Közlemény

Collapse
No announcement yet.

VAPE Gyújtás. Kérdések/Válaszok

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #76
    Ha már VAPE gyújtás...

    Kérdezném a tisztelt fórumtársaktól, használt-e már valaki elektronikus fordulatszámmérőt VAPE gyújtású motorban?

    Nekem (egyenlőre) nem jött össze a kéthengeresen!

    Egy normál - gépkocsiban is használatos négyhengeres négyüteműhöz való - elektronikus fordulatszámmérő lett volna a "kiszemelt áldozat", diagnosztikai céllal (saját autómban volt valaha, máig tökéletesen működik).

    Az A69R-26 típusú elektronika van fönt a gépen.
    A probléma a következő:
    Értelemszerűen a jeladó tekercs kivezetést vettem célba, mint impulzus jeladót, tehát a kívánalmaimnak tökéletesen megfelelt volna.
    (a jeladóból egy darab van, - és mint már tudjuk - egyszerre szikráznak a gyertyák, ebből az következik, hogy egy főtengely fordulatra két impulzust ad a jeladó, pont úgy mint a négyhengeres négyüteműnél, tehát elvileg a forimérőnek jónak kell lennie)

    De!

    A jeladó tekercsről nem működik, - szerintem - nem ad elég nagy jelet a forimérőnek (erre még nem mértem rá, mennyi az annyi).
    A gyújtótrafóba öt vezeték megy be. Gondolom ebben van a CDI is. Annak meg kell egy fordulatszámmal arányos impulzus is. No, ezt meg is találtam (egy piros vezeték). Ha erre kötöm a forimérő bemenetét a mutató mutat fordulatszámmal arányos értéket, de igen távol áll a valóstól. Gyakorlatilag alapjárati fordulaton 5 ezer körüli az érték.
    (szerencsére van egy átkapcsoló a forimérő hátulján: 3/6 henger,, vagy 2/4henger, így ki tudtam próbálni mindkét állásban, de egyikben sem mutat jól)
    Valahogy nem annyi az annyi!

    Lehet csak a VEPE "trükközik" valamit, de nekem ez nem tiszta.

    Ha valakinek van ezzel kapcsolatban tapasztalata, kérem ne hagyja magában.

    Komment


      #77
      Nem lesz egyszerű mutatvány.
      Először is kimondottan 2T-hez való műszerre van szükséged mert a 4T-nél két fordulatonként van gyújtás míg a 2T-nél fordulatonként. De bárhonnan is veszed a vezérlő jelet (induktív jeladó vagy gyertya kábel) mindenképpen még le kell osztanod 2-vel.
      Esetleg megpróbálhatod a bemenő jelet 4-el leosztani.
      Utoljára szerkesztve a következő által: Gyula-bá; 2014 dec. 19, 00:30.

      Komment


        #78
        Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Ha már VAPE gyújtás...

        Kérdezném a tisztelt fórumtársaktól, használt-e már valaki elektronikus fordulatszámmérőt VAPE gyújtású motorban?

        Nekem (egyenlőre) nem jött össze a kéthengeresen!

        Egy normál - gépkocsiban is használatos négyhengeres négyüteműhöz való - elektronikus fordulatszámmérő lett volna a "kiszemelt áldozat", diagnosztikai céllal (saját autómban volt valaha, máig tökéletesen működik).

        Az A69R-26 típusú elektronika van fönt a gépen.
        A probléma a következő:
        Értelemszerűen a jeladó tekercs kivezetést vettem célba, mint impulzus jeladót, tehát a kívánalmaimnak tökéletesen megfelelt volna.
        (a jeladóból egy darab van, - és mint már tudjuk - egyszerre szikráznak a gyertyák, ebből az következik, hogy egy főtengely fordulatra két impulzust ad a jeladó, pont úgy mint a négyhengeres négyüteműnél, tehát elvileg a forimérőnek jónak kell lennie)

        De!

