Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Kedves A_László!

    Javaslom,hogy próbálj keresni a tokmányhoz pofákat.A jófogás hirdető oldalon nagyon sokszor olvasni eladó tokmány pofákról,van egy pilisvörösvári hirdető,aki nagyon sok eszterga alkatrészt hirdet.Minden gyártmányú tokmánynak van egy gyári sorszáma,ami mindegyiknél eltérő.Vásárláskor arra kell ügyelni,hogy megegyezzenek a méretek és a síkmenet emelkedése,valamint minden pofánál megegyező legyen a gyártási szám,valamint a pofák sorszámozása is.Legjobb az ilyen vásárlást személyesen megejteni,vinni a mintát és átmérni a kínálatot és csak akkor kifizetni,ha minden méret egyezik,nincs maradandó korrózió és épnek mondhatóak a pofák.

    Sajnos meghalt már az öreg barátom,mert úgy tudom,hogy Ő TOS tokmányhoz vásárolt,még új pofákat is valahol,de már nem tudom tőle megkérdezni,hogy melyik cégtől,de az biztos,hogy utazó árus volt az illető.Meg kellene kutatni ez ügyben a netet,hátha ráakadnánk erre a cégre!Olyan 5-6 éve hallottam tőle,hogy vásárolt a kopott pofák helyett újakat,tehát nem is olyan régen.

    A jó tokmányhátlap szürke öntvényből készül és pontosan azért,hogy a rezgést elnyelje,talán még jobb alapanyag lehetne a gömbgrafitos öntvény,mert az sokkal finomabb szerkezetű de,hogy hol lehet ilyet találni,vagy csináltatni azt még csak nem is sejtem,nemhogy tudnám.Valaha itt Orosházán három szürke öntöde is volt,jelenleg egy sincs és azt sem tudom,ha öntetni szeretnék valamit,hova is mehetnék,de ez már egy más probléma.

    Az acélból hegesztett tokmányhátlap szükség megoldás,de a hegesztés utáni többszöri vörösre melegítéssel és lassú kihűléssel feszültség mentesítés után készre munkálva.használható hátlap készíthető,ahogy a témához előttem szóló Máté írta.Talán annyi még ide kívánkozik,hogy a főorsóhoz illeszkedő anyamenet elkészítéséhez érdemes egy kalibert készíteni,mert ott nem lehet tévedni!

    Az olajat az általad megjelölt csavarnál is leengedheted,de van egy ilyen lehetőség a váltókerekek mögött is,érdemes egy pet palackból egy vájut faragni és abban elvezetni a kicsorgó olajat,mert a leeresztés elég lehetetlen módon van megoldva és az olaj csoroghat akárhová is,ha egyszer kiveszed a csavart!

    Valahová már ebben a fejezetben feltettem egy képet,hogy milyen minőségű olaj kell a gépbe,ha jól emlékszem tavaly,-ha visszakeresed biztosan megtalálod,de ha nem akkor megkeresem újra neked,ha még szükséges és nem oldódott meg a dolog.


    Üdvözlettel:Che



    Laacikának nagyon szép a gépe,nem irigylem,de tetszik.

    Komment


      Kedves A_László!

      Szétnéztem az interneten és találtam új tokmánypofák értékesítésével foglalkozó cégeket,-de az árakat nézve úgy gondolom kevesen fogunk vásárolni tőlük.Lehetséges,hogy további keresgéléssel olcsóbb árusokat is lehet találni,-tehát érdemes keresgélni.Az előző hozzászólásomban elírtam,nem Pilisvörösvár,hanem Pilisszentiván,-ott lehet több gyártmányú tokmányhoz pofákat kapni,használtakat és a hirdetés szerint újakat is.

      Az olajról is felteszem újra a képes hirdetést,-talán ez lenne az igazi a szerszámgépekbe,megjegyzem én a legolcsóbb autó motorokba használatos olajat használok,elsősorban azért,mert nem tudok a közelben olyan üzletet,ahol az orsóolajat forgalmazzák,-pedig biztos van,de nem jártam utána,hogy hol.Tekintettel arra,hogy az EAN-ban nincs lamellás tengelykapcsoló,úgy gondolom kenésre a járműmotorokban használatos olaj is megfelel,-de ez csak az én véleményem.

      Üdvözlettel:Che

      Komment


        Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Kedves A_László!

        Szétnéztem az interneten és találtam új tokmánypofák értékesítésével foglalkozó cégeket,-de az árakat nézve úgy gondolom kevesen fogunk vásárolni tőlük.Lehetséges,hogy további keresgéléssel olcsóbb árusokat is lehet találni,-tehát érdemes keresgélni.Az előző hozzászólásomban elírtam,nem Pilisvörösvár,hanem Pilisszentiván,-ott lehet több gyártmányú tokmányhoz pofákat kapni,használtakat és a hirdetés szerint újakat is.

