Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Üdv Mindenkinek!
Leírom a példám, aztán kérdezek.
A tulajdonomban lévő szürke forgalmis motorkerékpárt nem a forgalmiban bejegyzett (második) jogos tulajtól vettem, hanem kb. egy 4. embertől (aki nem kötött adásvételit a 3.-kal, és ő sem kötött adásvételit evvel a 2.-kal). Na már most én azt szeretném, hogy valamikor a jövőhéten elutazni Sándorfalváról Gyulára és (az interneten való keresgélésnek köszönhetően) felkeresném ezt a 2. (jogos)tulajt. Kötnék vele adásvételit és talán végre úton volnék az átírással.
1. kérdésem: Ennek a 2. tulajnak milyen kötelezettsége van az okmányiroda felé, hogy rendben legyen az átírás?
2. (és legfontosabb) kérdés: Mi van akkor, ha (ne adja Isten) nem él már a bejegyzett tulaj? Olvastam itt valamiféle póthagyatéki eljárásról, de az egy kicsit más eset volt. Tehát hogyan tudnám a nevemre íratni a tulajdonomban lévő motorkerékpárt a forgalmiban bejegyzett tulaj örökösével??? Mit mondjak neki, vagy mit kérjek tőle? Vigyek erre az eshetőségre valamilyen papírt?
Ha él a bejegyzett tulaj, akkor meggyőzöd valamilyen módon, hogy írjon veled egy adásvételit, amivel már el tudod végezni az átírást. Ha nem, megkeresed az ürököst, vagy örökösöket, hogy járják végig a "te kedvedért" (sok pénz) a fentebb említett procedúrát és természetesen minden költséget te fizetsz. Ha sikerül, az örökössel, vagy örökösökkel írsz egy adásvételit a te nevedre. A további ugyan az mint az első esetben.
1. kérdésem: Ennek a 2. tulajnak milyen kötelezettsége van az okmányiroda felé, hogy rendben legyen az átírás?
Bejelentési kötelezettsége van!
"A jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentését – a változástól számított 5 munkanapon belül – az eladó tulajdonos a tulajdonjog változásáról készült, a 3. §-ban meghatározott tartalmú teljes bizonyító erejű magánokirat benyújtásával vagy megküldésével teljesíti. A közlekedési igazgatási hatóság az e rendelet szerinti adattartalmú teljes bizonyító erejű magánokirat alapján a bejelentés tényét és időpontját a nyilvántartásba bejegyzi."
2. (és legfontosabb) kérdés: Mi van akkor, ha (ne adja Isten) nem él már a bejegyzett tulaj? Olvastam itt valamiféle póthagyatéki eljárásról, de az egy kicsit más eset volt. Tehát hogyan tudnám a nevemre íratni a tulajdonomban lévő motorkerékpárt a forgalmiban bejegyzett tulaj örökösével??? Mit mondjak neki, vagy mit kérjek tőle? Vigyek erre az eshetőségre valamilyen papírt?
Eltérések lehetnek az egyes ügyekben, de a lényeg ugyanaz, a tulajdonosi láncot kell tisztázni. Ahogy Nyuszifül is írja: póthagyatéki, ha megtalálod az örökösöket! És a végén, miután megvetted az új tulajdonostól (vagyis az örököstől) a motort, ugyanúgy mint az első esetben, az örökösnek be kell jelentenie a tulajdonosváltozást az okmányirodában!
Rendben értem. Ha mondjuk sikerülne az eredeti tulajjal írnom adásvételit, akkor gondolom neki nem kellene kifizetnem a motort, hiszen ő annó, mikor túl adott rajta, akkor megkapta érte a pénzt. Viszont az örökösnek ki kellene fizetnem a motor árát megint?!? És ez a póthagyatéki eljárás ez kb. mekkora összeg? Megteheti-e azt az örökös, hogy a póthagyatéki eljárás után azt mondja, hogy:
"Oké, most hogy az én nevemen van apám rég "elveszett" motorja adjam oda neki, mert nem ír velem adásvételit és nem lesz a nevemre írva."
Ehhez lehet joga? Vagy ebben az esetben kérhetek tőle pénzt, hogy engem kárpótoljon?