        A jeladó tekercsről nem működik, - szerintem - nem ad elég nagy jelet a forimérőnek (erre még nem mértem rá, mennyi az annyi).
        A gyújtótrafóba öt vezeték megy be. Gondolom ebben van a CDI is. Annak meg kell egy fordulatszámmal arányos impulzus is. No, ezt meg is találtam (egy piros vezeték). Ha erre kötöm a forimérő bemenetét a mutató mutat fordulatszámmal arányos értéket, de igen távol áll a valóstól. Gyakorlatilag alapjárati fordulaton 5 ezer körüli az érték.
        (szerencsére van egy átkapcsoló a forimérő hátulján: 3/6 henger,, vagy 2/4henger, így ki tudtam próbálni mindkét állásban, de egyikben sem mutat jól)
        Valahogy nem annyi az annyi!

        Lehet csak a VEPE "trükközik" valamit, de nekem ez nem tiszta.

        Ha valakinek van ezzel kapcsolatban tapasztalata, kérem ne hagyja magában.
        Csak egy digitális kijelzésű műszer működött vele , annak is a jeladó részét úgy oldották meg hogy a gyujtókábelre kellett tekerni a vezetéket és működött... De ha jól emlékszem a VAPE honlapján ez le is van írva.

        - - - Updated - - -

        Gyula-bá eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Nem lesz egyszerű mutatvány.
        Először is kimondottan 2T-hez való műszerre van szükséged mert a 4T-nél két fordulatonként van gyújtás míg a 2T-nél fordulatonként. De bárhonnan is veszed a vezérlő jelet (induktív jeladó vagy gyertya kábel) mindenképpen még le kell osztanod 2-vel.
        Esetleg megpróbálhatod a bemenő jelet 4-el leosztani.

        A négyhengeres négyüteműhöz gyártott fordszámmérő szintén 180 fokonként "kéri" a jelet , ami elvben megegyezne a Vape által a kéthengeres motorokhoz készített gyujtás "sűrűségével" , de valahogy a hagyományos elektromos fordszámmérők nem üzemelnek ezzel az elektronikával , legalábbis nekünk nem jött össze , és a cég ír is valamit erről a lapján de szerintem Gyula-bá jobban és hamarabb megértené minthogy én megpróbáljam elmagyarázni , nekem egy kicsit magas ...

        Komment


          #79
          zahi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          A négyhengeres négyüteműhöz gyártott fordszámmérő szintén 180 fokonként "kéri" a jelet , ami elvben megegyezne a Vape által a kéthengeres motorokhoz készített gyujtás "sűrűségével" , de valahogy a hagyományos elektromos fordszámmérők nem üzemelnek ezzel az elektronikával , legalábbis nekünk nem jött össze , és a cég ír is valamit erről a lapján de szerintem Gyula-bá jobban és hamarabb megértené minthogy én megpróbáljam elmagyarázni , nekem egy kicsit magas ...
          Ez a 180 fok csak akkor igaz ha a jelet a központi gyertya kábelről veszed le és nem az 1-es henger kábeléről, ahonnan szokásos. Vagyis a szokásos jel gyakoriság nem 180 fok. Az előző hsz.-emben kicsit elkavartam az osztás, szorzást de a lényeg marad nem lesz egyszerű mutatvány.

          Komment


            #80
            Azt hittem a négyütemű négyhengeres motoroknál a trafó "1-es" pontjáról veszik le a jelet , vagyis akkor minden fél főtengő fordulatra esik (180 fok) egy gyujtás impulzus , a kéthengeres kétütemű VAPE rendszerű elektronika pedig mindkét hengernél egyszerre ad "szikrát" vagyis minden főteng. fordulatra két szikra jut (vagyis 180 fok) , de a hagyományos elektromos fordszámmérőt nem lehet "csak egyszerűen" a rendszerbe iktatni így az nem működik...
            Elnézést ha valamit nem írtam szakszerűen , esetleg tévedtem , semmiképpen nem a félrevezetés volt a szándékom. Természetesen az elektromos részébe nem szeretnék belebonyolódni , először is mert Gyula-bá nyílván csípőből vágja az egészet , másodszor én sík vagyok hozzá.. . Ezekkel a nem kézzelfogható dolgokkal egy kicsit hadilábon állok . (márpedig az áram nem kézzelfogható , főleg ha attól lesz a "cikra" )

            Komment


              #81
              a lényeg marad nem lesz egyszerű mutatvány.
              Igen, köszönöm!
              Még próbálkozom egy kicsit. Szerzek még egy-két másik típusú forimérőt, és próba.

