Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
...hát nem lett. Elkészült a blokk, a probléma meg maradt. A dugattyú lefele menet (gyengéden) balra simul a hengerfalhoz, felfele menet pedig jobbra. Mátéapu írtad, hogy volt hasonló gondod. Mi lett a megoldás? Tán csak nem vonalbafúrás? Ha igen az gáz, mert sem az anyagi, sem az egészségügyi helyzet nem alkalmas az orvoslásra. Talán majd újabb 3000 múlva. De azért ne kimélj írd meg a rossz hírt is légyszi...
üdv.jankó
Vagyis , a jelenség olyan hogy a dugattyú a mozgás irányától függően , csapszeg irányba eltolódik ???? ( ez a jobb - bal irány , gyengéden simulás ... csapszeg vonal , gujtás felé illetve primer oldal felé Pl... szakszerűbben fogalmazz )
Ebben az esetben , - már ahogy én értelmezem - a csapszeg- és a főtengely alsó csap vonala nem párhuzamos , azaz a csapszeg ferde . Ezt a dugattyún lévő kopások is igazolhatják . Ha beigazolódik a hiba , orvosolni a haltókar hajlításával tudod . Pl . két franciakulcs segítségével .
Bocs a pongyolaságért, de közöm nincs a szakmához. A "gyengéd simulást" azért írtam, mert érzékeltetni akartam, hogy nem szorul, csak odasimul, arra tart... Igen, a dugattyú a mozgás irányától függően!!!!! mozdul el. Vagyis, ha a lendkereket hátrafelé forgatom, a lefele úton a kuplung oldali hengerfalhoz, felfele a gyújtás oldali hengerfalhoz simul! Gondolom, ha a dugattyú csapszeg és a főtengelycsap nem lenne párhuzamos, akkor a dugattyú mindkét irányú mozgása során azonos irányba tolódna el és ekkor lehetne derékszögelni.
Az én esetemben attól tartok, hogy a főtengely áll keresztben. Ebben az esetben amikor a dugattyú lefele megy és félúton van, akkor a főtengely csap hátul van (mondjuk 3 óránál), felfele félúton meg vele szemben 9 óránál van a csap. Ha mondjuk 3 óránál balra hózott, akkor - fél fordulat után - 9 óránál jobbra kell, hogy húzzon és így "bólogat" a dugó jobbra-balra. Ebben az esetben nem tudok derékszögelni szerintem. (Vagy már teljesen belekeveredtem) A főtengely keresztbe állásán azt értem, hogy a blokkfelek nem függőleges, hanem vízszintes (hossz) irányban vannak elcsúszva.
Kopást nem tudok nézni, mert minden új, illetve felújított.
Derékszögelésnél az egyik franciakulcs ugye arra kell, hogy a hengertalp síkjában rögzítem a hajtókart úgy, hogy a nyele támaszkodjon a blokkon, így nem feszül a főtengely csapágy amikor a másik kulccsal próbálom eltörni a hajtókart?
üdv.jankó
Gondolom, ha a dugattyú csapszeg és a főtengelycsap nem lenne párhuzamos, akkor a dugattyú mindkét irányú mozgása során azonos irányba tolódna el és ekkor lehetne derékszögelni.
Rosszul gondolod ... Gondolkodj úgy , hogy egy ferdén kitámasztott seprűnyelet , egy olyan bottal próbálsz - a nyél közepén - eltolni aminek a végére egy karika van rögzítve , és rá is van fűzve a ferde seprűnyélre !
Innen már egyértelmű lesz , hogy a botod a távolabbi seprűnyélvég felé fog megindulni ! Vagy más szemszögből nézve , ha " elég mereven tartod a botodat " () a seprűnyél fog a hozzád közelebb eső vége felé eltolódni . Ha pedig húzod a botod az egész mozgás-együttes a másik irányba történik majd . Neeem ?
Az én esetemben attól tartok, hogy a főtengely áll keresztben. Ebben az esetben amikor a dugattyú lefele megy és félúton van, akkor a főtengely csap hátul van (mondjuk 3 óránál), felfele félúton meg vele szemben 9 óránál van a csap. Ha mondjuk 3 óránál balra hózott, akkor - fél fordulat után - 9 óránál jobbra kell, hogy húzzon és így "bólogat" a dugó jobbra-balra.
