Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Biztos evidens, de nekem nem egyértelmű a főtengely beszerelése, először a csapágyak kerülnek be a blokkba, majd a frigóból kiszedett főtengely belecsúszik? a helyére
vagy esetleg a főtengelyre felfűzni a csapágyakat, szimering tartót, és belecsúszik a felmelegített blokkfélbe?
SziasztokBiztos evidens, de nekem nem egyértelmű a főtengely beszerelése, először a csapágyak kerülnek be a blokkba, majd a frigóból kiszedett főtengely belecsúszik? a helyérevagy esetleg a főtengelyre felfűzni a csapágyakat, szimering tartót, és belecsúszik a felmelegített blokkfélbe?Köszönöm a segítséget
Szia!Én készíttettem esztergályossal olyan patronokat, amik 120°C-ra felmelegítve is könnyen becsúsznak a csapágy belső gyűrűibe. 6305-os csapágy esetén kb 24,95-re kell esztergáltatni őket. Mint egy gomba, úgy néz ki. Felteszed a rezsóra, gázra, és nem vicc, köpködöd amíg le nem pattan róla a nyál. Ekkor mehet be egy fél-1 perc erejéig a csapágyba és a tengely szépen be fog csúszni a helyére.A főtengelyt a kuplung felőli deklibe én célszerszámmal húzom be. Ehhez egy halálra ítélt villanymotor tengelyét használtam fel. Esztergályos ebbe belevágta a főtengely menetének ellenkezőjét. A tengely olyan vastag, hogy még át tud csúszni a csapágyakon anélkül, hogy a szimeringeket bántaná. A tengelyre rá lett hegesztve egy laposvas, ami ellőtte kifúrtam, hogy a tengely átmenjen rajta. A laposvas oldalain 1-1 anya. A művelet a következő. Ráhajtom a főtengelyre a szerszámot, majd a két szélső anyán egy-egy csavart kezdek el befelé hajtani. A csavarok alá deszkát teszek, hogy ne az öntvényen feküdjenek fel. Egyenletesen húzva a csavarokat a főtengelyt szépen behúzza a helyére.Kalapáccsal sose üsd a tengelyt, mert akkor vége.Esetleg ha érdekel este tudok fotót csinálni a szerszámról.
Szia!Én készíttettem esztergályossal olyan patronokat, amik 120°C-ra felmelegítve is könnyen becsúsznak a csapágy belső gyűrűibe. 6305-os csapágy esetén kb 24,95-re kell esztergáltatni őket. Mint egy gomba, úgy néz ki. Felteszed a rezsóra, gázra, és nem vicc, köpködöd amíg le nem pattan róla a nyál. Ekkor mehet be egy fél-1 perc erejéig a csapágyba és a tengely szépen be fog csúszni a helyére.A főtengelyt a kuplung felőli deklibe én célszerszámmal húzom be. Ehhez egy halálra ítélt villanymotor tengelyét használtam fel. Esztergályos ebbe belevágta a főtengely menetének ellenkezőjét. A tengely olyan vastag, hogy még át tud csúszni a csapágyakon anélkül, hogy a szimeringeket bántaná. A tengelyre rá lett hegesztve egy laposvas, ami ellőtte kifúrtam, hogy a tengely átmenjen rajta. A laposvas oldalain 1-1 anya. A művelet a következő. Ráhajtom a főtengelyre a szerszámot, majd a két szélső anyán egy-egy csavart kezdek el befelé hajtani. A csavarok alá deszkát teszek, hogy ne az öntvényen feküdjenek fel. Egyenletesen húzva a csavarokat a főtengelyt szépen behúzza a helyére.Kalapáccsal sose üsd a tengelyt, mert akkor vége.Esetleg ha érdekel este tudok fotót csinálni a szerszámról.
Azért valljuk be szerencsésnek mondhatja magát az a Pannónia tulajdonos akinek a főtengely beépítésénél behúzó szerszámra van szüksége
A legtöbb esetben inkább egy "ütköző" kellene a túloldalra mert úgy "esik" be a főtengely a helyére
Tényleg, nem készítenek ezekhez szériában túlméretes csapokat, mint ha láttam volna már ilyet?