              Ha végleges megoldás lenne nem is lenne gond. Mivel megvan már a fordulatszámmal arányosan változó jel, így könnyen be lehet kalibrálni utólag a forimérő analóg deprez műszerét, de, ezt jelenleg épp el szeretném kerülni, ez csak diagnosztikai céllal lett volna használatos. Ebbe (még) nem nyúlok bele.

              Csak egy digitális kijelzésű műszer működött vele , annak is a jeladó részét úgy oldották meg hogy a gyujtókábelre kellett tekerni a vezetéket és működött... De ha jól emlékszem a VAPE honlapján ez le is van írva.
              Amennyire tudásom - és időm engedte - átnéztem a VAPE oldalát, de nem lettem okosabb. Lehet, hogy elkerülte a figyelmem, de én nem találtam infót arról, hogy hogyan is kell/lehet utólag bekötni egy elektronikus fordulatszámmérőt az ő elektronikájukhoz.
              A gyújtókábelre tekert vezetéken is már túl vagyok...nem hozott eredményt.

              Amit megtudtam, hogy a jeladó tekercs (mely univerzális) ellenállása 210 Ohm, és 0.5mm +/- 0.1 mm-re kell lennie a bütyök tetejétől, és hogy a földelésekre különös gondot kell fordítani, és most már tudom miért van benne egy 12V/40A-es relé, és leírják, hogy valóban egyszerre ad szikrát a két gyújtógyertya, ez így normális - szerintük - és volt még valami "hablaty", hogy 3000-es fordulaton javul az égés (már amennyire értelmeztem a "gugli" fordítót).

              Hát nagyjából ennyi.

              Fordulatszámmérőről semmi...

              Ettől függetlenül köszönöm az észrevételeket!

              Komment


                #82
                Lehet hogy rosszul írtam , próbáld meg a powedynamo.biz oldalon megnézni!
                Megpróbálom a linket bemásolni remélem működni fog és előrébb leszel ... , és bocs !

                Powerdynamo GmbH, elektronische Drehzahlmesser f

                Nekem a Chrom automatikusan fordítja , bár egy kicsit vicces ...

                http://www.powerdynamo.biz/wiredias/dzm_in2.pdf

                Hátha ez jobb...

                Powerdynamo, Drehzahlmessermodul geht nicht?
                Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2014 dec. 19, 21:31.

                Komment


                  #83
                  Nagyon jó az oldal, köszi.

                  Hirtelen lett is pár ötletem, miket kell majd módosítani, mikre kell ügyeljek. Remélem bejönnek a tippek.

                  Köszi!

                  Komment


                    #84
                    Nem!

                    Sajnos nem jöttek be a tippek!

                    Három különféle elektronikus fordulatszámmérővel is kipróbáltuk, többféle bekötéssel, több test pontot is kipróbálva. Egyik megoldás sem hozott sikert.
                    Már a jeladóból is elég érdekes jel jön ki.
                    (az egyik, a legérzékenyebb forimérő is csak emelt fordulaton tudott mérni, viszont alapjáraton semmit sem mutatott)

                    A korábban már említett piros szál - amin tudtam fordulatszámmal arányos jelet venni - közvetlenül az állórészből jön ki, valószínűleg csak a CDI táplálásáért felel és váltófeszültség van rajta.
                    Úgy mint "trafó 1-es" csatlakozási pont (megszakítási pont) nincs, lévén az bele van "integrálva" a CDI elektronikájába.

                    Köszönjük kedves VAPE !

                    Komment


                      #85
                      igen , sajnos ez mind azért , hogy rendeld meg a kiegészítő elektronikát is hozzá "potom pénzért !"...

                      Komment


                        #86
                        Üdv Mindenkinek!