Bocs, lehet hogy egy kicsit 'túldramatizálom' az egészet, de úgy vagyok vele, hogy jobb mindenre felkészülni
Ha mondjuk sikerülne az eredeti tulajjal írnom adásvételit, akkor gondolom neki nem kellene kifizetnem a motort, hiszen ő annó, mikor túl adott rajta, akkor megkapta érte a pénzt. Viszont az örökösnek ki kellene fizetnem a motor árát megint?!?
Zoli, figyelj, nem rendelkezhet szabály arról, hogy kitől mennyiért veheted meg a járművet. A szerződésekben sokszor benne is van, hogy kölcsönösen kialkudott vételár.
"annó, mikor túl adott rajta, akkor megkapta érte a pénzt"
Amúgy nem értem, miért ne kérhetne érte pénzt? Van bármilyen nyoma, hogy eladta volna a motort? Mert szerintem nincs.
De ha már így felmerül benned a kérdés: én sem a tulajnak, sem az örökösnek nem fizetném ki újra a motort, hiszen mikor eladták, minden bizonnyal megkapták érte a pénzüket.
Mivel azonban emberek vagyunk, azt hiszem magától értetődő, hogy a segítséget értékelem és a fáradozásukat ellentételezem valahogy. Pénzzel vagy egy üveg jó borral, ezt már te döntöd el.
És ez a póthagyatéki eljárás ez kb. mekkora összeg?
Ez sok mindentől függhet, például a motorkerékpár hagyatéki leltárban meghatározott értékétől. Esetemben picivel több, mint 7000 Ft volt a közjegyzői díj.
Megteheti-e azt az örökös, hogy a póthagyatéki eljárás után azt mondja, hogy:
"Oké, most hogy az én nevemen van apám rég "elveszett" motorja adjam oda neki, mert nem ír velem adásvételit és nem lesz a nevemre írva."
Ehhez lehet joga? Vagy ebben az esetben kérhetek tőle pénzt, hogy engem kárpótoljon?
De ha már így felmerül benned a kérdés: én sem a tulajnak, sem az örökösnek nem fizetném ki újra a motort, hiszen mikor eladták, minden bizonnyal megkapták érte a pénzüket.
Igen, itt pontosan erre gondoltam.
Viszont nyilvánvalóan ha póthagyatékira kerülne a sor, akkor azt én állnám, meg egy kis pluszt is.
Ha meg sikerülne az élő jogos tulajjal írnom egy adásvételit, amibe találomra beírunk egy "kölcsönösen kialkudott összeget" , akkor is fizetnék neki egy jelképes összeget.
Szerintem arra gondol, hogy egy sikeres póthagyatéki eljárás után már az örökös a hivatalos tulajdonos, és mivel senki nem tud felmutatni olyan adásvételi szerződést, ami igazolná, hogy ő eladta azt a motort, visszakövetelheti a jogos tulajdonát, most már azt is tudva, kinél található.
Igen, erre gondoltam.
A többi kérdésemre adott válaszaid után lehet, hogy nem ártana egy "ügyvéd jóbarát"
Reménykedek a legjobbakban, és bízom benne, hogy akárhogyan is lesz, bízhatok az emberiességükben.
Valószínűleg jövő héten valamikor megejtem a vizitet és utána mindenféle képpen beszámolok
A többi kérdésemre adott válaszaid után lehet, hogy nem ártana egy "ügyvéd jóbarát"
Reménykedek a legjobbakban, és bízom benne, hogy akárhogyan is lesz, bízhatok az emberiességükben.
Félek, hogy az ügyvéd is valami olyasmit tud majd csak mondani, hogy írjatok egy papírt, hogy te fizeted a költségeket, a másik fél pedig kijelenti, hogy az ügyben nincs igénye, és végén eladja neked a motort a kölcsönösen kialkudott árért. Ez minden bizonnyal hatékony megoldás lenne, csak kérdés, hogy nem rontja-e meg a hangulatot, ha ennyire nem bíztok egymásban.
Szerintem keresd meg először (reméljük, hogy egyáltalán előkerül), és ha esetleg morálisan ingoványosnak tűnik a másik fél, akkor biztosítsd be magad. Előre kérdezősködni ügyvédtől ettől még természtesen ér. :-) De írd meg azt is légy szíves, mit tanácsolt!
