettem a hengerfejet.
    Próbáltam hézagolóval méregetni a dugattyú és henger közti hézagot, mindig más érték jött ki. Időbe tellett (mondom laikus vagyok) mire rájöttem, hogy nem mindegy, hogy lefele menet, vagy a felszálló ágban mérek, mivel egyik úton a jobboldali, a másik úton a baloldali hengerfalhoz simult a dugattyú. Ebből már még én is rájöttem, hogy beigazolódni látszik egy régi sejtésem, miszerint főtengely gondok lehetnek.
    Történt ugyanis, hogy annó a főtengelyes szaki (a jelenlétemben!!!) kalapáccsal ütötte szét a főtengelyt, majd úgy is vissza, aztán betette az esztergába, megtekerte, és szólt emígyen: "nézze, milyen f...-n sikerült elsőre, ott a vonalat nézze!" Én persze még a vonalat sem láttam, és szólni sem mertem, nehogy már én - a hozzá nem értő - mondjam meg. Megfúrta a hengert is és megnyugtatott: "a kompressziót nem a dugattyú, hanem a gyűrűk adják.

    Fergusson, Che és mátéapu kedvelte ezt.

    #2
    Egész nap ezzel szenvedek, nem tudom jól csinálom-e, ha itt folytatom, és saját magamnak "válaszolok", de írásom egyszercsak eltünt, aztán amikor újra kezdtem, csak a fele jött vissza.
    Ami lemaradt, próbálom röviden összefoglalni.
    Kivettem a főtengelyt, elvittem eszterhályoshoz, megmérte, az ütés mértéke 0,23!
    Most egy, itt a fórumon többször emlegetett Bp-i szakihoz vittem a cuccot. Főtengely közel nullára centírozva, új hajtókar, henger újra fúrva, talp sikolva, Berta dugattyú 5 százados illesztéssel.
    Össze kéne rakni, jön a tavasz.
    És, - ha ennyi felvezetés után már kérdezhetek is - jönnének a kérdések is.
    A magamfajtának ha Pannóniát kezd szerelni két mumusa van: a derékszögelés és a hézagolás. Derékszögelés tekintetében azokkal értek egyet, kik szerint amikor a hajtókart nyomorgatjuk derékszögelés címén, az esetek nagyrészében nem teszünk egyebet, mint a jó cuccot "hozzárontjuk" az elbaltázott hengerfurathoz. De ezt most hagyjuk, a szaki szavát adta, hogy minden vinkliben van.
    A hézagolás: Lemezjátéktól - kinek nagy tisztelője vagyok - olvastam annó, hogy két tizedes kottyanás már kézzel jól érzékelhető és meg is felel (a lemezek is 0,2-esek). Akkor sem értettem: ha a csapágy külső gyűrűje fixen ül a fészkében, a belső gyűrű pedig a tengelyen, hogyan tudom én azt kézzel jól érzékelhetően "kottyantani"? Már pedig - és ebben nagy az egyetértés - kottyanni kell, különben melegszik a motor.
    Ami engem - hangsúlyozottan laikusként - zavar, és elnézést az akadékoskodásomért: Azt, hogy a főtengely üzem közben mennyit tágul, házilag tán meg sem lehet mérni. A táguló része - ha a jól hűtött sonkákat is idevesszük, még úgy sem olyan sok, de semmiképpen nem több, mint a
    Che kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      A fele elveszett megint, de folytatom: Tehát nem több, mint a befogadó blokkfelek a csapágyfészkekkel. Ha az alu jobban tágul az acélnál, akkor - szigoruan a laikus eszem szerint - a blokkfelek bőven követik a tengely tágulását és ehhez még hozzáadhatjuk azt, amit a C3-as csapágyak "tudnak".
      Nem lovagolnék ám ezen, hanem hanem hallgatnék a tapasztaltakra és simán "kottyantanám" a tengelyt (mert most már tudnám: rendesen csúszkálnak a csapágyak a tengelyen sajnos!) És itt a következő bökkenő: a csapágyragasztás! Ha jól értem, ragasztott csapágynál ( normális csapágyfészek esetében), nincs kottyanás! Nincs, hol elmozdulni. Ezen agyalok jó ideje: ragasszak, és nincs hézagolás, vagy ne ragasszak, inkább nagyjam elforogni.
      Van-e tapasztalat a ragasztott csapágyakkal a melegedés tekintetében? És melyik az a Loctite amelyiket még szét tud bontani az utókor anélkül, hogy az emlékemet meggyalázná? Van egy bolondos ötletem leírni sem nagyon merem: mi lenne, ha a tengelyt a csapágy helyén ecsettel, fültisztítóval, ronggyal, akármivel nagyon-nagyon vékonyan megkenném, hagynám megkötni, majd másnap ráhúznám a csapágyat?
      Persze a csapágyak nem lötyögnek, hanem bal oldalon nehezebben, jobb oldalon kicsit könnyebben húzhatók a tengelyra. Hajlanék arra, hogy összerakom így, hézaggal és lesz ami lesz. Tényleg ilyenkor mi lenne? Én ugyanis - ha gördülő csapágy lennék - még ilyen esetben is inkább gördülnék, mintsem csúsznék! Jön megint a felirat, inkább elküldöm azonnal!
      Che kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Üdvözöllek körünkben!
        Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Hajlanék arra, hogy összerakom így, hézaggal és lesz ami lesz. Tényleg ilyenkor mi lenne?
        Nekem is könnyen ment fel nem méregettem mert úgysem veszek emiatt másikat,letöröltem a tengelyt és a csapágy furatát nitróval,így raktam össze.Hézagolás után,mikor könnyen bementek a seigergyűrűk,a gyújtásoldalon belecseppentettem a csapágyragasztót a tengely tövére másnap kitörölgettem a maradékot és 2t-s olajzás után megkapta a simeringet....
        Titus, pasetta és sepy kedvelte ezt.
        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

