Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Dugattyúk, hengerek, lóerők

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #46
    szép szobadísz

    lehet nincs is benne dugó, csak kiállítási darabnak készült :-)

    Komment


      #47

      Komment


        #48
        Nem szeretnék belefolyni e magasröptű értekezésekbe,hiszen oly keveset tudok ezekről az elvarázsolt műszaki dolgokról!Csak egy két nem túl népszerű megjegyzést engedjetek meg! A Pannónia(amikor én vettem zsír újonnan 1972-ben!) gyártási időszakának második harmadától egy rendkívül elavult konstrukció volt!Nem igen érte el,nemhogy a világ de még az Európai közép mezőnyt sem!Ahogy ApaE írta volt ,,locsolhatjuk" rá a lóvét akkor sem lesz jobb!A dugattyúkra pedig nem éppen a százados tűrések jellemzők(mint itt néhányan írtátok!)......igaz századokban adják meg de az hogy 0,25 az tulajdonképen a 2,5 tizednek az úri neve!De eszmefuttatásaitokat nagy élvezettel olvastam!
        Ez a képen pedig végképpen nem ,,Pancsi"!(írhatnék még sok ostoba dolgot,de nem teszem!De aki erre ennyi pénzt költ.........????????..........hát????!!!!)..........na csáztok!(Vasárnap Gyöngyösön börze!!!!!)

        Komment


          #49
          wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          gondoljatok a sörösdoboz oldalára. Igaz hidegfolyatással készül
          Én eddig csak a tartalmára gondoltam. Hidegfolyatás.... hmmm, a tartalma is úgy jó

          Komment


            #50
            Ovál dugattyú esztergagép (Szerszámgép - Eszterga és tartozékai)

            - - - Updated - - -

            Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            dkari

            Szép... a szerszámos doboz a Pannóniára emlékeztet engemet...
            És a blokk öntvény? vagy a henger? ( az öntvény teljesen eredeti, de hogy mi van benne....) a henger pedig a gyári sport motorok egy kipufogós hengere, és látna rajta, - ha jól látom - hol volt a vázhoz rögzítve elől a hengerfejen a furat, mert az MC gépek nem bölcsővázban voltak. szerintem a váz is Pannónia, és a talán a kipuf könyök is...


            A VSport megnevezés meg aszem a Bol'dOr-gépek neve volt, ha jól emlékszem....
            A karbi valszin valamilyen külön úszóházas sport karbi, aminek állítható az úszóháza...

            - - - Updated - - -

            ptm004 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            szép szobadísz

            lehet nincs is benne dugó, csak kiállítási darabnak készült :-)
            Van egy olyan érzésem, ez még most is "állat-módjára" tud menni....Sok 250-350-400-as mostani rizsrakétát lenyomna...

            - - - Updated - - -

            apacsavo eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A Pannónia(amikor én vettem zsír újonnan 1972-ben!) gyártási időszakának második harmadától egy rendkívül elavult konstrukció volt!Nem igen érte el,nemhogy a világ de még az Európai közép mezőnyt sem!

            (Vasárnap Gyöngyösön börze!!!!!)
            Egy másik netes hozzászólásomban írtam : lehet azt mondani hogy a Pannónia sz@r motor... de csak kb. 1961-től... mert az ötvenes évek közepén, de még a vége felé is a világ élvonalában volt...minden féle szempont alapján, teljesítmény, konstrukció, megbízhatóság stb...

            Persze más kérdés, hogy nem került fejlesztésre. És a mi tragédiánk, hogy miért nem volt erre akkoriban pénz, vagy igény...

            Ugyan az az eset, hogy a honfoglaláskor a visszacsapó íj a világ akkori legjobb íjja volt. 3-500 méter lőtáv, ma sem kevés ( Ma 653 m Mónus József világrekordja) de nem fejlesztették interkontinentális ballisztikus rakétává...

            viszont köszönöm az infót! Megyek mert szükségem van egy-két apróságra...
            Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 okt. 09, 10:02.