Akitől te vetted, attól gondolom van adásvételid, rajta két tanúval. A motort így jogosan birtoklod, jóhiszeműen vetted. Ha az örökös kötekedne és azt mondaná, hogy mégis az övé akkor is azt fogják elővenni akitől te vetted.A tanúk meg igazolják, hogy tényleg tőle vetted, a forgalmi is nálad van, nem kérheti vissza tőled, hacsak nem bűncselekményből származik a motor, ilyenkor a tulajdonos nem köteles a vételárat megtéríteni a jóhiszemű vevőnek. Nem számít, hogy nem a tulajdonostól vetted, a lényeg, hogy ellenszolgáltatásért cserébe (fizettél érte) került hozzád.
Igen, sajnos ez így van. Igazad van.
Amikor még vettem (vagyis igazából motort cseréltünk) még csak halvány fogalmam volt erről az egész átírási mizériáról, olvastam valamit erről az adásvételi-láncról is és amikor ezt említettem az úrnak, akivel cseréltünk (mert láttam, hogy nem ő szerepel a szürke forgalmiban utoljára bejegyezve), akkor azt mondta, hogy:
" Ó nem gond, családon belül van az a másik illető."
Vagy valami ismerőse, már nem tudom. És mivel ő sem volt igazán tisztában a hivatalos részével a dolognak, így megtörtént a csere.
Az okmányirodában mondták, hogy ez így nem jó, mert nem egy új típusú adásvételit töltöttünk ki, és hol van a lánc többi szereplője, mert a számítógépes adatbázis szerint nem ő a jogos tulaj.
Na én erre írtam az úrnak egy e-mailt, hogy mi a problémám és postai úton küldött egy félig kitöltött új típusú adásvételit (aminek nekem kellett volna a másik felét kitölteni) és küldött egy másikat, ami közte és ez az úgymond 'családtag' (vagy ismerős) között lett írva. A gond 'csak' az volt, hogy ő még mindig nem az volt aki a forgalmiban szerepelt.
Tehát lehet, hogy vissza kellene 'fejtegetni' még vagy tizen-huszon tulajt, hogy hivatalos legyen a dolog, De én inkább úgy döntöttem, hogy felkeresem a forgalmiban szereplő urat és nála (vagy az örököseinél) próbálkozok (és kihagyok minden 'mellékszereplőt').
Ha nem jön össze, akkor még mindig 'el játszogathatok' az adásvételi lánc 'visszaszemezgetésével' .
Szóval nem egyszerű (vagyis inkább eléggé bonyolult), de nem lehetetlen (legalábbis még nem adom fel). Úgyis minden követ megmozgatok, hogy végre legálisan, a mindennapos forgalomban is használhassam a motort. Ha mégsem menne, akkor eladom alkatrésznek, vagy felgyújtom
Nem szeretnék úgy járni, hogy felújítom, gyári állapotba hozom, mert 'röpködnek olyan legendák' , hogy így-meg úgy forgalomba lehet helyezni (OT, meg öszeépítés), azt a nagy lóf.szt. És akkor ott állok egy 'használhatatlan, de 'hú de szép' motorral, amivel jó időben karikázok egyet az udvaron Átíratom, legálissá teszem az egészet, aztán ráérek foglalkozni a felújítással.
(Jó, lehet hogy az összeépítés nem egy elvetendő ötlet, de ki tudja. Ha van valaki konkrét példa egy konkrét esettel, akkor az kérem ossza meg a tapasztalatait.)
Bocs egy kicsit hosszúra (meg egy kicsit 'lélek-kiöntösre' ) sikeredett a hozzászólásom.
Akkor majd írok, hogy mit sikerült intéznem, és hogy hogyan.
Szerintem teljesen jól látod a helyzetet, de ettől még ne keseredj el! Sokaknak sikerült hasonló helyzetből, teljesen legálisan rendezni a papírokat. Én, ha éppen ilyen helyzetben lennék, esténként soveny blogbejegyzéseit olvasgatnám, hogy erőt merítsek az Ő sikeres történetéből. Ha még nem olvastátok volna, a legfrisebb bejegyzés éppen a póthagyatéki eljárás menetét írja le. Kötelező olvasmány mindenkinek, aki ezt a témát böngészgeti!
Nem szeretnék úgy járni, hogy felújítom, gyári állapotba hozom, mert 'röpködnek olyan legendák' , hogy így-meg úgy forgalomba lehet helyezni (OT, meg öszeépítés), azt a nagy lóf.szt.
