Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Uzi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    A bronzcsapágy hántolása és a főorsó köszörülése megoldja a jelenséget.
    Csak ebben az esetben valószínűleg nem lehet tovább hántolni,jó lenne a főorsó fémszórása névleges méret fölé és a siklócsapágy alaphelyzetbe állítással felszabályozással hántolással ujjá éledne a gép.
    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

    Komment


      Ezen a ponton már talán a kúpgörgős csapágyra való átalakítás is jobb lenne nemde?

      Komment



        Szervusz Samptron!

        Elég sok EAN eszterga át lett alakítva dupla soros hengergörgős NN sorozatú,a belső futógyűrű kúpos szorítású gördülőcsapágyasra.Orosházán a valamikori Mezőgépnek volt egy szerszámgép felújító üzemrésze,ott sorozatban csinálták,úgy 30-35 éve.Sajnos azok az ismerős szaktársak már kihaltak akikkel lehetne erről konzultálnom,bár már kerestem ilyen kapcsolatot,sőt a neten is kutakodtam,de ezidáig semmivel sem jutottam közelebb a témában.Magam is egy szétkopott,volt tanműhelyes EAN esztergát használok,bár nála a főorsó csapágy még,úgy-ahogy elmegy,de az ágy az nagyon kopott.

        Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.Abban mindenféleképp biztos vagyok hogy a főorsóház csapágyfészkeit egy horizontál esztergán (fúró-marómű),vagy egy nagyobb marógépen,amelyben elfér vonalba kell fúrni,illetve a csapágyfészkeket át kell alakítani.El kell gondolkozni azon,hogy hozzáfogjon e az ember,vagy adja el a gépet és vásároljon egy komolyabbat,már túlkoros vagyok ahhoz,hogy egy másik,korszerűbb gép vásárlásán törjem a fejem.

        Amennyiben mégis rámszakadna az anyagi túltengés,akkor valamilyen nem lestrapált Szovjet gépet vennék,olyan 1000-1500 csúcstávval,nagyon tetszik még a TOS SV 18 RA,de az meg lapos szíjas,amolyan simító eszterga és ráadásul menetes a tokmány felfogatás is.

        Sajnos az EAN-nak bármely típusa is már agyon harcolt és ráadásul elég sok típushibával is küzd,azt a rohadt nortont egyenesen elkonstruálták,de ez van,azért mégis a mi kutyánk kölke,-tehát szeressük.

        Pad vásárlásánál konstrukciós szempontból,mindig azt kell figyelni,hogy a főorsó csapágyak minél távolabb legyenek egymástól,jó hosszú legyen a főorsóház és az alapszán is jó hosszan feküdjön az ágyon,hosszú legyen,az ágynál is az a jó,ha széles.A 70-80-as gépeknek az ágyazata többségében már hőkezelt és strapabíróbb,mint a korábbi gépeknél,de ez azért nem szentírás.

        Üdvözlettel:Che
        samtron és mátéapu kedvelte ezt.

        Komment


          Szia Che!

          Én is úgy érzem egy kicsit, hogy ez olyan fából vaskarika dolog. Ha az ember a főorsót nég rendbe is vágja egy esetleges átalakítással akkor még mindig ott van az a tekintélyes kopás az ágyazaton meg az összes orsón-lakatanyákon. De még ha valamiféle perverz indittatásból pénzt/időt/családi nyugalmat nem kimélve mindent rendberakok akkor is orrán száján folyni fog belőle az olaj. Persze a norton withwortra történt optimalizálásáról ne is beszéljünk! Gondoltam a cserére de a keretemből csak egy másik méhtelep szökevényre futná. Korszerűbbet meg max hitelből. Asszem nézegetem még egy ideig ezt a gépet, meg szépen megtanulom vele a közös munkát már amire rátudom venni ! )))
          mátéapu és Che kedvelte ezt.

          Komment


            Üdv.
            A főorsó és bronz anya felújítása 50-E és 10-15 évig megint állítható. Olcsóbb mint görgősre alakítani. Feltétele, hogy a főorsó kopása ne legyen 0,2mm-nél nagyobb. Gödöllőn 2 éve még köszörültek ágyat 40-E körül, de a kő palástjával ami szerintem nem túl szerencsés, de az ár megnyerő. Köszörülés után persze lejebb kell engedni a nortont és a végperselyt. A szánszerkezeten sokat javít, ha a keresztszánt hosszítottra cseréljük, de ehhez már elég fanatikusnak kell lenni. A vezérorsót, ha nagyon kopott megfordítjuk, mivel az első egyharmad kopott legtöbbször. Lakatanya tuningot majd lefényképezem. Az olajfolyásra nem tudok gyógyírt. Illetve, amit a gyártó kis táblácskán rászegecselt: OLAJAT UTÁNTÖLTENI.
            heeegany, movisz és 3 további látogató kedvelte ezt.

            Komment


              Hellótok!
              Úgy tünik kupol az EAN-om, hol tudom állítani a főorsóházat? Csinált már valaki ilyet?
              Üdv.

              Komment


                Szia!
                Azt mire alapozod, hogy egyből a főorsóházat akarod állítani? Kióráztad? Egyébként én a minap állítottam egy kivehető ágyasat...
                Che kedvelte ezt.

