Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia Gyújtás kérdés

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #16
    Prell-hatás ez a nagy fordulat esete a Gyujtas kimaradassal. Öreg rugó esetén vagy gagyi rugó esetén.

    Komment


      #17
      Hagy meséljek el egy érdekes tapasztalatot:

      Egy falubeli ismerősöm felujított egy P-12-est. Mint pannóniások, és mint akik ismerik egymást, szivesen ide adta kipróbálásra egy körre a gépet.

      A P12-ről itt az oldalon szerintem mindenki tudja, hogy a legutolsó szériában gyártott motorja volt a gyárnak, és ebbe - a maradék raktári alkatrészek mellett - "belegyömöszölték" a gyári tuning egyrészét. A Csabai-Bába féle kipufogó dobok, a dugattyú palást-vezérlés sportosabbá tétele, csak a legfontosabbakat említve.

      Szóval én is úgy készültem, hogy az én gépemtől - gyári TLF, (T1) ami korábbi mint a T5, és aminek a henger bordázata nem annyira osztott mint a T5-ösé - szóval úgy készültem, hogy egy jó-jobb Pannóniával fogok menni...

      De az eredmény döbbenetes volt a számomra!!!

      Volt korábban P-20-om, ismerem a hangját, a menettulajdonságait, gyorsuló képességét, ráadásul a P12-es barátom alakította át a megszakítós gyujtását opto-elektronikusra. Szóval, birt a 20-as menni, gyorsulni.

      De ez az egyhengeres, oldalgyertyás P12-es, egy P-20-21-es élményt okozott nekem!! A hangja, a gyorsulása, megközelítette a 20-asom paramétereit!! (nekem is "hengeres" dob volt a 20-ason, nem a kúpos végű gyári)

      Azóta is kutatom a P-12 "titkot" ... A srác elmondása alapján semmihez sem nyúlt hozzá mechanikai oldalon, pusztán a
      "szokásos" felujítás volt, csapágy-cserék, festés, még fúrás sem, hiszen alig-használt jó állapotú kevés kilométert megtett gépről van szó. Mellékesen jegyezte meg, hogy kicsit átalakította a gyújtást, a tekercseket ujra tekerte a mágneskoszorú alatt, és így 12 V lett a 6V-os rendszerből. A megszakítót kihajította, és a már nekem is készített opto-elektronikus jeladóval, helyettesítette, valamint az aksi helyett is, valami nagy kondenzátort épített be....
      ( én igaziból nem nagyon értek az elektronikához...) de a lényeg, maradt a lendkerékmágnes-villamosenergia termelő rendszer a motoron.

      Viszont a motor hangja...a "pam...pamm......pammm..." hát az teljesen megváltozott!!! Mint egy kéthengres : "pram-pram-pram-pram" , és mikor odahuztam neki....mint amikor Bajkonurból kilőtték az első szputnyikot! ez gyorsított, ahogy csak kell!!! a "pincéből a padlásra", két másodperc alatt jöttem föl...

      Sokat olvasgattam-kutatgattam, kerestem a mechanikai eltéréseket a T1 - T5 - P12 között, én is P-12-es dugót építettem be a TLF-be, a kipufogót is megváltoztattam belül, Click image for larger version

Name:	kipufogó.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	139809 (nekem ilyen a gyári kipufogóm, és a gyári leírások alapján "fűrészeltem le"), és érezhetően megváltozott a gép "viselkesése".... DE... de nem annyira...

      És ahogy tovább olvasgatok - persze fontos , nagyon fontos a karburálás is, ez is sorra kerül! - de ahogy lassan olvasgatok, ekkor tűnt fel ez a gyujtás-kérdés...
      Rákérdeztem a barátomra. Ő nem ment egy métert sem megszakítós gyujtással, csak annyit járt így a motor, amikor felujítás után beiindította. Azután cserélte is elektronikusra....

      de szerintem a "titok" akkor itt lehet, ha a Pannónia gyári gyujtása ennyire "laza" hogy esetenként elmegy "sziesztázni" miközben forog a főtengely, addig egy " buta" elektronikus gyujtás még kézi átforgatás esetén is minden fordulatra egy "bivalyerős" kék szikrát szolgáltat, "ha kell-ha se" alapon... és ha már abban a hengerben van egy kis gáz, akkor az berobban...és így számomra logikusnak tünik, hogy ebben az esetben kicsit más a "pammm...pamm" és más a kigyorsulási folyamat ( a megváltoztatott vezérlés mellett)

      hát én nem tudom Nektek mik a tapasztalaitok, de a véleményetekre kiváncsi vagyok!!
      ( esetleg van tapasztalata valakinek egy gyári dinamós Pannónia, és egy lendkerék mágneses közötti különbségről?)

      Köszönöm!
      CZsolti, wsievers és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #18
        demeter eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Szerintem magasabb fordulatszámon már megtörténik a munkaütem minden fordulatra. Egyébként semmi értelme nem lenne, nem igaz?
        De a kivágott részlet még a nyitott levegőszűrős-kipufogós korábbi típusokra vonatkozik. H-s Pannóniánál már ez az alapjárat kevés szerintem.
        Biztos az, hogy kb 4500-as vagy 5500-as fordulaton már megtörténik? akkor miért?

