Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Hajtórúd szakszerű derékszögelése

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Hajtórúd szakszerű derékszögelése

    Jelen pillanatban ez foglalkoztat a legjobban! Hogyan csináljam?? Nem sok konkrét leírást találni a neten (gyakorlatilag nem találtam),mindenhol csak érintik a témát,illetve hivatkoznak rá,hogy "nem jó a derékszögelés"!
    Szóval,raknám össze a T5.et és gyűrűk nélkül felraktam a dugót a hajtórúdra,rá a hengert és az egyik oldalhoz mindíg hozzáér a dugattyú,a másikhoz nem! Derékszögelni kell! De hogyan csináljam szakszerűen?? Erre várok választ,tapasztalt márkatársaimtól!

    Üdvözlettel;Beagle

    #2
    Szervusz Beagle!

    Adod ám a feladatokat,-jó bőven,de ez nem baj.A derékszögelés megint egy olyan téma amibe,"jól el lehet veszni" és a mai napon nekem ez már nem megy.Ígérem,holnap jól feltűröm a gatyám szárát és megpróbálom képszerűen leírni neked,hogy ideálisan hogyan kellene csinálni és azt is,hogy én hogyan szoktam.Nem lesz egyszerű feladat,hogy érthető is legyen,de megpróbálom.

    Remélem rajtam kívül mások is bekapcsolódnak ebbe, a bonyolultnak tűnő,de végtelenül egyszerű témába és segítenek,a derékszögelés miértjének és megválaszolásának módjában!

    Üdvözlettel:Che
    sepy, Hajtókar és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Kedves Beagle!

      Lebontanám a problémát a derékszögelés ellenőrzésére és a korrigálásra.
      1.: Ellenőrzés
      Részemről 3 módszer van. A legelső, hogy a főtengelyt kiszerelt állapotban az egytengelyűség ellenőrzése után, próbakészülékben vizsgálják, ahol is a hajtórúdcsapszeg perselyébe dugott tüske és a főtengely csapok párhuzamosságát mérik méróőrával, vagy mikrométerrel. Esetleg felszerelt dugattyúnál mérik a derékszögelést. A hajtókarnak persze a legjobb illesztéssel is van oldalirányú billegése, de véleményem szerint ezt az oldalirányú játékot figyelembe lehet a mérésnél venni.
      Lehet a hajtókart szétszerelve, a szemeibe húzott tüskék párhuzamosságát mérni.
      Click image for larger version

Name:	2013-02-26_003950.jpg
Views:	1
Size:	21.4 KB
ID:	134701
      Click image for larger version

Name:	2013-02-26_013014.jpg
Views:	1
Size:	33.7 KB
ID:	134704Click image for larger version

Name:	2013-02-26_004138.jpg
Views:	1
Size:	30.7 KB
ID:	134702
      (Hát pont ez a művelet a legköltségesebb a szerszámigény miatt, így szinte csak a komolyabb műhelyek végzik, ha alaposak. Én is pont úgy jártam, hogy mereven elzárkóztak a felújító szakműhelyben ettől. Hengerfúró Kft. Szekszárd.)
      Marad két módszer az összeszerelt blokknál.
      Hengerfej nélkül rögzített (lehúzatott) henger, bőségesen olajozott hengerfallal, a dugattyú megjáratása után, felső holtponti helyzetben, hézagolólemez készlettel ellenőrizhetjük a dugó és a henger fala közti hézagot. Vagyis mindkét oldalon egyforma értéket kellene mérnünk. Persze mondanom se kell, hogy a dugócsapszeg vonalában.

      Ettől talán kicsit precízebb, viszont jóval tökölősebb, munkásabb a jelölőpasztás módszer. (Valami színezőpasztát keverünk el vékony olajjal. Legyen pld. fekete, vagy sötétkék.) A dugóra még ne szereljük fel a gyűrűket. A henger falát vékonyan kenjük be anyagunkkal, majd húzzuk fel a hengert a blokkra. Enyhén meghúzott hengertalp, ill. tőcsavaroknál forgassuk át a főtengelyt jópárszor a berúgókarral. Ezután finoman lehúzva a hengert a helyéről a dugatyú oldalát kell vizsgálnunk. A jelölő anyag eloszlása remekül megmutatja a derékszögelés helyzetét.
      Leírva talán macerás, de tényleg remekül látszik, hogy jó lesz-e a hajtókarunk. Ha igen, akkor jön a macera... A festékünket nagyon alaposan el kell távolítani az összekent alkatrészekről. Felhívnám a figyelmet a hengerfal nyílásaira, ill. a dugattyúgyűrű hornyokra. A teljes tisztítás után jöhet a készre szerelés.

