Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannonia motorblokk

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Lemezjáték
    replied
    Tonybacsi
    De - tisztelet a kivételtől - nem lesz kevesebb (mint azt olvashatjuk is...) az üz.a.-ban az olaj. Lehetne, de senki sem meri megkockáztatni, főleg, ha kicsit forszírozottabban (is) szeretne menni, ne adj isten nyáron menne találkozóra oldalkocsissal, három személlyel...
    Nekem most esett le, hogy te nem általában tetted fel ezt a tűgörgős vagy bronzperselyes kisszem kérdést, hanem az egyhengeres Pannóniára.

    Ebben az esetben másképp van a leányzó fekvése. Ha a vashenger a "szűk keresztmetszet", és ez eleve nem enged hígabb olajozást, meg amúgy sem nagyon pörgetjük ezeket a motorokat, akkor valóban nincsen túl sok hozadéka a dolognak...Ha nekem lenne felül tűgörgős főtengelyem, akkor biztos kipróbálnám 1:33-as szintetikus olajjal, és ha bírja, akkor hajrá!!! (Minek feleslegesen összefröcskölni mindent olajjal...meg nem is olcsó mulatság a jó olaj...)

    A Fórum különböző topic-jaiban elhangzott eddigi véleményeket összerakva nem tűnik akkora merészségnek az 1:33-as szorulás szempontjából, hiszen ezek az olajok jobbak. A megfelelő illesztés, meg, hogy , kap-e elég üzemanyagot a gép, ez még fontosabb, ezeknek a hiányosságait a bőséges olaj sem képes ellensúlyozni...

    Aztán itt vannak a további jó ötletek, amit wsievers írt a dugattyú kritikus ponton (kipufogó nyílások közötti rész) kikönnyítéséről, meg amit heeegany írt a dugattyú eloxálásról...

    Ha túllépünk az egyhengeres Pannónián, általánosságban biztos jobb a tűgörgő, nem buta gyerekek a németek, nem véletlenül váltottak még a kis MZ-nél is valamikor a 70-es években...Meg szerintem szerelni is egyszerűbb, a dörzsárazás nagyobb szakértelmet igényel, mint becuppantani a csapszeget a tűgörgőbe...

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Az mennyire fogja bírni a nagyobb sűrítést?



    Egyébként a hengert ki hogyan szokta letisztítani festés előtt?
    Gyárilag az összes pannonia bronzperselyes volt,tehát bírnia kell!

    Brigéciollal beáztat lemos,benzines mosás,előtte utána,keskeny drótkefe amíg beér,kicsi selejt csavarhúzóval kapirgál,lemezcsík,hasonlók.
    Én nem csiszoltam a hűtés miatt,levinné a kilógó dudorokat éleket amik légörvényeket csinálnak,én a festéket is vékonyan érdesen ajánlom(matt)a minél nagyobb hőleadás miatt.
    Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2015 dec. 22, 03:56.

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Amit írtam az két állítás: 1) kevesebb olaj kell. 2) A kisebb súrlódás miatt növelhető a fordulat az ilyen motoroknál.

    Szerintem mind a két állítás helytálló.
    Valóban.
    De - tisztelet a kivételtől - nem lesz kevesebb (mint azt olvashatjuk is...) az üz.a.-ban az olaj. Lehetne, de senki sem meri megkockáztatni, főleg, ha kicsit forszírozottabban (is) szeretne menni, ne adj isten nyáron menne találkozóra oldalkocsissal, három személlyel...
    Általában a dugattyú szorul meg (mint azt olvashatjuk a leírásokban is...).

    És igen...valóban növelhető (lenne) a fordulat, de a "pancsi"-sok döntő többség számára nem ez a fő szempont. Ők szeretnek "töfögni"(én is) - ergo - véleményem szerint, nem ez a meghatározó a hajtókar cserében.


    De leginkább a tartósság miatt.
    Ez igaz.