De igen, csak nem a börzekereskedőknek, hanem azoknak akik motorkerékpár főtengely felújítással foglalkoznak. Kis szériában egy Kalocsa környéki cég csinálja, ha van szabad kapacitása.
Arról is volt elképzelés, hogy a Tajvaniakkal próbálnak gyártatni pannonia hajtókart csappal felújításhoz, de ez 2 éve egy helyben áll.
Köszönöm a gyors és célszerszámokkal felturbózott segítséget
arra gondoltam (csak elméleti síkon) talán jobb lehűteni a főtengelyt, és azt behúzatni (nem beütögetni) a melegebb beszerelt csapágyakba, nagyobb tömege miatt tovább marad hidegebb, a csapágybelső hevítése pedig csak rövid ideig segít, gyorsnak kell lenni, s talán nem a legjobb a csapágynak, de ezt csak gondolom
mindenesetre a behúzatáshoz szükséges eszközt, ha nem is pont a leírtak szerint, de összekészítem, hátha énis a szerencsések közé tartozom
Köszönöm a gyors és célszerszámokkal felturbózott segítséget
arra gondoltam (csak elméleti síkon) talán jobb lehűteni a főtengelyt, és azt behúzatni (nem beütögetni) a melegebb beszerelt csapágyakba, nagyobb tömege miatt tovább marad hidegebb, a csapágybelső hevítése pedig csak rövid ideig segít, gyorsnak kell lenni, s talán nem a legjobb a csapágynak, de ezt csak gondolom
mindenesetre a behúzatáshoz szükséges eszközt, ha nem is pont a leírtak szerint, de összekészítem, hátha énis a szerencsések közé tartozom
Sziasztok!
Bakker, elfelejtettem lefotózni, pedig tegnap voltam a műhelyben. Sebaj, ami késik nem múlik. Ma is fogok még menni, akkor lefotózom. Tényleg nem egy bonyolult cucc.
Egyébként ha patronokkal felmelegítjük a csapágy belső gyűrűket, akkor még behúzatóra sincs szükség. Na most a kuplung oldalon ugye 2 csapágy van, közte szimering, nekem meg egy patron. Ha kettőt tennék felmelegítve a csapágyakba, akkor attól félnék, nehogy a szimering túlzott hőt kapjon, ezért maradt a behúzató. Bármilyen hulladék tömör tengelyből meg lehet csinálni, de majd meglátjátok.
Igyekszem nem elfelejteni.
A lehűtős módszer is tökéletes. Sőt a kettő ötvözve: Tengely lefagyasztva, csapágy felmelegítve. Ennél nincs jobb megoldás.
Azért valljuk be szerencsésnek mondhatja magát az a Pannónia tulajdonos akinek a főtengely beépítésénél behúzó szerszámra van szüksége
A legtöbb esetben inkább egy "ütköző" kellene a túloldalra mert úgy "esik" be a főtengely a helyére
Jaja, sajnos sok rossz tengely van, de guberálni kell jófélét!
Utoljára szerkesztve a következő által: Kiss Ati; 2015 márc. 26, 09:02.
Jaja, sajnos sok rossz tengely van, de guberálni kell jófélét!
Összesen 6db főtengelyem volt itthon. Ebből egy volt használható. Az is csak azért mert kapáló gép lett a motorból viszont valamiért nem használták így relatív kevés kilométeres blokk volt. A váltót is komplett ebből pakoltam át.
A teljesség igénye nélkül néhány fotó a behúzó szerszámról. Szerencsére itt van nálam egy Cimborám motorja, amin illusztrálni tudtam a műveletet.
Valami villanymotor tengelye, 5-6 mm-es laposvas, M14-es csavar+anyák. Úgy kell összeállítani a szerszámot, hogy kb. a kuplungdekli furatokhoz essenek a behúzó csavarok. Remélem így érthető. Írjatok, ha van kérdés!