                Komment


                  Leírom, hogy én hogyan csináltam. (esetleg nálam tapasztaltabb kollégák kiigazítása miatt)

                  Befogtam a tokmányba egy 1m-es D30-as kéregedzett (h6-os) lineális tg-t. majd rögtön a tokmánypofánál (azt körbeforgatva) mértem egyet órával ahol kijött 0,2mm. Ezt az excentritást kiküszöböltem 0,05-ös hézagoló lemezekkel. Az órát függőlegesre állítva megkerestem a tg. tetejét (keresztszán) majd eltekertem kb 700mm-re hátra. Nem meglepő módon az első 20cm-en mutatott 0,2mm-t. Majd meglepő módon a 700. miliméternél visszaállt az óra 0-ra és körbeforgatba sem mutatott 0,07mm-nél nagyobb eltérést. Boldog voltam! Vízszintesre állítottam az órát és kinulláztam. Vizzsatekertem a tokmányhoz ahol viszont 0,35mm-t mutatott. Nem voltam boldog! nulláztam majd vízszintes orával visszamentem a tengely 700.-dik mm-hez. Kvázi alábakoltam a tg-t (egy másik órával ellenőrizve) majd a nortonszekrényt lefogató 6db csavart (19-es kulcs fogja) fellazítottam volna ha az nem lett volna laza. A norton alatt (tokmány felöl ill a kihajtás felöl is van) oldalanként 2 támasztó anya amit egy kb D4-es csappal tudsz helyszűkében ugyan de csavargatni ezekkel tudod a nortont finoman az ágyhoz képest vízszintesen elmozdítani. Ezekkel beállítottam (közben folyton előre hátra járva az órával) a tengelyt majd lehúztam a 6db csavart. Jó tanács, hogy miután lehúztad újra órázd ki! Ha ezzel megvagy a szegnyerget is állítsd hozzá a tokmányhoz... Én mértem eggyet a 700.dik mm-nél is meg a tokmánynál is,
                  Utoljára szerkesztve a következő által: samtron; 2019 febr. 28, 21:30.
                  Gamos kedvelte ezt.

                  Komment


                    Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

                    Amennyiben egyszer kihúzom a főorsót a csapágyból,illetve kiveszem a csapágyakat a főorsóházból,akkor majd átgondolom,hogy miképp lehetne beletenni egy NN sorozatú csapágyat.

                    Üdvözlettel:Che
                    Szia!
                    Sajna az átalakítással kapcsolatban nem találtam semmit de nézegettem a katalógusokat csapágy ügyben. Találtam F-es sorozatú méretben még passzoló duplasoros párosított precíziós csapágyakat (15-20,000.-/+fa/szett) de azok természetesen porvédő nélküliek. Ha kikerülnek a bronzperselyek akkor csak az öntvényház nem elég vastag egy ilyen csapágynak nembeszélve a szimeringről...
                    nézelődtem oldalakon is PL:


                    Attached Files

                    Komment


                      Csak mert nekem is EAN van ------megjött a nyuszi :
                      heeegany és Che kedvelte ezt.

                      Komment


                        Szép vitrinbe való eszközök,-nem is tudom,hogy miért nem vagyok irigy.

                        Komment


                          .....szerinted hány éves ?

                          én tudom - kb

                          Komment


                            Nehéz megbecsülni,de olyan 25-35 évesek lehetnek.Az látszik,hogy igen kikímélt darabok és öröm ilyeneket birtokolni,de használni csak ünnepnapokon,hogy az állaguk megmaradjon.Nálam vannak többféle tolómérők,többek között Mitutoyo is,de a kedvencem egy Cseh CZ,-igaz kialakítottam hozzá a megfelelő érzéket,de azzal nagyon pontosan tudok mérni.A vendégeknek,ha mérni akarnak,tartok egy külön tolómérőt,mert volt már olyan alkalmi vendég itt,hogy kért egy tolómérőt és az látom,hogy a furatmérős felével kocogtatja a rozsdát,valamilyen autó kipufogó dobon.Egy vendéget nem illik letolni,de azért megkorholtam rendesen,-na azóta van "vendégsubler".

                            Üdvözlettel:Che

                            Komment


                              jól mondod , közel negyven év ! Most lett egy 200 as és egy 150 es . A 200 ast még nem is bontottam ki a gyári csomagból , de ezt használni fogom . Na nem rögtön és mindenre , mert a régieket most restaurálta meg a szaki . egy év után . Ezért is vettem ezeket , mert már nem reménykedtem . Most aztán jól el vagyok látva .



                              De ne a tolómérőt nézzétek ! --- hanem azt a fadobozt , bársonnyal ! ahogy akkoriban adták !!!!

                              Komment


                                Az a "fadoboz" műanyag,A Csehek is fadobozban és bársonyalátéttel adták a CZ tolómérőt,mondjuk amire akkoriban ráírták,hogy Made in xxxx,az xxx ben is készült.Manapság nekem már erős kételyem van bármit is írnak bármire,hogy az ott is készült és ez bosszantó.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X