    A módosított hajtókart használó márkatársakat kérdezném - főleg ha van, vagy volt referenciájuk, azaz milyen volt előtte, és milyen lett utána, hogy a maximális fordulatszám közelében (nem kell "bántani", csak tisztességesen kihúzatva) mennyire sima a motor járása. Üzemanyag tank rezgés, blokk, lábtartó, kormány...stb? Előtte-utána?

    Leave a comment:


  • Titus
    replied
    Olvasom itt a Pannónia főtengely felújítási költségeket. Nekem a felújítás és csak a fúrás(a dugattyút én vittem) tizenötezer Ft volt. Maradt a gyári hajtórúd, bronzpersellyel. Nyáron kiderül hogy sikerült. 5-6 századot mondott az ,,illesztés mekkora?" kérdésemre. Ez a legfontosabb szerintem, százzal úgysem akarok vele menni az elején, később talán majd meglátom. Ólompótló adalékot használok a motorokban, a P10-nél viszont az elején biztos hogy kihagyom. Hadd kopjon csak.

    A nálam tapasztaltabb Pannóniásokhoz lenne egy kérdésem. Tonybacsi hozzászólása elgondolkodtatott. Azt írta ugyebár hogy 8,5 sűrítés egyhengeresnél. Ez tűgörgős vagy lehet bronzperselyes is? Ha én tömítés nélkül rakom rá a hengerfejet a hengerre P10-nél, akkor elvileg kijön a 8,5-ös kompresszió viszony ami gyárilag elő is fordult a széria gépeknél. Csakhogy ahogy én tudom, a P10 mind tűgörgős volt, nekem pedig bronzperselyes a dugattyú csapszegem csapágyazása. Az mennyire fogja bírni a nagyobb sűrítést?

    Egyébként a hengert ki hogyan szokta letisztítani festés előtt? A homokszórást nem nagyon akarom kipróbálni, fúrás előtt lett volna jó. Inkább faragjak egy megfelelő alakú fa vagy műanyag darabot ami befér a bordák közé, tegyek rá csiszolópapírt aztán mehet a huzavona?

    A hengerről jut eszembe. Egyik hengeremen a két kipufogó csatorna között, kb a magasságuk felénél van egy váll. Ha jól gondolom, az a henger sokat mehetett melegen, de nem szorult meg. Jó lenne kikérdezni a gazdáját
    Utoljára szerkesztve a következő által: Titus; 2015 dec. 21, 22:02.

    Leave a comment:


  • dkari
    replied
    Részemről azért került bele felül tűgörgős hajtókar:

    Jobb minőség, talán kevesebb olaj használata, emelt kompresszió nem kell kínlódni a ma a kereskedelemben kapható ilyen olyan minőségű perselyekkel....

    De leginkább a tartósság miatt. Nem vagyok olyan gazdag hogy kétévente cserélgessem. (a jót egyszer kell megfizetni)
    Valaki írta hogy a hagyományos főtengely felújítása volt 25000ft. Nekem a Kawasaki (Vössner) hajtókarral szerelt főtengely lett 40000ft. (persze kellett hozzá szerencse. a hajtókar csak 10000ft-ba került)

    Nem szándékozom eladni így a hosszútávra gondolkoztam. (próbálok)

    Erre persze mindenki másképp gondol. De ha már minőségi csapágyakat is beletesz az ember.....

    Leave a comment:


  • Lemezjáték
    replied
    heeegany
    Reményeim szerint jobban bírja a megnövelt kompresszió miatti plusz terhelést.
    Az egy érdekes kérdés, hogy a hajtókar kisszem mikor visel el nagyobb középnyomásból adódó terhelést, ha a kemény tűgörgők vonalszerű érintkezése, vagy a lényegesen puhább siklócsapágy jóval nagyobb érintkező felületen mért terhelése mentén adódik át az erő a hajtókarra?

