Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia primerhajtás, kuplung, sebváltó

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Ha Pannóniával hidegen indulok, mindig klattyan egyet, ha egyesbe teszem, jóval kisebbet, ha már bemelegedett a motorblokk.

    Az olajos kuplungnál szerintem természetes ez, hiszen a kuplung kiemelése csak pár mm tengelyirányú elmozdulást jelent, ami ráadásul megoszlik a lamellák között, így lamellánként a hézag nincs 1 mm sem. Hiába választasz el két lamellát egy kicsit egymástól, a viszonylag nagy felületük miatt a közöttük lévő olaj tapadása és folyadék súrlódás miatt valamennyi kis nyomatékot átvisz a lamellák között.

    Ha felmelegedett a blokk, csökken az olaj viszkozitása, így csökken az átvitel, simábban veszi a motor a sebességet.

    Száraz kuplungnál nyilván más a dolog, ott a szétválasztott tárcsánál csak levegő van. (Egyszer volt alkalmam menni egy BMW R25-össel és meglepően finoman váltott, minden más motor, amivel eddig mentem, az olajos kuplungú volt.)
    OdinHEM, Titus és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      Anno Joker felvetette egy célszerszám ötletét. Időközben elkészült:
      Click image for larger version

Name:	IMG_20150607_162805.jpg
Views:	1
Size:	196.6 KB
ID:	144606
      Tibike234, sepy és 4 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        Száraz kuplungnál nyilván más a dolog,
        Persze hogy más, csörög, mint a veszedelem.
        Fergusson kedvelte ezt.
        "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
        "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

        Komment


          Hétvégén elmélyedtem a kuplung és a váltó-léptető rejtelmeibe. (16 óra szerelés, 0 megtett km, végeredményben gép még darabokban).


          Kis közlőkereket valószínűleg rosszul csatoltam, mert a racsni folyamatosan kerreg. Gondolom nem véletlenül volt a Szente Gyula könyvben ez a kép és talán ha a fogasív 3. foga után rakom, akkor lesz jó.
          Click image for larger version

Name:	Képkivágás1.PNG
Views:	1
Size:	148.1 KB
ID:	144880

          A kuplungkosár beállítással van problémám.
          Az addig tiszta, hogy ki kell emelni és kicsit körbeforgatni, hogy a fémlap egyenletesen emel-e.
          Az is tiszta, hogy ha az összes rugófeszítő csavart teljesen behúzom, győzöm kiemelni a kuplungot.
          Csábító, hogy addig lazítsam vissza a rugókat, amíg a kuplungkar szinte érintésre, puhán behúzható...
          azonban gyanús, hogy ilyenkor a tárcsák összeszorító erejét annyira elveszem, hogy a szép, új tárcsák jól megcsúsznak.

          Mi a gyakorlati tapasztalat ? (Tudom, arany középút... de mégis?)


          (Kiegészítés a fenti célszerszámhoz: hiányában kalapácsnyél a primer láncba. Nem volt más kéznél.)
          Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2015 júl. 06, 11:59.

          Komment


            Az is tiszta, hogy ha az összes rugófeszítő csavart teljesen behúzom, győzöm kiemelni a kuplungot.
            Csábító, hogy addig lazítsam vissza a rugókat, amíg a kuplungkar szinte érintésre, puhán behúzható...
            Azokat a csavarokat fixre kell húzni. Ott nem állítgatunk semmit.

            Gyúrjá' vazze. :-)


            ...vagy olajozd meg a bovdent.
            Utoljára szerkesztve a következő által: gesszti; 2015 júl. 06, 12:09.
            zahi, Atti69 és CZsolti kedvelte ezt.

            Komment


              + lehet cserélgetni a rugókat.. Nemá 2 gyengébb legyen egymás mellett.

              - - - Updated - - -

              Gyúrjá' vazze. :-)
              Sintén ezt preferálom.
              sepy kedvelte ezt.

              Komment


                Probléma ott adódik, hogy olajozott, jó bowden mellett két kézzel lehet kuplungolni teljesen behúzott csavaroknál. Közben agyaltam. Ez egy kistraktoros blokk volt, lehet, hogy nem gyári a rugó. Ott lábpedálnál nem számított.
                OdinHEM és sepy kedvelte ezt.

                Komment


                  lehet, hogy nem gyári a rugó
                  Erre is fel kell készülni. Ezeknek a gépeknek már van előélete. Akárki is tuningolhatta itt-ott.. Tuti gyárival össze kell hasonlítani.

