köszi wsievers azt hiszem erre nyitok majd egy új topikot és majd ott lehet ötletelni. A legtöbbre találtam megoldást (látszólag), ötleteket, leírást......
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Dnepr MT11 - 1986
Collapse
X
-
Szervusztok
Eltűntem, anyagbeszerzés, postás várás, műhelymunkákra várakozás.....ez történik épp.
a műhelymunkák lassan a végéhez közelednek, hengertalp síkolás, hengerfúrás, hónolás kész, hengerfejben szelepvezető csere, szelep becsiszolás kész. Most a főtengely köszörülésen a sor.....várok. Alapvetően minden alkatrész megérkezett. A munkákról és az új alkatrészekről is teszek fel fotókat, amint lehet.
Elkezdtem a váltót drótkefével tisztítani, de vagy rossz drótkefét választottam, vagy túl lelkes vagyok a felület elég karcos és fényes lett. Bár én sem gondolom, hogy a Dnepr blokkja a gyöngyözésről álmodik, de végül mégis elviszem gyöngyöztetni, remélem nem lesz stílusidegen.....most épp üresen rakom össze a blokkot, és dugózom le a nyílásokat, hogy egyben tudjam elvinni az egészet.
Egy kérdésem is lenne: a váltó tengelyei - berugó tengelye, rükverc kézi váltójának tengelye, lábváltó tengelye - edzett anyagból vannak? Szeretnék rájuk marni/esztergálni hornyot plusz O-gyűrűnek a jobb tömítés miatt. Egy átlagos gépműhely nem vállalja, mondván edzett anyag - ránézésre - és túl kemény. Tényleg az? Ha igen akkor hol és ki tudná ezt nekem megcsinálni?
Ha ezen a kérdéskörön átlendültem, akkor lassan jöhet az összeszerelés.....
- 1 like
Komment
-
martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseEgy átlagos gépműhely nem vállalja, mondván edzett anyag - ránézésre - és túl kemény. Tényleg az? Ha igen akkor hol és ki tudná ezt nekem megcsinálni?
- 3 likes
Komment
-
martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintésea váltó tengelyei - berugó tengelye, rükverc kézi váltójának tengelye, lábváltó tengelye - edzett anyagból vannak? Szeretnék rájuk marni/esztergálni hornyot plusz O-gyűrűnek a jobb tömítés miatt."Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
Komment
-
Mátéapu, én is így oldanám meg, ahogy te ajánlod. De arra gondoltam, ha a gépmester kezébe nyomok egy rudat és annyit mondok ide meg ide szeretnék egy hornyot, akkor minden kristálytiszta és pikk-pakk megcsinálja. De ha beállítok a váltó fedelével, akkor majd azt mondják, hogy nem lehet befogni sehová, meg nem fér hozzá....stb..... nem mintha így vállalnák
Rosszul látom?
Komment
-
martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseRosszul látom?
- 1 like
Komment
-
martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseDe ha beállítok a váltó fedelével, akkor majd azt mondják, hogy nem lehet befogni sehová, meg nem fér hozzá....stb..... nem mintha így vállalnák
Rosszul látom?
Viszont az lenne a jobb,esetleg felköszörülni a tengelyeket a házat felfúrni perselyezni és spéci simeringet berakni.Nem vagyok benne biztos ,hogy működne.
Egyszer az álltalam használt MTZ-váltóját kihézagoltam és spéci csapágyakkal raktam össze:nehezen lehetett benne sebességet váltani,nem kopott össze-szétszedtük és visszaraktam a még használható csapágyakat és hézagolás nélkül hibátlanul tette a dolgát...."Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.
- 1 like
Komment
-
mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintésecsapágyakat és hézagolás nélkül
Komment
-
Kedves Zsolt!
Alapjaiban jól látod,de nem ez a legnagyobb probléma az egyedi munkákkal.Nagyon sok forgácsoló műhely bedolgozik valamilyen nagyobb cégnek,vagy valamilyen más folyamatos munkája van és akkor odamegy valaki egy egyedi igénnyel és azt kéri,minden rajz és anyag nélkül,hogy az "égig érő berregőjéhez" kellene akármit csinálni,amit az esztergályos már előre tudja,hogy csak veszteséggel tudja elkészíteni,ezért a legtöbb el sem vállalja.
A veteránok javítása olyan összetett feladat,ahol a lemezmunkától,a forgácsolásig mindenhez érteni kell,egy igazi veterános ezért próbál felnőni a feladathoz,állandóan képzi magát a munkákhoz szükséges összes szakmában.Nem tudom elképzelni a járművek felújítását forgácsolás nélkül,ezért szoktam feltenni az alkalmi áron,általam éppen megfelelőnek vélt,esztergapad hirdetéseket,mert hátha valaki közületek szeretne egy gépet,hogy ne kelljen kuncsorogni,hogy valaki elkészítse a kívánt munkát.Természetesen nem mondom,hogy mindenki vegyen gépeket,mert akinek nincsen helye,vagy fél a gépektől (bár a félelem legyőzhető) esetleg nincs rá pénze,vagy szeret kínlódni az ne vegyen.