    - - - Updated - - -

    Tonybacsi
    Teszünk bele kevesebb olajat? (...ha „kergetjük” megszorulhat...), valóban kisebb a súrlódása, de sajnos a fordulatszám emelés jelentős része nem ettől függ (mennyivel foroghat
    Amit írtam az két állítás: 1) kevesebb olaj kell. 2) A kisebb súrlódás miatt növelhető a fordulat az ilyen motoroknál.

    Szerintem mind a két állítás helytálló.

    Kevesebb olaj kell, mivel jóval kisebb felületek érintkeznek a tűgörgősnél. A súrlódása is kisebb, és ez valóban nagyobb fordulatot tesz lehetővé.

    Hol itt a hiba?

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Köszi fiúk!

    Az én meglátásom az, hogy kevesebb olaj is elég, és kisebb a súrlódása, így esetleg nagyobb fordulatot is tud.
    Teszünk bele kevesebb olajat? (...ha "kergetjük" megszorulhat...), valóban kisebb a súrlódása, de sajnos a fordulatszám emelés jelentős része nem ettől függ (mennyivel foroghat többet...100...200-al?, itt még nem érezhető teljesítmény többlet).



    Reményeim szerint jobban bírja a megnövelt kompresszió miatti plusz terhelést.
    A kompresszió növelés (max.8.5 az egyhengeresnél) teljesítmény növekedést is hoz. Próbáljunk meg a kalapáccsal egy hidegvágóra ütni, élével lefelé, mondjuk a satu egy puha részére. Most ugyanezt fordítva. (az élére üssünk). Nézzük meg az eredményt...
    A tűgörgő ugyan ezt teszi (egész pontosan csak tenné ha nem lenne "üvegkeményre" edzve minden) a hajtókarral ,és a csapszeggel.
    14-16LE, max. 5 ezres fordulat (már aki itt használja a motorját...).
    Egy tuningolt P, vagy T egyhengereshez...20-25LE, 7-8ezres fordulat...na ahhoz már kell (ene) egy tűgörgős főtengely....meg még sok minden más...

    Leave a comment:


  • heeegany
    replied
    mateapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A pannoniánál ezt a hengerfej-tömítés nem bírja!
    Nem is kell neki, elvégre nincs is benne
    (gyárilag legalábbis)

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    Reményeim szerint jobban bírja a megnövelt kompresszió miatti plusz terhelést.
    A pannoniánál ezt a hengerfej-tömítés nem bírja!

    Leave a comment:


  • heeegany
    replied
    Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Alakul ez!

    Maradjunk a fölül is tűgörgős főtengelynél. Ehhez rendszerint más/más típusú hajtókart kell beépíteni.

    Tehát: miért is kell, miért is jó az a tűgörgő? (semmi kifogásom ellene...sőt, csak érdeklődöm)
    Ki, miért választotta? (ez tényleg érdekelne)

    Az esetek túlnyomó részében az a gondolat (gondolata az embereknek...tisztelet a kivételnek), hogy ha fölül is tűgörgős hajtókart használunk, akkor többé nem fog megszorulni?
    Esetleg kevesebb olaj elegendő az üzemanyagba?
    Esetleg jobb a hűtése a dugattyúnak/hengernek?
    Esetleg nagyobb lesz a teljesítmény?

    A - részben írt - válaszok alapján - én úgy gondolom - a válasz: nem.

    Egy minőségi hajtókar méretpontos (sík-derékszög-párhuzam...), edzett, és egyben szívós is. Egy felső kategóriába tartozó hajtókar ezen felül még könnyű is.
    Milyen (tűgörgős) gyártmányú és minőségű hajtókarok kerülnek a mai "pancsi" főtengelyekbe?



    ...ezeket pusztán gondolatébresztőnek szántam...