        Az olajról is felteszem újra a képes hirdetést,-talán ez lenne az igazi a szerszámgépekbe,megjegyzem én a legolcsóbb autó motorokba használatos olajat használok,elsősorban azért,mert nem tudok a közelben olyan üzletet,ahol az orsóolajat forgalmazzák,-pedig biztos van,de nem jártam utána,hogy hol.Tekintettel arra,hogy az EAN-ban nincs lamellás tengelykapcsoló,úgy gondolom kenésre a járműmotorokban használatos olaj is megfelel,-de ez csak az én véleményem.

        Üdvözlettel:Che
        Szervusz! Nagyon köszönöm a segítséget! Idő közben felkerestem a Sas gépet. Nagyon barátságos csapat. Rengeteg tokmánypofa van náluk.

        Komment


          Kedves A_László!

          A Sas gép barátságos viselkedésén túl szeretném tudni,hogy sikerült e tokmánypofákat vásárolnod náluk és ezzel rendeződött e a problémád?Szeretném tudni továbbá az árakat,-mondjuk megközelítőleg,valamint a vásárolt pofák állapotát?

          Azért vagyok kíváncsi a részletekre,mert én is küzdök tokmánypofa problémákkal,de tőlem olyan messze van Pilisszentiván,hogy puszta kíváncsiságból nem szeretnék oda utazni.Gondolom,ha kérdeznék tőlük emailban arra is válaszolnának,de a személyes vélemények mindig többet mondanak,mint a személytelenek.

          A tokmányok karbantartásáról is írnék egy keveset,mert ez a téma még nincs kifejtve,bár elég sok írás született már a tárgyban.

          Az esztergatokmányok talán legfontosabb kiegészítője minden esztergapadnak.Naqyon sok múlik azon,hogy milyen hosszú ideig látják el a feladatukat és milyen pontos futást biztosítanak a bennük megfogott munkadarabnak,hogy milyen erővel szorítjuk meg a munkadarabot benne és milyen gyakran tartjuk karban.A tokmányokat soha ne húzzuk túl,főleg,ha nagy átmérőjű és viszonylag rövid darabokat fogunk be a gépbe!Amikor a síkmenetből csak a pofa egy-két menetére terhelődik az erő,akkor hajlamos a pofán a síkmenet letörni.A rövid darabok túlhúzott megfogásakor hajlamos a pofa eleje a kinyúlásra,az-az hosszú évek alatt,annyira kikopik,hogy a pofák eleje már szinte hozzá sem ér a tokmánypofa teljes tegelyirányát lefedő munkadarabhoz.Határozott nyomaték értéket nem tudnék mondani,hogy milyen erővel szorítsuk be a munkadarabot,már csak azért sem mert ezek az erők eltérőek a tokmány méretét figyelembe véve.Idővel minden géppel foglalkozó emberben kialakul egy olyan gyakorlat,hogy meg fogja tapasztalni a határt és azt be is tartja.

          Amikor szorulni,csikorogni kezd a tokmány,akkor azt szét kell szedni és minden részletére terjedően meg kell tisztítani,akár szárazon,akár mosással,de arra nagyon figyelni kell,hogy az összerakás minden kenőanyagot nélkülözve szárazon történjen!Nem zsírozunk,nem olajozunk,mert a használat folyamán a tokmány belsejébe kerülő apróbb forgácsdarabok,porok beleragadnak és a tokmány megszorulását okozzák!Célszerű időnként az összes pofát kiszedni és többszöri áthajtással a síkmenetből az esetleg bekerült forgácstöredékeket kitisztítani,ilyenkor jót tesz egy száraz ecset,vagy egy csutakos cirokseprő.

          Nem kötelező,de én minden szétszedéskor megjelölöm a kiszedett diókat és összerakáskor ugyan oda teszem vissza,nálam ez olyan megfigyelésen alapszik,hogy a munkadarab futáspontossága még attól is függ,hogy melyik diónál szorítom meg a tokmányt,-tehát ezért figyelek a sorrendre.

          Végezetül annyit még talán,hogy a tokmány hivatalos elnevezése a szakmában központfogó,de szokták amerikánernak is hívni.A régi öregektől én a tokmányt tanultam és ezért tiszteletből,maradok ennél.