Ami a problémád érdemi részét illeti,csatlakozom Mátéhoz,jobb lenne a fedélbe a horony,vagy szimering fészek,de csak akkor,ha azt el lehet úgy készíteni,hogy a fedél aktuális része ne gyengüljön el,-tehát van elég falvastagság a módosításhoz.A tengelyben a beszúrást a gumigyűrű részére,lehet rádiuszos késsel csinálni,ugyanis egy rádiuszos beszúrás szilárdságilag sokkal jobb.
Sajnos nincs kép a fedélről,így nem tudom elképzelni,hogy milyen módon lehetne azt megfogni az esztergapadon,a művelet elvégzéséhez de,ha alaktalan akkor síktárcsán.Amennyiben nekem hozott régebben valaki esztergálni valót,akkor rajz híján minden esetben leültem vele megbeszélni a feladatot és,ha nem tudott rajzolni,akkor szépen lerajzoltuk együtt,mert akkor később nem lehetett vita,hogy jó e a munkadarab,vagy sem.Ezek a dolgok már régebben voltak,mert mára már belefáradtam a másnak dolgozásba és általában senkinek nem vállalok semmit,-illetve nagyon közel kell állnia a szívemhez annak akinek megcsinálok valamit,de annak szívesen és csak barátságból,még egy üveg bor sem kell érte.
Üdvözlettel:Che
- 6 likes
Komment
-
Pontosan úgy vannak a dolgok ahogy leírtad. és természetesen ez majd minden szakmában meg van. Én grafikus vagyok, és pontosan tudom, milyen az amikor az ismerős ismerősének apró kérésén még egy hónap múlva is dolgozunk
Persze van az a pénz, és van is olyan műhely - gondolom - ahol azt tudják mondani, hogy "órabér", és akkor el lehet dönteni, hogy mennyit ér a tulajdonosnak. A gépműhelyes - ahová vittem a hengerfejet, főtengelyt - azt mondta több orosz cuccot nem vállal Egy oldalt szelepelt ural blokkot láttam nála kosárban...
A probléma talán az előítéletekkel kezdődik, amikor az ember megjelenik kezében egy koszhadt hengerfejjel és elkezdi ecsetelni mi mindent szeretne vele, mert ez még nem jelenti azt, hogy pénzem sincs. Én azt szeretem ha meghallgatnak, elmondják mik a buktatók és mennyibe fog kerülni nagyságrendileg, majd én eldöntöm, hogy jó-e ez így nekem. Természetesen tudom ott vannak a jónevű veterán felújító műhelyek, lehet oda is vinni. Én nagyon szívesen vennék esztergát de sajnos most a városban a másodikon lakom, nemigen tudnám hova tenni......talán ha a sors úgy hozza és egyszer majd újra vidéken lakom kertes házban.....(najó legyünk realisták - a következő életemben )
- 2 likes
Komment
-
Elkészült a gyöngyözés. Olyan amilyen, tényleg nem a Dnepr stílusa, de legalább tiszta a blokk, majd úgyis bemattul....
Előtte kicsit reszelgettem a hengerek és hengerfej bordáit, mert katasztrófálisan néznek ki azok az öntvényhibák. Persze igyekeztem nem túlzásba esni.
A Mattfeny Bt.-nél csináltattam. Pesten vannak a Balzac utcában. Kész volt négy nap alatt. Először egyben, összeszerelve vittem oda az egész blokkot, de végül szét kellett szednem, mert nem fért volna be a szóró kabinba. Az egész blokk volt 8500 Ft. Igyekeztem mindent ledugózni, betömni, de durva dolog ez az üveggyöngy, mindenhova került, úgyhogy utána mindent jó alaposan át kellett mosnom. Összeszerelés előtt még egyszer át fogom tisztítani.
Kérdés: a hengereken a betűk mit jelentenek? balos, jobbos?
illetve a szelepfedélnél is két számsor van. A katalógus szám MT901520 mellett az egyik 10-1 a másik 10-2.
- 1 like
Komment
-
A hengerek fel lettek fúrva és hónolva az új 79mm dugókhoz. A hengertalpakat síkolni kellett, mert gyárilag nem voltak derékszögben.
Amit első körben vittem hengerpárt a gépműhelybe, és ami eredetileg a motoron volt, azt nem vállalták, mert majdnem egy millimétert kellett volna leszedni a talpból, hogy derékszögbe kerüljön....
