Üdv mindenkinek!
A téma Szoci-verseny motorokról vagy prototípusokról szólna, várok minden érdekességetsaját beszámolót, videót, képet, infót, akármit.
Szívemcsücske a Jawa hát kezdjük ezzel a sort JAWA 350-673.
IdézetAlois és Ondrej Pavlusek JAWA című könyvéből:
”Gyakorlatilag egyetlen év lefolyása alattlett megépítve a 350 cm3 –es versenymotor prototípusa, ami az 1967 –es évbenelőször ki is lett próbálva élesben versenypályán, a JAWA 350-673. Minden időkleggyorsabb Jawája. Eredetileg három darab készült a négyhengeres, kétüteműmotorral meghajtott gépből. A motor két-két hengere egymás mellé került előremegdöntve. Négy különálló forgattyús háza keresztben helyezkedik el. A két-kétegymás melletti főtengely hornyos tengelykapcsolóval kapcsolódik és az így kialakultkét egymás fölött fekvő párt fogaskerék köti össze. A külső végükönforgótolattyú vezérli a töltést. Minden forgattyús tengely egy golyós és egytűgörgős csapágyon forog. A nyomatékot a belső végükön fogaskerék viszi át, amisegédtengelyen fut, és ami egyben a meghajtása az olaj és vízszivattyúnak,valamint a gyújtásnak. A motor oldalain két-két dupla karburátor vangumicsillapításra ültetve. A blokk magnéziumötvözetből öntött, mint ahogy azegymással csereszabatos hengerek és hengerfejek. Ahogy az addigiversenygépeknél a hétsebességű, régebbi négyütemű 350-esből áthozott váltó ittis ki-be szerelhető a vázba szerelt motornál. Egyébként a főtengelyek is ilyenfeltételek alapján készültek. A motor kenését a széria Jawa Oilmasterekolajszivattyúja biztosítja ülés alatti olajtartályból. 1968-ban a Jawaversenygépek még mechanikus megszakítóval rendelkeztek, de mivel ezekmegbízhatósága magas fordulatszámon meglehetősen kicsinek bizonyult, így későbba Jawa Vágbesztercei melléküzeménél akkor (a Babettára) fejlesztett tirisztorosgyújtást kapta.
A gép léghűtésű magnézium fékdobjaiban két-kétpár fékpofa segítette a lassítást, elöl 230, hátul 200 mm átmérőn. A koncepció,miszerint elérjék a lehető legkisebb tömeget és a jó súlyeloszlástmegkövetelte, hogy a légterelő idomok mellett a 28 literes üzemanyagtartály, akét sárvédő, az ülés váza és az olajtartály is üvegszálból készült.
Az elsődugattyú és hajtókarcsapágy problémák kiküszöbölése után a motor készen állt az1968-as szezonra. FrantiÅ¡ek Ã…Â tastnͽ a brünni GP-n a harmadik helyen végzett. AzNSZK nagydíján, Hockenheimben Bill Ivy a gyors Jawa nyergében második lett azMV Agustával versenyző legendás Agostini mögött, miközben ketten az egészmezőnyt lekörözték. Harmadikként ismét Ã…Â tastnͽ futott be. Sajnos a sebességutáni vágy Bill Ivynak az életébe került, ezért a következő évben a gyár azolasz Silvio Grasettit nevezte, aki a világbajnokság összesítésekor a másodikhelyen végzett Agostini mögött, de a Jawa így is megkapta az 1969-es évleggyorsabb motorja címet. Teljesítménye valahol 58 kW (80 Le) körül járt 13000fordulaton és a 142 kg tömegű gép úgy 265 km/h sebességre volt képes.
Csakhogy mit érnek az elért eredmények, afejlesztésnek a gyártást kellene támogatni, ami főképp a Szovjetunió feléirányul. Ma is nehéz írni a döntésről: kiállni a konkurencia mellé a szériábangyártott koncepcióval, és a „harapós szörnyet“ (ahogy Ã…Â tastnͽ nevezte) múzeumbaszámműzni... „
http://www.youtube.com/watch?v=YQqT7fx3CIs
http://www.youtube.com/watch?v=AQLB5Lm09PE
http://www.youtube.com/watch?v=i7VwA-6kzaI
A téma Szoci-verseny motorokról vagy prototípusokról szólna, várok minden érdekességetsaját beszámolót, videót, képet, infót, akármit.
