Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Szoci-versenymotorok

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Szoci-versenymotorok

    Click image for larger version

Name:	jawa1-show_image.jpg
Views:	1
Size:	202.2 KB
ID:	154670Click image for larger version

Name:	jawa3-show_image.jpg
Views:	1
Size:	207.5 KB
ID:	154671Üdv mindenkinek!
    A téma Szoci-verseny motorokról vagy prototípusokról szólna, várok minden érdekességetsaját beszámolót, videót, képet, infót, akármit.
    Szívemcsücske a Jawa hát kezdjük ezzel a sort JAWA 350-673.

    IdézetAlois és Ondrej Pavlusek JAWA című könyvéből:

    ”Gyakorlatilag egyetlen év lefolyása alattlett megépítve a 350 cm3 –es versenymotor prototípusa, ami az 1967 –es évbenelőször ki is lett próbálva élesben versenypályán, a JAWA 350-673. Minden időkleggyorsabb Jawája. Eredetileg három darab készült a négyhengeres, kétüteműmotorral meghajtott gépből. A motor két-két hengere egymás mellé került előremegdöntve. Négy különálló forgattyús háza keresztben helyezkedik el. A két-kétegymás melletti főtengely hornyos tengelykapcsolóval kapcsolódik és az így kialakultkét egymás fölött fekvő párt fogaskerék köti össze. A külső végükönforgótolattyú vezérli a töltést. Minden forgattyús tengely egy golyós és egytűgörgős csapágyon forog. A nyomatékot a belső végükön fogaskerék viszi át, amisegédtengelyen fut, és ami egyben a meghajtása az olaj és vízszivattyúnak,valamint a gyújtásnak. A motor oldalain két-két dupla karburátor vangumicsillapításra ültetve. A blokk magnéziumötvözetből öntött, mint ahogy azegymással csereszabatos hengerek és hengerfejek. Ahogy az addigiversenygépeknél a hétsebességű, régebbi négyütemű 350-esből áthozott váltó ittis ki-be szerelhető a vázba szerelt motornál. Egyébként a főtengelyek is ilyenfeltételek alapján készültek. A motor kenését a széria Jawa Oilmasterekolajszivattyúja biztosítja ülés alatti olajtartályból. 1968-ban a Jawaversenygépek még mechanikus megszakítóval rendelkeztek, de mivel ezekmegbízhatósága magas fordulatszámon meglehetősen kicsinek bizonyult, így későbba Jawa Vágbesztercei melléküzeménél akkor (a Babettára) fejlesztett tirisztorosgyújtást kapta.
    A gép léghűtésű magnézium fékdobjaiban két-kétpár fékpofa segítette a lassítást, elöl 230, hátul 200 mm átmérőn. A koncepció,miszerint elérjék a lehető legkisebb tömeget és a jó súlyeloszlástmegkövetelte, hogy a légterelő idomok mellett a 28 literes üzemanyagtartály, akét sárvédő, az ülés váza és az olajtartály is üvegszálból készült.
    Az elsődugattyú és hajtókarcsapágy problémák kiküszöbölése után a motor készen állt az1968-as szezonra. FrantiÅ¡ek Å tastnͽ a brünni GP-n a harmadik helyen végzett. AzNSZK nagydíján, Hockenheimben Bill Ivy a gyors Jawa nyergében második lett azMV Agustával versenyző legendás Agostini mögött, miközben ketten az egészmezőnyt lekörözték. Harmadikként ismét Å tastnͽ futott be. Sajnos a sebességutáni vágy Bill Ivynak az életébe került, ezért a következő évben a gyár azolasz Silvio Grasettit nevezte, aki a világbajnokság összesítésekor a másodikhelyen végzett Agostini mögött, de a Jawa így is megkapta az 1969-es évleggyorsabb motorja címet. Teljesítménye valahol 58 kW (80 Le) körül járt 13000fordulaton és a 142 kg tömegű gép úgy 265 km/h sebességre volt képes.
    Csakhogy mit érnek az elért eredmények, afejlesztésnek a gyártást kellene támogatni, ami főképp a Szovjetunió feléirányul. Ma is nehéz írni a döntésről: kiállni a konkurencia mellé a szériábangyártott koncepcióval, és a „harapós szörnyet“ (ahogy Å tastnͽ nevezte) múzeumbaszámműzni... „