        Komment


          #5
          Üdv. Mátéapu!
          Köszönöm a választ, sokat segytettél. Az általad írt megoldás jobb, mint amit én terveztem. Ebben az esetben - ha jól értem - tömítéssel véglegesen, készre össze lehet húzni a blokkfeleket úgy, hogy balról csak a seigergyűrű, jobbról pedig a seigergyűrű- szimmering- szimmeringtartó hiányzik. Aztán hézagolás, és csak ha minden ok. akkor ragasztás, és vissza a szimmering. A tengely töve ugye úgy értendő, hogy kívülről, a csapágyfurat és a tengely találkozásához egy csepp ragasztó? Amit nem értek, hogy másnap még hogyan lehet kitörölni a maradékot. Az nem szilárdul meg? Előre is köszönöm a türelmedet.

          Komment


            #6
            Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Az nem szilárdul meg? Előre is köszönöm a türelmedet.
            Nem szilárdul meg csak "szűk"helyen ezért nem jó nagyobb hézagokhoz,a kibontásához elég néhány száz fok ,pl.gázlámpás melegítés elszineződésig...A hézagolás összehuzatott blokkfeleknél lehetséges....
            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

            Komment


              #7
              Mátéapu!
              Köszönöm szépen a segítségedet!
              mátéapu kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Köszönöm szépen a segítségedet!
                Ezt se vidd túlzásba!
                Jobb ,ha fotóval mutatod a bajaidat,alaposan kielemezzük,ha bírod...
                movisz és Atti69 kedvelte ezt.
                "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                Komment


                  #9
                  Jó, jó rendben van. Aztán lesz majd fotó is (de akkor kérdések is ám) csak még ki kell tanulnom a szakmát. Valamikor tudtam felrakni képet, most nem sikerült. Nem vagyok már a régi (e térem sem...)
                  Attached Files
                  Che és mátéapu kedvelte ezt.

                  Komment


                    #10
                    Nédd a! Most meg sikerült?
                    Akkor 1. kép: ilyen volt, 2.meg ilyen, 3. ilyen lett, 4. most megint ilyen.
                    És akkor egy kérdés: látott-e már valaki a felömlőnél ilyen orbitális beavatkozást? ...és ki volt? ...és miért? ...és ha már..., akkor miért csak az egyik oldalon?... (a blokkfelek azonos számozásuak!!!) Lehet ez oka az eltérő füstölésnek?