Szívemcsücske a Jawa hát kezdjük ezzel a sort JAWA 350-673.
IdézetAlois és Ondrej Pavlusek JAWA című könyvéből:
”Gyakorlatilag egyetlen év lefolyása alattlett megépítve a 350 cm3 –es versenymotor prototípusa, ami az 1967 –es évbenelőször ki is lett próbálva élesben versenypályán, a JAWA 350-673. Minden időkleggyorsabb Jawája. Eredetileg három darab készült a négyhengeres, kétüteműmotorral meghajtott gépből. A motor két-két hengere egymás mellé került előremegdöntve. Négy különálló forgattyús háza keresztben helyezkedik el. A két-kétegymás melletti főtengely hornyos tengelykapcsolóval kapcsolódik és az így kialakultkét egymás fölött fekvő párt fogaskerék köti össze. A külső végükönforgótolattyú vezérli a töltést. Minden forgattyús tengely egy golyós és egytűgörgős csapágyon forog. A nyomatékot a belső végükön fogaskerék viszi át, amisegédtengelyen fut, és ami egyben a meghajtása az olaj és vízszivattyúnak,valamint a gyújtásnak. A motor oldalain két-két dupla karburátor vangumicsillapításra ültetve. A blokk magnéziumötvözetből öntött, mint ahogy azegymással csereszabatos hengerek és hengerfejek. Ahogy az addigiversenygépeknél a hétsebességű, régebbi négyütemű 350-esből áthozott váltó ittis ki-be szerelhető a vázba szerelt motornál. Egyébként a főtengelyek is ilyenfeltételek alapján készültek. A motor kenését a széria Jawa Oilmasterekolajszivattyúja biztosítja ülés alatti olajtartályból. 1968-ban a Jawaversenygépek még mechanikus megszakítóval rendelkeztek, de mivel ezekmegbízhatósága magas fordulatszámon meglehetősen kicsinek bizonyult, így későbba Jawa Vágbesztercei melléküzeménél akkor (a Babettára) fejlesztett tirisztorosgyújtást kapta.
A gép léghűtésű magnézium fékdobjaiban két-kétpár fékpofa segítette a lassítást, elöl 230, hátul 200 mm átmérőn. A koncepció,miszerint elérjék a lehető legkisebb tömeget és a jó súlyeloszlástmegkövetelte, hogy a légterelő idomok mellett a 28 literes üzemanyagtartály, akét sárvédő, az ülés váza és az olajtartály is üvegszálból készült.
Az elsődugattyú és hajtókarcsapágy problémák kiküszöbölése után a motor készen állt az1968-as szezonra. FrantiÅ¡ek Ã…Â tastnͽ a brünni GP-n a harmadik helyen végzett. AzNSZK nagydíján, Hockenheimben Bill Ivy a gyors Jawa nyergében második lett azMV Agustával versenyző legendás Agostini mögött, miközben ketten az egészmezőnyt lekörözték. Harmadikként ismét Ã…Â tastnͽ futott be. Sajnos a sebességutáni vágy Bill Ivynak az életébe került, ezért a következő évben a gyár azolasz Silvio Grasettit nevezte, aki a világbajnokság összesítésekor a másodikhelyen végzett Agostini mögött, de a Jawa így is megkapta az 1969-es évleggyorsabb motorja címet. Teljesítménye valahol 58 kW (80 Le) körül járt 13000fordulaton és a 142 kg tömegű gép úgy 265 km/h sebességre volt képes.
Csakhogy mit érnek az elért eredmények, afejlesztésnek a gyártást kellene támogatni, ami főképp a Szovjetunió feléirányul. Ma is nehéz írni a döntésről: kiállni a konkurencia mellé a szériábangyártott koncepcióval, és a „harapós szörnyet“ (ahogy Ã…Â tastnͽ nevezte) múzeumbaszámműzni... „
http://www.youtube.com/watch?v=YQqT7fx3CIs
http://www.youtube.com/watch?v=AQLB5Lm09PE
http://www.youtube.com/watch?v=i7VwA-6kzaI
Komment