Ha Pannóniával hidegen indulok, mindig klattyan egyet, ha egyesbe teszem, jóval kisebbet, ha már bemelegedett a motorblokk.
Az olajos kuplungnál szerintem természetes ez, hiszen a kuplung kiemelése csak pár mm tengelyirányú elmozdulást jelent, ami ráadásul megoszlik a lamellák között, így lamellánként a hézag nincs 1 mm sem. Hiába választasz el két lamellát egy kicsit egymástól, a viszonylag nagy felületük miatt a közöttük lévő olaj tapadása és folyadék súrlódás miatt valamennyi kis nyomatékot átvisz a lamellák között.
Ha felmelegedett a blokk, csökken az olaj viszkozitása, így csökken az átvitel, simábban veszi a motor a sebességet.
Száraz kuplungnál nyilván más a dolog, ott a szétválasztott tárcsánál csak levegő van. (Egyszer volt alkalmam menni egy BMW R25-össel és meglepően finoman váltott, minden más motor, amivel eddig mentem, az olajos kuplungú volt.)
Az olajos kuplungnál szerintem természetes ez, hiszen a kuplung kiemelése csak pár mm tengelyirányú elmozdulást jelent, ami ráadásul megoszlik a lamellák között, így lamellánként a hézag nincs 1 mm sem. Hiába választasz el két lamellát egy kicsit egymástól, a viszonylag nagy felületük miatt a közöttük lévő olaj tapadása és folyadék súrlódás miatt valamennyi kis nyomatékot átvisz a lamellák között.
Ha felmelegedett a blokk, csökken az olaj viszkozitása, így csökken az átvitel, simábban veszi a motor a sebességet.
Száraz kuplungnál nyilván más a dolog, ott a szétválasztott tárcsánál csak levegő van. (Egyszer volt alkalmam menni egy BMW R25-össel és meglepően finoman váltott, minden más motor, amivel eddig mentem, az olajos kuplungú volt.)
Komment