                    Komment


                      #11
                      Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Lehet ez oka az eltérő füstölésnek?
                      Ezt szúrtam ki elsőnek,szerintem igen! Nagyon nézd meg a blokkfeleket,nem e hamis a párolás,nekem már volt olyanom:megette mindig a csapszegperselyt és nem lehetett ki-derékszögelni a dugót ,fent és lent mást mutatott.
                      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                      Komment


                        #12
                        Kérdés, hogy a jobboldali melegedés (gyengébb füstölés) attól van, hogy azon az oldalon felömlő keresztmetszetét némileg megnövelték, vagy ez csak arra utal(hat), hogy a blokkfelek nem illenek össze. Az egyoldali melegedés pedig attól van, hogy a dugó lefele és felfele útján a henger eltérő oldalához húz?
                        A blokk széthúzásakor, amikor a blokkfelek épp csak elváltak megforgattam a főtengelyt: a résnél jól látszott, hogy "tátog" a ké fél. Ebből következtettem a főtengely hibára. Most az újracentírozott főtengellyel ez a jelenség megszünt, így reménykedem, hogy a dugó sem fog "bólogatni" jobbra-balra.
                        A blokkfelek számozásánál semmi gyanús.
                        A főtengely felújítás, hengerfúrás mellé még egy vonalbafúrás is már nem nagyon fér bele ebbe a ciklusba.
                        Bár minden porcikám tiltakozik ellene (kimélném a csapágyházakat) mégis azon gondolkodom még, hogy a jobboldali csapágyon kívül kicserélem még a két baloldalit is. Hibát ugyan nem észlelek rajtuk, de mégiscsak 3000 km-en gyötörte őket a több mint 2 tizedet ütő főtengely. De akkor meg már szimeringek is, amiket itt venni sem tudok. Csapágyat is csak porvédőset.

                        Komment


                          #13
                          Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          a két baloldalit is. Hibát ugyan nem észlelek rajtuk, de mégiscsak 3000 km-en gyötörte őket a több mint 2 tizedet ütő főtengely. De akkor meg már szimeringek is, amiket itt venni sem tudok. Csapágyat is csak porvédőset.
                          Nem hinném,hogy tudná bántani azt a két csapágyat,a 0,2-et ütő főtengely,szerintem nem képes megnyitni egy jól illeszkedő (összetapadt)blokkot.Valószínűbb egy szorosra hézagolás !!!Én az összehuzatott blokkot úgy tehermentesítem a feszüléstől,hogy minden tengelyt finoman megütögetek amíg nem érzem,hogy lazán forog.A főtengelynél ez úgy működik,hogy egy közé-csiszolt,reszelt vasat közédugok a sonkának nehogy eldeformálódjon az feszgetésnél,csavarozásnál,ütögetésnél,persze így állítom a blokknyílás közepére is ,ezután a hiányokat pótolom a seigerek alatt !
                          Nem értem,ha a blokkfelek összevalók akkor a marókés miért nem érte a másik oldalon a nyílást...elgondolkodtató.Egyszerű megoldásként szerintem ótold ki fémragasztóval ,ezálltal szinkronba állítod a keverékbeáramlást.A csapágyból a porvédőt hajitsd ki,ha a többi paraméter megfelelő.
                          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                          Komment


                            #14
                            Könnyen lebeszélsz (már le is beszéltél) a baloldali csapágyak cseréjéről! Csak arra gondoltam, hogy az új csapágyak talán szorosabban illeszkednének a főtengelyen. A jobboldalra pedig van egy nyitott C3-as FAG-om, ami új. Gondolom a szimeringet akkor sem illik visszatenni, ha belülről nyomom ki óvatosan, így azt mindenképpen szereznem kell. Hézagolnom mindenképpen jobbról kell, mert erősen jobboldalon vannak a sonkák.
                            A korábbi 6 tizedes papírtömítés simán átázott, nem csöpögött, de szutykos volt az alsó rész. Most 0,5-ös klingeritből vágtam, ezzel - szárazon - a sebváltó rész ok., a főtengely gyenge 0,4-et lóg, ha jobbra beteszem a 0,2-es illesztőt, remélhetőleg jó lesz. A fémragasztástól nagyon félek. Mégsem lehet, hogy inkább a ferde dugó okozta az eltérő füstölést. A blokk mindig ilyen volt szerintem, arra nem emlékszem, hogy gyerekkoromban a könyökök eltérően pörkölődtek-e. Azon a lekerekitett felületen megállna a fémragasztó? ...és ha lepottyan egyben a f.házba?

                            Komment


                              #15
                              Szervusztok!
                              Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Azon a lekerekitett felületen megállna a fémragasztó? ...és ha lepottyan egyben a f.házba?
                              Nekem is ezek a kérdések jutottak eszembe! mégiscsak van hőhatás, rezgés és kémiai igénybe vétel. Ha valakinek van tapasztalata, azt ossza meg velünk! Legyen kedves!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X