      Én ezt a három lehetőséget tudom, de lehet van újabb dolog is... én is kíváncsian olvasom majd a hozzászólásokat. A továbbiakban a korrekcióról szólnék, vagyis amikor görbe az a hajtókar.

      2.:Hajlítás
      Ha nagyon durva a behatás a karunknál, szemmel látható a görbeség, a szakműhelyben satuban egyengetik szétszerelt állapotban.
      Click image for larger version

Name:	2013-02-26_004150.jpg
Views:	1
Size:	24.2 KB
ID:	134703Beszerelt állapotban jöhet a finom beállítás. Ehhez egy "fésűfogas" célszerszám kell, amit könnyen le lehet gyártani, valami erősebb lemezből, vagy valami fogó is alkalmas lehet ami egy "F" betűre hasonlít. A szerszámunk "pofái" közt körülbelül 2, 3- szor akkora távolság legyen, mint a hajtókarunk vastagsága.
      Ez a hajtókar, ha jól emlékszem... króm- molibdén ötvözet öntvény, könnyen el lehet törni. Ezért meglehetősen óvatosan kell oldalra görbítgetnünk a helyes állásba az ominózus darabot. A célszerszám fejét a kar közepére fűzzük be, itt feszítsünk oldalra, finom, lágy mozdulatokkal. Persze az alakítás után megint az ellenőrzés következik.

      Remélem alapos voltam ezzel a leírással és hasznát veszed.

      Üdv, jó munkát!
      Utoljára szerkesztve a következő által: Madifranci; 2013 febr. 26, 01:55.
      sepy, Beagle és 5 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Madifranci eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Ez a hajtókar, ha jól emlékszem... króm- molibdén ötvözet öntvény, könnyen el lehet törni.
        Az ötvözők stimmelnek, de csak nagyon ritkán öntvény. Én pl. csak rotakapa motorban láttam eddig. A hajtókart süllyesztékbe kovácsolják, mert iszonyatos erőknek van kitéve. Az I-profil a legjobb kihajlás ellen. (Ternai: A motorkerékpár 40.o.)

        Volt szerencsém látni Rába hajtókart, ami vízütést kapott. Enyhén meg volt csavarodva és rendesen elgörbülve, de egy repedés sem volt rajta. Tehát jó anyagból van.

        Amúgy a leírás precíz.
        sepy, OdinHEM és wsievers kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Madifranci eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Remélem alapos voltam ezzel a leírással és hasznát veszed.
          NANÁ!
          Köszönet érte!! Ma sikerült (nagy nehezen) felrakni a dugattyút a hajtórúdra. Azért nehezen,mert az új bronzpersely 0.1 mm-el kisebb volt,mint a Berta által a dugattyúhoz adott csapszeg.Persze a munkahelyemen (mert ott csinálgatom szabadidőben,munkaidő előtt-után)mindenféle állítható dörzsár van,csak 18 mm-es nincs. Azért délutánra szereztem egyet kölcsön és sikerült a művelet! (előszőr csináltam ilyet,de segítségem azért volt) Szóval felraktam a gyűrűk nélküli dugattyút,ráhúztam a hengert,jó alaposan beolajoztam a falát,tekergettem a lendkereket,fejlámpával vizslattam és úgy néz ki,hogy szabályosan kőr körösen hozza-viszi az olajat!
          Ezek szerint jó a derékszög!?
          Viszont én nem csak itt kérdezgetek ám,hanem jártamban-keltemben mindenhol! Ma is bekeveredtem a fékdob szabályozó céghez (ahová járunk szabályoztatni) és mit ad Isten,az egyik ember (60 év körüli) régen nagy Pannoniás volt! Mondanom sem kell,azonnal megvolt a hullámhossz! Szóval ő azt mesélte (többek közt),hogy régen ők nem derékszögelték a Pannoniákat soha,mert a hajtórúd simán 'önbeálló' az alsó görgők illesztése miatt. Hát ez is egy vélemény,igaz-nem igaz döntsük el!



          Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Adod ám a feladatokat,-jó bőven
          Bizony ám! Szívom magamba az infókat,mint a szivacs!

          Komment


            #6
            Nah akkor itt ki lehet térni az alul és felül megvezetett főtengelyek kérdésére. Van ahol a dugattyúnál van illesztve a hajtórúd, van ahol a főtengelysonkák között. Általában a felül bronzperselyes hajtórudak alul vannak hézagolva...
            "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
            "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

            Komment


              #7
              Nézd, ha valami görbe, az probléma. Az alsó görgőknek az illesztése lehet laza, de ettől még a derékszögnek kell az oldalirányú billegés közepére esnie. Egy öreg, többszörösen megkontárolt Pancsinál nem a megmunkálással lesz a baj, hanem szereléskor célszerszám nélkül a helyén kiütlegelt csapszeg általi hajtókar görbítés. A dugattyú kúpovál, elég nagy szakmai tapasztalattal is csak hozzávetőlegesen lehet siklásnyomból derékszöget ellenőrizni. Ha a sivatagban generálozunk, akkor viszont franciakulcs, félméteres colloscső..... Amúgy nem törik könnyen, nálam döglött turbós, coolerből olajfelkapatott görbe TDI-hajtókarok az ajtókilincsek. Ha igazán preckó főtengelyt akarsz, akkor blokkszét, főtengelyszét, hajtókarköszörül új túlm.görgőhöz, kinn derékszögel(csavartságra is). Olyan is van hogy a henger van elfúrva, lásd a Hazug embert c. rovatban.




              wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Nah akkor itt ki lehet térni az alul és felül megvezetett főtengelyek kérdésére. Van ahol a dugattyúnál van illesztve a hajtórúd, van ahol a főtengelysonkák között. Általában a felül bronzperselyes hajtórudak alul vannak hézagolva...
              Meg van a krosszcetka. Az asztán az önbeálló! Igazi ijesztő megoldás, mégis bevált.

              Komment


                #8
                Beagle eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Szóval ő azt mesélte (többek közt),hogy régen ők nem derékszögelték a Pannoniákat soha,mert a hajtórúd simán 'önbeálló' az alsó görgők illesztése miatt. Hát ez is egy vélemény,igaz-nem igaz döntsük el!
                ez nem--------- igaz vagy nem -----ez hülyeség.

                Hajtókar eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Nézd, ha valami görbe, az probléma. Az alsó görgőknek az illesztése lehet laza, de ettől még a derékszögnek kell az oldalirányú billegés közepére esnie. Egy öreg, többszörösen megkontárolt Pancsinál nem a megmunkálással lesz a baj, hanem szereléskor célszerszám nélkül a helyén kiütlegelt csapszeg általi hajtókar görbítés. A dugattyú kúpovál, elég nagy szakmai tapasztalattal is csak hozzávetőlegesen lehet siklásnyomból derékszöget ellenőrizni. Ha a sivatagban generálozunk, akkor viszont franciakulcs, félméteres colloscső... Amúgy nem törik könnyen, nálam döglött turbós, coolerből olajfelkapatott görbe TDI-hajtókarok az ajtókilincsek. Ha igazán preckó főtengelyt akarsz, akkor blokkszét, főtengelyszét, hajtókarköszörül új túlm.görgőhöz, kinn derékszögel (csavartságra is). Olyan is van hogy a henger van elfúrva, lásd a Hazug embert c. rovatban.
                ezt meg irhattam volna én is ..

                Komment


                  #9
                  Ennyi szakember,igazán kitalálhatná a kardáncsuklós hajtókart,és nem kellene ennyit vacakolni.
                  "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                  Komment


                    #10
                    Na ez már valami! Őszintén szólva nagyon szeretek egy adott témában több véleményt meghallgatni (tapasztalat szerzés)


                    joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    ez nem--------- igaz vagy nem -----ez hülyeség.
                    Elhiszem,én is furcsálltam,de nem vitatkoztam (kellő tapasztalat híján)


                    Hajtókar eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Egy öreg, többszörösen megkontárolt Pancsinál nem a megmunkálással lesz a baj, hanem szereléskor célszerszám nélkül a helyén kiütlegelt csapszeg általi hajtókar görbítés.
                    Lehet,hogy akkoriban még jobb átlag állapotban voltak a főtengelyek,ezért volt szerencséje az esztergályosunknak a derékszögelés nélkül összeszerelt motorjaival.