          Üdvözlettel:Che

          Komment


            Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Nem zsírozunk,nem olajozunk,mert a használat folyamán a tokmány belsejébe kerülő apróbb forgácsdarabok,porok beleragadnak és a tokmány megszorulását okozzák!Célszerű időnként az összes pofát kiszedni és többszöri áthajtással a síkmenetből az esetleg bekerült forgácstöredékeket kitisztítani,ilyenkor jót tesz egy száraz ecset,vagy egy csutakos cirokseprő.
            Van egy eltérő véleményem,célszerűnek tartom a mosást,olyan szemcséket is kihoz amit nem látunk,szárazon nem szeretem a tokmányt.Én olajjal rakom össze persze,nem csorgatva hanem kézzel elsimítva és csak a csúszófelületeken ,a legkisebb furcsaságra, erőbefektetés változására kihajtom a pofákat:és régen ecsettel tekergettem a sikmenetet előre hátra a horonyból kiseperve a port,mostmár levegővel kifúvatva tisztítom,évekig nem kell szétszednem(igaz a munka is töredéke)a nullás "diónál"lazítok és szorítok,sokan évente változtattak a meghúzáshoz tokmánydiót .
            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

            Komment


              Kedves Máté!

              Erről már egy régi nóta is van,"mindenki másképp csinálja",én úgy tanultam mint azt az előző hozzászólásomban leírtam,sőt nekünk még a sűrített levegős géptisztítást is tiltották,ami belém is idegződött.

              Ami a tokmány szerkezetét illeti,maga a ház egy igen jó minőségű öntvény,valószínűsíthetően temperöntvény,amiben nagy mennyiségben van grafit,a többi alkatrész különböző keménységre edzett acél,kivétel a tokmány hátulját lezáró lapról,ami szürke öntvény.Az egymáson elmozduló alkatrészek kenését megoldja az öntvény házban a grafit.A síkmenet és a pofák közti mozgásból esetleges berágódást a két alkatrész különböző keménysége akadályozza meg.

              Nem okvetlen várok egyetértést a kérdésben mert attól,hogy más másként csinálja az még lehet jó is és ettől még a barátság is örök marad.


              Üdvözlettel:Che

              Komment


                Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                nekünk még a sűrített levegős géptisztítást is tiltották
                Sok CNC gépre rá is van írva hogy nem szabad úgy tisztítani. De ettől függetlenül sűrített levegővel pucolják azokat is (pedig ott több az érzékeny alkatrész). Amikor rákérdeztünk annyit mondtak hogy nem a burkolat alá kell vele befújni a forgácsot és akkor nincs gond

                Az esztergát én is sűrített levegővel pucolom. A tokmányt vagy szétszedem vagy kifújom levegővel, a gépágyat vagy ecsettel vagy azt is levegővel. A többi részt meg többnyire levegővel pucolom.
                Megfelelő levegő pisztollyal az apró réseket is szépen és gyorsan ki lehet pucolni.

                Komment


                  heeegany eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  az apró réseket is szépen és gyorsan ki lehet pucolni.
                  Ez a lényeg,gyors és jól mutat (a mai világ lényege). Ha kielemezzük:az ecset és a rongy az igazi......Amelyikünk rájön,hogy öt-perc alatt végezhet a géptakarítással,az nem bíbelődik egy fél-óráig ugyanazzal...
                  "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                  Komment


                    heeegany eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Sok CNC gépre rá is van írva hogy nem szabad úgy tisztítani. De ettől függetlenül sűrített levegővel pucolják azokat is (pedig ott több az érzékeny alkatrész). Amikor rákérdeztünk annyit mondtak hogy nem a burkolat alá kell vele befújni a forgácsot és akkor nincs gond
                    Nálunk a két karbantartó( helyi nevük az Autista és a Visszamaradott) nagynyomású vízzel mossák a gépeket...új emulzió feltöltés után berozsdál az egész munkatér. De mi hiába szólunk...
                    szóval most a gépparkunk kb. negyede különböző elektromos és hidraulikarendszer hibák miatt áll.
                    Lehet hozzájuk hívni a papot( Papp és társa CNC szervíz)
                    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
                    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

                    Komment


                      Akkor oda se kell,se géprombolókat,se szabotőröket küldeni,-elég a pusztításhoz a karbantartó is.