                  Komment


                    Nehéz a pannóniának tökéletes kuplungot csinálni.

                    A gyári rugó 2,5 mm-es anyagból van és 38-40mm hosszúak. Pontosan nem tudom, mert még gyári újat nem láttam.

                    Azt a kalapcsnyeles "célszerszámot" felejtsd el, mert elgőrbíti a belső és a külső kosarat is. Össze kell hegeszteni egy belső és egy külső fogazású lamellát és avval megakadájozod az elfordulást.
                    OdinHEM, Lemezjáték és heeegany kedvelte ezt.

                    Komment


                      nyuszifül eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Össze kell hegeszteni egy belső és egy külső fogazású lamellát és avval megakadájozod az elfordulást.
                      Jó oda 2-3 akármilyen csavar is
                      OdinHEM és Atti69 kedvelte ezt.

                      Komment


                        Ez egy kistraktoros blokk volt, lehet, hogy nem gyári a rugó.
                        Nem csak a rugó számít!Lehet csalni a csavartartók hosszával is én is éltem vele mikor kopott volt a lamella vagyis rövidítettem,és ha berakod az új lamellákat túlhúzod akaratlanul,tehát engedj mondjuk két kört minden csavaron és próbáld ki,ha könnyebb és ha nem csúszik nyertél,megcsinálhatod az oldalablakon.
                        OdinHEM és Lemezjáték kedvelte ezt.
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                          Lazitassal be lehet allitani. Mondjuk ez esetben a csavarok nem allnak tokeletes fixen, lehet kikoptatja a menetet. Majd eljatszok vele. A kalapacsnyelet a lanckereknel alkalmaztam, nem a kosarnal. Koszonom a valaszokat. (Az ekezeteket elvitte a cica... ize android)

                          Komment


                            Üdvözletem!
                            A Pannónia T5-ösöm 1. fokozata elég ritkán volt jó. Hol gázadásra szaggatással, hol meg váltáskor racsnizással reagált.
                            A teljes váltómű csere után(kivéve fogaskerekek) megmaradt a hiba. Az utolsó ötlet a csoportkerekek hibája lett. Nos, a blokk széthúzása után látszott, (az előző gazda nem hazudott a motorblokk korábban (kb.15-20 évig) jakkerban volt)a kapcsolókörmökből darabok törtek ki és az élek lekoptak mindkét fogaskeréken.

                            A javítása a következő lett volna: csere, de a csere fogaskerekek, ugyanígy néztek ki, a poén kedvéért
                            Akkor maradt a köszörülés: mind a kapcsolókörmös, mind a kapcsolófüles fogaskeréken a kihajtótengelyen.
                            A körmök gyárilag kúposak picit, ahogy mértem, de nem a végük felé kéne vékonyodniuk!
                            A köszörülés során a sík tartása mellett, simára csiszoltam a kapcsolófelületeket, majd a körmöket a tövük felé vékonyabbra köszörültem pár tized mm-rel. A nagyobb kapcsolófüles fogaskeréknél (a perselyt kiütve) ugyanez a folyamat, a közepe felé haladva pár tized mm-rel vékonyabbra csiszoltam a füleket.

                            DE nem szabad túlzásba esni a "trapézolással" vagy ki sem lehet venni utána 1. fokozatból!

                            A képeket a folyamatról az albumaim közé tudtam feltölteni.
                            A tegnapi csólyospálosi találkozón kipróbáltam a motort, a váltó tökéletes lett, gyorsan megyek lekopogom valami fán.
                            Remélem tudok segíteni valakinek a hozzászólással.
                            Majdánka
                            Titus, Lemezjáték és 2 további látogató kedvelte ezt.

                            Komment


                              Szép munka! Megcsinálod másnak is?
                              majdánka kedvelte ezt.

                              Komment


                                majdánka
                                Akkor maradt a köszörülés: mind a kapcsolókörmös, mind a kapcsolófüles fogaskeréken a kihajtótengelyen.
                                Ez egy jó megoldás, gyakorlatilag nem is tudok elképzelni jobbat!

                                Az lehet érdekes még, hogy nem vékonyodik-e túlzottan el az edzett kéreg a köszörüléssel, mennyire érinti a dolog az élettartalmat? Valószínűleg ezt csak a tapasztalat alapján lehet majd megmondani.
                                majdánka kedvelte ezt.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X