                    Madifranci eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Hengerfej nélkül rögzített (lehúzatott) henger, bőségesen olajozott hengerfallal, a dugattyú megjáratása után, felső holtponti helyzetben, hézagolólemez készlettel ellenőrizhetjük a dugó és a henger fala közti hézagot. Vagyis mindkét oldalon egyforma értéket kellene mérnünk. Persze mondanom se kell, hogy a dugócsapszeg vonalában.
                    Azért holnap ezt még leellenőrzöm!



                    Madifranci eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Ehhez egy „fésűfogas” célszerszám kell, amit könnyen le lehet gyártani, valami erősebb lemezből, vagy valami fogó is alkalmas lehet ami egy „F” betűre hasonlít. A szerszámunk „pofái” közt körülbelül 2, 3- szor akkora távolság legyen, mint a hajtókarunk vastagsága.
                    Ha mégsincs derékszögben,akkor egy papagály fogó megteszi 'célszerszámnak' ??


                    Madifranci eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    A célszerszám fejét a kar közepére fűzzük be, itt feszítsünk oldalra, finom, lágy mozdulatokkal. Persze az alakítás után megint az ellenőrzés következik.
                    Nem lesz baja a feszítéstől az alsó görgőkosárnak?? Gondolom a dugattyút rajta hagyhatom a művelet végzése közben!?

                    Komment


                      #11
                      Igazából ez nem egy bonyolult művelet ......de....azért ilyen fórumos utmutatás alapján nem kéne egyedül csináli ...

                      Bár a fene tudja --elöbb utóbb meg kell tanulni a fiataloknak ......lassan kihalunk ...

                      Komment


                        #12
                        A legtöbbet az ember a saját kárán tanul...tudom magamról Utána magunktól is rájövünk, hogy az öregek nem is beszéltek hülyeséget...
                        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                        Komment


                          #13
                          joker,
                          Látom a XV kerületben dolgozol,egy barkácsboltban???
                          Én a X kerületben melózok egy autószervízben. Munkaidőben szoktam járni a XV. kerületben,szívesen beugranék egyszer,eszmét cserélni!
                          Persze,ha nincs ellenedre....




                          joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Bár a fene tudja --elöbb utóbb meg kell tanulni a fiataloknak ...lassan kihalunk ...
                          Fiatal éppen már én sem vagyok,de persze minden viszonylagos.

                          Komment


                            #14
                            Én ezt találtam a témában:
                            Click image for larger version

Name:	névtelen3.jpg
Views:	1
Size:	108.4 KB
ID:	134721

                            Komment


                              #15
                              Szervusztok. Az "igazán" precíz derékszögelés a főtengely szétszerelt állapotában történik. Az alsó nagy szem oldalából indul az egész ( ez a bázis ). Az oldalak megmukálás után párhuzamosak. Az alsó és a felső furat egy felfogással készül ( ideális esetben ) el . Ezek után derékszögelésre sincs szükség, ha az összes csap fogadó furata derékszöget zár be a "sonkákkal" . Szétszedhető hajtókaroknál ( bronzcsapágy-, porkohászati csapszegpersely esetében ) a "nagy fej" van lefogva , utána a "kis fej" oldalirányban ( ennek a szélessége általában kisebb ) érintőleg alátámasztva, majd lefogva. Ezek után egy gépi előtolással működő két párhuzamos tengelyen beállított késsel a kívánt méretre munkálják. Ezek az "ideális" dolgok. A gyakorlat általában a sokszori szét-össze , franciakulcs , jobb esetben valamilyen rögtönzött készülék ,ami a csavarok menetemelkedését használja hajtogatásra. A főtengely beszerelés esetében a kalapácsot száműzni a műhelyből !! Click image for larger version

Name:	HA - SGH 002.JPG
Views:	1
Size:	80.8 KB
ID:	134725 CZsolti : víz ütött hajtókart emlegettél . Itt egy kép , aminél egy 2500 ford/perc -el működő 6 literes motor főtengelyén lévő légcsavar a Duna vizébe csapódott . Az eredmény magáért beszél. Üdvözlettel.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X