Bocs de egy kis képzavar miatt nem értem mire gondolsz . Vagyis forgásirányba bólogat a dugattyú ??? Mert ha igen , akkor az valamilyen szinten természetes . Számításba vetted a "dezexiálást" , esetleg meg is mérted a dugattyún ??? (a pannoniánál a dugattyúcsap vonalának eltolásával oldották meg , ami mérhető . (hacsak nem "kisipari" a dugattyúd és ezt kifelejtették a szórásból)
"bólogat" a dugó jobbra-balra. Ebben az esetben nem tudok derékszögelni szerintem. (Vagy már teljesen belekeveredtem) A főtengely keresztbe állásán azt értem, hogy a blokkfelek nem függőleges, hanem vízszintes (hossz) irányban vannak elcsúszva.
Teljesen belekeveredtél ... . Úgy értelmezem a mondatodat , hogy a gyárban , - a célgépen - a csapágy furatokat továbbá a vele egy felfogásban készült felületeket keresztbe , nem a hosszsíkra minden irányban merőlegesen ejtették volna meg ? Vagy úgy érted , hogy eltolódott az egyik irányba a vertikális felezősík ?
Ha keresztbe van , de párhuzamos a vertikális síkra, szerintem a motor működésében nem okoz különösebb problémát , ha nem akkor viszont mindíg ugyan abban az irányban tolódik el a dugattyú . Ez szerintem ki is mérhető , ha jól emlékszem a főtengely ház összeépítve egy felfogásból lett megmunkálva . Így az osztósíktól mért mélység eltéréseiből lehet némileg következtetni . Bár én nem vagyok benne biztos , hogy ilyen hibás blokkfél készülhetett a gyárban . Kivéve ha a blokkfelek nem egymáshoz tartozóak , amit a blokkfél számokból be tudsz azonosítani .
Derékszögelésnél az egyik franciakulcs ugye arra kell, hogy a hengertalp síkjában rögzítem a hajtókart úgy, hogy a nyele támaszkodjon a blokkon, így nem feszül a főtengely csapágy amikor a másik kulccsal próbálom eltörni a hajtókart?
Igen , az egyikkel tehermentesíted a hajtókar alsó csapágyazását , hogy ha a másikkal hajlítod (és nem tolod) ne a tűgörgők vegyék fel az erőt az alsó csapon . Viszont derékszögelés ellenörzésénél akkor jársz el helyesen , ha szárazon , gyűrűk és hengertalp tömítés nélkül próbálkozol . Ne feledd , az sem biztos hogy a furat merőleges a hengertalp síkra , ezt eszterga gépben , két a furatban szorosan illeszkedő központfuratos alupogácsa közé fogva ellenőrizheted , sőt utánmunkálhatod .
Köszönöm, és egészségedre váljék a gyümölcslé.
Bocs, de egyelőre csak ennyi a reakcióm, a többit még emésztenem kell egy ideig (sok ideig), de megbirkózom vele, ha belegebedek is!
Bocs, de egyelőre csak ennyi a reakcióm, a többit még emésztenem kell egy ideig (sok ideig), de megbirkózom vele, ha belegebedek is!
Figyu amit Zahi leír az a szentítrás !!! Ő túlképzett:emiatt az átlag nem érti. A lényeg,ha oldalra van eltérés akkor hajlítunk a hajtókaron ,ha előre hátra akkor szidjuk a tervezőt és összerakjuk a motort és használjuk!
Figyu amit Zahi leír az a szentítrás !!! Ő túlképzett:emiatt az átlag nem érti
Hát az igazság az, hogy a Szentírást sem mindig értem, de maradjunk a seprűnyélnél'! Este későn már azt hittem értem, de továbbgondolva rájöttem, hogy mégse. Aztán hajnalban a wc-n kezembevettem egy wc-papír gurigát és átdugtam rajta a wc-kefe nyelét ferdén (hosszú a nyél nem a kefe-részt fogtam).
Arra jutottam, hogy a ferde hajtókar bronzperselye egy csúszós lejtő, amiben a csapszeg (dugattyú) fel és alá szánkázik. Ha felfele mozog a hajtókar akkor a lejtő alja felé (esetemben a kuplunk oldal felé), ha lefele mozog akkor a lejtő teteje felé, az ellenkező oldali hengerfalhoz szorítja a dugattyút. (...vagy megint belekeveredtem?)
Bízom benne, hogy most rátaláltam a helyes útra és elnézést Zahi a kalamajkáért! ...és ha ezt most jól gondolom akkor egy megerősítést azért kérnék, mielőtt visszabontom a hengert.
Üdv mindenkinek!
Ma délelőtt - majdnem - derékszögeltem!
