Uzi eredeti hozzászólása
Hozzászólás megtekintése
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
EAN esztergák szerelése, karbantartása
Collapse
X
-
"Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
-
Szervusz Samptron!
Elég sok EAN eszterga át lett alakítva dupla soros hengergörgős NN sorozatú,a belső futógyűrű kúpos szorítású gördülőcsapágyasra.Orosházán a valamikori Mezőgépnek volt egy szerszámgép felújító üzemrésze,ott sorozatban csinálták,úgy 30-35 éve.Sajnos azok az ismerős szaktársak már kihaltak akikkel lehetne erről konzultálnom,bár már kerestem ilyen kapcsolatot,sőt a neten is kutakodtam,de ezidáig semmivel sem jutottam közelebb a témában.Magam is egy szétkopott,volt tanműhelyes EAN esztergát használok,bár nála a főorsó csapágy még,úgy-ahogy elmegy,de az ágy az nagyon kopott.
Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.Abban mindenféleképp biztos vagyok hogy a főorsóház csapágyfészkeit egy horizontál esztergán (fúró-marómű),vagy egy nagyobb marógépen,amelyben elfér vonalba kell fúrni,illetve a csapágyfészkeket át kell alakítani.El kell gondolkozni azon,hogy hozzáfogjon e az ember,vagy adja el a gépet és vásároljon egy komolyabbat,már túlkoros vagyok ahhoz,hogy egy másik,korszerűbb gép vásárlásán törjem a fejem.
Amennyiben mégis rámszakadna az anyagi túltengés,akkor valamilyen nem lestrapált Szovjet gépet vennék,olyan 1000-1500 csúcstávval,nagyon tetszik még a TOS SV 18 RA,de az meg lapos szíjas,amolyan simító eszterga és ráadásul menetes a tokmány felfogatás is.
Sajnos az EAN-nak bármely típusa is már agyon harcolt és ráadásul elég sok típushibával is küzd,azt a rohadt nortont egyenesen elkonstruálták,de ez van,azért mégis a mi kutyánk kölke,-tehát szeressük.
Pad vásárlásánál konstrukciós szempontból,mindig azt kell figyelni,hogy a főorsó csapágyak minél távolabb legyenek egymástól,jó hosszú legyen a főorsóház és az alapszán is jó hosszan feküdjön az ágyon,hosszú legyen,az ágynál is az a jó,ha széles.A 70-80-as gépeknek az ágyazata többségében már hőkezelt és strapabíróbb,mint a korábbi gépeknél,de ez azért nem szentírás.
Üdvözlettel:Che
- 2 likes
Komment
-
Szia Che!
Én is úgy érzem egy kicsit, hogy ez olyan fából vaskarika dolog. Ha az ember a főorsót nég rendbe is vágja egy esetleges átalakítással akkor még mindig ott van az a tekintélyes kopás az ágyazaton meg az összes orsón-lakatanyákon. De még ha valamiféle perverz indittatásból pénzt/időt/családi nyugalmat nem kimélve mindent rendberakok akkor is orrán száján folyni fog belőle az olaj. Persze a norton withwortra történt optimalizálásáról ne is beszéljünk! Gondoltam a cserére de a keretemből csak egy másik méhtelep szökevényre futná. Korszerűbbet meg max hitelből. Asszem nézegetem még egy ideig ezt a gépet, meg szépen megtanulom vele a közös munkát már amire rátudom venni ! )))
- 2 likes
Komment
-
Üdv.
A főorsó és bronz anya felújítása 50-E és 10-15 évig megint állítható. Olcsóbb mint görgősre alakítani. Feltétele, hogy a főorsó kopása ne legyen 0,2mm-nél nagyobb. Gödöllőn 2 éve még köszörültek ágyat 40-E körül, de a kő palástjával ami szerintem nem túl szerencsés, de az ár megnyerő. Köszörülés után persze lejebb kell engedni a nortont és a végperselyt. A szánszerkezeten sokat javít, ha a keresztszánt hosszítottra cseréljük, de ehhez már elég fanatikusnak kell lenni. A vezérorsót, ha nagyon kopott megfordítjuk, mivel az első egyharmad kopott legtöbbször. Lakatanya tuningot majd lefényképezem. Az olajfolyásra nem tudok gyógyírt. Illetve, amit a gyártó kis táblácskán rászegecselt: OLAJAT UTÁNTÖLTENI.