Kovácsolt dugók, 79mm. Súlyban és méretben is egyformák. Csak a csapszegekhez kellett dörzsárazni.
A csapszegek "made in EU" - jelentsen ez bármit is - az Ural zentrale-tól. Először két különbözőt küldtek, más volt a belső átmérőjük, ezért majd 10g különbség volt a kettő között. Mikor jeleztem, két nappal később a postaládámban landolt az új. Igaz azt is jeleztem, hogy az öntvény szelepülék helyett szerintem bronzot küldtek, de erre csak azt mondták ők is ezt kapták az ukránoktól......
Az orosz "egyfülű" zégergyűrűt is cserélem.
és ismét egy kérdés: az orosz videókon a tömítéseket úgy szokták visszarakni, hogy mindkét oldalát jól megkenik pasztával. Van ennek bármi gyakorlati jelentősége. Elvileg elég lenne maga a paszta is, vagy magának a tömítésnek a vastagságára is szükség van?Gondolom önmagában a tömítés nem elég.
Itt most nem csak a hengertalp tömítésre gondolok, hanem a váltó fedél, vezérlés fedélre is....
Utoljára szerkesztve a következő által: martonzsolt; 2018 júl. 22, 18:13.
- 4 likes
Komment
-
Egy kis életkép. Ilyen amikor az ember a második emeletről újít fel motort.
A motor az ablak alatt, ahol a blokkot kiszedtem belőle.
Az alkatrészeket próbálom minél kisebb helyen tárolni, mielőtt kitilt a cslád a lakásból.
Ami nem a lakásban van, az vagy a pincébe van száműzve, vagy a kocsi csomagtartójában utazik hetekig. A kocsi azért jó, mert bármikor lehet kicsit szerelni
Jó hely, mert a feleségem ritkán nyitja ki, pedig mindig van benne alkatrész, ami arra vár, hogy elvigyem valahova, vagy csak megmérjem, letisztítsam......
Legutóbb a főtengely csapágyat és szimeringet szedtem ki:
- 6 likes
Komment
-
Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseNem tudom elképzelni a járművek felújítását forgácsolás nélkül,ezért szoktam feltenni az alkalmi áron,általam éppen megfelelőnek vélt,esztergapad hirdetéseket,mert hátha valaki közületek szeretne egy gépet,hogy ne kelljen kuncsorogni,hogy valaki elkészítse a kívánt munkát.
Józsi Bátyám, ez kedves is tőled, de ne felejtsd, ha nekem volna pénzem venni egy esztergát, és a veterános cuccaimon kezdeném el megtanulni a szakmát, az sok selejtként elhajított alkatrészbe fájna...
- 1 like
Komment
-
martonzsolt eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintéseaz orosz videókon a tömítéseket úgy szokták visszarakni, hogy mindkét oldalát jól megkenik pasztával. Van ennek bármi gyakorlati jelentősége. Elvileg elég lenne maga a paszta is, vagy magának a tömítésnek a vastagságára is szükség van?Gondolom önmagában a tömítés nem elég.
Itt most nem csak a hengertalp tömítésre gondolok, hanem a váltó fedél, vezérlés fedélre is....
Kevésbé bonyolult motoron használtam (Pannónia blokkfelek összerakása, és deklik felrakása), de azóta tiszta a blokkom. Tovább megyek! Nem tettem bele papír tömítést, csak a pasztát, ami sziloplaszt szerű vöröse színű, és elég nagyon vékonyan kenni, szétszedésnél, pedig a hártyát simán le lehet húzni, esetleg kicsit dörzsölgetve leszedni a felületről.
A tömítés vastagsága viszont számíthat ott, ahol van tengely irányú illesztés! Pl. a blokk középnél ki kellett vennem a főtengely és a sebváltó csapágyak házából annyi hézagoló alátétet, amilyen vastag előtte a papírtömítés vastagsága volt!!! (A dekliknél ez nem számított, a sebváltó tengelye, a berúgókar tengelye nem érzékeny ennyi elmozdulásra.
Én ezekhez a négyütemű orosz vasakhoz nem értek, csak messziről csodálom őket.
Megítélésem szerint a hengertalpnál talán nem sokat számít ez a vastagság, amúgy is borzalmas tűréssel-illesztéssel készítették őket az oroszok...
Hengerfejnél a hő miatt nem elég a paszta, de a szelepfedél háznál szerintem nem érdekes az a vastagság.
A váltó fedélt nem ismerem, de ha abba nincsen csapágyazva, és hossz irányban illesztve, akkor az sem gond... (Próbálok elképzelni egy váltó fedelet, pl. Pannónia, ott ez nem gond...)
- 1 like
Komment
Komment