Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Dnepr MT11 - 1986

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #91
    Az anyagminőség hiányosságait anyagmennyiséggel kompenzálták...

    Bocs , hogy megkérdezem : Nem lehet beszerezni a hajtókar csavarokhoz négy egyforma koronás anyát valahonnan? A hajtókar alsó-szem furata mindkét karnál azonos ? A csapágyfeleknek igen , kell lennie előfeszítésének , mert máskülönben körbeforoghat a karban , és "rendbe rak" mindent ... A képeid alapján a kereskedő valami szemetet küldött , ami még ráadásul rossz méretű is . reklamáld meg szerintem is .

    martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Valószínű működne minden, ha összeraknám......de a tudat.
    De meddig ? Én értem hogy strapabíró , meg hogy gyárilag is ilyen illesztések vannak , meg hogy gyenge az anyagminőség ....... De én inkább megpróbálnám az egészet tisztességesen összerakni , nem hazardírozni . A megszokott , jól bevált szerelési normák nem véletlenül alakultak ki , és ez "nem csak a tudat " , szükségesek a tisztességes működéshez .



    Komment


      #92
      Megrendeltem az új siklócsapágyakat, úgy néz ki esztergályost is sikerült szerezni, aki legalább meghallgat (nem akarom elkiabálni...) Mert a sok aprósággal mindenki elhajt a fenébe.
      Addig is egy kérdés: Nemes Pista azt írta "Dugattyú és henger szerelés. Nagyon fontos! a dugattyú szerelés megkezdése előtt MINDIG ki kell derékszögelni a hajtókarokat mert olyanok mint az ökörhuggyozás!" - ha jól értem ez azt jelenti (és a képeit elnézve is úgy tűnik), hogy a derékszögelés elvégezhető, amikor a főtengely a hajtókarokkal a blokkban van? Azt olvastam, hogy az ellenörzés úgy a legegyszerűbb, ha feltesszük a dugattyúkat gyűrűk nélkül, rá a hengereket és hézagot mérünk, vagy sok olajjal megnézzük, hol mennyit hagy a henger falán...stb...stb...
      A kérdésem most az, hogy a derékszögeléshez,minden esetben le kell szedni a hajtókart, egyengetni, visszatenni, újabb próba, újra leszedni....? És természetesen minden esetben nyomatékra húzni?

      Komment


        #93
        Elsö: A henger fúrása párhuzamos legyen,mert küllönben szr az eredmény,s egy félre fúrt hengerhez nem lehet derékszögelni. A módszer egyébként kissé barbár,mert ilyennek nem is lenne szabad előfordulnia precíz gépmunkánál. Én pl megfestem a dugattyút halványan, majd lehúzott hengerrel átforgatom. Utna henger le, majd hajtókarszemen átdugott csappal finoman hajlítás. Ezután ellenőrzés. Viszont ha precíz derékszöget van helyed a síkra helyezni, akkor könnyíthetsz a tortúrán.

        Komment


          #94
          https://veteran.forum.hu/forum/szere...%B6gel%C3%A9se

          Én úgy értelmezem, hogy enyhéb hajlítás azzal a spéci "F" alakú szerszámmal megtehető helyben...
          Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2018 szept. 12, 18:45.

          Komment


            #95
            Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            spéci "F" alakú szerszámmal megtehető helyben...
            Vagy rongybatekert csőfogóval természetesen beszerelt hajtókarokkal ! Mindez elkerülhető lenne ,ha az esztergályos kiderékszögeli a hajtókarokat,(ha így nem jó:akkor félre van fúrva,esetleg a dugó nem derékszög,vagy a blokk ferde....)nem tudom csinálja e még valaki????
            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

            Komment


              #96
              mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              ,esetleg a dugó nem derékszög,
              Mindenféle disznóság előfordulhat.

