Prell-hatás ez a nagy fordulat esete a Gyujtas kimaradassal. Öreg rugó esetén vagy gagyi rugó esetén.
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Pannónia Gyújtás kérdés
Collapse
X
-
Hagy meséljek el egy érdekes tapasztalatot:
Egy falubeli ismerősöm felujított egy P-12-est. Mint pannóniások, és mint akik ismerik egymást, szivesen ide adta kipróbálásra egy körre a gépet.
A P12-ről itt az oldalon szerintem mindenki tudja, hogy a legutolsó szériában gyártott motorja volt a gyárnak, és ebbe - a maradék raktári alkatrészek mellett - "belegyömöszölték" a gyári tuning egyrészét. A Csabai-Bába féle kipufogó dobok, a dugattyú palást-vezérlés sportosabbá tétele, csak a legfontosabbakat említve.
Szóval én is úgy készültem, hogy az én gépemtől - gyári TLF, (T1) ami korábbi mint a T5, és aminek a henger bordázata nem annyira osztott mint a T5-ösé - szóval úgy készültem, hogy egy jó-jobb Pannóniával fogok menni...
De az eredmény döbbenetes volt a számomra!!!
Volt korábban P-20-om, ismerem a hangját, a menettulajdonságait, gyorsuló képességét, ráadásul a P12-es barátom alakította át a megszakítós gyujtását opto-elektronikusra. Szóval, birt a 20-as menni, gyorsulni.
De ez az egyhengeres, oldalgyertyás P12-es, egy P-20-21-es élményt okozott nekem!! A hangja, a gyorsulása, megközelítette a 20-asom paramétereit!! (nekem is "hengeres" dob volt a 20-ason, nem a kúpos végű gyári)
Azóta is kutatom a P-12 "titkot" ... A srác elmondása alapján semmihez sem nyúlt hozzá mechanikai oldalon, pusztán a
"szokásos" felujítás volt, csapágy-cserék, festés, még fúrás sem, hiszen alig-használt jó állapotú kevés kilométert megtett gépről van szó. Mellékesen jegyezte meg, hogy kicsit átalakította a gyújtást, a tekercseket ujra tekerte a mágneskoszorú alatt, és így 12 V lett a 6V-os rendszerből. A megszakítót kihajította, és a már nekem is készített opto-elektronikus jeladóval, helyettesítette, valamint az aksi helyett is, valami nagy kondenzátort épített be....
( én igaziból nem nagyon értek az elektronikához...) de a lényeg, maradt a lendkerékmágnes-villamosenergia termelő rendszer a motoron.
Viszont a motor hangja...a "pam...pamm......pammm..." hát az teljesen megváltozott!!! Mint egy kéthengres : "pram-pram-pram-pram" , és mikor odahuztam neki....mint amikor Bajkonurból kilőtték az első szputnyikot! ez gyorsított, ahogy csak kell!!! a "pincéből a padlásra", két másodperc alatt jöttem föl...
Sokat olvasgattam-kutatgattam, kerestem a mechanikai eltéréseket a T1 - T5 - P12 között, én is P-12-es dugót építettem be a TLF-be, a kipufogót is megváltoztattam belül, (nekem ilyen a gyári kipufogóm, és a gyári leírások alapján "fűrészeltem le"), és érezhetően megváltozott a gép "viselkesése".... DE... de nem annyira...
És ahogy tovább olvasgatok - persze fontos , nagyon fontos a karburálás is, ez is sorra kerül! - de ahogy lassan olvasgatok, ekkor tűnt fel ez a gyujtás-kérdés...
Rákérdeztem a barátomra. Ő nem ment egy métert sem megszakítós gyujtással, csak annyit járt így a motor, amikor felujítás után beiindította. Azután cserélte is elektronikusra....
de szerintem a "titok" akkor itt lehet, ha a Pannónia gyári gyujtása ennyire "laza" hogy esetenként elmegy "sziesztázni" miközben forog a főtengely, addig egy " buta" elektronikus gyujtás még kézi átforgatás esetén is minden fordulatra egy "bivalyerős" kék szikrát szolgáltat, "ha kell-ha se" alapon... és ha már abban a hengerben van egy kis gáz, akkor az berobban...és így számomra logikusnak tünik, hogy ebben az esetben kicsit más a "pammm...pamm" és más a kigyorsulási folyamat ( a megváltoztatott vezérlés mellett)
hát én nem tudom Nektek mik a tapasztalaitok, de a véleményetekre kiváncsi vagyok!!
( esetleg van tapasztalata valakinek egy gyári dinamós Pannónia, és egy lendkerék mágneses közötti különbségről?)
Köszönöm!
- 4 likes
Komment
-
demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseSzerintem magasabb fordulatszámon már megtörténik a munkaütem minden fordulatra. Egyébként semmi értelme nem lenne, nem igaz?
De a kivágott részlet még a nyitott levegőszűrős-kipufogós korábbi típusokra vonatkozik. H-s Pannóniánál már ez az alapjárat kevés szerintem.
Komment
-
ptm004 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintésePrell-hatás ez a nagy fordulat esete a Gyujtas kimaradassal. Öreg rugó esetén vagy gagyi rugó esetén.
Ez azt jelenti - szerintem - hogy a forgástengely kétoldalán tömegek helyezkednek el, ott ahol a kalapács az üllőhöz ér, és a másik oldalon a vezérlő bütykös profilon levő kalapács vég, (lendkerék központosító hüvelyén) és ezek a tehetetlen tömegek egymás ellen hatnak a forgásponthoz mért távolságukkal arányosan.
Míg az egykarú emelő elven működő megszakító kalapács esetében ugyanazon az oldalon van a kalapács "feje", mint a vezérlő bütyökkel találkozó rész, ( a forgásponttól számítva) így úgy érzem hogy nincs akkora egymással ellentétesen ható tehetetlen tömeg a fogásponthoz viszonyítva. De javítsatok ki, ha rosszul gondolom...ptm004 kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
üdv TLF65!
Légy szíves, mondj egy-két példát az egykarú emelős megszakítóra.
Rosszul kérdeztem mert a Pannónia,Jawa,MZ egykarú emelőnek megfelelő megszakítóval működnek.Ezért a kétkarú emelős megszakítóra kérek példát.Utoljára szerkesztve a következő által: St.Z.350; 2014 ápr. 25, 11:32.
Komment
-
Én is gondolkodtam már az elektronikus gyújtáson. (főleg mert még reszelt alaplappal is csak a gyári felső határig tudom az előgyújtást állítani. A gyújtótekercs érintkezőjét már így is meg kelletett hosszabbítani...)
De ezeket olvasva azt hiszem ha lesz időm belevágok. Egyre inkább kíváncsi vagyok arra hogy mit tudna a gép egy jó gyújtással (na meg egyszer lehet rászánom magam és esztergálok kicsit a dugóból is )
Komment
-
-
Számtalan egykarosat lehet a Google-n találni, ( megszakító kalapács címen) és látható, hogy minél kisebb az emelő karok mérete, ( egy ill. kétkarosnál) annál kisebb tehetelen lendítő nyomaték alakul ki... szerintem. És az egykarosnál lényegesn kisebb a vezérlő kar a megszakító karhoz képest, mint pl a Pannóniánál... és összeségében látni is, hogy az ETZ szinte minimalizálta a méreteket, szerintem ezért...kicsi legyen a tehetetlen tömeg és lendítő nyomaték.
Ergó: nagy(obb) fordulaton is biztosabb legyen a gyujtás, ne "hagyjon ki"...dongos78 kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
Komment