        Komment


          #19
          ptm004 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Prell-hatás ez a nagy fordulat esete a Gyujtas kimaradassal. Öreg rugó esetén vagy gagyi rugó esetén.
          Utána néztem, nem tudtam hogy azt, hogy "rezeg" a megszakító kalapács, annak a jelenségnek van neve is... A jelenségről tudok, de a névről... szerintem az egyhengeres Pannóniáknál ez nem csak gyenge, öreg rúgó esetében jön létre, hanem bármikor tényleg nagyfordulaton, mert sok újabb tipussal ellentétben a Pannónia megszakító kalapácsa kétkarú emelő elven működik.
          Ez azt jelenti - szerintem - hogy a forgástengely kétoldalán tömegek helyezkednek el, ott ahol a kalapács az üllőhöz ér, és a másik oldalon a vezérlő bütykös profilon levő kalapács vég, (lendkerék központosító hüvelyén) és ezek a tehetetlen tömegek egymás ellen hatnak a forgásponthoz mért távolságukkal arányosan.

          Míg az egykarú emelő elven működő megszakító kalapács esetében ugyanazon az oldalon van a kalapács "feje", mint a vezérlő bütyökkel találkozó rész, ( a forgásponttól számítva) így úgy érzem hogy nincs akkora egymással ellentétesen ható tehetetlen tömeg a fogásponthoz viszonyítva. De javítsatok ki, ha rosszul gondolom...
          ptm004 kedvelte ezt.

          Komment


            #20
            üdv TLF65!


            Légy szíves, mondj egy-két példát az egykarú emelős megszakítóra.

            Rosszul kérdeztem mert a Pannónia,Jawa,MZ egykarú emelőnek megfelelő megszakítóval működnek.Ezért a kétkarú emelős megszakítóra kérek példát.
            Utoljára szerkesztve a következő által: St.Z.350; 2014 ápr. 25, 11:32.

            Komment


              #21
              Javítsatok ki ha tévedek, egykarú emelős pl. az ETZ 125-é...

              Komment


                #22
                Üdv St.Z.350!

                Mutatom a Pannóniáét: Click image for larger version

Name:	imagesCADINNXP.jpg
Views:	1
Size:	1.9 KB
ID:	139810 itt egyértelműen látszik, hogy hol a fej, hol a forgáspont, és ami takarásban van, ott van a bütyök vezérléssel kapcsolódó rész. Ez a két karú.
                St.Z.350 kedvelte ezt.

                Komment


                  #23
                  Én is gondolkodtam már az elektronikus gyújtáson. (főleg mert még reszelt alaplappal is csak a gyári felső határig tudom az előgyújtást állítani. A gyújtótekercs érintkezőjét már így is meg kelletett hosszabbítani...)
                  De ezeket olvasva azt hiszem ha lesz időm belevágok. Egyre inkább kíváncsi vagyok arra hogy mit tudna a gép egy jó gyújtással (na meg egyszer lehet rászánom magam és esztergálok kicsit a dugóból is )

                  Komment


                    #24
                    Mutatom az MZ ETZ-ét: Click image for larger version

Name:	imagesCAMYG38E.jpg
Views:	1
Size:	3.1 KB
ID:	139811Itt is látható hogy a fehér műanyag? kalapácsnak hol a forgáspontja, látni ahoyg az üllővel össze van zárva, és a forgáspont, illetve az érintkezők között a fehér kitüremkedés az, ahol érintkezik a szerkezet a vezérlő bütyök profillal...
                    St.Z.350 kedvelte ezt.

                    Komment


                      #25
                      Számtalan egykarosat lehet a Google-n találni, ( megszakító kalapács címen) és látható, hogy minél kisebb az emelő karok mérete, ( egy ill. kétkarosnál) annál kisebb tehetelen lendítő nyomaték alakul ki... szerintem. És az egykarosnál lényegesn kisebb a vezérlő kar a megszakító karhoz képest, mint pl a Pannóniánál... és összeségében látni is, hogy az ETZ szinte minimalizálta a méreteket, szerintem ezért...kicsi legyen a tehetetlen tömeg és lendítő nyomaték.
                      Ergó: nagy(obb) fordulaton is biztosabb legyen a gyujtás, ne "hagyjon ki"...
                      dongos78 kedvelte ezt.

                      Komment


                        #26
                        És St.Z.350 én sem tudok másik kétkarú emelő elvén működőt, ( per-pillanat) mint a Pannóniáé... és amit én ismerek azokból ez a legrégebbi...

                        Komment


                          #27
                          Üdv TLF!

                          Köszönöm,meggyőző a példa. Eléggé elhamarkodott voltam.

                          Komment


                            #28
                            Most épp nem megy a képbeszúrás a gépemen, de a Ternai-könyv 18-as szines táblája tökéletesen mutatja a Pannónia lendkerék mágnes megszakító kialakítását, elhelyezését. És az kétkarú emelő elven működik.

                            Komment


                              #29
                              Semmmi gond St.Z.350, a lényeg hogy most elvi gondolkodást folytatunk! És tudjuk hogy benzin, de mitől megy?
                              azaz miért van az hogy 10 fordulatra egyszer gyujt????

                              Komment


                                #30
                                Bizony,éppen most néztem meg.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X