              Komment


                #97
                Kösz a hozzászólásokat. Lesz majd valahogy Olvastam a "derékszögelés" topikot, de valahogy egyiknél sem éreztem, hogy tuti tipp, és nem lehet elcseszni vele valamit.....
                A hengerek talpát a gépműhely síkba hozta. Ez már most egy nagy előrelépés a motor szempontjából. A dugattyúk kovácsolt autó dugók, méretpontosak, azonos súlyúak. Már ez is valami.
                A "mindenféle disznóságra" számítok....de mindig rá kell jönnöm, hogy kevés a fantáziám
                Kezdek rájönni, hogy ez is olyan, mint a házépítés/lakásfelújítás, az első a tanulópénz, a második már jobban megy........úgyhogy hosszabb távon azt tervezem, hogy veszek egy másik blokkot, amit korrektül felújítok/felújíttatok.....mert meg lehet csinálni rendesen.
                Vagyis rendesebben, nem gondolom, hogy el kell fogadni, hogy ez ilyen, és csak 20ezer kilómétert megy el. Az a baj, hogy ez az orosz rusztikusság csábítja az embert a mókolásra, gányolásra....
                Ezt pedig használom, amíg megy Az oldalkocsis találkozóra is el kell jutnom valahogy, mindjárt itt a tavasz!

                Komment


                  #98
                  Ne add fel törekedj a szerinted tökéletesre és meg lesz az eredménye. Én azt tartom nincs rossz motor csak rossz motoros. Ezt úgy értem igyekezzen az ember kiismerni a gépnek a tudását képességét és az szerint próbáljon menni vele. Ez igazán akkor jó ha Te csinálod és tudod mit miért és hogyan javítottad meg. Persze időnként és is megfelejtkezem magamról de igyekszem meg adni neki a lehető legjobbat és cserébe várok is tőle. Ne vedd okoskodásnak mert nem annak szántam.

                  Komment


                    #99
                    Szervusztok, nyugtassatok meg!:
                    Megjöttek az új siklócsapágyak, betettem őket, a hajtókarok billegnek a főtengelyen, a felső szemnél az egyik 1mm körül, a másik 2mm körül. Felhívtam a műhelyt (Szikszai gépműhely), ahol esztergálták, előadtam az aggodalmam. Azt a választ kaptam, hogy ez a gyári (0,025-0,085mm) hézag alsó határán van, és azért látszik ekkorának a billegés, mert túl keskeny a felfekvő felület. Nyugodjak meg, beépíthetem. Sajnos ismerem magam, a fejemre is rá van írva, hogy nyugodtan verjetek át!
                    Úgyhogy gondoltam futok egy kört a fórumon is, tudom van köztetek aki keni vágja a témát.
                    Nincs nagy kedvem elmenni egy másik ismeretlen gépműhelybe ellenőriztetni a hézagokat, persze ha nincs más megoldás, hogy nyugodtan aludjak....

                    Komment


                      Egy órás tolómérővel,elég jól lemérheted,külön a csapot,és külön az összeszerelt csapágyat,több helyen ne törődj a méretekkel:csak olvasd le és írj ,legalább 3-ponton mérd meg, az átlag fog számítani.

                      Azért írtam,hogy ne törődj a méretekkel,mert a mérés kárára megy(ismertem olyan kolegát aki a mérethez nyomta a tolómérőt és nem értette a MEÓ miért nem annyit mért mint ő), Azonos erővel,lazán tartva ezután kell leolvasni.
                      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                      Komment


                        Nemrég egy másik topikban írtam, hogy milyen gány-munkát végeztek nekem az Izs 49 fékfedél fékkulcs csapjának perselyezésénél, ahol kb. mm pontossággal (akarom mondani pontatlansággal) sikerült elhelyezni egy furatot, amibe persely téve továbbra is kotyog a fékkulcs, ráadásul ferde is...ebben a műfajban a pontosságnak minimum tized mm-nek kell lennie...

                        Ezt a produktumot nem akarom minősíteni, csak próbálok számolni...

                        Vegyük az illesztés maximumát ami 0,085 mm illesztést jelent. Ez durván 0,1 mm. Nem tudom, mennyi a hajtókarod hossza, de legyen mondjuk 200 mm, ez nagyságrendileg reális.
                        És vegyük a csapágycsésze szélességét, ami elég keskeny, legyen mondjuk 20 mm, azaz a hajtókar hosszának tizede.

                        Ezen adatokat alapul véve egyszerű arányossági művelet, hogy ha a tengelyen a kottyanás 20 mm hossz mentén 0,1 mm, akkor a hajtókar 200 mm-es hosszán ez max. 1 mm-es elmozdulást jelnthet.