            Komment


              #51
              Pannónia ez,csak egy kicsit eltér a szokásostól. Majdnem minden eleme kereskedelmi forgalomban kapható darabokból készült. A blokkot a Triáltól kölcsönözte,a váz pedig a "P" sorozat kissé átalakított változata.Csak az összehasonlítás kedvéért teszem be a képet,az árlista pedig azt mutatja,hogy kapható volt a kereskedelemben. Győrött a műszaki bolt kirakatában kellette magát 1 db. belőle 1968 nyarán,elég hamar gazdára talált.Click image for larger version

Name:	Pannónia Trial 2..jpg
Views:	1
Size:	199.0 KB
ID:	141397Click image for larger version

Name:	Pannónia  Trial 1..jpg
Views:	1
Size:	196.8 KB
ID:	141398

              - - - Updated - - -

              A félreértéseket elkerülendő,természetesen a Triál volt kapható.

              Komment


                #52
                lehet azt mondani hogy a Pannónia sz@r motor.
                Ezt nem mondtam!Sőt! Én minden hibájával együtt is szerettem!Csak a helyén kell kezelni mindent!Azért is írtam hogy nem leszek népszerű mert ez a mi gyerekünk!.......és ki szereti kritizálni a gyerekét!De a tény az tény marad(sajnos!),,Pancsi" után volt 125-s Trophim és meglepődtem hogy sokkal többre képes mint a Pannóniám!Azért a ,,régi motorosok"csinálhatnának egy olyan helyet ahol ezeket a ,,vintage" mocikat össze mérnék a tapasztalatok alapján!Persze nem tuningolt gépeket hanem ahogy azt a ,,jó isten megadta"ahogy a gyárból kipottyant!Szerintem érdekes dolgok derülnének ki amiből a mai restaurátorok,felújítók is sokat profitálhatnának!De ha nem az se baj!!!Ártani nem használna!!!Volt nekem is néhány tipusu masinám!Persze a szívecském egy kis csücskében a ,,ruszki vaslédi"csücsül!!!!Az IZSPlaneta2!!!!!!!!!!!!!!..........és persze az első az a legszebb,legjobb!!!!!(nehogy félre nézzétek ez nem IZS!!!)1972-es PannóniaT5h!Khmmm!!!...és apacsavo 18 évesen!
                Utoljára szerkesztve a következő által: apacsavo; 2014 okt. 09, 13:00. Oka: Pontosítás!

                Komment


                  #53
                  Én nem vitatom,hogy jobb a kovácsolt dugó és a munkafázisa is nagyjából képbe van. Én a melegen esztergálásra írtam.A kovácsolt alkatrészek régebben a verseny gépek része voltpl. kovácsolt hajtókar stb.Ma már a Titán és hasonló ötvözetek vették át a szerepet a szívósság mellett a súlycsökkentés miatt is, hiszen ha mindenben olyan súlyos alkatrészek lennének mint a mi gépeinkben nem tudnának 19-22000 ford/ percen dolgozni.

                  Komment


                    #54
                    apacsavo eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Ezt nem mondtam!Sőt! Én minden hibájával együtt is szerettem!Csak a helyén kell kezelni mindent!Azért is írtam hogy nem leszek népszerű mert ez a mi gyerekünk!.......és ki szereti kritizálni a gyerekét!De a tény az tény marad(sajnos!),,Pancsi" után volt 125-s Trophim és meglepődtem hogy sokkal többre képes mint a Pannóniám!Azért a ,,régi motorosok"csinálhatnának egy olyan helyet ahol ezeket a ,,vintage" mocikat össze mérnék a tapasztalatok alapján!Persze nem tuningolt gépeket hanem ahogy azt a ,,jó isten megadta"ahogy a gyárból kipottyant!Szerintem érdekes dolgok derülnének ki amiből a mai restaurátorok,felújítók is sokat profitálhatnának!De ha nem az se baj!!!Ártani nem használna!!!Volt nekem is néhány tipusu masinám!Persze a szívecském egy kis csücskében a ,,ruszki vaslédi"csücsül!!!!Az IZSPlaneta2!!!!!!!!!!!!!![ATTACH=CONFIG]24807[/ATTACH]..........és persze az első az a legszebb,legjobb!!!!!(nehogy félre nézzétek ez nem IZS!!!)1972-es PannóniaT5h!Khmmm!!!...és apacsavo 18 évesen!