Ja, és szigorúan kályhaezüsttel lefestve, olcsó, vidéki króm-vanádium hatás.
Attached Files
Utoljára szerkesztve a következő által: Kiss Ati; 2015 márc. 31, 17:40.
A teljesség igénye nélkül néhány fotó a behúzó szerszámról. Szerencsére itt van nálam egy Cimborám motorja, amin illusztrálni tudtam a műveletet.
Valami villanymotor tengelye, 5-6 mm-es laposvas, M14-es csavar+anyák. Úgy kell összeállítani a szerszámot, hogy kb. a kuplungdekli furatokhoz essenek a behúzó csavarok. Remélem így érthető. Írjatok, ha van kérdés!
Ja, és szigorúan kályhaezüsttel lefestve, olcsó, vidéki króm-vanádium hatás.
Nem rossz szerkezet, de van egy nagy hibája. Mégpedig az hogy behúzás közben a csapágyat feszíti.
Sokkal jobb lenne akkor ha a csapágy belső gyűrűjén támaszkodna fel.
Nem rossz szerkezet, de van egy nagy hibája. Mégpedig az hogy behúzás közben a csapágyat feszíti. Sokkal jobb lenne akkor ha a csapágy belső gyűrűjén támaszkodna fel.
Tudod mennyire feszíti a csapágyakat? Elárulom: minimálisan. Olyan szépen bemegy a helyére a tengely, hogy ihaj. Racsnis szerszámmal hajtom a csavarokat, és különösebb erőkifejtés nélkül bemegy a tengely a helyére. Ráadásul nem kopott főtengely. Mind1, ha nem tetszik az is egy vélemény.
Simsonokhoz készült gyári főtengely behúzó. Kinézetre nem ilyen, de ugyanezen az elven működik. Normális tengely-csapágy illesztésnél ez a csapágyra ható erő olyan minimális, hogy semmi negatív hatása nincs.
látod , elöbb a tetszésemet fejeztem ki ----de azért annyit had mondjak , hogy azért ha fordítva működne akkor ( szerintem ) jobb lenne .
Magyarul : ha azon a központi csavaron lenne egy hosszú menet --aztán a laposvason nem hegesztve hanem egy likon átdugva egy anyával szépen lehet behúzni a főtengelyt - és persze a laposvasat rögzítő csavarokat a blokk szabad furataiba csavarjuk ---igy nem billeg a cájg ---aztán így kitolni is lehet , ha szükség van rá .
Tudod mennyire feszíti a csapágyakat? Elárulom: minimálisan. Olyan szépen bemegy a helyére a tengely, hogy ihaj. Racsnis szerszámmal hajtom a csavarokat, és különösebb erőkifejtés nélkül bemegy a tengely a helyére. Ráadásul nem kopott főtengely. Mind1, ha nem tetszik az is egy vélemény.
Simsonokhoz készült gyári főtengely behúzó. Kinézetre nem ilyen, de ugyanezen az elven működik. Normális tengely-csapágy illesztésnél ez a csapágyra ható erő olyan minimális, hogy semmi negatív hatása nincs.
Egy szóval se mondtam hogy nem tetszik!
Jó kis szerkezet. Lomokból, saját eszterga nélkül én is maximum egy hasonlót csinálnék(ha szükség lenne rá).
De mivel van saját esztergám és kicsit másképp csinálnám
Úgy az egész szerszám két csőből állna. A belső cső végében pedig valami cserélhető darab amit rá lehet tekerni a főtengely mindkét végére.
A külső cső valamint a belső cső menetes(bár a belsőnek nem kell csőnek lennie, az lehet tömör is) és lehet őket tekerni egymásban. Így a külsőt valamivel megfogom, a belsőt meg egy kulccsal tekerve szépen behúzza a főtengelyt.
(na de én ilyen vagyok, szeretek mindent máshogy csinálni mint mások. Még akkor is ha az bonyolultabb )
Komment