                        Átolvastam az egész oldalt!
                        És hogy a Vape gyújtás összehasonlítottátok más gyújtásokkal.
                        A Kínai más gyújtások nem ugyan olyanok mint a Vape?
                        Vagy csak annyi a különbség, hogy azokon a Kínai lendkeréken csak egy érzékelő van.
                        Ha csak az érzékelő a gond azt meg lehet oldani, de mégis miben van még eltérés?

                        Komment


                          #87
                          No!
                          Újabb fejlemények Vape-val kapcsolatban.

                          Mint korábban írtam az akkor épp nálam lévő P21-es Vape gyújtása szépen "ki lett vesézve". Mindkét gyertya egyszerre szikrázik, "strobival" nézve atom-stabil a jel minden fordulaton.

                          Viszont nemrég, hozzám került - javításra - egy másik kéthengeres pancsi is, melyen szintén Vape áramkör volt. Típusra egyezett az előzővel.
                          A tulajdonos a henger vezérlési adataira volt eleinte kíváncsi, mert úgy gondolta attól nem megy a gépe rendesen (100-110km/ó a vége). Mondtam neki: hozza el megnézem. Kérdeztem a gyújtást is, azt mondta az rendben van. Mivel műszaki tanár volt az illető hittem neki.
                          Közel 100km-t motorozott. Egy nagyon szép, és jó állapotú P21-est ismerhettem meg mikor megérkezett (minden a helyén, MZ első teló, benne 200-as fékdob, MZ hátsó teló, kis fejidom szép fényezés stb.) Gyakorlatilag minden kicserélve, felújítva. Mikor befordult a műhely udvarára, már hallom, a "hervadt" hangot a motorból, alapjárat döcögős, porlasztó szinkron sehol, a szürke, sokszögű (semmire sem használható) dupla gázbowdenek ráadásul össze-vissza állnak, nincsenek párhuzamosan vezetve. Gyors kipufogó könyök ellenőrzés: szinte hideg ?!.

                          Porlasztó állítás, szinkron ellenőrzés, menetpróba, gyertyakép ellenőrzés. Üresjárati levegőcsavar ütközőig betekerve...alapjárat még így sincs normális. Alapjárati fúvóka ellenőrzés: rendben. Nyugtázom: porlasztó kuka, elkopott!

                          Kiderült közben, hogy a "tanár bácsi", - műszaki ember lévén - esztergált (vagy esztergáltatott) súbereket a porlasztókba (?!). Sajnos azt már elfelejtette, hogy nemcsak a súber kopik, hanem a porlasztó ház is. Ezzel sajnos "bakot lőtt".

                          Ezek után mondtam, hogy megnézném a gyújtást is. Kérdeztem mennyire állította az előgyújtást? "...hát azt pontosan nem tudja mert nincs stroboszkópja, de megnézte mennyire kell, hogyan, és annyira állította..."

                          No, ebből az lett, hogy az egyes henger 0.5mm utógyújtáson, a kettes henger 0.8mm előgyújtáson volt. Kicsit furcsállottam az értékeket, egész pontosan az értékek eltérését. Mi ez a különbség?

                          Lehúzva a lendkereket rögtön kiderült a turpisság egy része. Egy műszaki tanárnak egy retesz, vagy ék, az "szentírás"! Az oda való, azt be kell szerelni. Be is építette ügyesen. Össze is ékelte a főtengelyt a lendkerékkel. És mivel olvasta a Vape oldalán, hol is kell (ene) lennie a jel vevő tekercs vasmagjának a lendkerék bütykéhez képest, próbálta szegény ember azt a bizonyos előgyújtást "kicsikarni" a gyújtásból. Mivel annak a fránya éknek (na jól van na... íves retesz a hivatalos neve...) ott kell lenni, ezért reszelt azon! Igen, de csak a főtengelyből kiálló részen. Mikor rájött, hogy ez tovább már nem járható út, valamivel elkezdte a főtengely ékpályáját is eltolni/reszelni/flexelni...nem is tudom mivel.
                          De, még ez is kevés volt!
                          Jött a jelvevő tekercs felfogató lemez furata. Azon is reszelt. (furcsa is volt, mikor mondta, hogy ha kilazítom a jelvevő tekercs leszorító csavarját, azt majd a meghúzás előtt be kell állítani...mármint a bütyök/vasmag hézagot)

                          Szegény ember teljesen maga alatt volt mikor mondtam neki, hogy az a retesz nem kell oda. Az csak a felhelyezésig szokott pozicionálni. A meghúzás után már nem tart (jól néznénk ki). Nem szabad neki tartani. Nem is fordulhat el.