                      Komment


                        Engedjetek meg pár mondatot,tokmánnyal kapcsolatban.Az évek alatt amit tanultam nyugdijas szakiktól és amit megtapasztaltam.
                        Szóval:Van vadiúj 200-as tokmányom is,Lengyel,nagyon vigyázok rá.
                        Mikor valamilyen szinten fontos a kifogott darab futáapontossága akkor a 0-ás (nullás) diónál húzok,ha nem akkor máshol hogy ne csak az az egy dió kopjon,bár olyat is hallottam hogy a hivatalos ajánlott darab megfogás az nem úgy néz ki hogy egy diót agyon húzzúk hanem mindhárom de legalább kettőn húzunk és érzéssel.Itt meg is jegyzem hogy csak gyári kulcsot szabad használlni ami a tokmányhoz való (erőkar).
                        Új tokmánnyal soha nem fogok revés idomtalan szar anyagokat,és nem fogok úgy a tokmánnyal ha csak lehet hogy csak pl fél pofahosszon fogjon vagy csak elől pár milimétert.
                        Józsi báttyánk már azt a fontos dolgot is leirta hogy ne akarjunk olyan átméeőt fogni amikor már csak 1 menet fog a sikmenetből vagy a pofa első menete csak,álltalában ez a megfogási átmérő ha jól tudom be is van ütve a Lengyel tokmányokba.
                        Rendszeresen takaritom,hol csak pofák nélkül hogy teljesen szétszedve (fülpiszkáló,fogkefe,ecset)
                        Összerakáskor egyedül a sikmenetes tárcsa illeszkedő részére szoktamnagyon nagyon kevés zsirt tenni.
                        A surva nagymértékű megszakitott forgácsolást is kerülni szoktam ha csak lehet.

                        Mindenkinek jó egészséget,sok forgácsot!!

                        Komment


                          A cégnél most cseréltem le a 250-es tokmányt TOS elképesztő finoman lehet vele fogni,elődje ugyan ez,a pofák miatt rendeltem így csereszabatos !Othol megüt a guta ezután,ott negyven éves kopott lengyel 160 as dolgozik...mindkét gyártmány mérettartó,a különböző dióknál való húzáshoz is figyelem kell:és így lenne jó,ez nálam a célra összpontosul elfelejteném,így marad a 0.ás az reflexszerű.
                          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                          Komment


                            mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            A cégnél most cseréltem le a 250-es tokmányt TOS elképesztő finoman lehet vele fogni,elődje ugyan ez,a pofák miatt rendeltem így csereszabatos !Othol megüt a guta ezután,ott negyven éves kopott lengyel 160 as dolgozik...mindkét gyártmány mérettartó,a különböző dióknál való húzáshoz is figyelem kell:és így lenne jó,ez nálam a célra összpontosul elfelejteném,így marad a 0.ás az reflexszerű.
                            Mátéapu,ha új az a Tos akkor nézd már meg légyszives hogy egy edzett köszörült 20-30mm es anyagot milyen pontosan fog?
                            Én annyira nem vagyok megelégedve a Lengyellel.0,05mm-t tudja.

                            Komment


                              Szervusztok!

                              A tokmányokat és a mérőeszközöket is a gyártás befejeztével a minőség ellenőrzés osztályozta.Találkoztam már olyan tokmánnyal és mikrométerrel amelyeken a II. osztály olvasható.Tudok arról is,hogy a mérőhasáb készletek is pontossági osztályba vannak sorolva,bár ilyennel még nem találkoztam.

                              Úgy gondolom,hogy a gyártás folyamán az alkatrészeket összeválogatják aszerint,hogy a tűrésük az alsó,vagy felső határértékhez közelít és úgy rakják össze,hogy a legjobb futáspontosságot tudja adni a tokmány,de az nem biztos,hogy ez minden esetben a szándék szerint sikerül.

                              Üdvözlettel:Che

                              Komment


                                laacika eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                egy edzett köszörült 20-30mm es anyagot milyen pontosan fog
                                Nem tudom megnézni csak szemre....én most azt élvezem,hogy végig tartja az anyagot,pl nem kell megtámasztani leszúrásnál.Tervben van ,ha lehetőségem lesz kiórázom a tokmányt.nekem ha egytizeden belül fog elég,a tos alapból tudja.a Lengyel is megfelelő pontosságú,amit egy esztergának a pontossága előír,annak tökéletesen megfelel.

                                Ha pontosan akarsz befogni ,több lehetőség van:a régiek"futert"használtak hasított patront amit minden munka után eldobtunk,ellendarabot esztergáltunk a munkadarabnak :vállasat,hogy ütközzön és illesztett mérettel,ezután megjelöltük a tokmányhoz felhasítottuk legtöbbször kézifűrésszel és ezután ebben cseréltük a munkadarabokat amíg kellett ezután repült.Másik megoldás a pofák szabályozása furatkéssel,köszörűvel...tartósan pontos,de hamar elöregíti a pofákat és elfogynak(az én kis lenyelem már felhegesztve is volt).Lehet még bájlongolni a nyúlott vagy az ütő pofa alá hézagolva nagyon időigényes.Még egy megoldás ,hogy készre esztergálod a darabot és azután fogod ki,én ezt a módszert használom amikor csak lehet,előre elkészítem az egyszerűbb oldalt bázisnak és ha belefér a tűrésbe csak szemre centírozom,az illeszkedő,lényeges méreteket pedig egy állásból készre esztergálom.
                                "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X