                    Egy hobbi sosem arról szól hogy mennyibe kerül, és leginkább az értelmét ne keressük. Van egy szomszédom az mindig "lesajnálva" jön és lesi (persze titokban irigyen) hogy mit "szenvedek" a motorjaimmal. A horgászás sem olcsó hobbi stb.
                    Ha bele gondolok hogy kifogok egy halat és visszadobom mennyibe kerül és mi értelme.....
                    Na ezért bele sem gondolok csak jól érezzem magam

                    Az aláírom hogy az Mz egy finommechanikai műszer a Pannóniához de ugyan úgy a Jawahoz képest is.
                    Azért a dudariak (DDR) tudtak jó minőséget és precíz előállítást csinálni. Én mindig azt mondtam hogy legalább a P20-as karbikat velük kellett volna legyártatni talán nem is lett volna velük probléma.
                    Ott volt nekik a Piko gyár. Azok a modell vasutak és játékok még ma is példaértékűek. Én marha meg annak idején eladtam a komplett terepasztalom 5000ft-ért. Most érné a százszorosát, de nem is adnám el!
                    Az írónia hogy pont az Mz-met cseréltem el öcsémmel a Pannóniára.
                    Eladni nem volt szivem az Mz-t és mivel a Pannónia 2006-óta áll gondoltam rendbe rakom. Az öcsém szeretett volna egy működő nosztalgia járatot ami akár minden nap használható, én meg téli elfoglaltságot.
                    És nem mellékesen a családban marad mindegyik
                    Click image for larger version

Name:	P1050416.jpg
Views:	1
Size:	201.4 KB
ID:	141401Click image for larger version

Name:	P1050414.jpg
Views:	1
Size:	200.4 KB
ID:	141399Click image for larger version

Name:	DSC00873.jpg
Views:	3
Size:	192.2 KB
ID:	141400

                    Nézzétek el a szép piros kerekeket Az öcsém 17 évesen vette 6000km-rel. Forgalmi nem volt de rendszám igen. Belehajtott 10000km-t volt hogy -13 fokban. Most van benne 17000km. Megragadt neki és cseréltek dugót gyűrűt de nem furatták meg. Gyönyörű hangja van a blokknak viszont a henger csörög. Lehet nem bántom csak megfuratom és kap új perselyt és dugót.

                    Komment


                      #55
                      Nagyon patentul nézett ki a kis MZ!

                      Komment


                        #56
                        Nagyon patentul nézett ki a kis MZ!

                        Köszönöm! Hát igen, az egyik szemem sír a másik nevet. De majd a Pannónia is kerül ilyen állapotba

                        Komment


                          #57
                          Na kérem! A Pannónia a héten sikeres vizsgát tett! Nevemre került és 8 év után újra harcra kész!
                          Még egy kicsit használom így, aztán megy a "kés" alá

                          Komment


                            #58
                            Gratulálok, használd egészséggel, és büszkén járd az utat vele, hirdetve: "Él még a Nemzedék".

                            Remélem nemsokára én is ezen Pannóniások táborát népesíthetem majd.

                            Komment


                              #59
                              Sziasztok!

                              Meg tudná mondani valaki, hogy a T5-P10 és a P12 dugattyúja között mi a különbség?Click image for larger version

Name:	T5_P10_Dugattyú és méretei.jpg
Views:	1
Size:	144.9 KB
ID:	141451

                              Más:
                              Végig olvasva a fórum hozzászólásokat " Dugattyúk, hengerek, lóerők " címmel, megosztanám a saját tapasztalataimat egy P10H oldalkocsis kapcsán.

                              Annak idején, mikor megvásároltam, sem volt "rossz" a motorja, de "felvenni a forgalom ritmusát"...akkor...hát még most...szinte lehetetlen!

                              Ezen javítva, gondoltam én (is) egy kis teljesítmény többletre.

                              A teljesítmény növelés legegyszerűbb - és legbiztosabb - módja, a kompresszióviszony növelése. (lásd a Pannónia mérnökök...). A P10-nél ráadásul kétféleképp is megadják, attól függően, milyen üzemanyaggal használható majd.
                              Ezek értéke 1:7.5 (7.47) 85 oktán, illetve 1:8.5 (8.45)-höz, 92 oktán.
                              Ezen égésterek 39.8, és 33 köbcenti. Ha minden igaz, akkor ezek gyárilag kétféle, - 0.5 és 2mm-es - hengerfej tömítéssel jöttek ki.