                        (Ők egyébként nem a 0,085mm 0,1 m felkerekítését, hanem aaz alsó határon lévő 0,025 mm-es illesztést említették, ami negyed ennyi elmozdulást eredményezhetne csak...)

                        Nekem ez így áll össze, ha nem helytálló, majd biztos megírják mások...

                        ui: Még azon gondolkoztam, hogy ha az alsó csapnál van tengelyirányú elmozdulás (valamennyi nyilván van), akkor azt célszeű levonnod abból az értékből, amit felül mértél, hiszen a felül mért billegés egyrészt adódhat magából az alsó csapágy kotyogásából, másrészt ebből az oldalirányú holtjátékból.


                        Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2018 okt. 26, 22:11.

                        Komment


                          Szia!

                          Nekem még a mesterem úgy mutatta , hogy a főtengelyt a sonkánál befogta a satuba , szárazra törölte , megnézte nem sokszögűre köszörülték -e véletlenül , körbemérte a hajtókar csapokat rajta mikrométerrel, legalább három-négy ponton (nem ovális-e) , aztán a hajtókarok alsó szemeit intóval , ugyanebből az elgondolásból . (természetesen összehúzott szárazra törölt állapotban ) belerakta a csapágyfeleket a hajtókarba , figyelve az olajzó furatokra , "ékelésre" , esetleg az alsócsésze és a karban lévő csapágyak különbözőségére ... (picit túlért a csapágy a fészken az előfeszítés miatt , hogy feküdjön az íven , és meg ne foroghasson az ékelést "kiszopósítva") Majd vékony olajjal megkente a futó felületeket , rászerelte a hajtókarokat a hozzájuk tartozó csapokra és meghúzta őket majdnem nyomatékra . A hajtókaroknak könnyedén akadás , és szorulás nélkül kellett körbefordulniuk a csapon , (hosszirányú billegés nélkül !!!) mégpedig azonmód , hogy vízszintesbe állítva - az így a csapra szerelt - kart elengedte (a gravitációra bízta ) , és annak érezhetően fékezetten kellett elérnie a legalsó helyzetet . Ekkor volt az illesztése megfelelő , így kopogásmentes járású a gép . A hivatalos illesztési hézag ellenőrzése a siklócsapágyas főtengelyeknél egy speciális ,pontosan erre kifejlesztett u.n. hézag ellenörző plasztikcsíkkal volt lehetséges , melynek megfelelő hosszúságú darabját a csapágy és a főtengely közé a futófelületre helyeztek , a kajtókar csavarokat meghúzták , a csík szétlapult és az újbóli szétszerelés alkalmával - a mellékelt mérőetalon segítségével - be lehetett határolni a futási hézagot . Nem emlékszem , hogy bármelyik is , így vékonyan olajozva axiálisan billegett volna !!! Egyébként a nyugvó csapokat is egyessével lehuzva - visszalazítva ellenőrizte , (futásra kottyanásra) , majd az axiál csapágy hézagát és helyzetét is belőtte .
                          De (!) az igazsághoz az is hozzátartozik , hogy ezek a motorok olyan olajszivattyúkkal voltak általában ellátva , amelyek durván 800-1100 fordulatonként kb 1 bar olajnyomást produkáltak ( nem szétkopott motor esetén ) , 5-6 bar elérése után nyitott ki a biztonsági szelepük . Nem tudom az orosz csoda milyen rendszerű , mit visel el , mekkora olajnyomást produkál üzem közben ... Ennek megfelelő a játék mértéke , illetve az olaj minősége is . Szerintem , az oldalirányú 1mm billegés mindenképpen sok . A 0,085 , azaz majdnem egy tizedes hézagról ne is beszéljünk... (lehet hogy megcáfolnak ) . A 2T motoroknál , (és talán az Ural -nál is , mert annak is görgős hajtókarja van) a számított illesztési hézag 0,01 mm körüli , 2T olajjal kenve oldalirányú billegés szinte nem is érezhető , pedig az kisebb felületen fekszik fel . Félre ne értsd nem okoskodom , bizonyára ők jobban tudják , kell a hézag , hogy ne kenje föl a csapágyakat ...