Zahi szemléletes útbaigazítása után gondoltam kellő felkészültséggel láthatok munkához. Rossz hír: a hézagoló készletemet le kell selejtezni, mert lassan elkopnak. Jó hír: annyit tekergettem ebadta lendkerekét, hogy a bejáratás nagyjából le is tudva.
Kezdésként fabrikáltam egy nagyon primitív, de praktikus eszközt a hajtókar kiméletes gyötréséhez. Aztán gondoltam biztosra megyek nem a kart görbítem jobbra, hanem a hengert billentem balra, így biztosan kiderül, hogy jó-e az irány. Tettem a henger jobb oldali talpa alá egy 0,4-es csíkot tömítésből, majd mértem. Az egyből kiderült, hogy az irány jó de a billentés túlzott. (Zahi nélkül sose hittem volna, hogy van eset amikor a dugattyú a jobboldali hengerfalhoz simul, és a kart mégis jobbra kell hajlítani.) A csíkok (ékek?) vastagságát lépésenként csökkentve eljutottam oda, hogy a hengertalpat jobb oldalon 0,14-el megemelve a dugattyú mindkét oldalán nagyjából azonos a hézag ... és most jön a bökkenő: feltéve, ha a dugattyú lefele mozog! A hézag nagyjából 0,15-015. Ha a dugattyú felfele mozog, úgy a jobb olalon 0,1 a baloldalon 0,2. HIába no: a gyakorlat és az elmélet nem mindig tisztelik egymást kellően. Választani csak aközött tudok így, hogy lefele, vagy felfe mozogva legyen szimmetrikus a két hézag.
Már arra is gondoltam, hogy a felfele mozgás esetén nem a dugattyú súlya zavar-e be (felfele mégiscsak nehezebb, jobban érvényesül a seprűnyél-hatás) és emiatt igyekszik inkább a jobboldalra?
Mindegy, holnap talán visszaáll a henger és görbül helyette a hajtókar.
Ha vélemény van megköszönöm, egyébként áldott Húsvétot mindenkinek, vigyázzatok magatokra, egymásra!
üdv.jankó
Fent és lent a hézagnak egyformának kell lennie.. különben el kell gondolkodni nem- e ferde furatot alkotott a mester. Én első körben megfestem a dugattyút és úgy átforgatom...az már ad némi támpontot.
gondolkodni nem- e ferde furatot alkotott a mester.
Ha ferdére fúrt volna (ami persze lehet, bár e fórumon is elismert szaki csinálta) akkor pont azt hoztam helyre a hengertalp féloldali alátámasztásával. Ilyenkor ha dugattyút elindítom lefele, akkor fent is, középen is, lent is 0,15-0,15 a hézag mindkét oldalon. Ha az alsó holtpontról elindítom felfele, akkor lent is, középen is, és a felső holtpont közelében is jobb oldalon 0,1, bal oldalon 0,2 a hézag. A dugattyú tehát - úgy tünik - párhuzamosan mozog a hengerrel, csak felfele úton nem középen.
Ilyenkor, amikor csak próbálgatok, gondolom az eredmény szempontjából mindegy, hogy a hengert billentem balra, vagy a hajtókart görbítem jobbra... (próbaként, első körben a hengert billenteni barátságosabb megoldás)
Amit a fentiekben (70 alatt) írtam a dugattyú súlyáról, rájöttem hülyeség, hisz ha minden derékszögben van, akkor a súly nem játszik szerepet.
, gondolom az eredmény szempontjából mindegy, hogy a hengert billentem balra, vagy a hajtókart görbítem jobbra
Nem. Mivel ily problémád van.. megéri esztergályossal ellenőriztetni a furat és a hengertalp derékszögét. Ez kell legyen az első lépés... utána bonyolodhat a rendszer ha ez rendben.
esztergályossal ellenőriztetni a furat és a hengertalp derékszögét
Rossz hír ez nekem kedves Atti!
Egyrészt, mert - bezártságunk okán - egy ideig nem látogathatom az esztergályost, másrészt mert már beleéltem magam, hogy húsvét hétfőn elmegyek egy körre. Nagy galibát okoz(hat)na, ha ez utóbbit mégis bevállalnám?
Elfogadom a véleményedet, de szeretném meg is érteni: ha a hengerfurat ferde és ezért nem fut középen a dugattyú, akkor ha (kizárólag próbaképpen) a hengert derékszögbe állítom (a talpát a dölés iránya felöli oldalon megemelem) akkor a problémának illenék megszűnnie nem?
Bocs egy laikus kötözködéséért!
üdv.jankó
Komment