                              Így hát:

                              -Első lépésként leesztergáltattam a hengerfejből úgy, hogy az égéstér 27 köbcenti legyen. Ekkor - 0.5 mm-es - tömítéssel közel 1:10 a kompresszióviszony (Kv).
                              Második túlméretes, de kopott henger-dugattyú párosra került a hengerfej.

                              -Szuper üzemanyaggal (a lehető legmagasabb oktánszámú amit akkor üz.a. kúton lehetett kapni) 1:25-ös keverékkel üzemeltettem. Üzemeltettem volna, ha nem lett volna iszonyú csúnya kopogásos égés, már részterhelésnél is.
                              Gyújtás ide-gyújtás-oda, gyertya csere (360-as BOSCH verseny) nem sokat javult. Porlasztó szét-össze, fúvókák cseréje, tűállítás. Semmi.
                              Sebaj. Bőven volt tartalék alkatrészem, így hát egy darabig erőltettem, kíváncsi voltam mi történik. Hát történt.
                              Az addig aránylag csöndben lévő blokkból zörgő (ez volt a főtengely csapágy), csörgő (ez meg a csapszeg+persely, illetve hajtókar) hang jött elő.

                              A teljes felújítás közben (új főtengely, a blokkban lévő összes csapágy cseréje eredeti japán KOYO-ra, új kuplung szett, váltó kapcsolókörmök javítása...stb.) esett a választás az 500-as trabant dugattyújára, "A köbcentit nem pótolja semmi "- alapon. (annál is inkább, mert épp találtam apám műhelyében egy vadi új alapméretes dugattyút)

                              Igaz ugyan, hogy az 4 mm-el nagyobb, és hát abban sem voltam biztos, hogy kiadja a henger blokkba nyúló része a furatot, de belevágtam. Tetszett a 3 gyűrű, meg a közel 280 (276.7) köbcenti.
                              Apu előtte elvitte pestre valahova, leónoztatni, azt mondta úgy sokkal jobb lesz, kevésbé lesz hajlamos a megragadásra, és kisebb tűréssel lehet majd fúratni.

                              Hurrá, megjött a dugó...de szép! Olyan volt a felülete, mintha bekenték volna grafittal.
                              Irány a Hungaroszerviz (Józsi cimborám épp ott volt hengerfúró...micsoda véletlen...), mondtam a "jóembernek" ez a saját motoromba lesz, fúrja 0.03-ra azaz három századra.
                              Először dobott egy hátast, majd kötélnek állt. Gyönyörű munkát végzett, még tükrösítette is a henger falát.

                              Főtengely kiegyensúlyozás után öszeszereltem a mocit. A bejáratáshoz 2mm-es hengerfejtömítést használtam 1:20-as keveréket és 140-es főfúvókát. A henger vezérléséhez nem nyúltam, a kipufogó könyök 450mm. Kompresszió viszony 1:8.09.
                              Fékpadon nem volt a motor, csak érzésre tudok hagyatkozni, no meg a teszt emelkedőre, ahol többször teszteltük szegény "vasat".
                              Fickós, erős, már-már dinamikus, egy személlyel kimondottan jó vele motorozni, pörgőseb lett (elvégre megváltozott a furat/löket arány,most már "rövidlöketű").
                              Bejáratás után (közel 1000km) kivettem a 2mm.-es tömítést a h.fej alól. Ismét elkezdett csörögni. (tehát az 1:9.38-as kompresszió viszonyt már nem bírta)
                              A teszt és a bejáratás mindvégig oldalkocsival történt.
                              Ha jól emlékszem még a dugattyú szoknyájából is le kellett esztergálni, mert beleért a főtengely sonkába. (és itt már fokolni is kell a vezérlést)
                              A henger nyílások polírozása ennél a konstrukciónál (alacsony fordulat, kis légsebességek) nem mérhető, nem érzékelhető.
                              Kompresszó viszony jelentős emelése - valószínűleg csak - a hengerfej égéstér módosításával lehetséges.
                              Én úgy gondolom, egy valós 18-20LE ennél a motorblokknál a határ.
                              Ezt a teljesítmény megközelíteni a legjobban a henger köbcenti növelésével érdemes.

                              A vezérlés módosításra és hatásaira a későbbiekben térek vissza.
                              Utoljára szerkesztve a következő által: Tonybacsi; 2014 okt. 19, 01:15.

                              Komment


                                #60

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X