                          Komment


                            Uff

                            Nagyon köszönöm a hozzászólásokat. Az arányosítás jó ötlet volt, gyorsan én is utánaszámoltam, és tényleg képtelenség, hogy ennyit billegjen. Zahi köszönöm a kimerítő választ, mindig tanul az ember valamit és egyre kevésbé lesz átverhető
                            Bár csak egy 0,05 pontosságú tolómérőm van otthon, de gondoltam szétszedem és megmérem a főtengelyt és a hajtókar alsó furatánál a csapágyakat, maximum nem látok semmit.....de nem így lett, még így is három tized hézagot mértem. Nem akartam elhinni, de annyi volt. Felnyaláboltam a főtengelyt és visszamentem a műhelybe.
                            Mondtam, hogy elnézést, hogy megint itt vagyok, nem akarok akadékoskodni, de nyugodtabb lennék, ha megmérnénk a hézagot.
                            Megakasztottam valami beszélgetést egy barátjával, de meglátta a hajtókart:
                            -Már emlékszem, ezzel az volt a baj, hogy minden irányban ferde, nincs benne semmiféle viszonyítási pont, a két felet nem lehet összeilleszteni, mert elmozdulnak egymáson, szar az egész ahogy van....
                            -Értem, viszont eltelt négy hónap, itt hagytam egy valag pénzt, nem kellett volna ezt az elején mondani?
                            -Ez igaz
                            Erős kezdés. Megmérte:
                            -25 század eltérés ,ez el van baszva. Szerintem nem ez a csapágy volt benne.
                            -Nem igen lehet, mert csak 0.05-ös csapágyam volt, amikor jöttem, most is az van benne. Azóta rendeltem nagyobbakat is, el is hoztam 0.25-öst, 0.5-öst....
                            Szeretnék tisztázni valamit, tudom, hogy a Dnepr egy kalap szar, de idő is van rá, és a pénz sem számít, én csak annyit szeretnék, hogy a harminc évvel ezelőtti hulladékból a lehetőségekhez képest kihozzuk a maximumot, és 20ezer kilométer helyett, mondjuk elmenjen ötvenet. Amúgy meg el tudnám vinni olyan helyre, ahol csapágyat is gyártanak hozzá, és biztosan jó lesz az illesztés.....
                            Na ezt már a beszélgetőpartnere sem hagyhatta szó nélkül. Szerinte Magyarország legjobb mesteréhez hoztam, ha valamit Szikszai mester megcsinál az biztos, hogy jó, úgyhogy maradjak csak csendben,biztos hogy én tévedek.
                            -Értem, viszont nekem azt mondta a mester, hogy nyugodtan beépíthetem.
                            -A telefonban a másik dneperre gondoltam, amelyiknek a görgős főtengelye van.
                            -Az szerintem egy Ural.
                            -Igen, Ural.
                            No comment.
                            Közben teljes káosz alakult ki a csapágyakkal kapcsolatban. A 0.05 nem létezhet, szerintük az alapméretes. Én nem tudom, mondtam, de van alapméretes is otthon. Szerintük tévedek. (pedig van, rá van írva) Szikszai mester betette a 0.25-ös csapágyakat és szemre megállapította, hogy tökéletes, szerinte ehhez lett esztergálva a főtengely. Közben konstatálta, hogy a másik hajtókar a 0.25-ös csapággyal szorul. Úgy látszik az nem ehhez lett esztergálva? Mindenesetre a két oldal átmérője közt is hatalmas az eltérés. A csapágy oldalát le kéne "törni", hogy szépen fusson,mert az esztergálásnál a főtengely futófelülete és a sonkák közt van egy kis ív. (ezek az én szavaim. A lényeg, hogy ez csak most jutott eszébe, és nem így kaptam meg korábban)
                            Megmérte a csapágyakat, szerinte pontatlan és szar. Aztán megmérte még egyszer, meg még egyszer....hmmm....aztán végig mérte mind a nyolcat, amennyit vittem.
                            - mégis pontos. (minden mérés ugyanazt mutatta a digitális tolómérővel)
                            Abban maradtunk ott hagyom az egészet.
                            Azóta vittem két új hajtókart...ránézett, rámért a furatmérővel.
                            -Ez is szar, van benne három század eltérés.
                            -Igen de nincsenek meghúzva a csavarok. (szemmel látható hézag volt a két hajtókar fél között, az egyikben csak egy csavar volt...)
                            -Akkor is szar.
                            Kérdeztem nem e kell kiegyensúlyozni a hajtókarokat.
                            -Ennek a motornak minek? Ez nem BMW. Örülj ha háromezret forog, ezzel krúzolni kell. Nem fog ez nyolcezret pörögni.
                            -Nyolcezret biztos nem, mert a gyári maximum is csak ötezer körül van, de én szeretném, ha megbízható lenne és nem esne szét egy húszezer kilométer után.
                            Itt már tudtam, hogy komoly felfogásbeli különbségek vannak. Elhiszem hogy a szakmája csúcsán van, nem is vitatom, de szarik bele, le akarja tudni az egészet, nem hiányzik neki a kihívás, nem szeretne problémát megoldani.....Valamit fog vele csinálni, és valahogy vissza fogom kapni...
                            Bár nem szeretem ezt a hasonlatot, de ez most tényleg az igazi jó magyaros hozzáállás -Jó lesz ez így a parasztnak.
                            Ha tudom, hogy majd Ő eldönti mi kell nekem, és szerinte egy igénytelen, barom vagyok, akinek Dneper-e van és nem BMW-je, akkor nem hozzá viszem.