                          Tehát a VAPE (P20 21-hez) nem kell a pozicionáló íves retesz!

                          Műszaki ember lévén, nyugtázta és megértette.
                          Innen már sima ügy volt. Belőttem a hézagot (0.4 mm-re) indikátor órával 1.9 mm előgyújtás beállít, lendkerék föl, meghúz, strobival ellenőrzés.
                          Gyönyörűen ott volt az előgyújtás a beállított értéken. Ugyan kicsit ugrándozott a jel, de nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget.
                          Mivel mindkét hengerhez tartozó előgyújtás értéket megjelöltem a lendkeréken, ellenőriztem a másik oldalt is.

                          Ekkor jött a döbbenet: Az a bizonyos közel egy mm-es gyújtás eltérés a két henger között ott volt! Mi van?
                          Vape ilyet nálam még nem csinált!
                          Még egyszer ellenőriztem mindent. Látszólag rendben van. De!
                          Nem látok egyszerre két jelet. (ez először nem is tűnt föl) Vagy csak az 1-est, vagy csak a 2-est (a lendkereket így jelöltem, számmal/jellel) látom! És közben mind a két hengernél ingadozik az előgyújtás.
                          Nem. Nem változtatja fordulatszám függvényében az előgyújtást. De ingadozik.

                          Ez a VAPE elektronika tehát külön adja a hengereknek a szikrát!

                          Az osztást elektronikus úton végzi, sajnos nem túl precízen, ezért az ingadozás, és az eltérés.
                          Ezzel nem lehet mit kezdeni. Egy másik elektronika kell (ene). A lendkerék és a jel vevő tekercs ugyan az. Az előző pancsihoz képest az elektronika lehet más.
                          Erről nem ír a gyár. Ebből lehetnek félreértések, mellébeszélések.

                          (nem mellékesen mondtam a "tanár úrnak", vegyen két jó porlasztót....is)


                          Hazafelé menet széles volt (ettől függetlenül) a mosolya.
                          Mivel a motor melegebben fog ezután járni, és a porlasztók is kopottak (szegény a keverék), fokozott óvatossággal kell a porlasztó cseréig járnia, különben megragadhat.

                          Csak egy kis érdekesség a VAPE-től.
                          Köszönjük VAPE!

                          Komment


                            #88
                            Üdv Tonybacsi!

                            Biztos,hogy lendkerékmágneses a p20-21?



                            Vagy a Vape az olyan mint a lendkerékgyújtás?
                            Utoljára szerkesztve a következő által: St.Z.350; 2015 júl. 08, 08:21.

                            Komment


                              #89
                              Üdvözlöm Tonybacsi. Akkor tud csak ilyet csinálni ez a parazita szikrás Vape gyújtás, ha a lendkeréken levő vezérlő ívek nem 180°-ban állnak egymással. Mert végül is ez egy 1 hengeres gyújtás elektronika , csak hogy fordulatonként két impulzust kap, ezért ő kétszer szikrázik. Az már csak részlet kérdés, hogy egy két nagyfeszültségű kimenettel rendelkező gyújtótranszformátort etet, és a szikra hol az egyik hengernek jó, hol másiknak .
                              Ezért feltételezem hogy a vezérlő ívekhez is hozzá lett nyúlva, az meg nagy hiba , bár helyre hozható.
                              Utoljára szerkesztve a következő által: nyemi; 2015 júl. 08, 09:06.

                              Komment


                                #90
                                Esetleg a 180 fokos elfordulásban van a bibi a főtengelyen?

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X