- 5 likes
Komment
-
Leírom, hogy én hogyan csináltam. (esetleg nálam tapasztaltabb kollégák kiigazítása miatt)
Befogtam a tokmányba egy 1m-es D30-as kéregedzett (h6-os) lineális tg-t. majd rögtön a tokmánypofánál (azt körbeforgatva) mértem egyet órával ahol kijött 0,2mm. Ezt az excentritást kiküszöböltem 0,05-ös hézagoló lemezekkel. Az órát függőlegesre állítva megkerestem a tg. tetejét (keresztszán) majd eltekertem kb 700mm-re hátra. Nem meglepő módon az első 20cm-en mutatott 0,2mm-t. Majd meglepő módon a 700. miliméternél visszaállt az óra 0-ra és körbeforgatba sem mutatott 0,07mm-nél nagyobb eltérést. Boldog voltam! Vízszintesre állítottam az órát és kinulláztam. Vizzsatekertem a tokmányhoz ahol viszont 0,35mm-t mutatott. Nem voltam boldog! nulláztam majd vízszintes orával visszamentem a tengely 700.-dik mm-hez. Kvázi alábakoltam a tg-t (egy másik órával ellenőrizve) majd a nortonszekrényt lefogató 6db csavart (19-es kulcs fogja) fellazítottam volna ha az nem lett volna laza. A norton alatt (tokmány felöl ill a kihajtás felöl is van) oldalanként 2 támasztó anya amit egy kb D4-es csappal tudsz helyszűkében ugyan de csavargatni ezekkel tudod a nortont finoman az ágyhoz képest vízszintesen elmozdítani. Ezekkel beállítottam (közben folyton előre hátra járva az órával) a tengelyt majd lehúztam a 6db csavart. Jó tanács, hogy miután lehúztad újra órázd ki! Ha ezzel megvagy a szegnyerget is állítsd hozzá a tokmányhoz... Én mértem eggyet a 700.dik mm-nél is meg a tokmánynál is,Utoljára szerkesztve a következő által: samtron; 2019 febr. 28, 21:30.Gamos kedvelte ezt.
- 1 like
Komment
-
Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.
Üdvözlettel:Che
Sajna az átalakítással kapcsolatban nem találtam semmit de nézegettem a katalógusokat csapágy ügyben. Találtam F-es sorozatú méretben még passzoló duplasoros párosított precíziós csapágyakat (15-20,000.-/+fa/szett) de azok természetesen porvédő nélküliek. Ha kikerülnek a bronzperselyek akkor csak az öntvényház nem elég vastag egy ilyen csapágynak nembeszélve a szimeringről...
nézelődtem oldalakon is PL:
Komment
-
Nehéz megbecsülni,de olyan 25-35 évesek lehetnek.Az látszik,hogy igen kikímélt darabok és öröm ilyeneket birtokolni,de használni csak ünnepnapokon,hogy az állaguk megmaradjon.Nálam vannak többféle tolómérők,többek között Mitutoyo is,de a kedvencem egy Cseh CZ,-igaz kialakítottam hozzá a megfelelő érzéket,de azzal nagyon pontosan tudok mérni.A vendégeknek,ha mérni akarnak,tartok egy külön tolómérőt,mert volt már olyan alkalmi vendég itt,hogy kért egy tolómérőt és az látom,hogy a furatmérős felével kocogtatja a rozsdát,valamilyen autó kipufogó dobon.Egy vendéget nem illik letolni,de azért megkorholtam rendesen,-na azóta van "vendégsubler".
Üdvözlettel:Che
Komment
-
jól mondod , közel negyven év ! Most lett egy 200 as és egy 150 es . A 200 ast még nem is bontottam ki a gyári csomagból , de ezt használni fogom . Na nem rögtön és mindenre , mert a régieket most restaurálta meg a szaki . egy év után . Ezért is vettem ezeket , mert már nem reménykedtem . Most aztán jól el vagyok látva .
De ne a tolómérőt nézzétek ! --- hanem azt a fadobozt , bársonnyal ! ahogy akkoriban adták !!!!
- 1 like
Komment
Komment