Ahogy már >> itt << is szó volt róla, az OT-vizsga önmagában semmit nem segít a hiányos szerződésláncolattal kapcsolatos problémákon. Egyszerűen fogalmazva, teljesen másról szól. Veteránvizsgán a jármű korhű megjelenési és műszaki állapotát (valamint az eredetiségvizsgálatnál ellenőrizendő részleteket) vizsgálják, és amennyiben megfelel a támasztott követelményeknek, muzeális minősítést szerez a járműved. Ennek sok egyéb mellett az is egy komoly előnye, hogy a műszaki vizsgálat során a külön dokumentumon (4. sz. mellékletnek nevezik) felsorolt műszaki feltételeknél felmentéseket kap, pontosabban a gyártáskori műszaki követelményeket veszik figyelembe. Legegyszerűbb példa talán a biztonsági öv hiányának, vagy bizonyos világító- és fényjelző berendezések színének, vagy szintén hiányának "tolerálása". Ahogy írtuk, a tulajdonjoggal kapcsolatos problémákra sajnos jó ideje nem jelent gyógyírt.
(Jó, lehet hogy az összeépítés nem egy elvetendő ötlet, de ki tudja. Ha van valaki konkrét példa egy konkrét esettel, akkor az kérem ossza meg a tapasztalatait.)
Nem vagyok teljesen biztos, de az értelmezésem szerint ez abban az esetben lenne szükséges, ha nem lenne műszaki engedélyed, és (korábbi magyar nyilvántartásba vételt feltételezve) a közlekedési nyilvántartásban sem találnák meg a járművet. Biztos még más esetben is hasznos ez a lehetőség, de a te szempontodból most teljesen irreleváns, hiszen van forgalmi engedélyed. Sőt, gyanítom, hogy valamilyen műszaki igazolást itt is kérnek a felhasználandó vázról. De ezek most csak elmélkedések.
Na, de miért is nem tudod kihasználni az összeépítést? Azért, mert az összeépítési engedélyeztetési eljárás során szintén be kell mutatnod a felhasznált részegységek származási igazolását.
Megelőztél, TZ! Kösz a reklámot!
De hogy tanácsoljak is valamit, legcélszerűbb első körben valóban a forgalmiban bejegyzett tulajdonos felkeresése lenne. Ha előkerül, vedd meg tőle a motort. Ha már elhunyt, de segítőkész a család, csináljátok meg a póthagyatékit és vedd meg az örököstől!
Ha ez a történet sem jön össze, próbálj meg visszafelé haladni az időben, vagyis próbáld meg felkutatni a hiányzó szerződéseket!
Nagyon nagy segítség, hogy legalább tudod, ki volt a (minden bizonnyal) legutolsó bejegyzett tulajdonos! Vannak, akik még ebben sem biztosak, és itt akadnak el, mert a hivatalok nem hajlandóak ezzel kapcsolatban választ (még igen-nem szintű választ sem) adni.
Nos, haladtam egy kicsit az ügyben, de az elején kezdem ezt is, hogy megint jó hosszú legyen a hozzászólásom
Szóval keresgéltem a neten és kiderítettem, hogy a forgalmiban bejegyzett tulaj (vagy legalábbis a felesége (...né) ), az valóban Gyulán él, csak nem azon a címen. A forgalmi szerinti címen (legalábbis a /B részén) meg más lakik.
Valószínűsíthető volt a dolog, hogy elköltöztek, de a névből még nem tudtam, hogy mi a helyzet a férjével. Felhívtam és először is elmondtam, hogy mi az én bánatom, és azt mondta, hogy valóban volt a férjének egy motorja (itt már tövig rágtam az összes körmöm), majd közölte, hogy elváltak és hogy most a szüleinél lakik (itt már majdnem felugrottam és ugráltam örömömben), viszont azt is hozzátette, hogy mivel agyvérzés érte így nem igazán beszédes.
Viszont talán el tudom neki is mondani, hogy mi a bajom (aztán vagy megérti, vagy nem), de a lényeg az, hogy mivel úgyis kell 2 tanú az adásvételihez, így bízok benne, hogy a szülei segítőkészek lesznek és valahogy megtudjuk írni a papírt.
(Annyira mégsem lett hosszú, de mégis érthető. Vagy nem?)
Komment