    http://www.youtube.com/watch?v=YQqT7fx3CIs

    http://www.youtube.com/watch?v=AQLB5Lm09PE

    http://www.youtube.com/watch?v=i7VwA-6kzaI


    Click image for larger version

Name:	jawa3-show_image.jpg
Views:	1
Size:	207.5 KB
ID:	154671

    #2
    Nekem is tetszenek a Jawa-k a kepen lathato motor az amelyikkel BILL IVY versenyzett egyebkent a CLLASSIC-MOTORBIKES.COM linken aruljak van rola sok kep meg leiras Egyebkent a SUBITO.IT -en van egy erdekes jawa cross 500 meg egy cz 125 vizhuteses gyorsasagi motor aminek az ara nem is csillagaszati bemasolnam a linket csak elutok mindig valamit es az emberek mindig mast talalnak meg
    soveny, joker és Che kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Ime az én kedvencem, a világ legjobb motorkerékpárja:
      ÄŒZ V4 350 typ 860
      Click image for larger version

Name:	3155802_76fc223bf3e4e91b973249083ffb2f34_wm.jpg
Views:	1
Size:	82.7 KB
ID:	131987Click image for larger version

Name:	3155810_ad6ea6f129fe65cf47396a1956b6a103_wm.jpg
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	131988
      Az adatok:
      Motor: 345cc (50x44mm), vízhűtéses 90 - fokos iker V-hengeres négyütemű
      Teljesítmény: 63 LE 16000 rpm fordulatnál
      Szelepvezérlés: páros felülfekvő vezérműtengellyel, 4 szeleppel hengerenként(16 szelep)
      Üzemanyag-ellátó rendszer: 4 db 25mm-es torkú Dell'Orto SSI karburátorral
      Váltó: 8-fokozatú
      Felfüggesztés: Ceriani teleszkópvillák, (elől ), lengő villa (hátul)
      Fékek: léghűtésű dobfék (elöl és hátul)
      Küllős kerekek
      Maximális sebesség: 240 km/h

      A motorból három darab készült, két 350-es, egy 420-as(az 500-as királykategória miatt volt rá szükség).
      A tervezője FrantiÅ¡ek Pudil, aki azért választotta ezt a különleges megoldást, hogy a kis költségvetésből dolgozó csapat eredményesen fel tudja venni a versenyt az MV Agustákkal-akkorra az 1 és 2 hengeres konstrukciók felett már eljárt az idő a versenysportban. 1969-től Bohumil StaÅ¡a volt a gyári pilóta.Az első siker nem sokat váratott magára: StaÅ¡a a ÄŒzetkával a cseh Grand Prix-n második helyen futottbe az első helyezett yamahás Jarno Saarinen után.
      A kis gyári csapat, az alacsony költségvetésük ellenére hamar a figyelem középpontjába került a négyütemű, DOHC 90 fokos hengerszögű motorral. Különösen a japán és olasz mérnökök kísérték figyelemmel a forradalmi megoldásokat felvonultató V4-es speciált.
      A GP gyözelem sajnos nem sikerült az 500-as kategóriában, a '72-es oszták nagydíjjon, pár körrel a verseny vége előtt, miután jó ideje fölényesen vezetett a ÄŒz az MV Agustaval versenyző Agostini előtt, egy kissebb elektromos hiba miatt leállt a motor. A csapat és a pilóta lelkes volt, de sajnos később már nem bizonyíthattak: A gyár politikai okból leállította a ÄŒz gyorsasági projektjeit.
      Click image for larger version

Name:	cz860_2.jpg
Views:	1
Size:	189.4 KB
ID:	131989

      Click image for larger version

Name:	cz-500cc-type-860-2-742x570.jpg
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	131990

      http://www.youtube.com/watch?v=iNvrB...layer_embedded
      http://www.youtube.com/watch?v=Y4V9Q...eature=related
      Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2012 szept. 12, 23:58.
      kavycka, soveny és 2 további látogató kedvelte ezt.
      "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
      "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

      Komment


        #4
        Finta Béla emlékverseny, 2008, G.Jani hangol - YouTube
        kavycka kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Szia!Gyönyörű gép!Tudnál a motorról infókat is adni gyári vagy épített?

          Komment


            #6
            Nekem ő a kedvencem egy igazi recsegős csattogós versenygép 43 Le s. 3 db készült belőle Állítólag 160KM/h volt a végsebessége (oldalkocsival).

            Komment


              #7
              Sajnos még nem minden típus található meg, de pár érdekességet én is találtam itt:
              cold-war-racers - Home
              St.Z.350 és UK kedvelte ezt.
              "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
              "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

              Komment

              Ugrás az oldal tetejére
              Working...
              X