                            A történet margójára, ha már így belelendültem: a szelepvezetőket 2cm-es magassággal kellett volna elhelyezni a hengerfejben, de fél centis szórással vannak bent. A szelepülék csak 45 fokban van marva a 30 és 60 fok kimaradtak. A szeleprugó tányérok esztergálását is elvállalta korábban, miután megkarcolta, és közölte, hogy szar puha anyagból vannak, majd három hónap után mikor kérdeztem készen vannak-e azt a választ kaptam, hogy túl kemény anyagból vannak.Valójában hozzá sem nyúlt, meg sem próbálta.

                            Mindenkitől elnézést akinek jó barátja vagy rokona Szikszai Károly. És valószínű több elégedett ügyfele van, mint átvert, különben nem lenne kikerülhetetlen a neve a szakmában.
                            Azt gondoltam a felújításban én leszek a gyenge láncszem, és majd a hozzá nem értésem lesz az igazi tanulópénz, és a lassú felújítás okozója. Amihez nem konyítok, majd megcsinálja egy szakműhely. Tévedtem.
                            Tudom, hogy mennyire gáz itt picsogni, mert mindenki, aki felújításba fog, hasonló vagy durvább szívásokon megy keresztül. De hát ez mégis csak egy napló/fórum. Aki nem akarja nem olvassa, aki tud az meg hátha tanul belőle.

                            Fenn tartom a lehetőségét, hogy tényleg balfasznak születtem és ez valahol jól látható helyen fel is van rám írva.

                            Folyt köv.

                            Komment


                              Nem tartom picsogósnak az írásod,csak a sok bosszúság miatt ami ért,eléggé pesszimista,de ez rendjén való a történtek után.Sajnos a sokak által felmagasztalt emberek sok esetben nagyképűvé válnak,ami durva hiba.Valószínű,hogy bőségesen van munkája és ezért lazára veszi a kihívásokkal terhelt megoldandókat,-nincs ezzel semmi hiba,csak akkor nem kell elvállalni!

                              Üdvözlettel:Che

                              Komment


                                Egy tagtársunk, nevezetesen: "Nemes Pista" nicknéven futott, aki ilyen motorokkal foglalkozott, Németországban, de nagyon sokáig kommentelt és képeket is rakott fel a munkájáról. Már nem emlékszem a címekre, ahol futott az írása, de itt -valahol- meglehet találni. Utánanéztem, 2017 volt az utolsó bejegyzése a fórumon. Ő ( Wsiewers-en kivül ) sokat tudott ezekről a motorokról...annyira emlékszem, hogy rengeteg típushibát is orvosolt a felújítás közben. Valahogy ki lehet keresni ezeket a dolgokat itt az oldalon...

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X