    (a félreértések elkerülése végett, még egyszer leírom: műszakilag (is) nagyon korrekt a fölül is tűgörgős hajtókarral ellátott kétütemű Otto-motor!)
    Reményeim szerint jobban bírja a megnövelt kompresszió miatti plusz terhelést.
    (meg nem került sokkal többe mint egy felújított főtengely, ami volt azt meg úgyis fel kelletett volna újítani)

    Leave a comment:


  • Lemezjáték
    replied
    Tonybacsi
    Tehát: miért is kell, miért is jó az a tűgörgő? (semmi kifogásom ellene...sőt, csak érdeklődöm)
    Ki, miért választotta? (ez tényleg érdekelne)

    Az esetek túlnyomó részében az a gondolat (gondolata az embereknek...tisztelet a kivételnek), hogy ha fölül is tűgörgős hajtókart használunk, akkor többé nem fog megszorulni?
    Esetleg kevesebb olaj elegendő az üzemanyagba?
    Esetleg jobb a hűtése a dugattyúnak/hengernek?
    Esetleg nagyobb lesz a teljesítmény?
    Az én meglátásom az, hogy kevesebb olaj is elég, és kisebb a súrlódása, így esetleg nagyobb fordulatot is tud. A többi szerintem nem igaz.

    Leave a comment:


  • Tonybacsi
    replied
    Alakul ez!

    Maradjunk a fölül is tűgörgős főtengelynél. Ehhez rendszerint más/más típusú hajtókart kell beépíteni.

    Tehát: miért is kell, miért is jó az a tűgörgő? (semmi kifogásom ellene...sőt, csak érdeklődöm)
    Ki, miért választotta? (ez tényleg érdekelne)

    Az esetek túlnyomó részében az a gondolat (gondolata az embereknek...tisztelet a kivételnek), hogy ha fölül is tűgörgős hajtókart használunk, akkor többé nem fog megszorulni?
    Esetleg kevesebb olaj elegendő az üzemanyagba?
    Esetleg jobb a hűtése a dugattyúnak/hengernek?
    Esetleg nagyobb lesz a teljesítmény?

    A - részben írt - válaszok alapján - én úgy gondolom - a válasz: nem.

    Egy minőségi hajtókar méretpontos (sík-derékszög-párhuzam...), edzett, és egyben szívós is. Egy felső kategóriába tartozó hajtókar ezen felül még könnyű is.
    Milyen (tűgörgős) gyártmányú és minőségű hajtókarok kerülnek a mai "pancsi" főtengelyekbe?



    ...ezeket pusztán gondolatébresztőnek szántam...

    (a félreértések elkerülése végett, még egyszer leírom: műszakilag (is) nagyon korrekt a fölül is tűgörgős hajtókarral ellátott kétütemű Otto-motor!)

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    mi lenne, ha megfúrnátok, felhasítanátok ott a dugót?
    daráljuk már le ezt a k....csontot! Vagy csörög?vagy nem megy !!!!!!Vagy vastag buksza és átépít................

    Leave a comment:


  • sepy
    replied
    Én is egy szezont mentem a fúrt hengerrel 8000km és ezután a henger maradt úgy és ezután lett az Ambika dugóra cserélve. Kissé idegenkedtem tőle de eddig meglepett + irányban. A karburátor cserén én is gondolkodtam már mert a Jikov nem egy mai darab de stabil az alapjárata veszi a lapot rendesen igaz kicsit csörög a súber és nem egy takarékos de 2 ütemnél nem is beszélhetünk erről. Megy rendesen és ha kell nem lehet megcsúfolni!

    Leave a comment:


  • wsievers
    replied
    Meg persze az illesztés is kérdéses, de a problémás hely a két kipufogó csatorna között van.
    Am mi lenne, ha megfúrnátok, felhasítanátok ott a dugót? Mint az Izsnél is van(pár 3-as furat is elég, egymás alá 1 sorban). Pont ugyanez az ok miatt született ott is ez a megoldás.
    Click image for larger version

Name:	EGYEB_UNI_DUGATTYU_72_00_IZS.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	147809
    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2015 dec. 21, 19:08.

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information